Opvolger Mazda 121?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:17
Ik heb vandaag de auto van m'n vrouw mee, een Mazda 121 uit 1991 en ik denk dat deze toch wel aan vervanging toe is. Zowel remmen als koppeling voelen niet echt goed meer aan. Mijn vrouw heeft in de vakantie veel kilometers gemaakt met mijn auto en ze vind zelf ook wel dat ze aan iets nieuwers toe is. We hebben dus niet zo veel zin om weer kosten te maken om deze auto langer mee te laten gaan.

De Mazda is destijds gekozen omdat het een 4 deurs is en maar 176 euro per jaar aan wegenbelasting kost (we wonen in Noord-Holland). Lage vaste kosten is iets wat we wel belangrijk vinden, ze rijdt er niet zo veel mee.

Wie heeft er tips voor een nieuwe auto met deze eisen:
  • zo goedkoop mogelijk in de wegenbelasting
  • 4 deurs
  • enige mate van modern comfort
  • betrouwbaar

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat is je budget? Een Golf kan prima zijn werk doen...

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

mazda 121 is eigenlijk een mazda op een fiesta chassis.
Dus misschien kun je je eens op een nieuwe fiesta richten ?

Maar verder is dit gewoon veel te ruim. Maar zelfs met budget schiet het niet op.
We kunnen hier wel 40 typen kleine hatchbacks neergooien, en dan weet je eigenlijk nog niks :)
Outerspace schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:26:
Wat is je budget? Een Golf kan prima zijn werk doen...
Golfjes zijn misschien nog discutabel kwa groote, maar iig gewoon te zwaar, en dus te veel wegenbelasting
ter vergelijking een golf doet E496 per jaar aan wegenbelasting
een fiesta doet E256 per jaar.......

Scheelt dus de helft. en BV een nissan micra doet nog veel minder

[ Voor 43% gewijzigd door heuveltje op 29-07-2009 09:34 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:04

Dentheman

Zie signature

Ik weet niet hoeveel je aan je 4-deurs eis gehecht bent maar als je bereid bent die te laten staan kan je zo een twingo uit 2002-2004 voor rond de €3000 scoren en dan zit er nog airco in ook met een beetje mazzel.... Tevens is de achterbank erg goed toegankelijk vanuit de portieren. Autotje is zuinig, kost niks in wegenbelasting en voor zo'n klein ding redelijk comfortable (en komt in de 16v uitvoering erg goed mee in het verkeer).

Als je persé een 4 deurs wilt kan je kijken naar fiat punto's e.d. Maar dat is afhankelijk van je budget...

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik ben van een Mazda 121 naar een golfje 3 gegaan. Deze bood mij alle luxe (enkel wat onstjonnie werk ;)) en rijd werkelijk een klasse beter. Ze zijn al te krijgen tegen de 2000 E en gaan nog wel een tijdje mee. Voor iets meer krijg je al een golf 4.

Maar als je meer wat in deze klasse zoekt kijk eens rond naar wat nieuwere Fiesta's, Corsa's en Saxo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dentheman schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:29:

Als je persé een 4 deurs wilt kan je kijken naar fiat punto's e.d. Maar dat is afhankelijk van je budget...
Nog een leuk feitje. 4deurs exemplaren zijn al snel 30KG zwaarder dan hun 2deurs broertjes.
Wat je dus vaak net een gewichtsklasse hoger zet in de belasting schaal.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Budget is nogal ruim en tegelijk variabel. We zijn geen autoliefhebbers genoeg om echt geld te steken in een auto. LAten we zeggen voor deze discussie, 5000 max.

De golf valt af, ding is gewoon te zwaar. 4 deurs is wel een vrij harde eis ivm de kinderen.

Zelf ook al zitten neuzen, een Daihatsu Valera of een Kia Rio zien er op papier interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:23
Toyota Yaris misschien ?

Vrij jonge, zeer betrouwbare autotjes, blijven ook redelijk waardevast en vrij luxe afgewerkt voor een auto uit deze klasse.
Klein nadeeltje is de 'reputatie' als bejaardenauto.

Wegenbelasting zit zo rond de 270 euro/jaar en verbruik is een stuk lager dan welk golfje dan ook.

