JBL CSC55 en AVR235 en E80 Large of Small

Pagina: 1
Acties:

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 20:46
Na me helemaal gek gezocht te hebben kan ik nog steeds geen bevredigend antwoord vinden.

Ik heb een Harman kardon AVR235 en 2 JBLE80's als fronts en voor de rest de HKTS7 set incl sub. Onlangs heb ik de CSC55 center gekocht.

Nu is mijn vraag zet ik die center op large of small?

Specs:

55Hz-30kHz, 50W RMS, 300W max

Mijn JBL e80's had ik al op Large gezet en de surrounds uiteraard op small

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als je een sub hebt zou ik al je andere speakers op small zetten. X-over zet je gewoon zo laag mogelijk (40hz op de HK dacht ik), of in geval van je center, op 60 - 80hz.
Hoeft je versterker minder werk te doen, je speakers krijgen geen tonen die ze niet kunnen weergeven en de sub krijgt waar ie voor bedoeld is :)

[ Voor 30% gewijzigd door Arjan op 28-07-2009 12:07 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• wimpie007
Ja maar voor gewoon muziek klinkt het beter als de JBL e80's op large staan.

Ik kan nergens vinden op de AVR dat ik een freq in kan stellen alleen large of small
en voor de sub: (SUB), SUB+LFE of OFF

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Je moet in het on screen display (OSD) even kijken, volgens de manual kun je het in ieder geval instellen: http://ec1.images-amazon....grate/MANUAL000071808.pdf

• wimpie007
Arjan schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:42:
Je moet in het on screen display (OSD) even kijken, volgens de manual kun je het in ieder geval instellen: http://ec1.images-amazon....grate/MANUAL000071808.pdf
Kijk nice! van die optie wist ik niet eens

maar 40 lijkt me toch wat weinig voor mijn full range zuilen? Default is 100, kunnen vanaf 38 weergeven volgends de manual. Center heb ik op 60 gezet, dat betekend dus alles onder de 60Hz naar de sub gaat?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

wimpie007 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:23:
[...]

Kijk nice! van die optie wist ik niet eens
Ja zit ook een beetje treurig verstopt op de nieuwere modellen, eerder kon je dat nog via het standaard scherm instellen.
maar 40 lijkt me toch wat weinig voor mijn full range zuilen? Default is 100, kunnen vanaf 38 weergeven volgends de manual.
als je fronts tot 38Hz doorspelen dan is 40Hz x-over perfect :Y)

Het scheelt voor je versterker behoorlijk wat als ie < 40Hz al voor het de eindtrap bereikt mag wegmikken. (of beter gezegd, naar je sub sturen)
Center heb ik op 60 gezet, dat betekend dus alles onder de 60Hz naar de sub gaat?
klopt

• wimpie007
Arjan schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:39:
[...]

Ja zit ook een beetje treurig verstopt op de nieuwere modellen, eerder kon je dat nog via het standaard scherm instellen.

[...]

als je fronts tot 38Hz doorspelen dan is 40Hz x-over perfect :Y)

Het scheelt voor je versterker behoorlijk wat als ie < 40Hz al voor het de eindtrap bereikt mag wegmikken. (of beter gezegd, naar je sub sturen)

[...]

klopt
Nou daarom lijkt me 40 wat weinig want dan krijgen ze niks toch? Of snap ik het gewoon niet?
Die E80's kunnen van 38Hz – 20kHz weergeven als ik de x-over 40 zet krijgt die speaker toch niks?

Die CSC55 kan 55Hz-30kHz aan

Mijn sattelieten

Frequentiebereik
110 Hz – 20 kHz (-6 dB)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wat je instelt op de versterker is een high-pass filter, de naam zegt het al, het hoge gedeelte mag door. De frequentie wat je instelt bepaalt wat 'hoog' is en wat 'laag'. Als je de x-over dus op 40Hz zet, dan zal de versterker het hoog, alles boven de 40, doorsturen naar je fronts. Alles daaronder gaat, indien je die hebt, naar je sub.

Met jouw setup zou ik dan ook het volgende aanraden:
fronts: small, 40Hz
center: small, 60Hz
surround: small 120Hz
woofer: sub+lfe (oid)

Op mijn versterker (avr 145) doe ik dit via het OSD bij 'manual setup'.

Als je dit hebt ingesteld zou het zo moeten zijn dat je subwoofer alleen het echt sublaag oppikt. Als je muziek luisterd zou hij slechts zeer beperkt moeten meedoen.

