Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Na jaren lang in studentenkrotten geleefd te hebben tegen absurd hoge prijzen (400e voor minder dan 20m2 bijvoorbeeld) ben ik eigenlijk klaar met al dat aftandse gedoe. Sinds een paar maanden speel ik met het idee om een 'villa' te huren, cq een mooi huis met 3 tot 4 slaapkamers.

Niet om er geld aan te verdienen, maar puur om de kwaliteit van het (/mijn) leven te verbeteren. Ik wil een fatsoenlijk huis :)

Allereerst heb ik dit (overigens nog zeer actieve) topic gelezen, op basis hiervan heb ik een paar vragen waar ik nog niet helemaal uit kom, omdat ik volgens mij niet een 'standaard' constructie wil aanhouden.

De bedoeling is dat ik een huis ga huren. Mijn vader staat garant voor de huur elke maand, en ik betrek met 2 of 3 vrienden het huis. Deze vrienden betalen allemaal hetzelfde bedrag aan huur en gwl en ik betaal het totaal bedrag door aan de verhuurder. Ook de borg wordt door alle bewoners evenredig verdeeld. Iedereen heeft dan ook evenveel recht op het huis, en de grootte van je slaapkamer moet in deze dan ook irrelevant zijn.

Nu komt het, ik wil geen gezeur hebben met de belastingdienst over inkomsten hieruit. Ik wil hier niet op verdienen, maar dus echt puur lekkerder gaan leven. Nu las ik dat als je met zijn 2en ergens intrekt je je medehuurder een medebewoner status kan geven. Dan split je alles 50/50 en je bent klaar. Maar hoe doe je dat als je met meer dan 2 mensen in een huis in wilt trekken?

Vanaf volgende week wil ik actief op zoek gaan naar geschikte huizen (heb er overigens al 2 op het oog) maar voor ik op de nodige obstakels stuit wil ik eigenlijk wel enigszins voorbereid zijn.

Wat kleine puntjes van aandacht:
Ik kan (wil) een huis tot 1.500e/pm tot 3 maanden van borg voorzien.
Ik kan (in worst case scenario's) maanden de huur in mijn eentje dragen (hou dan geen geld voor andere dingen over, maar het kan).
Mijn vader wil garant staan voor de huur.
Ik kan sowieso twee van mijn beste vrienden mee nemen.

Hoe moeilijk gaat dit verhaal worden? Ik stelde hierover gisteren al de vraag waarom meer mensen dit niet zouden doen als het zo makkelijk zou zijn, maar kreeg als antwoord eigenlijk alleen maar dat andere mensen (lees studenten) hier niet mee bezig zijn, aan denken, of moeite voor willen doen. Hoe zit het bijvoorbeeld met inschrijven bij de gemeente? Dit soort huizen zijn veelal gebouwd voor gezinnen met kinderen, dus zou dit verwaarloosbaar zijn? De stufi moet ons namelijk wel elke maand van de huur voorzien, ik heb geen zin mijn loon hieraan op te moeten offeren. Verder gaat het om huizen die al te huur aangeboden worden, dus gezeur met huurders lijkt me ook een non-issue, want het is immers al een huurhuis.

Wat zijn jullie ideën hierover?

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
Ik weet niet waar je precies woont, maar denk niet dat je voor 1500 euro per maand een villa kan huren. Zal eerder terecht komen op een leuke twee-onder-een kap woning, ben ik bang.

Desalniettemin een leuk plan.

.....

Verwijderd

Topicstarter
Sabelhout schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:18:
Ik weet niet waar je precies woont, maar denk niet dat je voor 1500 euro per maand een villa kan huren. Zal eerder terecht komen op een leuke twee-onder-een kap woning, ben ik bang.

Desalniettemin een leuk plan.
Villa tussen haakjes, alles is een villa in vergelijking met waar ik nu woon ;)

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

al nagedacht over hoe t moet als 1 van die vrienden weer vertrekt? Zul je toch een flink hogere huur moeten lappen of een andere huurder vinden, niet onmogelijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:20

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Welke regio? Veel verhuurders zijn niet echt happy op een groep jonge gasten in hun huis. Wat bij mij in de straat veel gebeurd is dat een rijke pappa een appartement koopt voor de duur van de studie en deze vervolgens weer verkoopt of verder verhuurt. Wellicht is dat ook nog een idee.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik kan je nu al iets vertellen: Je gaat geheid problemen krijgen met je medebewoners en de huur die ze moeten betalen. De eerste paar maanden zal het goed gaan, maar daarna? wat als iemand weg wilt? je krijgt echt heel veel gezeik.

