Wat een lap tekst, wel mooi dat je het in alinea's hebt opgedeeld

Anoniem: 87050 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 08:25:
Dat is nou jammer, het ging juist zo goed in dit topic, maar is er helaas altijd wel iemand, die zijn beheersing wat minder goed onder controle kan houden, en zijn opgekropte frustraties die vrije loop laat. Kijk, je mag best kritiek op Windows hebben, maar dit onzinnige ge-rant slaat natuurlijk nergens op.
Over onzinnig ge-rant gesproken

Wil je in deze post er niet op aanvallen, maar er staan een aantal kortzichtige dingen in waardoor ik echt de drang om er op te reageren niet kan onderdrukken

Laat ik er even bij vertellen dat ik pas sinds 2 maanden OSX gebruik (op een Mac Pro) na ongeveer 15 jaar Windows gebruik. Kan dus wel stellen dat ik (met gebruik van 3.11 fwg, 95, 98, ME, 2000, XP, Vista) redelijk wat ervaring heb in de Windows hoek en nog een redelijk frisse kijk heb op OSX, waardoor ik wellicht nog niet 'alle' nadelen van OSX heb kunnen ontdekken, al gaat dat vrij lastig moet ik zeggen

Er zijn een paar honderd miljoen Windows-gebruikers wereldwijd, en die zijn echt niet allemaal mateloos ontevreden over hun systeem, anders waren er heus wel veel meer naar andere platformen overgestapt. En als er werkelijk zo ontiegelijk veel virussen vrij spel hadden op al die Windows systemen als dat ik hier soms lees, dan zou het internet regelmatig plat moeten liggen.
Het belangrijkste wat keihard tegen je post indruist is dat het gros van die zogezegd paar honderd miljoen Windows gebruikers niet eens
weet dat er een alternatief is of er ook maar de moeite voor neemt verder te kijken. Dit geldt zowel voor de zakelijke markt als voor consumenten. Bij de volgende alinea zal ik hier verder op in gaan.
Het internet is niet snel plat te krijgen, maar heeft het door het gebruik van Windows wel een stuk moeilijker, denk aan alle bot-nets en daardoor DoS-aanvallen, denk aan spam die verstuurd wordt vanaf besmette Windows machines om het nog maar niet te hebben over de vele terabytes die dagelijks de wereld over gaan met virus-definities

Het is simpelweg een feit dat een Windows machine vatbaarder is voor een virus dan een OSX machine. Hang een willekeurige Windows versie zonder virusscanner en firewall maar eens direct aan een internetlijntje voor een dag, lijkt me duidelijk genoeg.
En niet alleen internet: Windows wordt gebruikt in bijna alle sectoren. Er zijn zoveel bedrijven, (overheids)instellingen, en zelfs ziekenhuizen die met kritische Windows-systemen werken, dat als het écht zo erg was, dit zeker verregaande gevolgen gehad zou hebben, en een ophef hebben veroorzaakt, waarbij de berichtgeving over de Mexicaanse griep zou verbleken.
Het is niet voor niets dat overheden nu ook verplicht worden te kijken naar andere besturingsystemen. Dat ziekenhuizen met Windows werken vind ik persoonlijk aardig 'zorg'wekkend, het is al vaker in het nieuws geweest dat ziekenhuizen plat hebben gelegen, dat de beveiligingen slecht zijn (i.v.m. het EPD), etc.
Dat veel bedrijven Windows gebruiken lijkt me geen weloverwogen keuze, het is gewoon kudde gedrag. Het is opzich logisch dat je kiest voor iets wat een groot percentage van de rest van de markt en wereld gebruikt, maar dat zegt niet dat het de beste keuze is.
Ontevreden gebruikers kunnen binnen een bepaald bedrijf of sector dan ook vaak niet kiezen voor een alternatief, dit wordt simpelweg niet ondersteund door (het vaak al net zo kortzichtige) systeembeheer. Dus ook al ben je ontevreden, je doet het er maar mee

