Netwerk Kabel zomaar kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 4.134 views

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een paar maanden geleden bij familie een netwerk kabel door de muur naar de kruipruimte onder het huis gelegd en die weer aan de andere kant van het huis naar boven gedaan, dit werkte perfect, alles werkte met de goede snelheid.
Nu heeft de kabel het zomaar begeven, De computer ziet soms wel dat de computer verbonden is maar veder komt het niet, krijgt geen goed ip en het netwerk werkt ook niet,
het ligt niet aan de computer want heb het al getest met mijn laptop, en de router doet het ook getest met een andere kabel.

Mijn vraag is dus nu: Hoe kan de kabel zomaar kapot zijn gegaan ? ik heb nog niet kunnen kijken in de kruipruimte dat kan ik morgen pas doen

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zijn zoveel mogelijkheden voor.

- Je hebt een connector niet degelijk geknepen en die zit nu wat los.
- Kabel zit in een te scherpe bocht

En zo is er nog wel meer te bedenken, sorry maar dit is echt gewoon gokwerk op afstand.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat denk je van muizen/ratten?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Vocht? Ongedierte, denk aan knaagdieren....

www.retroforum.nl

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Aangevreten door een of ander knaagdier? Gebeurt wel meer, als ze niet in zo'n plastieken buisje liggen... Misschien dat ze zelfs door zo'n plastic buis doorknagen, dat zou zelfs ook kunnen, maar je zou heus niet de eerste zijn.

Ik heb al auto's geweten waar de bekabeling doorgeknaagd was ofzo...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-03 06:56

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Hoe lang is de kabel? Is het een 'echte' UTP kabel (4 getwiste paren)? Zijn beide kanten met een connector afgeknepen of met een contactdoos? Loopt de netwerkkabel door een PVC pijp? Ongedierte? Inwerking van vocht in de kabel?

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Inovix schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:25:
Ik heb een paar maanden geleden bij familie een netwerk kabel door de muur naar de kruipruimte onder het huis gelegd en die weer aan de andere kant van het huis naar boven gedaan, dit werkte perfect, alles werkte met de goede snelheid.
Mijn muizenalarm schiet opeens omhoog... en dan bedoel ik het soort met oogjes en een staart...

edit; *spuit11*

[ Voor 3% gewijzigd door Obiter dictum op 04-08-2009 23:34 ]

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Rorando
Mischien een beetje te weinig info gegeven

Kabel is grofweg 15 meter lang
Is UTP ja ( 4 twisted pairs )
De stekkers zitten er goed op en zijn goed dicht geknepen,
Netwerk kabel zit NIET in een pvc pijp

Muizen en ratten heb ik ook al aan zitten denken maar dat kan ik morgen dus pas zien.
ik wou alvast weten het niet iets anders simpel kan zijn wat ik over het hoofd zie

Als het muizen/ratten zijn, zou een pvc buis dan genoeg zijn denken jullie ?

[ Voor 9% gewijzigd door Rorando op 04-08-2009 23:35 ]

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Inovix schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:34:
Mischien een beetje te weinig info gegeven

Kabel is grofweg 15 meter lang
Is UTP ja ( 4 twisted pairs )
De stekkers zitten er goed op en zijn goed dicht geknepen,
Netwerk kabel zit NIET in een pvc pijp

Muizen en ratten heb ik ook al aan zitten denken maar dat kan ik morgen dus pas zien.
ik wou alvast weten het niet iets anders simpel kan zijn wat ik over het hoofd zie

Tja, wij kunnen niet in de kruipruimte kijken wat voor monstermuizen daar leven, maar in principe zou dit voldoende zijn ;)

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Inovix schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:34:
Het is wat lastig te zeggen vanaf hier, maar waarschijnlijk niet. Het gaat om een kruipruimte onder een huis, dus je kunt er donder op zeggen dat er nogal wat van die beestjes rondlopen daar, en die zijn in staat door standaard pvc buizen heen te knagen.

Wat je wel zou kunnen doen is standaard pvc tegen het plafond van de kruipruimte monteren, in plaats op de grond/laag bij de grond.

