Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veda88
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-01-2022
Ik heb eergister een Samsung LE32B530 lcdtv (full hd) gekocht bij de Mediamarkt. Deze wilde ik aansluiten op mijn computer die een dvi uitgang heeft.

Nu heb ik een kabel gekocht die van dvi naar hdmi omzet (dat zou perfect moeten werken werd me verteld). De dvi kant van de kabel in de computer gestoken en de hdmi kant in de hdmi1(dvi) gat van de tv gestoken. Mede omdat hier (dvi) bij staat, leek mij dat dit gat ervoor bedoeld is om zo'n oplossing in aan te sluiten.

Maar, als ik nu de computer opstart en naar windows ga, dan lekken bepaalde kleuren heel erg. Als ik in paint het vlak grijs maak, en daar een zwart vierkant in teken, dan komt er in het grijze een witte rand van ongeveer 10 pixels omheen. Daar windows een hoop grijs heeft met zwarte letters en tekens, kom je dit natuurlijk erg veel tegen.

Nu heb ik al een andere computer geprobeerd aan te sluiten maar dit mocht niet baten. Ook heb ik aan alle kleurschuifjes van de tv en van het nvidia control panel gezeten, maar ook dit hielp niet.

Wat kan dit veroorzaken?

Edit: nog even ter toevoeging, dit verschijnsel heb ik ook gezien bij sommige laserprinters, als je zwarte tekst op een grijze achtergrond uitprint dan laat hij rond de zwarte letters een rand wit.

[ Voor 8% gewijzigd door Veda88 op 04-08-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:56
Zet de sharpness op de TV eens helemaal uit. En is het effect ook zichtbaar op andere bronnen?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Samsung hdtv's zijn nogal kieskeurig wat betreft het merk dvi-hdmi kabel.

Koop ff een ander merk kabel. Heel vaak zijn dan de problemen verdwenen.

Wat shittyoldman vertelt klopt ook. Zorg dat je scherpte niet te hoog staat, al denk ik niet dat dit al jouw problemen kan veroorzaken.

Zorg ook dat de overscan bij de tv uit staan (just scan of Alleen Scannen heet die optie geloof ik) en de overscan moet ook bij de pc uit staan. Daarvoor kijk je in de instellingen van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veda88
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-01-2022
Ik heb geprobeerd die scan optie te vinden in zowel de tv als de computer, maar heb deze optie in geen van beide gevonden. Dit heeft dus niet geholpen. Als ik mijn scherpte helemaal op 0 zet, is het probleem wel minder, maar nog niet helemaal weg.

Een andere kabel heb ik nog niet geprobeerd, die kabels zijn ook best duur, dus dat doe je niet zomaar...

Het effect is niet zichtbaar als ik een computer aansluit met een vga kabel, het is alleen met deze hdmi sloten het geval.

Veda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Veda88 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:21:
Ik heb geprobeerd die scan optie te vinden in zowel de tv als de computer, maar heb deze optie in geen van beide gevonden. Dit heeft dus niet geholpen. Als ik mijn scherpte helemaal op 0 zet, is het probleem wel minder, maar nog niet helemaal weg.

Een andere kabel heb ik nog niet geprobeerd, die kabels zijn ook best duur, dus dat doe je niet zomaar...

Het effect is niet zichtbaar als ik een computer aansluit met een vga kabel, het is alleen met deze hdmi sloten het geval.

Veda
Koop dan eens online een goedkoop kabeltje van 3,95 .. je zal verbaasd zijn wat het kwaliteitsverschil van je beeld/geluid is op lengtes van 1,5m tot 5m (niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil bij samsung hd tv's tussen dvi en hdmi is er niet, het is allebei digitaal alleen heb je bij dvi geen geluid via je scherm.

Ik raad je aan om gewoon een dvi kabel te kopen OF in het scherm menu>bronlijst>naam wijzigen de desbetreffende bron naar pc te veranderen. Samsung zal hier dan op in spelen en het beeld wordt scherper.

