Aangezien we nu ook een intel i7 systeem overwegen wil ik nogmaals die scythe ninja afraden vanwege dat pushpin systeem en de slechtere koelprestaties. De Thermalright HR-01 Plus koelt beter dan de Ninja 2 en heeft een superieur mounting systeem. De thermalright presteert ook beter dan de ninja bij low airflow. Zie
hier onderaan de page de vergelijking tussen de HR-01 Plus en de Ninja Copper. In de Ninja 2 review
kun je zien dat deze exact het zelfde presteert als de ninja copper en je dus kan concluderen dat de HR-01 Plus beter is dan de Ninja 2.
Let wel op dat je op dit moment voor de HR-01 Plus een extra mounting kitje moet bestellen als je een i7 socket 1366 systeem neemt. Als je toch bij de ninja 2 wil blijven moet je wel de Rev B nemen, de ninja 2 waar nu in de pricewatch heen gelinked wordt heeft standaard geen mounting voor socket 1366. De Ninja 2 Rev B staat echter niet in de pricewatch, maar is wel bij een aantal shops te krijgen.
De Be Quiet is verre van de beste/stilste voeding die je kan kiezen. Bij SPCR haalt hij maar een score van 7 terwijl veel andere voedingen een 8+ tot 9- halen. Verder heb ik niet echt een duidelijke onderbouwing met reviews gezien voor die be quiet voeding, in de geposte reviews zijn geen geluidsmetingen opgenomen.
Als we naar de best geteste 400+ Watt voedingen
van SPCR kijken zien we het volgende:
De nexus value 430 heeft te weinig vermogen
De seasonic M12D is veel te duur, maar wel erg goed
De enermax modu82+ heeft te korte kabels?
Van de overgebleven voedingen met een 8+ rating zou ik de Corsair HX reeks aanraden. Ik heb zelf de 620 watt versie en die is echt stil. Toen ik mijn PC samenstelde was dit de stilste voeding. De Corsair is goedkoper dan de antec signature en be quiet en heeft er tevens 5-7 jaar garantie opzitten!
Maar zelfs bij mijn corsair voeding kwam ik eigenlijk iets wat lengte te kort op de 8pin cpu voeding. De psu zit onderin de kast en de 8pin cpu helemaal bovenin de hoek van de mobo. Maar dit probleem zal je met alle voedingen houden. Ik heb dus voor een paar euro een
8pin verlengkabel er tussen gezet om de kabel mooi te kunnen wegwerken. Wat dat aangaat kun je ook prima voor de nog stillere enermax modu82+ gaan, zo kort zijn die kabels niet. De andere kabels zullen qua lengte geen problemen opleveren verwacht ik. De sata kabels zijn lang zat, ik weet niet waar jij je HD's wilt verstoppen omdat je bang bent dat deze te kort zijn. Als de psu onderin de kast zit heb je de HD's ook onderin.
Ik heb zelf ook de Zalman MFC1 Plus fancontroller en die werkt prima op mijn 6 Noctua P12 fans. Die rheobus zal verder ook wel goed zijn, alleen lijkt me de build quality iets minder. Verder moet je een afweging maken in stroomverbruik en looks.
Heeft PWM verder niet het voordeel dat ie met 12V pulsen de fans makkelijker kan opstarten? Sommige fans willen niet opstarten als het voltage (rheobus?) te laag is. Je wilt niet telkens aan die knoppen moeten draaien als je de pc aanzet om de fans opgang te krijgen.
Voor de videokaart zou ik niet twee passieve 4850 in CF zetten. De warmte van die passieve kaarten zal toch afgevoerd moeten worden. Als je daar geen goede casfan hebt zitten krijg je een grote warmte ophoping met z'n CF setup. Naar mijn idee kan je beter een enkele 4890 nemen met een goede aftermarket koeler. Een enkele kaart is veel beter voor je stroomverbruik. Dit scheelt in de kosten en de hoeveelheid warmte die je stil moet afvoeren!
Ik heb goede ervaring met gigabyte moederborden, maar opzich kunnen alle X58 bordjes wel. Gigabyte heeft echter wel ultra durable 3 met dikkere koperlagen voor o.a. betere koeling.
De PC Kast is altijd een moeilijk verhaal, maar je zal toch altijd de standaard fans moeten vervangen als je het echt stil wilt hebben. Verder hangt het af van hoeveel je wilt uitgeven en wat je mooi vindt. Ik heb zelf een lian li omdat ik die erg mooi vind, maar z'n antec performance kast is ook erg goed met wat aanpassingen. Een van de belangrijkste dingen is dat je een goede airflow in de kast hebt zodat de casefans langzaam kunnen draaien. Voor de fans zou ik kijen naar de noctua of S-Flex.