Mocht het wat lichter moeten heb je idd nog de Saxo's, 106jes en Punto's, ook leuke autotjes maar het is wel 'minder auto', wat je dan gelukkig wel weer terugziet in de aanschafprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wijnands schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:05:
Budget is nogal ruim en tegelijk variabel. We zijn geen autoliefhebbers genoeg om echt geld te steken in een auto. LAten we zeggen voor deze discussie, 5000 max.

De golf valt af, ding is gewoon te zwaar. 4 deurs is wel een vrij harde eis ivm de kinderen.

Zelf ook al zitten neuzen, een Daihatsu Valera of een Kia Rio zien er op papier interessant uit.
Kijk ook eens in onderstaand topic, denk dat je daar ook wel wat nuttig advies kunt opdoen :)
Eerste, tweedehands, auto tot € 6000. Advies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:04

Dentheman

Zie signature

Fiat panda? Ik ze ze op (o.a.) marktplaats staan voor rond de €5000 vanaf het jaar 2004 met een kilometerstand van 50k tot 150k dus daar moet je zelf even verder in zoeken. Redelijke instap wat ideaal is met kinderen (en kinderstoelen) iets hogere zit dus redelijk overzicht op de weg.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Ford Fiësta van 2002: http://link.marktplaats.nl/268295553
Gewicht 1007 kg

Afbeeldingslocatie: http://www.usedcarexpert.co.uk/kb_images/Image/fiesta%202002.jpg
http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/
quote: MRB
Uitkomst berekening

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 86,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 332,00
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fiat Panda 2004: http://link.marktplaats.nl/268028891
Gewicht 835 kg

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_1XknPAfZhcs/Sdt6vagVx5I/AAAAAAAAGm4/VHA7iGvM38I/s400/2004+Fiat+Panda+1.2+Dynamic.jpg

Uitkomst berekening

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 66,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 252,00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suzuki Alto van 2002: http://link.marktplaats.nl/267472369
Gewicht 775 kg

Afbeeldingslocatie: http://images6.speurders.nl/images/49/4953/49537126_1.jpg
Uitkomst berekening

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 50,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 188,00
en zo zijn er nog veel meer.

[ Voor 55% gewijzigd door Jozz op 29-07-2009 14:43 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wijnands schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:16:
[...]
Wie heeft er tips voor een nieuwe auto met deze eisen:

• zo goedkoop mogelijk in de wegenbelasting
Want?

Niet dat het niet mee mag tellen, maar wees realistisch: bij een kleine benzineauto zal - zelfs als je er 0 km mee rijdt - de wegenbelasting een sluitpost zijn. Het is verwaarloosbaar tov bijv afschrijving en onderhoud. Bij gelijke geschiktheid op andere vlakken kan ik me voorstellen dat je liever de lichtere pakt, maar je bent een dief van eigen portomonnaie als je dit bijv belangrijker vindt dan onderhoudskosten of verbruik (al zal dat laatste wel meestal aardig evenredig zijn met gewicht)
• 4 deurs
Neem aan dat 5 ook mag...
• betrouwbaar
OK, geen Alfa dus ;)
• enige mate van modern comfort
Dit is de sleutelterm in wat je schrijft. Definieer dit eens heel exact. Nagenoeg alles wat je nu koopt zal in vergelijking met je 121 comfortabeler zijn. Maar *hoeveel* moderner en comfortabeler moet het zijn, en hoe verhoudt zich deze eis tov de andere (met name wegenbelasting - comfort weegt namelijk het een en het ander)?

Zonder dat je hier duidelijk in bent kunnen we niet eenduidig advies geven. Op de rest van je eisen zou een vrij willekeurige kleine Japanner/Koreaan van 10 jaar terug een ideale optie zijn. Met deze eis zou het fors anders kunnen uitpakken afhankelijk van exact wat je bedoelt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Panda staat nu ook op de lijst.

Wat ik bedoel... luxe's zoals
  • Stuurbekrachtiging
  • elektrische ramen
  • modernere remmen
  • misschien wel airco
Denk sowiso dat we 's goed moeten kijken bij de aziaten.

Lijstje is nu:
Daihatsu Valeria (moeten we wel 's in het echt bekijken)
Fiat Panda
Toyota yaris

Alto zou eventueel nog kunnen maar wat ik me herinner is 'ie erg krap. Ik ga deze 's voorleggen aan vrouwlief, kijken of er iets bij zit wat d'r aanspreekt.