Ik loop al wat langer mee op professioneel niveau in dit circuit, en ik kan je verzekeren dat het bij lange na niet zo erg is, als wat sommigen doen suggereren. Helaas echter reikt hun referentiekader in deze, zich veelal niet verder dan hun eigen kennissenkring. Natuurlijk zijn er problemen, daar ontkomt geen enkele speler in deze business aan. Maar geen weldenkend mens zal zich zolang aan één fabrikant binden, als het product zo dermate slecht is, dat de eigen productiviteit daardoor ernstig belemmerd wordt. En zeker in het bedrijfsleven niet.
Ben wel benieuwd welk circuit dat dan is. Als je alleen met professionals werkt zullen de problemen inderdaad wel meevallen, die zijn over het algemeen slim genoeg om een systeem niet tot de grond toe af te breken, maar we hadden het vooral over de keuze door de gemiddelde thuis gebruikende consument.
Je zegt dat geen weldenkend mens zich zolang aan één fabrikant zal binden als het product zo slecht is. Ik zeg ook niet dat Windows zo'n dermate slecht product is, er is best mee te werken, heb het jaren lang op zowat alle versies gedaan. Tijdens die jaren heb ik zelf niet eens zoveel problemen gehad met Windows, maar het kan altijd beter, en dat zie ik nu met OSX eigenlijk pas in. Ben zelf ondernemer en productiviteit en creativiteit is daar dus een belangrijk onderdeel van. Bij OSX merk ik dat dit meer gestimuleerd wordt dan onder Windows, hoe vreemd dat misschien ook klinkt.
Dat grote bedrijven kiezen voor Windows is simpelweg omdat het zo is ingeburgerd, zoals hierboven al beschreven. Als je 1000 man personeel eerst aan OSX moet laten wennen en al je systemen om moet gooien kost dat je meer geld dan je personeel door laten ploeteren de komende jaren

Dat er zat bedrijven zijn die nu nog werken met windows 98/2000/XP zegt ook al veel, het kost te veel tijd/geld/kunde om allemaal over stappen naar een fatsoenlijkere versie van Windows, kun je nagaan naar een totaal ander systeem als OSX.
In 1988 al waren er soortgelijke discussies tussen Apple- en Microsoftgebruikers, Windows (2.x) was nog geen serieus platform, maar sommige Apple-liefhebbers keken toen al neer op MS(DOS)-gebruikers. Apple was in alle opzichten veel beter, en zou het helemaal gaan maken, pochten ze. En wat blijkt nu, 21 jaar later? Het pochen is er niet minder op geworden, echter het marktaandeel van Apple komt nog steeds niet boven de 5% uit, terwijl Windows al heel lang meer dan 90% in bezit heeft. "Ja, maar dat komt omdat M$ misbruik maakt van zijn machtspositie", pruttelen ze dan. Dat is inderdaad ten dele waar, maar dat enorme verschil is gewoon te groot om het slechts met gedwongen afhankelijkheid, of onwetendheid van die Windows-gebruikers af te doen.
Zoals al eerder aangegeven, marktaandeel zegt niets over kwaliteit. Een Opel wordt ook meer verkocht dan een Bentley, maar dat zegt niet dat een Opel beter is

Je denk dus echt dat 90% van de gebruikers bewust gekozen hebben voor Windows omdat het zo goed werkt in vergelijking tot andere systemen? Heb je wel eens gekeken naar bijvoorbeeld de verkrijgbaarheid van OSX? Tot vorig jaar woonde ik aan de computerboulevard (jawel) van Rotterdam, de Goudsesingel, daar zaten in de hoogtijdagen zo'n 15 computerwinkels verspreid over de wijk. Er was welgeteld 1 winkel welke ook Apple verkocht en deze zat in een straatje achteraf. Alle PC's en laptop die daar in al die jaren over de vele toonbanken zijn gegaan waren allemaal inclusief Windows, niet omdat de koper daar voor koos, maar omdat het er standaard bijgeleverd wordt.
Vraag bijvoorbeeld eens aan je (niet professionele) oom/tante/opa/oma waarom zij voor Windows heeft 'gekozen'? Zijn ze zich er uberhaupt bewust van dat er iets anders bestaat?
Waarom komen mensen een MacBook terugbrengen met de melding: "M'n spelletje werken niet meer en kan m'n virusscanner niet installeren". Waarom vragen vrienden van mij na gehoord te hebben dat ik een Mac heb gekocht: "Maar kun je dan wel gewoon op internet, met Internet Explorer enzo?"
Dat is niet gekomen omdat Windows zo goed is, dat is gewoon onkunde en een beperkte blik.
Bovendien: Als dat echt zo was, dan zouden de 'techneuten' op T.net en soortgelijke sites massaal voor een ander OS hebben gekozen, want zij zijn immers als geen ander wél deskundig, en laten zich door niemand de wet voorschrijven. Maar wat blijkt: zelfs onder deze groep heeft Windows verreweg het grootste marktaandeel, met een riante voorsprong op Apple- en andere besturingssystemen. En dit zijn nota bene 'kenners'.
T.net publiek wil lekker knutselen, overklokken, waterkoeling er op bouwen, zelf je PC bouwen uit 48 componenten uit de pricewatch, dat is een hele andere doelgroep. Bij deze doelgroep past Windows (en voor een groot deel ook Linux) nu eenmaal, lekker knutselen. Je ziet overigens wel dat sinds OSX ook x86 is te installeren er toch steeds meer Tweakers nieuwschierig worden en het ook gaan proberen, zie bijvoorbeeld
dit topic.
De hele denkwijze binnen Windows is ook vaak te technisch en te onoverzichtelijk, een van de redenen waarom Tweakers publiek er goed mee om kan gaan, maar je buurman niet.
In een eerdere post gaf ik het al aan, ga maar een een printer installeren, een netwerk, een programma, zoek een bestand. Dit werkt onder OSX gewoon helder, onder Windows moeten er (voor de gemiddelde gebruiker) allerlei kunstgrepen uitgehaald worden.
Ook het vermeende 'machtsmisbruik' van Microsoft kan niet de hoofdoorzaak zijn van het zó ver achterblijven van Apple. Neem nu Firefox, dat moest ook opboksen tegen de Microsoft-hegemonie. En zie, het blijkt dus tóch mogelijk: Firefox weet in vrij korte tijd wél tot een respectabel marktaandeel te komen. Wat Firefox wél binnen een paar jaar weet te bereiken, krijgt Apple na ruim 20 jaar nog steeds niet voor elkaar.
Firefox met Apple/OSX vergelijken

