[vmware server] host shutdown sneller dan guest shutdown

Pagina: 1
Acties:

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op de vmware server 2.01 installatie waarbij ik een Vista pc als host gebruik en een server2008 als gast heb ik het probleem dat als ik de host uitschakel de gast deze niet wacht totdat de gast klaar is met uitschakelen.

Als ik ingelogd ben via RDP wel dat de gast een shutdown command krijgt en logt uit en de verbinding verbreekt.
Ik heb nog geen methode gevonden om te zien na hoeveel seconden het 'stroom' daadwerkelijk van de gast afgaat, maar bij een herstart zie ik direct in de event viewer van de gast foutmeldingen van een improper shutdown.

In vmware server heb ik ingesteld dat de gast automatisch moet starten ende "Shutdown action" staat op "Shutdown guest" Volgens de documentatie moet dat oke zijn. Vmware tools zijn ook uptodate.

Op googl eheb ik een gebruiker gevonden die hetzelfde probleem ervaart, echter was dat met 2k3 als host en server1.0 Hij heeft wat met reg keys aangepast rond xkillserversonshutdown naar 300 seconden ofzo, dat gaf bij hem ook niet altijd het gewenste resultaat.

Concreet is dan ook de vraag, hoe kan ik zorgen dat de host pas verder gaat met uitschakelen/rebooten als de gast volledig uitgeschakeld is.

Can`t live without the mods

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:12
Een kleine vraagjes, heb je de VMware Tools op je Guest geïnstalleerd, en wat gebeurt er als je een Guest shutdown vanaf je Virtual Infrastructure Client doet?

Mocht dat allemaal aanwezig zijn/werken kan je dan de inhoud van je "c:\ProgramData\VMware\VMware Server\hostd\vmAutoStart.xml" bestand posten?

• siepeltjuh
  • Niet online
it0056 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 00:24:
Een kleine vraagjes, heb je de VMware Tools op je Guest geïnstalleerd, en wat gebeurt er als je een Guest shutdown vanaf je Virtual Infrastructure Client doet?

Mocht dat allemaal aanwezig zijn/werken kan je dan de inhoud van je "c:\ProgramData\VMware\VMware Server\hostd\vmAutoStart.xml" bestand posten?
Ik gebruik vmware server 2.01, integenstelling tot ESX heb je dan geen VI client.
vmware tools zijn netjes geinstalleerd.
In de map hostd op de host zie ik geen xml bestanden in de vmware map.

Als ik vanuit de vmware infrastructure webinterface het commando shutdown guest aanklik, dan wordt hij netjes afgesloten.

Het lijkt er dus op dat de host gewoon niet lang genoeg wacht.

[ Voor 11% gewijzigd door siepeltjuh op 12-08-2009 14:00 ]

• rorydeleur
Deze is leuk...

Oke, wat ook nog zou kunnen is dat Vista geen zin heb om te wachten en je VMWare server na een bepaalde tijd onderuit haalt, met de volgende registry tweak kan je dit aanpassen:

Orginele waarde:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control]
WaitToKillServiceTimeout=20000

Aangepaste waarde:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control]
WaitToKillServiceTimeout=25000 (dit kan je naar eigen smaak aanpassen, het zijn milisec. = 25sec.)

Ps. Geeft je Win2K8 guest wel aan dat ie een shutdown heeft ontvangen in zijn eventlog?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
siepeltjuh schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:54:
[...]

Ik gebruik vmware server 2.01, integenstelling tot ESX heb je dan geen VI client.
vmware tools zijn netjes geinstalleerd.
In de map hostd op de host zie ik geen xml bestanden in de vmware map.

Als ik vanuit de vmware infrastructure webinterface het commando shutdown guest aanklik, dan wordt hij netjes afgesloten.