Iedereen bedankt voor het meedenken tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38

BrZ

Jozz schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:33:
Fiat Panda 2004: http://link.marktplaats.nl/268028891
Gewicht 835 kg

[...]

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suzuki Alto van 2002: http://link.marktplaats.nl/267472369
Gewicht 775 kg

[...]
Je hebt bij de panda een schaal te hoog gekozen, hij valt in dezelfde schaal als de Alto, 751 t/m 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
En dat maakt 'm een interessante kandidaat. Techniek en veiligheid van nu en de eerste occasions beginnen nu betaalbaar te worden.

Wat wegenbelasting betreft, misschien heel pietluttig van me maar ik vind 't zonde van m'n geld voor een auto die zo weinig rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MMM maar die panda is er eigenlijk alleen maar met een 1.1/1.2 motor van 60PK. niet echt een opschieter :(
Tenzij je voor een 1.4 gaat, en die kost meteen 10K 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

dion_b schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:47:
[...]

Want?

Niet dat het niet mee mag tellen, maar wees realistisch: bij een kleine benzineauto zal - zelfs als je er 0 km mee rijdt - de wegenbelasting een sluitpost zijn. Het is verwaarloosbaar tov bijv afschrijving en onderhoud. Bij gelijke geschiktheid op andere vlakken kan ik me voorstellen dat je liever de lichtere pakt, maar je bent een dief van eigen portomonnaie als je dit bijv belangrijker vindt dan onderhoudskosten of verbruik (al zal dat laatste wel meestal aardig evenredig zijn met gewicht)
Het verschil tussen mijn fiesta en de golf waar ik aan lig te denken is 25E in de maand en elke maand opnieuw, daar kan ik een hoop leuke andere dingen voor doen........

Trouwens
fiesta 3 jaar geleden gekocht
afschrijving 30E Per maand. (gekocht voor 1200. verwacht er nog 200 voor terug te krijgen, of 1000E slooppremie)
onderhoud erm 10E per maand, als ik dat al gehaald heb.
Verzekering 20E per maand.
Benzine 35E per maand
Wegenbelasting 18E (voor een golf zou dit 38 worden, dus de grootste post per maand zelfs....)

Dan noem ik de wegenbelastig niet meteen een verwaarloosbare sluitpost............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Behalve als door afschrijving, reparatiekosten en verbruik die andere auto ineens 25euro duurder per maand blijkt te zijn bij jouw verbruik.

Als je kosten belangrijk vindt, let dan op totale kosten en niet op dat ene aspect van de kosten. Dat is zijn punt een beetje :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30

GaMeOvEr

Is een hork.

En daarbij, aangezien vrouwlief ook schijnbaar vaak met de kinders op pad gaat, lijkt mij enige vorm van veiligheid ook wel wenselijk. Als ik zie in wat voor barrels sommige moeders rijden met 3 kinderen erin omdat "het niet teveel mag kosten" denk ik ook gelijk: een beetje ongeluk en 3 doden...

Valt ook niet helemaal een prijskaartje aan te plakken lijkt mij. Ja het auto'tje was lekker licht met zijn 700kg en voordelig in de wegenbelasting, maar nu is hij ook mooi plat.

De meeste ongelukken gebeuren daarbij ook nog eens in de stad en op b-wegen, de korte stukjes dus.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:23
heuveltje schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:32:
MMM maar die panda is er eigenlijk alleen maar met een 1.1/1.2 motor van 60PK. niet echt een opschieter :(
Tenzij je voor een 1.4 gaat, en die kost meteen 10K 2e hands
60pk is genoeg hoor voor een klein autotje, het is maar een autotje voor erbij en zo'n panda weegt niet gek veel, Yaris heeft ook maar iets van 65-70pk en die is net weer ietsje zwaarder...

0-100 onder de 10 secs zal je niet halen, maar langzaam is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:34

Soggy

vroemmmm

Voor het genoemde budget heb je ook al bijna een nieuwe?
Kijk eens voor de Dacia Sandero:
975 kg (€ 332 euro per jaar wegenbelasting).

