Toon posts:

Advies videokaart gewenst

Pagina: 1
Acties:
  • 671 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds eergistervond heeft mijn 8800 GT de pijp aan 'mij' gegeven, enorm balen dus.

Dit was echt een heel fijne kaart. Het begon met vastlopers en rare verschijnselen in games en later ook gewoon met opstarten (strepen etc). Het betreft een Sparkle Geforce 8800 GT die ik via Dollarshops had aangeschaft begin vorig jaar voor 229 euro. Ik denk dat het de enorme hitte is geweest dezer dagen maar zeker weet ik het niet. De garantie voor deze kaart is al verlopen (1 jaar) en reparatie is denk ik een beetje aan de dure kant?

Mijn huidige systeem: AMD Athlon 64 X2 4400+, 3 gb RAM en een voeding van 350 Watt. 2 harde schijven en een DVD-R. Moederbord is een Gigabyte Nforce4 SLI. Ruimte voor een grote videokaart is er wel. De 8800 GT is een forse kaart en ik heb er een grotere kast voor gekocht destijds.

Ik wil dus een nieuwe videokaart, maar wat is wijsheid in mijn huidige systeem? Is het bijvoorbeeld de moeite waard om een sterkere voeding erin te zetten á 550 Watt en voor een GTX260 te gaan die vanaf +/- 141 Euro te krijgen zijn of moet ik dan de rest gaan upgraden vanwege bottlenecks?

Mijn budget is zo 150 - 200 euro, iemand een idee? Uiteraard wil ik er op vooruit gaan.

Advies zou ik erg op prijs stellen!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Uit ervaring spreek ik dat een GTX 260 is zeker de bottleneck in jou systeem wordt. Misschien kun je kijken voor een 2e hands 8800GT? Die worden verkocht voor rond de €60.

Btw: hoort dit niet thuis in Videokaarten & Beeldschermen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies en excuses als ik het op de verkeerde plaats heb gepost!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Neem ook eens anders een kijkje in
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Ik zou niet te veel geld in jou systeem meer gaan steken, misschien kun je beter upgraden naar een totaal nieuw systeem.

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
Is 350W voldoende voor zo'n systeem? Volgens mij reken je dan toch echt wel krap.

Verwijderd

Alfredo schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 17:46:
Is 350W voldoende voor zo'n systeem? Volgens mij reken je dan toch echt wel krap.
Goede 350 Watt voeding is gewoon genoeg.

Een HD4770 is ook een hele mooie kaart, zuiniger en iets sneller dan je huidige 8800GT.
En ook nog goedkoper dan een 9800GT, (8800GT is zo goed als hetzelfde als een 9800GT)

GTX260 is iig overkill, kan de CPU niet echt meer bijhouden. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 17:53 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Alfredo schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 17:46:
350Watt is meer dan voldoende (mits het een a-merk voeding is).

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:03
Het heeft niet zo mega veel zin om veel geld in een High End GPU te steken.
Je CPU zal toch de beperkende factor zijn in games.
Misschien een leuke ATI Radeon 4850? Zijn niet zo duur en doen het heeel goed in de nieuwste games.
Een veel krachtigere nemen heeft niet veel zin door je CPU. Daarnaast kan een sterkere voeding ook geen kwaad.

Computer says no

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

topic move: SF -> VB

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Moshe85 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 17:50:
Misschien een leuke ATI Radeon 4850?
Dan moet hij waarschijnlijk ook een nieuwe voeding kopen en aangezien een HD4770 ongeveer even snel is en even duur, maar veel zuiniger lijkt mij dat veel beter. ;)

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

ook nog even aanhaken en melden dat je toch echt recht hebt op 2 jaar garantie of anders korting op een vervangend product. Als men aangeeft dat dit niet zo is staan er genoeg artikelen online en bij kassa of de consumentenbond om je te helpen. scheelt toch al snel 80% op de nieuwwaarde.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 23:31

hgp

Je hebt inderdaad 2 jaar garantie, onlangs is mijn 8800GTX ermee opgehouden, ook van Sparkle bij Dollarshops gekocht. Helaas is die van mij wel te oud maar dit is wat Dollarshops mij vertelde:
Geachte heer *,

Op Sparkle vga kaarten zitten 2 jaar (fabrieks-) garantie, helaas valt u kaart al buiten de garantie periode, verzend datum van uw bestelling is 7 mei 2007.

Excuses dat we u niet verder kunnen helpen.

Mvg,
www.dollarshops.eu

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 13:53
Zou proberen een 2e hands 8800gt(x) op de kop te tikken.
Anders een nieuwe 4850, 4770 of 9600GT. Sneller is voor jou systeem overkill.