Verhuurder naar een huurder toe moet je strikt zakelijk houden en dat kun je zo niet, als je dat niet kunt gaan emoties op den duur meespelen.

Huurder: "Gast ik heb effe geen geld voor deze maand man! betaal je volgende maand dubbel ik zweer het"
Jij: "oke is goed, omdat jij het bent. ik kan het in principe toch wel dekken in mijn eentje"

:)

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de mening van flashin; je zou je eigen (onder)huurcontracten al moeten maken, en iedereen via automatische incasso moeten laten betalen. Dan nog heb je geen garantie dat alles goed gaat, maar je hebt in ieder geval iets in handen mocht het ooit zover komen. Vertrouwen is goed, voorzorg beter ^^.

verder denk ik dat je dit met de verhuurder in kwestie zou moeten overleggen, want ik denk dat inderdaad veel verhuurders zoiets liever niet zien. Overigens is dat regio afhankelijk; hier in Landgraaf/heerlen zou het denk ik niet zo'n probleem zijn, daar steeds meer (huur)huizen leeg komen te staan, maar in dichter bevolkte regio's; weinig kans imho.

Verwijderd

Topicstarter
Kwestie van wat borg vooruit laten betalen en je bent een heel eind. Tevens is het vinden van een nieuwe huisgenoot ook niet zo'n probleem. Ik woon in Groningen, en ik zie veel huurhuizen waarvan de prijzen soms met 400 euro zijn gedaald. Dan denk ik niet dat je nog heel kritisch bent over de huurder die erin komt ;)

Maar ik snap de zorgen heel goed, dat is geen probleem, dat is mijn zorg. Ik vind het belangrijker om te weten hoe dit verhaal juridisch in elkaar steekt en hoe ik dit op zo'n manier kan brengen dat verhuurders hun huis ook daadwerkelijk aan ons willen verhuren.

We zijn wel stuk voor stuk netjes, en willen de boel keurig houden, maargoed, veel meer dan een opnamestaat kan je niet maken vwdb :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Mijn ex-vriendin heeft een dergelijke constructie ook opgezet met een vriendin. Na verloop van tijd is die vriendin eruit gegaan en weer bij haar ouders gaan wonen, waarna ze dus alles zelf mocht betalen. Ze kan het iig wel opbrengen, maar ze is zoveel 's avonds aan het werk dat de energiemaatschappij al na kwam vragen of haar meter het nog wel deed, ze is nml bijna nooit thuis :X.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Je hebt dus nodig een verhuurder die het prima vind als jij het huis onderverhuurd.... succes.
Wanneer een (huur)woning gesplitst wordt onder meerdere huurders krijg je te maken met allehande regels van de gemeente zoals brandveiligheid e.d.
De eigenaar van de woning zal hier vast niet zoveel zin in hebben.

Als je vader ooit in de jaren 70 z'n huis heeft gekocht voor een appel en een ei en op dit moment dus wat financiële ruimte heeft (aantoonbaar voor de bank) kan JIJ beter een huis kopen waarbij hij garant staat bij de bank en jou van financiële middelen voorziet.
Vervolgens heb jij een huis en moet je de hypotheek betalen die over het algemeen een stuk lager is dan huur in hetzelfde segment. Als je vervolgens officiëel kamers in je huis wil verhuren moet je zelf weten.

• flashin
Philip J. Dijkstra schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:21:
Vervolgens heb jij een huis en moet je de hypotheek betalen die over het algemeen een stuk lager is dan huur in hetzelfde segment. Als je vervolgens officiëel kamers in je huis wil verhuren moet je zelf weten.
Dit is dus ook niet waar, banken vinden het ook niet snel fijn als je iets onderverhuurt. (of je doet het zwart, maarja)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Sowieso laat de belastingdienst je geen hypotheekrente meer aftrekken op het moment dat je gaat verhuren. Dat is iets waar je rekening mee moet houden bij het kopen van een huis om te verhuren.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb iets dergelijks gedaan. Samen met een vriend en zijn vriendin hebben we met z'n drieen een flatje gehuurd met onze ouders als 'onderpand'. Alle 3 de namen op het contract, ieder betaald de maandelijkse rekening naar een vaste rekening en daar haalt de verhuurder het geld af via automatische incasso.
Dan heb je geen gezeur met onderhuur, belastbare inkomsten en andere dingen. Het is gewoon huren met 3 (of meer) personen.