Voor iets meer dan het door jou genoemde budget rijd je dus in een nieuwe auto, 3 jaar garantie, pechhulp.
Vijf deuren en een heel aardig model (beter dan de Logan tenminste). Eenvoudigere techniek dan Renault, maar wel robuuster.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Gewicht ≠ veiligheid natuurlijk. Als je ziet wat de kleine, lichte auto's van tegenwoordig in de tests doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Niet helemaal. Want de kleine lichte auto's van tegenwoordig zijn al een heel stuk zwaarder dan de kleine, lichte auto's van 15 jaar geleden. ;)

Ik denk niet dat er veel fatsoenlijks is (als in, ook nog wat luxe zoals abs, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, airco) is onder de 900kg. (De kale instappers met naaimachine ipv motorblok zijn natuurlijk al snel 50-75kg lichter.)

[ Voor 13% gewijzigd door GaMeOvEr op 29-07-2009 22:07 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

GaMeOvEr schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:06:

Ik denk niet dat er veel fatsoenlijks is (als in, ook nog wat luxe zoals abs, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, airco) is onder de 900kg.
Mijn Yaris weegt volgens het kentekenbewijs 875 kilogram en heeft alle opties je opnoemt + nog wat extra's. ;)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Okok, grensgevalletje van 25kg. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Soggy schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:19:
Voor het genoemde budget heb je ook al bijna een nieuwe?
Kijk eens voor de Dacia Sandero:
Tja, maar je moet ook een auto nemen die top gear goed vindt. Dan kom je weer uit op de Yaris of de Jazz of de Panda :P.

Ook belangrijk!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Suzuki Ignis

Betaal je nu zo'n 5k voor met 1.3 blokje. 9/10 keer zit er dan ook nog is airco in. Standaard airbags en ook als 5 deurs leverbaar... weegt 890 kg met een 1.3 en 910 kg met een 1.5 maar die zit qua prijs weer iets boven het budget ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door Stouten op 30-07-2009 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JvS schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:54:
[...]
Tja, maar je moet ook een auto nemen die top gear goed vindt. Dan kom je weer uit op de Yaris of de Jazz of de Panda :P.

Ook belangrijk!
Euh, als het *echt* Top Gear goedgekeurd moet zijn, staat er maar eentje op marktplaats te koop momenteel die geschikt is. Maarja, met 1:4 verbruik, een te hoog gewicht en vermoedelijk significante aanschaf- en verzekeringskosten valt de Veyron waarschijnlijk om andere redenen af :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, even een Panda gereden, dat valt niet tegen. Cuore ook, de nieuwe daarvan is, qua verbruik en wegenbelasting, best interessant.

Wat me wel tegenvalt is het aanbod hier bij mij in de buurt van dat soort auto's. Lijkt alsof wat er is aan 2e hands ook zo weer weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, die dingen zijn populair wegens de lage vaste lasten als 2e auto'tje. Gek he. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 08:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik heb ook het plezier gehad eens een proefrit in de nieuwe panda te mogen maken. Moest ook zeggen dat ik het een erg fijne auto vond om te rijden. Goed overzicht endergelijk. Ook qua invoegen op de snelweg had je niet het idee in een trage auto te zitten. Helaas is het uiterlijk niet al te hip en valt het verbruik van de Panda tov Aygo's nogal tegen.

[ Voor 0% gewijzigd door swtimmer op 31-07-2009 18:16 . Reden: -t foutje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:27:
mazda 121 is eigenlijk een mazda op een fiesta chassis.
[...]
Fout hoor. Een 121 uit 1991 is een bolhoedje, das allesbehalve een Ford Fiësta.
Het fiestamodel is maar vanaf 1996 in productie gekomen.

Waarom trouwens niet opnieuw een mazda? Er zijn veel Mazda 2-tjes en Mazda 3's te vinden tweedehands.
Mooie wagens (bij de 3 wel na de facelift zoeken), zuinig, betrouwbaar en niet superduur tweedehands.
Wat wil je nog meer aan een wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

Rejgun

Leven is Bier drinken

GaMeOvEr schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:04:
En daarbij, aangezien vrouwlief ook schijnbaar vaak met de kinders op pad gaat, lijkt mij enige vorm van veiligheid ook wel wenselijk. Als ik zie in wat voor barrels sommige moeders rijden met 3 kinderen erin omdat "het niet teveel mag kosten" denk ik ook gelijk: een beetje ongeluk en 3 doden...

Valt ook niet helemaal een prijskaartje aan te plakken lijkt mij. Ja het auto'tje was lekker licht met zijn 700kg en voordelig in de wegenbelasting, maar nu is hij ook mooi plat.