FF gesnuffeld in V&A:
V&A aangeboden: ASUS 8800GTX 768MB etc...

Prima kaart voor jou systeem. Staan nog veel meer interressante kaarten voor je onder het kopje videokaarten.

[ Voor 49% gewijzigd door arbraxas op 07-08-2009 18:50 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:42

Mentalist

[avdD]

hgp schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 18:42:
Je hebt inderdaad 2 jaar garantie, onlangs is mijn 8800GTX ermee opgehouden, ook van Sparkle bij Dollarshops gekocht. Helaas is die van mij wel te oud maar dit is wat Dollarshops mij vertelde:

[...]
Eigenlijk is het nog wat ingewikkelder, in Nederland heb je garantie voor de periode dat je mag verwachten dat een product werkt. Een videokaart hoort niet na 2 jaar normaal gebruik stuk te gaan.

Dit is na een bepaalde periode dan echter geen "volledige" garantie meer, maar je kan b.v. korting op de reparatie/vervanging krijgen. In de praktijk krijg je dit echter toch nooit voor elkaar en ben je na 1 of 2 jaar gewoon zuur.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Alleen prijs is te hoog heb een week geleden nog een HD4850 voor 60 inclusief verzenden gekocht en die is sneller en je hebt ze nieuw al voor zo'n 80 euro. Daarnaast is die beter op de toekomst voorbereid met DX 10.1 en is bij de 8800GTX wel een nieuwe voeding nodig. ;)

• neos1991
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 17:51
als je HD4770 wilt, heb hem net gekocht gister(perongeluk 2x besteld dus je mag de mijne overkopen voor 100 euro inclusief verzendkosten) binnen gekregen emt bon en 2 jaar garantie in gesealde verpakking.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-04 00:38

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

neos1991 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:37:
als je HD4770 wilt, heb hem net gekocht gister(perongeluk 2x besteld dus je mag de mijne overkopen voor 100 euro inclusief verzendkosten) binnen gekregen emt bon en 2 jaar garantie in gesealde verpakking.
Je weet dat je binnen 7 dagen deze terug kan sturen mits je hem op internet hebt gekocht ipv een fysieke winkel?
Wet koop op afstand

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zou nu eerst proberen die fabrieksgarantie te regelen van 2 jaar. Dan moet je het gewoon met Sparkle uit zoeken. En Sparkle is wel een goed bedrijf e.d.

In de tussentijd een simpel kaartje halen die (van 25 euro of minder). Die daalt niet zo hard in waarde en kan je later weer verkopen. Tenminste, dat zou ik doen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Bolletje92 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:00:
In de tussentijd een simpel kaartje halen die (van 25 euro of minder). Die daalt niet zo hard in waarde en kan je later weer verkopen. Tenminste, dat zou ik doen.
2dehands een simpel kaartje halen, heb je nog minder verlies.

Ik heb er nog één te koop. O-)

Verwijderd

Voor 20 euro meer heb je ook al een tweedehands HD3850, die wel 20 rondjes erom heen loopt. ;)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 09:22:
[...]

Voor 20 euro meer heb je ook al een tweedehands HD3850, die wel 20 rondjes erom heen loopt. ;)
Je kan het schrijven als "20 euro meer" of als "bijna twee keer zoveel". Maargoed het is vooral een nette kaart als je een goedkope dual DVI kaart zoekt. :)

Verder zit daar zo te zien geen stille koeler op.

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 08-08-2009 14:07 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als eerste, welkom op GoT :)

Ik zie dat **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? al genoemd is, lukt dat een beetje?

Het uitzoeken van een videokaart is, ook voor een wat ouder systeem, iets wat je best zelf kunt. Ga er eens voor zitten en ga je oriënteren, er worden hier ook al aardig wat hints gegeven.
Omdat je systeem wat ouder is moet je je bedenken dat het halen van een krachtige kaart mogelijk zonde van het geld is omdat je hem niet volledig kan benutten. En omdat je ook nog met een voeding zit waar je niet veel capaciteit op over hebt is dat ook iets om in de gaten te houden.
Daarom is een tweedehands 8800GT leuk, want je weet dat dat werkt en zo'n ding trekt jouw systeem al wel los. En van ATi de HD4770 welke sneller is dan een 8800GT en tegelijk je voeding niet zo'n optater geeft.
Mogelijk kun je zelfs nog naar een HD4850 kijken, maar die liggen qua verbruik enkele procenten boven de 8800GT, dat zou net kunnen of net niet.
Duik ook eens in wat reviews, vaak worden zaken als stroomverbruik ook nog wel meegenomen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.