Zo heb ik het zelf ook staan, en wat de subwoofer betreft kun je het als volgt zien; Als hij uit stond mis je 'm niet, als je hem uitzet merk je het, en als je 'm aanzet is t plaatje compleet :Y)

• wimpie007
Arjan schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:56:
Wat je instelt op de versterker is een high-pass filter, de naam zegt het al, het hoge gedeelte mag door. De frequentie wat je instelt bepaalt wat 'hoog' is en wat 'laag'. Als je de x-over dus op 40Hz zet, dan zal de versterker het hoog, alles boven de 40, doorsturen naar je fronts. Alles daaronder gaat, indien je die hebt, naar je sub.

Met jouw setup zou ik dan ook het volgende aanraden:
fronts: small, 40Hz
center: small, 60Hz
surround: small 120Hz
woofer: sub+lfe (oid)

Op mijn versterker (avr 145) doe ik dit via het OSD bij 'manual setup'.

Als je dit hebt ingesteld zou het zo moeten zijn dat je subwoofer alleen het echt sublaag oppikt. Als je muziek luisterd zou hij slechts zeer beperkt moeten meedoen.

Zo heb ik het zelf ook staan, en wat de subwoofer betreft kun je het als volgt zien; Als hij uit stond mis je 'm niet, als je hem uitzet merk je het, en als je 'm aanzet is t plaatje compleet :Y)
Thanks, zal het eens gaan proberen morgen, nu beetje te laat om hem hard te zetten ;-)

Punt is wel dat ik nogal van Bass hou en 40 lijkt me dan wat laag om door de SUb opgepikt te worden. Default staat alles op 100 namelijk en dat beviel op zich al goed.

Snap nog steeds niet waarom ik de E80 fronts op SMALL moet zetten, zo small zijn ze niet :P

Afbeeldingslocatie: http://www.heinhuis-hifi.nl/galerij/jbl-e80-2.jpg

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 15:20
Fronts op small is een kwestie van smaak. De 40hz die je instelt is geen harde lijn. Er gaat ook een stuk van 60hz, 80hz en hoger naar de sub, weliswaar hoe hoger hoe minder. Hoe steil die lijn naar beneden gaat staat wellicht ergens beschreven in de handleiding (aantal dB's per octaaf) Evenals dat de fronts ook onder de 38hz geluid weergeven, maar dan zachter dan de rest.
Hoe dan ook, de sub zal een deel van het laag overlappen van de fronts, en het kan voorkomen dat het laag van de fronts wat mooier klinkt voor muziek dan dat van de sub, in dat geval houdt je de fronts op large. Gewoon testen dus, ouwe usericonboef ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• wimpie007
ShittyOldMan schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 01:45:
Fronts op small is een kwestie van smaak. De 40hz die je instelt is geen harde lijn. Er gaat ook een stuk van 60hz, 80hz en hoger naar de sub, weliswaar hoe hoger hoe minder. Hoe steil die lijn naar beneden gaat staat wellicht ergens beschreven in de handleiding (aantal dB's per octaaf) Evenals dat de fronts ook onder de 38hz geluid weergeven, maar dan zachter dan de rest.
Hoe dan ook, de sub zal een deel van het laag overlappen van de fronts, en het kan voorkomen dat het laag van de fronts wat mooier klinkt voor muziek dan dat van de sub, in dat geval houdt je de fronts op large. Gewoon testen dus, ouwe usericonboef ;)
Hehe, kan wel dat ik die van jouw heb idd ;-) Maar heb mijne gecustomised zoals je ziet, denk alleen dat ShittyOldMan niet past in de pic ;-)

Ik kan er dus niks mee slopen?

• wimpie007
Hmz heb ff zitten testen maar hoor niet veel verschil haha.

Op default alles 100 klinkt het ook goed. Hmz vreemd!

maar als ik het nu goed begrijp zal bij x-over op alle andere speakers alles daaronder naar de sub gaan?

Dus hoe lager de x-over op alle andere speakers hoe minder de sub hoeft te doen maar hoe zwaarder de versterker en de speakers belast worden? Stond default op 100 namelijk, dus ineens naar 40 of 60 dan zal ie wel wat warmer worden?

[ Voor 59% gewijzigd door wimpie007 op 31-07-2009 02:27 ]

• wimpie007
Bump :P

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Hmmz persoonlijk zou ik alles op 80 hz gooien (center rear en front), dan muziek zonder sub afspelen met behulp van de luistermode (iets als direct of pure ofzo). En met films wordt dan de sub actief.
De reden hiervoor is dat je waarschijnlijk geen lokaliseerbare bass uit je rears naar je sub wilt sturen. Deze staat waarschijnlijk voorin de kamer? En daarnaast is je subwoofer gemaakt voor lage tonen en je boxen in principe niet. Echter met een HKTS7 bereik je misschien niet veel meer onderdruk dan je e80s al doen. Waarvoor je kan kiezen om deze gewoon als large te zetten (geen crossover) of de sub helemaal weg te laten.
En een even geluidsbeeld is moeilijk te bereiken met allerlei verschillende boxen, maar das een ander verhaal.
Pagina: 1