Scherm geeft strepen, blokjes en icoontjes

Pagina: 1
Acties:

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025
Specs:
Mobo: Asus P5K Pro
gr. kaart: PEAK HD 3850 512mb
CPU: E4500 core 2 duo op normale clocks
Voeding: (merk weet ik niet) 420 watt

Hallo,

Op een normale dag, toen ik aan het gamen was viel mijn pc uit met een bsod tot gevolg.
Ik startte de pc opnieuw op maar het zijn 1 en al strepen over het scherm wat niet te verhelpen valt.

We hebben de pc losgekoppeld en de kaart in een ander slot geprobeerd, want het mobo ondersteunt crossfire. We weten niet of het aan het mobo ligt of aan de graka. We hebben ook al een ander scherm geprobeerd om te kijken of het scherm niet gewoon kapot was.
Hebben jullie hier misschien een conclusie voor?

bedankt

Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/5690/iphonee263.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/5006/iphonee262.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door KoudeAardbei op 30-07-2009 14:16 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dan zou je nog een andere grafische kaart in je systeem kunnen prikken; dan heb je direct je antwoord.
Gezien de omstandigheden waarin je probleem onstaat zou ik zeggen dat inderdaad de VGA-kaart zijn beste tijd gehad heeft, helaas...

• KoudeAardbei
Helaas heb hier geen andere kaart liggen...

• Bastiaan
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

...of deze kaart in een ander systeem, natuurlijk :)

(hier stond crap :))

[ Voor 107% gewijzigd door Bastiaan op 30-07-2009 14:24 ]

Verwijderd

Mja lijkt op rot geheugen op de grafische kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2009 14:28 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
KoudeAardbei schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:20:
Helaas heb hier geen andere kaart liggen...
Videokaart is vrijwel zeker stuk. Patronen die ik zie is vaak een teken van defect video geheugen. Heb je probleem ook met een koude pc ?

• KoudeAardbei
Dit is het enige systeem dat ik nog thuis heb,, de rest werkt met laptops ;)

de kaart heeft het altijd gewoon gedaan dus rot geuheugen lijkt me niet.
Hij is niet overgeclocked geweest.

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 17:41
Lijkt idd erg op stuk geheugen, niet veel aan te doen helaas, kijken of je garantie kan claimen.

• KoudeAardbei
THE_FIREFOX schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:24:
[...]

Heb je probleem ook met een koude pc ?
ja, maakt geen verschil

Verwijderd

KoudeAardbei schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:24:
Wat is dat voor een rare redenatie. Zeg je ook "ja die auto heeft het altijd gedaan dus een lekke band dat lijkt me niet". :?

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 22:38

Wmm

Tja, ook al werkt het altijd goed, het kan ineens kapot gaan. Ditzelfde heb ik ook gehad en zoals je wel kunt lezen hier wel meer mensen. Heel erg grote kans dus dat het je grafische kaart is gezien de verschijnselen (als je zoekt hier op GoT zul je wel meer topics vinden met dit probleem).

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:55
Tja, dit is zeer waarschijnlijk kapot geheugen van je videokaart. Ik heb zoiets zelf ook 1 of 2 keer meegemaakt. Het beeld zoals het naar de video-uitgang gestuurd wordt, wordt eerst opgeslagen in het on-board geheugen. Als dat geheugen niet meer goed is, kloppen de kleuren van de pixels dus niet meer met wat er berekend is, en krijg je dit soort "artefacten". Je ziet heel duidelijk dat er bepaalde regelmatige patronen te zien zijn, dit komt omdat het geheugen waarschijnlijk op 1 fysieke chip of slechts op 1 of enkele adreslijnen verkeerd opgeslagen of uitgelezen wordt.

Helaas is er verder niets aan te doen, maar om er 100% zeker van te zijn kun je natuurlijk het beste een tweezijde uitwisseling proberen: een andere graka in deze PC, en de graka uit dit systeem in een andere proberen...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Notna
  • Laatst online: 11:50

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

hoezo rot geheugen lijkt je niet ? Dingen gaan gewoon eens kapot, kan je niks aan doen. VRAM is kapoet, dus je kaart vervangen :)

Xbox Live ID:Notna8310

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
Notna schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 14:27:
[...]

hoezo rot geheugen lijkt je niet ? Dingen gaan gewoon eens kapot, kan je niks aan doen. VRAM is kapoet, dus je kaart vervangen :)
Ook een keer gehad met mijn trouwe GeForce, gewoon op een dag de geest gegeven. Niks aan te doen. :'(

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik had afgelopen vrijdag het zelfde. Ook strepen, blokjes etc. Toen eerst ff memtest 86 v3.4 een nachtje laten draaien om rot ram geheugen uit te sluiten. Ram was nog goed met 5 full passes en gedurende het weekend kreeg ik ook steeds meer artifacts. Toen ik ook artifacts tijden het bios logo/post screen en windows save mode kreeg wist ik wel genoeg, de videokaart is gewoon gaar. Ik zie de zelfde verschijnselen in jou screen foto's, dus zeer grote kans dat ook jou videokaart kapot is. Mijn kaart is ieg nu rma naar evga, 10 jaar garantie _/-\o_. (Ben wel benieuwd wat voor kaart ik terug krijg voor mn 8800)

