Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IDE poorten ingesteld op SCSI?

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem! Ik heb mn pc geupgrade. Tenminste, dat probeer ik.

Ik heb het volgende gekocht:

Mobo: Gigabyte 8I945PG-RH
Cpu: Pentium D 930 3Ghz
Videokaart: XFX 7600GT XXX
Geheugen: 2x1GB van GEIL dual channel

Het probleem:

Als ik enkel de master HD aansluit op IDE1 dan start windows op. MAAR als ik de cdrom drive aansluit op dezelfde connector als de HD, dan start windows niet op, maar dan start ie MBA (Managed Boot Agent of zoiets) en dan geeft ie een mac adress en uiteindelijk zegt ie boot failure bla bla.

Als ik enkel de master HD aansluit op IDE1 dan doet ie t dus. Maar de cdrom die dan aangesloten is op IDE2 of IDE3 (ja er zitten 3 connectoren op t moederbord) die worden niet weergegeven in verkenner, DUS ik kan mijn nieuwe hardware niet installeren met de bijgeleverde cd's. Ditzelfde probleem heb ik met de harddisks ( 2 x pata), die worden namelijk ook niet herkent op IDE2 of IDE3.

Wat me nou opviel is dat in apparaatbeheer wel 1 cdrom device word gevonden en die heet: "bla bla SCSI bla bla". Nou...dat SCSI dat hoort niet echt dacht ik zo...Zijn de IDE2 en IDE3 poorten ingesteld op SCSI of zoiets? Er is iets met SCSI/RAID in ieder geval.

Het is erg moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat iemand me begrijpt en me kan helpen. Ik wil gewoon dat alle 3 de IDE aansluitingen werken. Als ik meer duidelijkheid moet geven dan hoor ik het wel!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 21:50 ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-11 20:21
Erg vaag allemaal... Ik weet wel dat als je je cdrom op dezelfde kabel als je hdd zet, de snelheid omlaag gaat. Misschien is het simpeler om te beginnen met een biosreset. Probeer dat eerst ff.

Verwijderd

Je hebt niet toevallig deamontools geinstalleerd? dan krijg je een scsi device erbij.. Mocht dit het zijn verklaart dit al een deel van de rare situatie.

Over het probleem: je jumpers zitten goed?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vermoedelijk zijn IDE2 en IDE3 van een onboard RAID controller, deze controllers worden door Windows (XP) gezien als SCSI devices. IDE0 en IDE1 schijn waarschijnlijk je normale aansluitingen.

Welke devices wil je allemaal aansluiten? b.v. hoeveel P-ATA schijven heb je en hoeveel opticals?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:06
Je moedebord heeft maar 2 PATA aansluitingen.
Verder ook nog 4 SATA (soms herkent als SCSI)
en nog een floppyconnector(is iets kleiner)

Je moet twee kabels hebben een voor de CDROM-speler(o.i.d.) en 1 voor je HD
Sluit de apparaten aan het einde van je kabel aan.
Doe je HDD in IDE1 (kijk in je moederbordboekje welke 1 is en welke 2)
Je CDROM gaat in de andere.

Het zal dan gewoon moeten werken.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:49:

Als ik enkel de master HD aansluit op IDE1 dan start windows op. MAAR als ik de cdrom drive aansluit op dezelfde connector als de HD, dan start windows niet op, maar dan start ie MBA (Managed Boot Agent of zoiets) en dan geeft ie een mac adress en uiteindelijk zegt ie boot failure bla bla.
Dat gedoe met dat mac adres heeft er volgens mij mee te maken dat je PC probeert te booten van een netwerk. Dit kan je uitschakelen in de BIOS door te kijken bij "First Boot Device" o.i.d

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:04:
Je hebt niet toevallig deamontools geinstalleerd? dan krijg je een scsi device erbij.. Mocht dit het zijn verklaart dit al een deel van de rare situatie.

Over het probleem: je jumpers zitten goed?
Ik heb dat ook, en ik heb ook DaemonTools geïnstalleerd.

'RAID10' is de gewone naam die ik aan de RAIDset heb gegeven, die klopt gewoon, dat zijn 4 sATA schijven in RAID 10, maar mijn 3 verschillende IDE Maxtors zijn allemaal SCSI, terwijl ze toch echt aan de ITE IDE controller hangen. De DVD die aan de IDE van de ICH7R hangt is wel weer gewoon een optisch station, en inderdaad is de virtuele drive van de Tools weer een SCSI.

En heb je er niet per ongeluk een pendrive of een cardreader aangesloten nadat ik de driver had geïnstalleerd, die werden bij mijn vorige computer ook als SCSI herkend (hoewel dat wel bij Windows 98 was)

Je kan natuurlijk ook kijken of de andere poorten aanstaan in het BIOS, kijk eens of de ITE drivers zijn geïnstalleerd *hinthint*

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal wat meer duidelijkheid geven. Bedankt voor de reacties tot nu toe iig.
Op mn mobo zitten 4 IDE aansluitingen.

