Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

mogelijk hardware probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem dat mijn pc meestal bij het gamen in een keer vastloopt. Helemaal vast loopt dus geen toetsebord en muis etc.
Het gebeurd bij meerdere games en de laatste tijd steeds vaker. Nog iets te noemen is dat mijn pc niet gelijk aangaat als ik hem aanzet.

Gegevens :
Amd athlon 2100+ 1,7 ghz proccesor
2 keer 512 ddr2 ram
getforce4 ti 4200 videocard
realtek geluidskaart
moederbord : shuttle fx41

gegevens van everest
temperatuur
moederbord : 61 graden (gestegen sinds hij aanstaat van 55 tot 61 ongeveer in een halfuur)
cpu 52 tot 56 gestegen
aux : is 52 ongeveer gebleven
meer gegevens over temperatuur geeft het programma niet.

voltages zoals het programma het geeft :
CPU Core 1.74 V
+2.5 V 1.46 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 5.16 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
+5 V Standby 5.13 V
VBAT Batterij 2.03 V

Ik weet niet hoeveel wattages mn voeding geeft want dat staat niet op de stikker.
Ik denk dat ik 350 watt ongeveer nodig heb.
Memtest moet ik nog doen maar daarvoor heb ik een cdtje nodig die moet ik nog halen. FLoppy drivers hebben alle pc's hier niet. Ik heb wel al geprobeerd geheugen er uit te halen en om te wissele enzo maar heeft niks uitgehaald.
De pc is bijna alle keren tijdens het gamen vast gelopen.
Een keer tijdens het kijken van een filmpje.
Ik vind ook dat mijn kast er heet wordt vergeleken met de andere pc hier.
Vandaag is ie al 4 keer vastgelopen heb in logboek gekeken bij vandaag
de enige foutmelding vandaag is van de hardeschijf.
Ik denk dat het probleem met mijn hardware te maken heeft. Dus als iemand kan helpen hoor ik het graag. Ps. IK heb best veel research gedaan zonder een mogelijk goed resultaat. Ik hoop dat ik genoeg gegevens heb gegeven als er meer nodig is hoor ik het graag. Want ik wil graag specifiek het probleem achterhalen. Anders grijp ik maar in het donker.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

je zou toch echt even memtest moeten uitvoeren waarschijnlijk zit er een probleem in je geheugen wat alleen opduikt bij intensieve dingen, eventueel zou je prima95 kunnen downloaden en runnen om te kijken of hij dit wel volhoudt zonder vast te lopen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
kheb met serie nummer opgezocht dat mijn wattage 200watt is. Zou het daaraan kunnen liggen.?

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik nu eerst ff dat kijken en memtest enzo. Want hij gaat ook niet gelijk aan dan denk ik voeding

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

met 200Watt moet je dit perfect kunnen draaien zulk energie slurpende onderdelen zitten er niet in.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb nu dat prime95 gestart en er zijn 2 vakjes met text waar moet ik nu op letten enzo?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

je zou nergens verder op moeten letten laat dit lopen een x aantal uur bijv 4 of vannacht de helenacht.. Staat je computer nog aan met prime95 weet je iig dat de CPU stabiel is als je geen blend optie gebruikt bij prime95. Draai je nu blend bij prime95 dan test hij het geheugen en de CPU op stabieliteit en het jaagd de temperaturen ook flink omhoog let hier dus ook even op door middel van coretemp of realtemp. Temperaturen zou je hier kunnen posten.

Verwijderd

Topicstarter
ik had stresstest gedaan op ram geheugen. Na 5 minuten liep hij al vast. de voltages had ik bij gehouden. Die zijn niet veranderd behalve eentje die is met 2 honderste verlaagd niet belangrijk dus. En de temperatuur was enkele graden gestegen.
Ik had de optie gekozen waarbij hij het meeste ram teste

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 20:01 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Dit wijst dus op brak geheugen.. probeer via een vriend of een andere pc thuis even een ander reepje in deze te doen en de andere eruit halen en vervolgens weer prime95 draaien..

Verwijderd

Topicstarter
ja bedankt voor de hulp :). Morge ga ik zozo naar de computer winkel want er zit maar een 10 gb schijf in van me pentium 3 dan kan ik gelijk nieuw geheugen halen. Volgens mij hebben we benede nog een reepje 512 liggen dat eerst maar proberen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm geen schijfje wat past. Maar is het slim om de gok te wagen een nieuw reepje geheugen te halen?

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Als ik het zo lees kun je ook de reepjes 1 voor 1 testen dus 1 reepje eruit en dan testen of het goed gaat. Vervolgens 1e reepje eruit en het 2e reepje erin en dit testen. Dan kom je er meteen achter welke van de 2 er kapot is.

Speed limits are like herpes.