Het lijkt er dus op dat de host gewoon niet lang genoeg wacht.
VMware Server kan je ook bedienen met de VI client hoor :)

http://communities.vmware.com/docs/DOC-2401

A wise man's life is based around fuck you

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

in de config van vmware-server staat een optie om aan te geven hoe lang hij moet wachten met verder afsluiten na het geven van het shutdown-commando aan de gast.
Heb je die waarde al eens verhoogd?

de "shutdown-delay" waarde dus, is per guest apart in te stellen bij de opties voor auto-start/shutdown

[ Voor 21% gewijzigd door roeleboel op 12-08-2009 14:34 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• siepeltjuh
  • Niet online
hmm leuk ?! hehe, hij moet het gewoon doen :)

Ik heb met een stopwatch opgenomen hoe lang de guest over een shutdown doet. (260secs)
De reg key heb ik gewijzigd naar 310000ms voor de zekerheid. De waarde stond op 12seconden.
Het shutdown commando wordt wel doorgegeven, ik zie dat er ook al enkele services worden gestopt, maar exchange doet er lang over om te stoppen, die meld dan ook steevast na een reboot dat er een improper shutdown was.

@powershell
VI client zal ongetijfeld functioneren, maar bij het benaderen van https://localhost:8333/client krijg ik een 403. op de host zelf kan ik ook nergens een executable vinden die er op lijkt. (waar wordt dit opgeslagen)

@roeleboel
Waar staat die config file? In de web ui kan je weil instellen dat hij auto start en stopt, dat staat ook goed ingesteld. Echter de delay die daar vermeld staat gaat als ik de documentatie goed heb gelezen tussen het sluiten van vm1 en vm2 en vm3 enz.
Hij komt bij niet eens bij vm2 aan, hij sluit vm1 en kapt er dan mee. (voor deze test heb ik alle andere vm`s uitgezet)

[ Voor 44% gewijzigd door siepeltjuh op 12-08-2009 14:59 . Reden: reactie roeleboel toegevoegd. ]

• rorydeleur
@roeleboel
De shutdown delay heeft betrekking op de shutdowns tussen verschillende VM's

• siepeltjuh
  • Niet online
Lijkt niet te helpen die reg key.

Mijn gevoel zegt dat hij wel wat meer seconden de tijd krijgt, maar geen 310 seconden die ik hem heb gegeven.
Bij het meten zit er geen verschil in tijd met of zonder de reg key wijziging De reg key heb ik dubbel gechecked op een 0 te weinig, maar dat was dus niet het geval.
De gast geeft nog steeds meldingen van improper shutdown in het event log.

What else can i do ?

/Maakt de manier van uitschakelen ook uit? Ik gebruik nu steeds een RDP sessie naar de host en doe een shutdown /r of shutdown /s (geen verschil overigens)

Ik heb het idee dat hij toch nog steeds op 12 seconden ofzo afbreekt.
In de eventlog van de gast:
The process C:\Program Files\VMware\VMware Tools\VMwareService.exe (HOME) has initiated the shutdown of computer HOME on behalf of user NT AUTHORITY\SYSTEM for the following reason: Legacy API shutdown
Reason Code: 0x80070000
Shutdown Type: shutdown
Comment:
Dat is om 15:01:39
De laatste melding dat een service in stopped state ging was om 15:01:52 nagenoeg direct daarna hoorde ik het piepje van de POST van de host. (foute rap dit)

[ Voor 58% gewijzigd door siepeltjuh op 12-08-2009 15:28 ]

• rorydeleur
Kan je me nog een paar info-tjes geven:
- Welke Vista versie gebruik je (Ultimate x64, etc) als host
- Is het een clean install van VMWare server of een Upgrade
- Wat voor versie Windows Server 2008 (Enterprise x64 etc) gebruik je als Guest?
- Heb je nog andere guests, zoja wat voor, en hebben die het ook?