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Rorando
Obiter dictum schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:39:
Wat je wel zou kunnen doen is standaard pvc tegen het plafond van de kruipruimte monteren, in plaats op de grond/laag bij de grond.
Dat is idd wel een slim idee dan zou het iif iets moeilijker moeten worden voor die beestjes

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vooralsnog kan het ook nog steeds een simpel probleem met een connector zijn.

Dat kun je nooit uitsluiten, zo stevig zijn die dingen niet.

• Rorando
ik heb de connectors bekeken, en het zag er nog perfect uit

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Stekker er goed op, en ook in de juiste kleurvolgorde?

Een kabel maken waarbij je de twisting niet legt tussen 3/6 en 45 is vragen om dit soort problemen.

zie de NT faq. Uiteraard mogen de kleuren afwijken (niet aan te raden ivm onduidelijkheid als je ooit wat anders moet), maar wel belangrijk is dat ader 3/6 een kleurpaar is, en 4/5.

• Rorando
De kleuren zijn goed stekkers zitten er goed op, het netwerk deed het eerst natuurlijk ook gewoon

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:34
Inovix schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:58:
De kleuren zijn goed stekkers zitten er goed op, het netwerk deed het eerst natuurlijk ook gewoon
Probeer gewoon alvast eens nieuwe connectors te knijpen.
En check dan gewoon die kabel als je daar bent ook ineens, kwestie dat je al twee dingen uitsluit...

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-03 21:47

Matis

Rubber Rocket

Of gebruik voortaan STP B)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Wat je ook kan doen, is de kabel in een PVC buis, en deze weer in een andere buis (iets dikker) doen (dus dubbel). Dan weet je zeker dat ze niets doen. Alhoewel....

Als je het echt wil "beveiligen", dan kan je beter een stalen (flexibele) buis nemen.

Ook een mogelijkheid is: twee kabels in twee losse buizen leggen. Als een soort "backup"...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

HyperBart schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:20:
[...]

Probeer gewoon alvast eens nieuwe connectors te knijpen.
Een simpele kabeltester is ook niet zo duur hoor. Dat haalt wat van het raden weg.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:34
leuk_he schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:43:
[...]

Een simpele kabeltester is ook niet zo duur hoor. Dat haalt wat van het raden weg.
Touché 8)7

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Hebben we al uitslag?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
En nu dan?

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-03 07:09

WTM

Ik denk dat hij de muizen nog aan 't vangen is ? ;-)

• tam!r
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
storing van een electrisch apparaat?? (al lijkt me het sterk in de kruipruimte) B)

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
waarom leg je hem niet in een koperen buis ? knappe muis die dit doorbijt.

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Overigens zijn niet alleen de connectoren kwetsbaar, maar ook de kabel zelf is kwetsbaar voor buigen, helemaal als er een laptop aan hangt gebeurt dit snel. Tenzij het een patchkabel is, die zijn daar meer op gemaakt. Je kan het beste aan de zijde waar de pc staat een vaste wandcontactdoos aanbrengen. (Waar een router/modem staat is niet zo bewegelijk, maar kan ook geen kwaad.)

Om storingen op te sporen is bijvoorbeeld dit simpele apparaatje het minste wat je nodig hebt.
Als deze kabel in een kabelkanaal ligt met een zootje 220/380V kabels zou dat een optie kunnen zijn (anders is het niet echt zinvol). Wat wel wat stevigere kabels (grondkabels) kan natuurlijk, maar lijkt mij ook overdreven.

[ Voor 8% gewijzigd door waterwolf op 07-08-2009 00:50 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-03 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jongens, het is hier geen HK.
Zowel voor de lollige antwoorden, als het luchtige topic zelf passen prima in NT Kroeg v0.1
(waarbij ik moet toevoegen dat ik het nut van een topic starten voor een probleem als deze niet echt heel erg zie. 1 + 1 = 2 (UTP, kruipruimte, zelf geknepen en geen PVC gebruiken).

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.