Enig punt is dat je alle nuts en andere vaste lasten op jouw naam moet zetten, anders krijg je misschien gezeur als een van de medebewoners vertrekt.

[ Voor 15% gewijzigd door sariel op 06-08-2009 15:52 ]

Copy.com

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:19
Voor 800 euro heb je een mooi nieuwbouwhuis (rijtjes huis). Voor 1200 euro pm kan je echt wel riant wonen. Let wel op de extra kosten die dit met zich meebrengt (stroom, gas, water, boodschappen? etc)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 19:36
* Wormaap heeft een soortgelijke constructie samen met 1 vriend.
In ons geval staan we gewoon beiden op het huurcontract. Ik schiet alle maandelijkse kosten voor, en mijn huisgenoot maakt ze weer naar mij over.
Wat een bedragen trouwens :P Wij huren voor 745 (ex. GWL) een halfvrijstaand (bouwtechnisch vrijstaand, het is een huis dat later tegen een bestaand blok opgebouwd is, dus twee buitenmuren tegen elkaar) huis met 4 slaapkamers, 2 zolderkamers, een kelder en een riante bijkeuken :)

Edit: In een nette wijk in het zuiden des lands.

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 07-08-2009 11:17 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Veel respons! Top!

Een huis kopen heeft geen zin. Papa's geld zit in een stamrecht b.v., dus not an option there. Wat wel een optie is is dat we een appartement huren á €600,- per maand, en dat mijn pa borg staat. Je moet minstens 5 keer de huur verdienen per maand om aanspraak te maken, maar als mijn pa borg staat gaan we daar ruimschoot overheen.

Op dit moment lijkt het er dus op dat ik met 1 maat ga verhuizen, maar inmiddels heb ik ook nog wat extra hulplijntjes ingeschakeld in de vorm van mijn netwerk. Wat balletjes opgegooit, en een paar collega's van me zijn wat navraag aan het doen, dus ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Het valt me wel op dat makelaarskantoren er lang over kunnen doen om te reageren. Je zou denken dat ze juist nu gretiger dan ooit zijn op nieuwe huurders..!

• flashin
Ik ken de makelaarsmarkt vrij aardig, en het zijn over het algemeen mensen die vrij moeilijk denken en vanuit een vroegere markt niet gewend zijn om te werken. Raar maar waar. Het zijn in ieder geval vaak geen echte ondernemers.

Als je kan zorgen dat je pa garant staat is het wel te regelen denk ik. Dan ligt het risico niet bij jou maar bij je pa, hij zal dit allemaal ook wel snappen, als je maar duidelijke afspraken maakt kan het allemaal!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:13:
Kwestie van wat borg vooruit laten betalen en je bent een heel eind. Tevens is het vinden van een nieuwe huisgenoot ook niet zo'n probleem.
Verdiep je eens in wat "borg" betekent bij (kamer)huur. Het mag van de wetgever nadrukkelijk *niet* gebruikt worden om openstaande huur te verrekenen. Borg is ervoor om schoonmaak en kleine reparaties achteraf te kunnen verrekenen bij vertrek van de huurder zonder dat je er gelijk met een advocaat achteraan moet :o
Ik woon in Groningen, en ik zie veel huurhuizen waarvan de prijzen soms met 400 euro zijn gedaald. Dan denk ik niet dat je nog heel kritisch bent over de huurder die erin komt ;)
...maar bedenk wel dat de gemeente Groningen nogal lastig doet over verhuur van kamers en studentenhuizen. Er geldt per wijk een quota en de meeste wijken zitten qua quota al 'vol' :/

Begin eens met de gemeente te vragen waar dit überhaupt mag, pas later kijken wat er beschikbaar is en hoe evt de verhuurder zover krijgen. Anders zit je straks met je (hoofd)huurcontract met bijbehorende verplichtingen en mag je niet de (onder)huurcontracten opstellen om de middelen te krijgen om aan die verplichtingen te kunnen voldoen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1