[vmWare] share op host met domein rechten

Pagina: 1
Acties:

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Momenteel heb ik een vmware server systeem draaien met vista als host, 2008 als gast met ingericht domein enz en nog wat andere niet relevante gast systemen en gewone vista clients.

De host heeft de beschikking over een forse raid5 array, die ik wil gebruiken als een domein share. Probleem hier is echter dat de host geen lid kan worden van het domein. (ongewenste situatie, als gast onverhoopt uitstaat kun je niet inloggen op de host enz enz)
De host is dus 'standalone vista'.
Hoe krijg ik het dan toch voor elkaar dat ik de share vand e standalone host kan gaan gebruiken in het domein? Voorwaarde is natuurlijk dat ik rechten kan zetten. (dat is het gedeelte waar het moeilijker wordt voor mij, iedereen full acces geven lukt me nog wel:) )

Terwijl ik dit type vraag ik me hardop af of zoiets niet kan met setacl en iets met sids van de users waar het omgaat (hoe kan ik dat het beste aanpakken?), maar goed de vraag blijft evenmin staan, wat is de meest praktische en mooie oplossing?

Een oplossing om een virtuele disk in vm server aan te maken en die te plaatsen op de raid controller vind ik iig niet goed. De data moet onafhankelijk van de vm opstellingen benaderbaar zijn. Een exta VM die dan puur de gehele raid array opneemt is ook niet de bedoeling, kost weer een berg resources en dat moet beter kunnen vermoed ik.

Can`t live without the mods

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Waarom zou de host geen lid mogen worden van het domein? Je kan prima inloggen als je DC niet beschikbaar is hoor. Zowel met de opgeslagen accounts en ook lokaal.
Je kan de host ook in het domein opnemen, van de GPO Default Domain Policy uitsluiten en daarna vrolijk doorgaan met lokaal inloggen.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

alternatief

IPV vista als host, neem je 2008 as host en die laat je ook DC zijn.

is dit een thuis speel systeem of een productie systeem?

[ Voor 26% gewijzigd door Yalopa op 05-08-2009 06:44 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik mag hopen een thuisspeelsysteem, aangezien Vista me nou niet bepaald een beste keuze lijkt om je VM's op te draaien voor productie-omgevingen.

Windows Server 2008 als desktopsysteem is ook prima te gebruiken, door wat features in te schakelen krijg je ook Aero Glass en dat soort dingen weer terug, en is het gewoon een soort Vista on steroids. Maak van die machine je DC, en je hebt vrijwel alles al wat je nodig hebt.

We are shaping the future

• siepeltjuh
  • Niet online
Ik gebruik dit systeem thuis inderdaad.

De host is Vista vanwege de media center functionaliteit (4 tuners met aantal extenders enzo)
De gast systemen zijn wat development, school en thuisnetwerk systemen.

Server 2008 als host is helaas dan ook geen oplossing omdat de PCI tuners niet worden gevirtualiseerd. (iets met geen VMC en Wife Acceptance Factor)

Maar toch, het probleem blijft gelijk. Ik zou graag de array gaan gebruiken als netwerk share. De host lid maken van het domain is nou niet echt een oplossing die ik prettig vind, maar als dat de engie oplossing is moet het maar.

Andere suggesties zijn welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door siepeltjuh op 05-08-2009 21:33 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Wat je kunt doen, is de DC automatisch laten opstarten met de computer. Dan zou je in principe de client kunnen domainjoinen, want na de eerste aanmelding(en) zijn die credentials toch cached.

We are shaping the future

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Moet het perse een share zijn? Je kan ook een physieke disk mounten in je VM en volgens mij ook partities

Je zou ook een software iSCSI target kunnen maken op je lokale pc en die mounten vanuit je DC.
Alex) schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:43:
Wat je kunt doen, is de DC automatisch laten opstarten met de computer. Dan zou je in principe de client kunnen domainjoinen, want na de eerste aanmelding(en) zijn die credentials toch cached.
Dat lijkt verdacht veel op wat ik in de eerste reactie al voorstelde :z

[ Voor 46% gewijzigd door Dysmael op 05-08-2009 21:47 ]

• siepeltjuh
  • Niet online
Ik laat de VM inmiddels automatisch opstarten met de host. Ik heb hem lid gemaakt van het domein en heb die wens om dat gescheiden te houden dan ook overboord gegooid.

Het probleem met de share is dan ook opgelost. Hoewel ik nog steeds een beetje sceptisch ben over deze oplossing. Zo kom ik nu weer andere problemen tegen.
[vmware server] host shutdown sneller dan guest shutdown

Pagina: 1