Als OSX een browser was met gratis bijgeleverde Mac neem ik aan dat ze ook een fors aandeel hadden gehad inmiddels ja

Nu ga ik iets zeggen wat sommige Apple-fans misschien heel akelig in de oren zal klinken, dus zet je schrap: Er zijn wel degelijk tevreden Windows-gebruikers. En zelfs veel meer dan je denkt! Zelfs als het aantal tevreden Windows-gebruikers slechts op 50% zou liggen (een zeer lage schatting), dan is dat nog altijd ruim 10x zoveel als het aantal tevreden Apple-gebruikers. Dat je ze nauwelijks hoort, wil niet zeggen dat ze er niet zijn, ze hebben gewoon geen behoefte om erover op te scheppen. Voor hen is een computer namelijk slechts een gebruiksvoorwerp, geen levensstijl.
Ben zelf geen fan, alleen dagelijks gebruiker. Maar zie absoluut pluspunten

Natuurlijk zijn het er 10x zoveel als het totaal 90% van de markt is. Wat is nu je punt? Er zijn ook tevreden Windows gebruikers en dat zijn er in verhouding heel veel o.i.d.?
Ik kan best geloven dat er tevreden Windows gebruikers zijn, simpel voorbeeld: mijn moeder, ik heb haar nog nooit horen klagen, maar als ik haar dan zie kijken naar mijn Mac en continue hoor: "Zo, da's handig. Dat zit netjes in elkaar." Dan zegt dat voor mij genoeg.
Wat mij opvalt, is dat er onder de overstappers veel gebruikers zijn, die bovengemiddeld, ja soms zelfs absurd veel problemen op Windows-systemen ervoeren. Ondanks dat ik vermoed, dat deze problemen niet altijd terecht op Windows worden afgeschoven, kan ik hun keuze om over te stappen goed begrijpen. Echter hoop ik ook dat zij begrijpen dat hun situatie natuurlijk niet representatief is voor álle Windows-gebruikers: Lang niet iedereen heeft zovaak vastlopers, en lang niet iedereen loopt iedere keer weer zoveel virussen op. Ik kan mij daarom ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat, indien deze ervaringen werkelijk niet zijn overdreven, de oorzaak niet misschien een ietsiepietse heel klein beetje mede aan een wat andere gebruikersmentaliteit zou kunnen liggen.
Zelf had ik bijna nooit problemen hoor, maar soms heb je gewoon behoefte aan iets nieuws. Als dat dan zo goed bevalt zie je pas in hoe het ook kan.
En dan zijn we aanbeland bij wat ik al eerder schreef: Apple bedient een andere doelgroep dan Microsoft. Microsoft wil een allround OS aanbieden, geschikt voor zoveel mogelijk gebruikers. Het moet op uiteenlopende hardware kunnen draaien, het moet tevens geschikt zijn voor zelfs de meest excentrieke software of randapparatuur, veeleisende games, en moet bovendien nog backwards compatible zijn tot pakweg 10 jaar terug, om maar wat te noemen. Met zoveel eisen kun je verwachten dat er soms wat dingen minder vlekkeloos zullen verlopen, dan met besturingssystemen, die deze eisen niet stellen. Bovendien wordt dat steeds minder, de nieuwe Win7- en Server08/R2 zijn weer flink verbeterd, zoals het hoort.
Beide partijen willen een allround OS aanbieden, geschikt voor zoveel mogelijk gebruikers. Punt is wel dat de gebruiker het aan z'n r**t zal roesten dat Microsoft zo hard moet werken om al die hardware/software te ondersteunen, de consument wil gewoon een goed werkend product. Kun je wel zeggen dat het dan vaak wat minder vlekkeloos verloopt, maar heeft een consument daar aan? Die wil gewoon lekker z'n foto'tjes importeren (met gezichtsherkenning