Hier wat foto's van de artifacts die ik had.
Afbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g302/Rutger_Mulder/Tweakers/th_DSC00412.jpgAfbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g302/Rutger_Mulder/Tweakers/th_DSC00414.jpgAfbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g302/Rutger_Mulder/Tweakers/th_DSC00416.jpgAfbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g302/Rutger_Mulder/Tweakers/th_DSC00410.jpg

Verwijderd

Zo te zien hebben wij zelfde fout!!
Kijk naar mijn topic: [Vista] BSOD en grafische kaart doet raar*

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook, maar dan alleen zodra XP opstart, en dan nog niet altijd. Gisteren deed hij het een half uurtje goed. Na opnieuw opstarten begon het weer. Ook regelmatige patronen van roze blokjes, om de muis zit een vierkant kader in het scherm. Ik twijfel bij mij of het aan de drivers of aan de kaart ligt, aangezien er niets mis is tijdens het opstartscherm...

Ik ga vanavond even kijken wat er gebeurt als ik in safe-mode opstart. Als het dan allemaal werkt zijn het in mijn geval hoop ik brakke drivers. (Athlon XP 2400+, 756 MB Ram, Ati Radeon 9800 Pro 128 MB AGP)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
EcoR schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:41:
Ik heb dit probleem ook, maar dan alleen zodra XP opstart, en dan nog niet altijd. Gisteren deed hij het een half uurtje goed. Na opnieuw opstarten begon het weer. Ook regelmatige patronen van roze blokjes, om de muis zit een vierkant kader in het scherm. Ik twijfel bij mij of het aan de drivers of aan de kaart ligt, aangezien er niets mis is tijdens het opstartscherm...

Ik ga vanavond even kijken wat er gebeurt als ik in safe-mode opstart. Als het dan allemaal werkt zijn het in mijn geval hoop ik brakke drivers. (Athlon XP 2400+, 756 MB Ram, Ati Radeon 9800 Pro 128 MB AGP)
De 9800 pro staat bekend om brak geheugen. Wat je kan proberen is een ventilator op de zetten en kijken voor hoe lang het dan wel goed gaat. Zoals ik het lees is het een over hittings verschijnsel. Het probleem zal dan overigens met underclocking ook weg moeten zijn.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 18:38

Nemesizz

Untouchable

EcoR schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:41:

Safe-mode zegt niet veel, omdat de drivers niet geladen worden en alles in software-modus werkt (met andere woorden je CPU doet het meeste werk en je videokaart ligt op z'n gat te slapen).
Ik heb nu zelf al 2 videokaarten gehad met kapot geheugen (en dus ook strepen/lijnen/stippen) en als je dan drivers verwijdert of safe-mode werkt geeft ie wel redelijk normaal beeld.

Punt 2, driver kan het sowiezo niet zijn, want die worden niet geladen tijdens de POST en daar heb jij je strepen al. Geheugen is gewoon finito komt wel vaker voor bij high-end kaartjes na een paar jaar.

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Nemesizz schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 17:07:
[...]
Safe-mode zegt niet veel, omdat de drivers niet geladen worden en alles in software-modus werkt (met andere woorden je CPU doet het meeste werk en je videokaart ligt op z'n gat te slapen).
Ik heb nu zelf al 2 videokaarten gehad met kapot geheugen (en dus ook strepen/lijnen/stippen) en als je dan drivers verwijdert of safe-mode werkt geeft ie wel redelijk normaal beeld.

Punt 2, driver kan het sowiezo niet zijn, want die worden niet geladen tijdens de POST en daar heb jij je strepen al. Geheugen is gewoon finito komt wel vaker voor bij high-end kaartjes na een paar jaar.
Ecor is niet dezelfde persoon als de topic starter. Of hij ook strepen heeft tijdens POST komt niet duidelijk naar voren uit zijn verhaal. Wanneer bij hem XP opstart kunnen de drivers al geladen zijn.

Het klopt verder dat je videokaart vrij weinig hoeft te doen in safe mode en hij het dan best wel goed kan doen. Nvidia/Ati drivers laadt hij niet in safe mode dus een software probleem kan het dan niet zijn. Ik kreeg na 1-2 dagen wel artifacts in safe mode, dus het kan wel fout gaan met de videokaart ook al doet de cpu het meeste werk.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 18:38

Nemesizz

Untouchable

:o Had even niet gezien dat het niet dezelfde persoon was.

Ja klopt dat safe-mode ook artefacts kan krijgen, dan is het vrij snel einde verhaal met het videogeheugen (m'n 6800GT ging ook langzaam slechter doen, en uiteindelijk doet ie niks meer).
Pagina: 1