Verwijderd

Topicstarter
dus reepje 1 eruit dan weer stress test en dan reepjes wisselen. Kan het mogelijk zijn dat ze beide kapot zijn?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

als je een setje van 2GB koopt kan het nooit geen kwaad geheugen kost bijna niks meer tegenwoordig dus zo'n miskoop kun je er ook niet meedoen een setje van 2x1 GB kost maar zon 20 euro op internet dusja.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik koop er zozo een want er moet dan zozo een nieuwe bij want ik vind 512 te weinig. En het feit dat mijn computer niet gelijk aangaat. Soms wel soms niet. En als hij dan aan is komt naar mem controle scherm een zwart scherm met een wit streepje linksboven. De ene keer is dat wel en de andere keer niet. Kan dat ook met mijn ram geheugen te maken hebben. Ik kan er wel mee leven dat mijn computer niet gelijk aangaat het grootste probleem was het vastlopen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:46
Ja, nee, wacht even: Hier gaat DDR in, geen DDR2 natuurlijk.
Ik zou eerst memtest86 draaien met je huidige reepjes (één voor één).
Dan kun je altijd nog zo goedkoop mogelijk ergens een ander reepje geheugen ritselen.
Overigens kan je voeding ook langzaam aan het overlijden zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Eigenschappen Geheugenmodule:
Modulenaam Kingston K
Serienummer 6424A613h (329655396)
Fabricagedatum Week 46 / 2003
Modulegrootte 512 MB (2 ranks, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC2700 (166 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

en
Eigenschappen Geheugenmodule:
Modulenaam Kingston K
Serienummer 6424A613h (329655396)
Fabricagedatum Week 46 / 2003
Modulegrootte 512 MB (2 ranks, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC2700 (166 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

rapport van beide reepjes. Mijn voeding zou goed moeten zijn als de voltages stabiel zijn tijdens die stresstest

Verwijderd

Topicstarter
nog iets te melden : ik had het vastlopen eerst met age of empires 3 en diablo 2 en warcraft 3 deden het uren lang zonder problemen. Maar vandaag liep warcraft 3 al de hele tijd na 10 minute vast had paar keer geprobeerd. En dat vind ik raar dat hij het eerst wel goed deed. het vergt maar hele lage system recs

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-11 23:04
Als je toch je reepjes vervangt, maak dan ook gelijk ff je PC schoon (stofvrij) en vervang als je dat kunt je koelpasta (dezelfde koelpasta zit mogelijk al 7 jaar op dezelfde processor?).
De temperaturen vind ik namelijk vrij hoog in idle.
Misschien wat extra koeling?

Verwijderd

Topicstarter
ja kzal kijken maar ts raar vanmiddag liep warcraft gelijk vast op het begin en nu speel ik met 12 computers en doet hij het gewoon weird. ik doe morge ochtend ff test met beide reepjes apart

Verwijderd

Topicstarter
nu weet ik het helemaal niet meer. Ik heb memtest 86+ gedraaid via mn usb stickje (bootable gemaakt etc) en dan loopt memtest bij allebij de reepjes vast. De eerste bij 8% de andere bij 5%. Toetsebord alles loopt vast. Toen ik hem herstarte. Starte opeens opnieuw op bij het windows xp laat scherm.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39
Wat is de temperatuur van je processor? Lijkt mij een warmteprobleem.

Overigens, gebruik svp de edit-knop als je iets wil toevoegen. Je hoeft geen nieuwe post te maken als er niemand anders heeft gereageerd.

Verwijderd

Topicstarter
de temperatuur heb ik al gezegd in mijn eerste post. Vanmorge voor de memtest was hij 45 graden. Maar gister avond toen hij al lang aanstond was hij rond de 55

keek op de site van shuttle en dan mijn mobo fx41. Als de cpu te warm wordt gaat hij automatisch uit binne 0,1 ms :P dus niet vastlopen. En die optie staat aan in de bios.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 13:20 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vind 200w eerlijk gezegd wel aan de magere kant voor de specs van je, maar als ie goed boot zou het idd geen probleem moeten zijn. Bij de boot krijgt ie nl piekspanningen te verwerken ;) Desalwelteplus zou ik zelf wel richting een voedings / warmteprobleem gaan zoeken.
Dat je pc uitgaat als je cpu te warm wordt is leuk, maar dat zegt nog niks over vastlopers door andere componenten. Het feit dat bij een memtest de bende ook al vastloopt, kan als het geheugen goed is net zo goed aan een van de chips op het moederbord liggen die te warm wordt. Het is nou eenmaal geen hartje winter momenteel ;)

test het voor de gein eens door je pc naar een mooi koele plaats te verhuizen. Als je een kelder hebt zou ik daar gaan zitten, maar met dit weer iig niet op zolder ;) Paar uurtjes laten acclimatiseren en dan opstarten en nog eens die memtest, kijken of ie het niet gewoon te warm heeft.

Tot slot: eigenlijk voor iedereen met dit soort gevallen is PMG FAQ verplichte kost, en dan met name Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Veel suc6 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ja hij staat op zolder mijn kamer en het is daar erg benauwd. Vooral als die pc een paar uur aanstaat dan wordt het echt heet. Ik had er al een ventilalor bij gezet. Maar het viel me op dat de slotjes van het ram geheugen echt heet waren. Mijn moederbord zat ook op 60 graden. Kan daardoor de test vastlopen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat verschilt per moederbord, maar het lijkt me niet echt bevorderlijk ;)
Ram latjes kunnen ook wel eensheet worden, da's op zich niet heel verwonderlijk.
Nogmaals, ik denk dat ie zijn warmte gewoon niet goed kwijt kan. probeer het anders eens met de kast open als je het ding niet even kunt verplaatsen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het is opgelost. Toen ik de nieuwe hardeschijf en dvd speler ging plaatsen hebben we alles schoongemaakt. En het roostertje achter de ventilator zat echt vol met een berg stof en nu voel ik ook dat er koude lucht stroomt. Daarvoor was de lucht warm. Verder mijn pc staat op mn bureau met genoeg ruimte omzich heen. Ik heb nog niet kunnen testen met een game. Maar dat doe ik morge als ik klaar ben met mn vakantiewerk.
Pagina: 1