), z'n mail lezen en wat surfen.
Zou eens tijd worden ja als Windows 7 eindelijk is wat iedereen er over roept. Moet zeggen dat ik Vista ook al een stuk beter vond werken dan XP, maar dat haalt het voor mij persoonlijk absoluut nog niet bij OSX.
Apple daarentegen hanteert een andere visie. Zij willen systemen aanbieden, die zo vlekkeloos mogelijk werken, zeer eenvoudig in gebruik zijn, en er ook nog gelikt uitzien. Om dat te kunnen verwezenlijken wordt het OS gebundeld met hun eigen hardware, en worden er wat concessies gedaan wat betreft de backwards compabiliteit bijv. Niks mis mee, ook daar is een doelgroep voor.
Inderdaad, die doelgroep is eigenlijk de hele wereldbevolking, behalve de mensen die alles liever zelf in de hand hebben, zoals Tweakers.
Je ziet: Er is een oplossing voor gebruikers die zoveel mogelijk keuze willen hebben in hard- en software, niet gebonden willen zijn aan één leverancier, en zich bij nieuwe producten niet iedere keer weer willen afvragen, of het ook met hun systeem werkt. Dat het daardoor misschien soms wat minder robuust of intuïtief werkt hebben zij geen probleem mee.
"Iedere keer afvragen of een nieuw product ook met hun systeem werkt", noem eens voorbeeld? Die kan ik niet plaatsen. Naast dat neem ik aan dat een gebruiker wel graag een robuust en intuïtief systeem heeft, kan me niet voorstellen dat de gemiddelde gebruiker zegt:
"Oh, nee, dat het wat minder robuust of intuïtief werkt maakt mij niet uit, ik wil liever niet aan één leverancier gebonden zijn". Wat is dat voor een onzin?
Én er is een oplossing voor gebruikers, die zo weinig mogelijk kopzorgen over het beheer willen hebben, daarom ook liever zien dat hun leverancier veel dingen voor hun bepaalt, en het niet erg vinden om wat keuze en vrijheid in te leveren, in ruil voor een modieus, fool-proof, stabiel en gebruiksvriendelijk systeem.
Inderdaad

Eind goed al goed, zou je denken. Maar wat blijkt nu: Er is een (gelukkig klein) aantal gebruikers die dat niet voldoende vindt, en meent zoveel mogelijk te moeten afgeven op alles wat maar met Microsoft of Windows te maken heeft. Dat is nog tot daaraantoe, maar helaas wordt dat soort uitlatingen vaak kracht bijgezet met sterk overtrokken, achterhaalde of zelfs onjuiste argumenten, gevolgd door venijnige kwinkslagen over de vermeende superieurheid van hun eigen OS. Natuurlijk wordt daar door getergde Windows-fans weer met eenzelfde hardheid op gereageerd, waardoor potentieel interessante discussies keer op keer weer verpest worden. En waarom eigenlijk?
Tja, in de autowereld valt er ook genoeg te discussiëren over een bepaalde keuze, dat hou je altijd. Wat ik er nu van meemaak na net overgestapt te zijn is dat mensen je simpelweg niet geloven of niet snappen. Ik kan het werkelijk iedereen aanraden, maar ga echt niet als een messias te werk om iedereen over te laten stappen. Ben je tevreden met je Windows, lekker blijven gebruiken dan, voor mijn persoonlijke situatie weet ik wel beter

Pease inderdaad! Laten we hier ook geen pagina lange discussie van maken, maar wilde toch graag even mijn mening geven