• siepeltjuh
  • Niet online
it0056 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:40:
Kan je me nog een paar info-tjes geven:
- Welke Vista versie gebruik je (Ultimate x64, etc) als host
- Is het een clean install van VMWare server of een Upgrade
- Wat voor versie Windows Server 2008 (Enterprise x64 etc) gebruik je als Guest?
- Heb je nog andere guests, zoja wat voor, en hebben die het ook?
Inderdaad Vista x64 ultimate. (vraag me af wat het uitmaakt welke variant van vista)
Clean install van vmware 2.01 op clean install van vista (alleen drivers en mce ingesteld, geen codec of andere applicaties, ook drivers hebben geen bijbehorende apps/services anders dan die van de gpu)
Gast is server 2008 standard x64 met exchange 2007 x64 hier zijn nog wel wat andere custom apps op geinstaleerd, (dat is juist het doel van het systeem dreamspark development meuk)
Andere guests heb ik wel, maar zijn niet gebruikt bij deze tests en ook niet vermeld in vmware op dit moment. (gasten zijn XP, Win7, Vista clients en ubuntu 9.04, maar niet relevant dus)

Ik ben erg benieuwd wat hier uitkomt. Naar mijn idee zou dit als het goed in die web ui is ingesteld toch gewoon moeten werken. Als er nog allemaal reg keys op de client aangepast moeten worden, zou ik hier op zijn minst verwachten dat de web ui een scipt dit laat doen.

Overigens is UAC ingeschakeld. zou dat nog uitmaken?

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Je zou een icoon op je bureaublad kunnen plaatsen wat eerst netjes je guest afsluit en daarna pas je host (simpele batch met een aantal commando's)
Misschien is het ook een idee om je guest te gaan hibernaten of 'pauzeren'.
Middels beide bovenstaande oplossingen heb ik in het verleden ook gewerkt naar alle tevredenheid.

• siepeltjuh
  • Niet online
RolfLobker schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 22:41:
Je zou een icoon op je bureaublad kunnen plaatsen wat eerst netjes je guest afsluit en daarna pas je host (simpele batch met een aantal commando's)
Misschien is het ook een idee om je guest te gaan hibernaten of 'pauzeren'.
Middels beide bovenstaande oplossingen heb ik in het verleden ook gewerkt naar alle tevredenheid.
Batch zou nog kunnen, maar dan zit je nog met de fysieke aan/uit schakelaar.
Pauzeren en hibernaten enz is niet echt een optie. Volgens de documentatie moet hij gewoon uitgaan. Tot zover vind ik dit shutdown gebeuren dan ook knap waardeloos binnen vmware server, voor de rest een erg prettig product.
Is dit in ESX beter geregeld?

• rorydeleur
Nog 1 vraag vergeten, in je "Virtual Machines Startup/Shutdown settings", staat je VM onder manual, Any order of Specified order?

• rorydeleur
Wacht even, het begint op een bug te lijken waar meer mensen last van hebben:
Zie: http://communities.vmware.com/thread/188634

Wat opvalt is dat het bij bepaalde configs optreed, probeer hetzelfde is met je XP guest (X64?)

• siepeltjuh
  • Niet online
it0056 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:18:
Wacht even, het begint op een bug te lijken waar meer mensen last van hebben:
Zie: http://communities.vmware.com/thread/188634

Wat opvalt is dat het bij bepaalde configs optreed, probeer hetzelfde is met je XP guest (X64?)
Hij staat onder specified order. (nummer 1, staan geen andere vm`s in)

Waar zit je de bug melding dan? Er zijn inderdaad meer mensen met dit probleem, maar als het een of andere bijzondere instelling betreft, dan is het logisch dat er meer klagers zijn. Mijn XP vm blijkt verrot, dus ik herinstall die even. Ik laat weten hoe het afloopt met die machine. Bedankt iig voor het blijven volgen en helpen met dit probleem.

Is het mogelijk om te zien of de vmware service op de host gekilled wordt of dat de service uit zichzelf sluit. Dat zou er namelijk op duiden dat de gast een (onterechte) gereed melding naar die service stuurt.

[ Voor 12% gewijzigd door siepeltjuh op 13-08-2009 20:05 ]

• siepeltjuh
  • Niet online
Met XP merk ik geen verschil. Ook hier foutmeldingen mbt foute afsluitingen in het event log. :(

Pagina: 1