De meeste ongelukken gebeuren daarbij ook nog eens in de stad en op b-wegen, de korte stukjes dus.
Helemaal mee eens. Ik hoor vaak dat mensen een zo klein/licht/goedkoop mogelijk autootje willen hebben, maar tegelijkertijd wel het dierbaarste wat ze hebben op de achterbank van dit suk blik willen zetten.

Zaken als hoogte van de wegenbelasing/onderhoud/verbruik/verzekering wegen toch niet op tegen de veiligheid van je kinderen?

@ TS al aan een nieuwe auto gedacht? bv Dacia, goedkoop, simpele betrouwbare techniek

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Rejgun schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:41:
[...]

Helemaal mee eens. Ik hoor vaak dat mensen een zo klein/licht/goedkoop mogelijk autootje willen hebben, maar tegelijkertijd wel het dierbaarste wat ze hebben op de achterbank van dit suk blik willen zetten.
Aan de andere kant, er rijd hier ook een dame in zo'n grote Mercedes ML waar drie kleuters steevast los op de achterbank stuiteren. Hoe veilig dat dan is....

En ja, veiligheid speelt zeker mee, daarom ben ik ook naar nieuwere auto's aan het kijken.
Zaken als hoogte van de wegenbelasing/onderhoud/verbruik/verzekering wegen toch niet op tegen de veiligheid van je kinderen?

@ TS al aan een nieuwe auto gedacht? bv Dacia, goedkoop, simpele betrouwbare techniek
Het liefste heb ik eenbetaalbare, veilige auto, vandaar dat ik ook nog even naar Daihatsu ben gegaan voor de Cuore. Ik ga ook ;s even kijken hoe het met Clio's en Polo's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Inmiddels wat proefritten en gewinkel verder.

Daihatsu Sirion: Oude model vond m'n vrouw er erg mooi uitzien maar rijeigenschappen vielen tegen. Huidige model rijdt, vind ik, erg fijn maar m'n vrouw is niet helemaal overtuigd:
Daihatsu Cuore: Veel auto voor een nette prijs, vreselijk goedkoop in gebruik maar wegligging valt zwaar tegen.
Smart forfour: Rijdt erg leuk, prijzen zijn redelijk. Zeker een kanshebber:
Fiat Panda: Vind ikzelf de beste deal vandaar Wijnands in "Het grote Fiat topic" alleen m'n vrouw moet nog een goede proefrit maken met een handgeschakeld model. De plaatselijke dealer had alleen een automaat en die viel zwaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Heb je met die panda wel op de snelweg gereden? Inhalen word een meerjaren plan in dat ding. Leuk voor in de stad maar op de snelweg waait ie alle kanten op als je een beetje zijwind hebt. Ik heb er ooit eens 2 dagen in moeten rijden toen mn Combootje stuk was, ik geloof uiteindelijk 600km in die 2 dagen. Ik vond het iig geen auto om plezierig in te rijden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nee. nog geen snelweg gedaan, inhalen op de provinciale weg met ehh, ongeveer 80, ging prima. Zijwind zijn we wel gewend. Zowel m'n peug 307 als m'n kangoo hebben een flink oppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Mag ik dan ook nog een outsider aanvoeren? :)

Hyundai Getz

Afbeeldingslocatie: http://www.motorpoint.com.au/editorImages/27Z_hyundai_getz.jpg

Incasseer €1000 slooppremie voor je 'bolhoedje', leg zo'n 3K bij en dan rijd je er prima bij :) Een vijfdeurs 1.3 GLS is voor een goede 4K haalbaar. Dan heb je een auto die van alle 'moderne' gemakken is voorzien:
- electrische ramen rondom
- stuurbekrachtiging
- airco
- centrale vergrendeling (evt. met afstandbediening; de AB was een optie).

Het is allicht een saaie auto, maar het rechttoe rechtaan ontwerp zorgt er juist wel weer voor dat de auto voor zijn formaat veel ruimte heeft, zeker ook op de achterbank, wat me niet onbelangrijk lijkt met evt. (opgroeiende) kinderen. Met mijn 1m85 kan ik bijvoorbeeld nog heel redelijk achter mezelf zitten in een Getz.

