Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP; schijfbeheer] IDE-schijf als SCSI???

Pagina: 1
Acties:

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Yep, de topictitel is vaag, maar mijn probleem lijkt een beetje op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1130077 (alleen ben ik helemaal vanaf 0 begonnen en start mijn pc gewoon op).

Ik heb een nieuwe pc gebouwd met een Gigabyte GA-EX58-UD4P mobo en drie oude HD's:
1) 160 GB (IDE op channel 4; NTFS)
2) 750 GB (SATA op channel 1; NTFS)
3) 300 GB (SATA op channel 1; NTFS)

Op de IDE heb ik XP geïnstalleerd en nadat ik tevreden was over de installatie wilde ik met Ghost 2003 een image maken. Ik stuitte toen op het probleem dat Ghost de IDE niet als "bronschijf" zag.

Na veel zoeken kwam ik er via het computerbeheer van XP achter dat de IDE-schijf als een SCSI-schijf werd gezien. Ook de DVD-brander die als slave op channel 4 zit wordt nu als een SCSI gezien. Heel vaag dus allemaal.... Ik heb Deamontools niet geïnstalleerd en draai ook geen RAID (althans niet bewust *zweet*; ik heb in ieder geval bij de installatie van XP niet de F6-optie gebruikt). Als ik de driver van de Gigabyte GBB36X-controller verwijder, wordt deze na een reboot automatisch weer geïnstalleerd.

Het systeem lijkt weliswaar goed te draaien, maar omdat ik geen image kan maken van die IDE-schijf zint mij niet... ;(

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De ICH10R southbridge ondersteunt geen IDE drives, daarvoor zit er een aparte Gigabyte HD controller op je moederbord. Dit wordt als een SCSI-controller gezien en je IDE-HD al SCSI-device
Ik heb geen idee hoe je het probleem met Ghost oplost.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Geen Ghost gebruiken, maar iets capabelers, zoals Acronis TrueImage. Ghost is gebaseerd om oeroude technologie, terwijl TrueImage op linux gebouwd is en dus met z'n tijd mee kan. Je kunt em ook vanuit Windows starten en zelfs dáár de bootdisk backuppen.

Dus ik zou zeggen vergeet Ghost.

En, bij voorkeur, vergeet IDE ook, maar dat is misschien wat lastiger met een IDE-schijf :)

日本!🎌

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

Mm je moet de dos drivers van die controller te pakken zien te krijgen..

vervolgens dien je in de config.sys van je bootdisk die driver te laden. en dan kan je als het goed wel met ghost bij je drive

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:04
Duinkonijn schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:00:
Mm je moet de dos drivers van die controller te pakken zien te krijgen..

vervolgens dien je in de config.sys van je bootdisk die driver te laden. en dan kan je als het goed wel met ghost bij je drive
like said. forget ghost, forgot dos :o

gebruik of ghostPE of ImageX (van microsoft) of acronis om een image te maken. werken in dos doen we tegenwoordig niet meer. net zo min alsof we nog nic/storage drivers voor dos schrijven

nb: voor dos heb je niet eens storage drivers nodig ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

mm dos vergeten... dat is een mooie. met zo`n nickname :+

Als hij Ghost wil gebruiken... waarom niet :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:04
Duinkonijn schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:51:
mm dos vergeten... dat is een mooie. met zo`n nickname :+

Als hij Ghost wil gebruiken... waarom niet :)
dos en powershell hebben verdomt weinig met elkaar gemeen :?

hooguit de commandline. maar unix heeft ook een commandline en dat is ook geen dos ;) klaarblijkelijk denken veel mensen dat de commandline/cmd.exe in windows 'dos' is..(wat niet zo is)

dos was een 16bit opzichzelfstaand operating system net als Windows/linux/etc

Wikipedia: MS-DOS

A wise man's life is based around fuck you

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Hey! Wat is (was?) er mis met DOS? :9
Never mind, jullie hebben me in ieder geval een paar goede suggesties aan de gedaan waar ik eens mee ga stoeien.

De ATA-schijf eruit gooien is de meest aantrekkelijke optie geef ik toe, maar dan moet ik Windows weer opnieuw installeren. Nou ja, het houdt mij van de straat zullen we maar zeggen.

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 18:22
offtopic:
Er is zeker niks mis met dos!

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

Pagina: 1