Dit was voor mij ook de oplossing.

Even een vraagje: Hoe goed is het beeld van de xbox 360 via hdmi mocht je die hebben?

groetjes en succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Veda88 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:21:

Veda
Dat is raar want die geen-overscan-optie MOET erop zitten, anders mogen ze de tv geen hdready1080p noemen.
De optie zal alleen tevoorschijn komen als je een digitale bron gebruikt zoals je pc met hdmi of blu-ray speler.

De overscan moet dus uitgezet worden in het beeldmenu van de tv en ook moet je de overscan in de videokaart van de pc uitzetten.

Hoe je dit wijzigt op je pc verschilt per merk videokaart, dus Nvidia of Ati.

Bij een ati kaart even naar catalyst control center gaan, opties schermgrootte kiezen, en underscan uitzetten.
Pas op: de slider (schuifje) moet helemaal naar rechts om de overscan uit te zetten! (0%)

Afbeeldingslocatie: http://i414.photobucket.com/albums/pp223/ferry077/pc-op-tv-overscan-ati-1.png

Nvidia:

Afbeeldingslocatie: http://i414.photobucket.com/albums/pp223/ferry077/pc-op-tv-overscan-nvidia-1.png

De optie met de schuifbalken moet je hier niet hebben. Deze is bedoeld om de overscan te compenseren bij hdtv's die deze niet kunnen uitzetten. Mijn plasma heeft dat en hiermee kon ik de overscan compenseren.
Tegenwoordig moeten alle full hd (hdready1080p) de overscan uit kunnen zetten, anders mogen ze geen hdready1080p worden genoemd!
Jij moet de opties aanvinken: do not resise my desktop, waarschijnlijk is er een Nederlandse vertaling maar dat zie je vanzelf.

De overscan uitzetten op jou tv doe je zo: (de optie heet tegenwoordig Volledig Scherm).

Druk op de toets TOOLS om het menu Extra weer te geven. U kunt de beeldgrootte ook instellen door Extra= Beeldformaat te selecteren.
Je kunt deze opties eenvoudig selecteren door op de toets P.SIZEop de afstandsbediening te drukken.

Volledig scherm: Gebruik deze functie om het volledige, niet-afgekapte beeld weer te geven wanneer er een HDMI- (720p/1080i/1080p) of Component-signaal (1080i / 1080p) wordt ontvangen.
Let op: zorg ervoor dat de beeldverhouding op 16-9 staat!

Ook moet je bij jouw tv, wanneer je een pc aansluit dmv dvi-hdmi, de hdmi 1 input gebruiken van de tv! Dat is echt belangrijk, deze ingang is daar speciaal voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferry34 op 08-08-2009 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azortje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 22:03
Kun je even laten weten als je het probleem opgelost hebt en zoja hoe je dat gedaan hebt? ik heb namelijk het zelfde probleem. Ik gebruik alleen wel een hdmi-> hdmi kabel van mijn laptop naar mijn lcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

Verschil in HDMI kabel is er zeker. Maar ook contrast en scherpte zou ik niet te hoog zetten.
Vaak bij fabrieks instellingen veelste hoog.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

azortje schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:04:
Kun je even laten weten als je het probleem opgelost hebt en zoja hoe je dat gedaan hebt? ik heb namelijk het zelfde probleem. Ik gebruik alleen wel een hdmi-> hdmi kabel van mijn laptop naar mijn lcd.
Heb je de tips hierboven opgevolgd?
Vooral de goede HDMI input kiezen (bij deze TV blijkbaar HDMI 1, bij andere Samsung TV's HDMI 2 of 3, maar dat staat in de handleiding) en de naam van de input wijzigen in 'PC'. Dan krijg je er wat instellings-opties bij.
En verder alle 'beeldverbeteraars' uitzetten, maar dat geldt imho in elke situatie en voor iedere LCD of plasma... ;)
Pagina: 1