HTPC - Config

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views

• DeKuiper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-11-2025
Geachte lezer,

Alvast bedankt voor je tijd! Mijn vader is binnenkort jarig en verdient een kado. Hij wil "blueray" * :/ * en dat wil ik aan hem geven. Gewoon een blueray speler aanschaffen is te gemakkelijk en ik wil hem een complete oplossing geven. Vandaar dat ik op het idee ben gekomen om hem een HTPC kado te doen.

Momenteel bestaat zijn setup uit:
Sony Bravia met HDMI ongeveer 108cm diagnaal. Preciese type weet ik niet want dat heeft ie zelf 1 jaar geleden aangeschaft. Een ding weet ik wel.. het is geen budget TV..
Bose versterker met 2 speakers en subwoofer. Duur spul
HDD-recorder
Ziggo-Setupbox (met zo een kaart, dus dvb-c)

Na het lezen van het een en het ander ben ik van plan om van een van mijn office PC's om te bouwen naar een HTPC (momenteel is ie fluisterstil). Deze bevat de volgende onderdelen:

CPU: AMD Athlon 64 X2,Boxed, 4850e, Socket AM2
DVD: Lite-On LH-20A1S
HDD: Seagate Barracuda 7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB
MOBO: MSI K9A2GM-FIH,Retail (mATX geloof ik)
RAM: Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
CASE+PSU: Antec NSK4480B,Zwart

Om er een HTPC van te maken ben ik van plan het volgende aan te schaffen:
Digital Everywhere FloppyDTV C/CI
Een blue-ray drive (geen idee welke)
Bebuizing (geen idee welke)
Eventueel universal remote

Dit wil ik aansluiten op de TV via 1 HDMI kabel, en 1 kabel naar de versteker. Er ligt al een netwerk kabel, dus wifi wil/hoeft niet. Omdat ik geen ervaring heb met HTPC's en geen zin heb om verkeerde dingen aan te schaffen hoop ik dat iemand me kan adviseren. Ik heb nog de volgende vragen:

1) Is dit zowieso haalbaar?
2) Met de tv-kaart kan er dus via MCE/MediaPortal ook TV gekeken worden, door een niet tweaker (me moeder)
3) Advies over bebuizing/BlueRay drive
4) Kan hiermee 1080p video bestanden worden afgespeeld?
5) Moet er nog extra koeling of een PSU komen?

De sneller ik iets hierover hoor de beter, ik hoop voor Zaterdag een antwoord te hebben want anders koop ik machet knopen of een horloge (er was laatst ingebroken)

Alvast bedankt voor je reactie :*)
Harm K.

- The one and only

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Antwoord op je vragen:

1) Dit is haalbaar maar best duur.
2) Geen idee. Nog nooit gedaan.
3)
Blue-ray drive: Neem gewoon de goedkoopste van een goed merk
Behuizing: Wat vind je van deze http://azerty.nl/8-1045-9...ush-case-bureaumodel.html
4) Dit zou moeten lukken. De on-board HD3200 ondersteund full HD. Echter vind ik het een vrij slome chip.
Met de rest van de hardware moet het sowieso lukken
5) Extra koeling is altijd aan te raden. Helemaal in zo'n kleine case met minimale airflow. Een andere PSU lijkt me niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door michaelmou op 05-08-2009 21:31 ]

• DeKuiper
michaelmou schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:27:
Antwoord op je vragen:

1) Dit is haalbaar maar best duur.
2) Geen idee. Nog nooit gedaan.
3)
Blue-ray drive: Neem gewoon de goedkoopste van een goed merk
Behuizing: Wat vind je van deze http://azerty.nl/8-1045-9...ush-case-bureaumodel.html
4) Dit zou moeten lukken. De on-board HD3200 ondersteund full HD
5) Extra koeling is altijd aan te raden. Helemaal in zo'n kleine case met minimale airflow. Een andere PSU lijkt me niet nodig.
Harstikke bedankt. Harstikke duur is relatief, ik vind het goed betaalbaar. Ik ga nu uit van:
100e = TV-kaart
80e = BlueRay
100e = bebuizing
een ruige 300e

Voor de bebuizing wil ik iets strak/chique. Me ouders hebben het tamelijk goed en dat is terug te zien in hun smaak. Hierdoor vind ik het belangrijk dat er dus ook een mooie bebuizing is.

- The one and only

Verwijderd

Is dit geen goed alternatief?
* Processor - 1 x AMD Athlon II X2 240 / 2.8 GHz - Socket AM3 - L2 2 MB ( 2 x 1 MB ) - Box
€ 55,61

Toch net even wat meer marge voor Full HD.

Zelf ben ik wel fan van Antec (goede kwaliteit en ook de service is top). http://www.azerty.nl/8-10...t-usb-firewire-audio.html
Wel wat prijzig, maar alles erop en eraan. Er zijn ook goedkopere versies zonder de LCD en afstandsbediening etc (die je toch nodig hebt.)

Wat misschien ook wel wat is is de opvolger van de 780G, de 785G met een iets modernere GPU, de HD4200 (niets mis met de HD3200 hoor)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 21:35 ]

• DeKuiper
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:33:
Is dit geen goed alternatief?
* Processor - 1 x AMD Athlon II X2 240 / 2.8 GHz - Socket AM3 - L2 2 MB ( 2 x 1 MB ) - Box
€ 55,61

Toch net even wat meer marge voor Full HD.

Zelf ben ik wel fan van Antec (goede kwaliteit en ook de service is top). http://www.azerty.nl/8-10...t-usb-firewire-audio.html
Wel wat prijzig, maar alles erop en eraan. Er zijn ook goedkopere versies zonder de LCD en afstandsbediening etc (die je toch nodig hebt.)

Wat misschien ook wel wat is is de opvolger van de 780G, de 785G met een iets modernere GPU, de HD4200 (niets mis met de HD3200 hoor)
Harstikke bedankt voor je reactie,
Echter gebruik ik zoveel mogelijk van de oude office PC. Mocht het mobo/cpu het niet aan kunnen dan koop ik een Nvidea Ion mobo..

Ik ben al wel een flinke stap verder in dat [url="http://http://azerty.nl/0-1045-90293/antec-veris-fusion-remote-bu.html"]deze bebuizing[/url] me erg aanspreekt door de ingebouwede infrarood ontvanger/LCD

- The one and only

Verwijderd

Een ION is dat niet met zo'n Intel Atom? Dat zou ik maar uit je hoofd houden want dat gaat zeker niet werken met FULL-HD. Hou er ook rekening mee dat niet alles door de GPU gedecodeerd kan worden dus dat je in sommige gevallen nog zeker wel een snelle CPU nodig hebt. Ik heb zelf een moederbord met een 780G / HD3200, en 1080P MKV's afspelen lukt niet aangezien ik een LE1640 heb (Singlecore 2.6GHz). Maakt voor mij ook niet uit aangezien ik een beamer heb die niet hoger wil dan 720P en dat gaat perfect.
Met codecs waarbij de GPU wel hardwarematig decode loopt het als een zonnetje (1080P WMV's etc.), maar dat is toch niet zo'n goede kwaliteit als de MKV bestanden.
Wil je echt het beste van het beste dan heb je nog steeds een behoorlijke CPU nodig dus, ben je met iets minder tevreden dan wil zo'n singlecore zoals ik heb icm. een 780G perfect. Met jouw CPU moet het dus ook prima lukken

Edit: en die behuizing is inderdaad mooi he ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 21:48 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.