Verder is het rijden gewoon heel erg no nonsense. De stuurbekrachtiging is van de (over)actieve soort en het schakelen gaat gevoelloos (maar wel precies). Het is geen auto waarin je er even goed voor gaat zitten om de Stelviopas te nemen :+ maar in de dagelijkse praktijk kun je er goed mee uit de voeten.

Wat dat betreft is het net een Opel: blinkt nergens in uit, maar valt ook nergens door de mand :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere outsider bij deze: Chevrolet / Daewoon Matiz. Lekker pittig 3-pittertje, 5 deurs, kost en weegt geen drol en komt prima met 140 / 150 per uur op de snelweg mee :)
Mijn ex had er eentje, dat ding heeft op een gegeven moment een keer 30.000 km in een jaar gedraaid en daar hoefde niks aan te gebeuren behalve wat normaal onderhoud :)

Bovendien voorzien van stuurbekrachtiging, elect ramen voor, airbag, airco durf ik niet te zeggen. Wel Arko ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

Epsilon

The Eagle schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 00:48:
Andere outsider bij deze: Chevrolet / Daewoon Matiz. Lekker pittig Lawaaierig, veel te traag voor de snelweg 3-pittertje, 5 deurs, kost en weegt geen drol en komt prima met 140 / 150 per uur op de snelweg mee :), gehoorbescherming niet meegeleverd.
Mijn ex had er eentje, dat ding heeft op een gegeven moment een keer 30.000 km in een jaar gedraaid en daar hoefde niks aan te gebeuren behalve wat normaal onderhoud :). Zoals elke fatsoenlijke auto

Bovendien voorzien van stuurbekrachtiging, elect ramen voor, airbag, airco durf ik niet te zeggen. Wel Arko ;)
No offence, maar dat is gewoon een waardeloze auto.

Panda zou niet mijn keuze zijn, echt een lawaaierig hok en wat te traag. Veiligheid weet ik niet, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld de Fiesta uit 2002 en 4 sterren rating heeft :).

De fiesta zou in dit geval keus zijn. Liever een auto van 2 jaar ouder en dan een veiliger, groter, luxer en minder afschrijving dan een auto uit 2004 zoals de panda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Een matiz is toch wel wat minder auto dan een getz, waar ik ook voor zou gaan. Goed gezien Wok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb met een Panda 1.2 dual logic gereden. Dat scheurde lekker door. Vooral lekker doortrekken met die auto en gaan met die auto. Zelfs inhalen in de bergen in zijn 3 met 80 gaat echt lekker omdat die licht is. Ik vond de basis versie wel een lekkere auto. Voor wat het is is het prima om mee te rijden. Ik heb deze auto echt letterlijk in bijna ieder plaatsje gekregen. Zelfs als ik over de stoep moest. Het was een huurauto. Ik heb in het zonnige vakantieland iets van 1 op 17 gereden met mijn rijstijl. Ik heb 1100 km in 1 week met 65 liter moeten doen met bergen, slippende banden, file etc. Reed prima. Leuke auto op zich. boordcomputer zat erin, extra vak onder passagiersstoel. Zelfs met 4 mensen en berg op was geen probleem voor die auto. Makkelijk parkeren, goed zicht.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Fiat Punto. Mk1 of Mk2. Maakt niet zoveel leuk.

Simpele auto's, niet al te zwaar en het rijd ook nog eens heel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou.... peugeot 206 was een serieuze kandidaat. Verder hebben wel al het kleine aziatische spul gehad. 1 gemeenschappelijke factor daar, die driecylinders rijden zuinig maar knap nerveus. Verder een mooie polo gezien, 5 jaar oud, 100k maar in prima staat, airco, etc.

Persoonlijk... panda, lekker simpel, 206, best sportief maar blijft peugeot. Polo, voelt en rijdt 't meeste als een grotere auto.

Op zich is het prima te doen om voor een 6-8k een degelijke occasion te vinden die prima als 2e auto dienst kan doen.

Echter, vrouwlief heeft serieuze problemen met afscheid nemen van d'r mazda. Alles wat we tot nu toe gezien hebben vind ze niet speciaal genoeg of wordt te zwaar en dus te duur.

Dus, hierbij dank aan iedereen die meegedacht heeft maar het lijkt er nu heel erg op dat de auto voorlopig niet vervangen wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door Wijnands op 30-08-2009 21:56 ]

Pagina: 1