IDE0 = 4 x SATA
IDE1 = normaal werkende IDE (deze gebruik ik voor optical drives!)
IDE2 = RAID controller
IDE3 = RAID controller

Dit geeft wellicht wat meer overzicht. IDE0 werkt gewoon, maar op mn sata schijf staat geen OS. IDE1 is bezet door 2 optical drives. En dat is ook logisch, want die zit naast de geheugenmodules, dicht bij de drives. Echter, terwijl ik dit bericht typ zitten mn harde schijven op IDE1 en zijn mn optical drives dus niet aangesloten.
Maar ik begrijp echt niet hoe IDE2 en IDE3 nou ingesteld zijn. In de handleiding staat dat je in het RAID configuratiescherm wat je bij het booten kunt opstarten de controllers ook gewoon op "normaal" kan instellen naast raid0, raid1, JBOD enz.
Deze moeten toch gewoon als normale IDE poorten gebruikt kunnen worden, waarbij de schijven onafhankelijk van elkaar zijn?

Ik ben inmiddels met wat instellingen zover gekomen dat je t windows pre-load scherm ziet wanneer de harde schijven in IDE2 of IDE3 zitten. Maar dan opeens krijg ik heel kort een blauw scherm te zien en reboot ie :s Dus er zit echt iets mis met die controllers!

Oja en ik heb deamontools geinstalleerd ja! Moet ik deze verwijderen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 23:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
h.edink schreef op zondag 30 april 2006 @ 22:11:
Je moedebord heeft maar 2 PATA aansluitingen.
Verder ook nog 4 SATA (soms herkent als SCSI)
en nog een floppyconnector(is iets kleiner)

Je moet twee kabels hebben een voor de CDROM-speler(o.i.d.) en 1 voor je HD
Sluit de apparaten aan het einde van je kabel aan.
Doe je HDD in IDE1 (kijk in je moederbordboekje welke 1 is en welke 2)
Je CDROM gaat in de andere.

Het zal dan gewoon moeten werken.
Dit moederbord heeft 3 PATA aansluitingen. Maar 2 daarvan functioneren niet zoals ik wil! Dat is het probleem.

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 12:02
Lijkt alsof je mobo gewoon niet probeert te booten van de PATA raid-controller. Hoe staat je boot volgorde in de mobo bios? Zie je daar de HD's die aan de RAID-controller hangen of zie je ze alleen terug in de RAID bios. Heb je in de RAID-bios ingesteld welke de boot drive is?
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:18:
...Ik ben inmiddels met wat instellingen zover gekomen dat je t windows pre-load scherm ziet wanneer de harde schijven in IDE2 of IDE3 zitten. Maar dan opeens krijg ik heel kort een blauw scherm te zien en reboot ie :s Dus er zit echt iets mis met die controllers!...
Heb je in windows de driver voor de PATA raid controller geinstalleerd? Tijdens de install via de F6 optie (driver op flop). Of in windows als de PATA bootschijf (tijdelijk) aan de intel poort hangt.

[ Voor 45% gewijzigd door nOLoGIc op 30-04-2006 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:33:
Lijkt alsof je mobo gewoon niet probeert te booten van de PATA raid-controller. Hoe staat je boot volgorde in de mobo bios? Zie je daar de HD's die aan de RAID-controller hangen of zie je ze alleen terug in de RAID bios. Heb je in de RAID-bios ingesteld welke de boot drive is?

[...]

Heb je in windows de driver voor de PATA raid controller geinstalleerd? Tijdens de install via de F6 optie (driver op flop). Of in windows als de PATA bootschijf aan de intel poort hangt.
Juist, ik zie die drives niet in de mobo bios (del), maar wel in de raid bios (ctrl-g). In de gewone bios zie ik:

IDE0: maxtor bla bla bla (sata)
IDE0:
IDE1: cdrom
IDE1: dvdrom

Ik heb zojuist de raid controller geïnstalleerd vanuit windows. Deze heb ik vanaf de Gigabyte site gedownload. Ik ga nu even kijken of ik al verder kom.

En de bootvolgerde is

1: HD
2: CD
3: flop

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:44:
...
En de bootvolgerde is

1: HD
2: CD
3: flop
Daar zit volgens mij mogelijk de fout. Je moet SCSI als bootdevice kiezen en dan ergens aangeven dat SCSI de ITE controller is. Zie pagina 3/4 van deze manual.

edit:
Zoals ik het nu lees kun je op 2 manieren PATA drives zonder RAID draaien op de ITE controller:

1. In de mobo bios de Onboard H/W GIGARAID op ATA:

Step 1:
Turn on your computer and press Del to enter BIOS Setup during POST (Power-On Self Test). If you want
to create RAID, assure that the Onboard H/W GIGARAID item under Integrated Peripherals is set
to Enabled and GigaRAID Function to RAID (Figure 1). If you do not want to create RAID, set GigaRAID Function to ATA.

In dat geval wordt volgens mij de RAID bios uitgeschakeld en zouden de schijven los moeten werken. Wat je als bootdevice moet instellen kan ik alleen gokken. Mogelijk dat de schijven aan de ITE in dat geval wel in de mobo bios zichtbaar worden en via "Advanced BIOS Features" "Hard Disk Boot Priority" gekozen kunnen worden (zie manual quote onder 2)

2. Onboard H/W GIGARAID op RAID. In dat geval moet je in de RAID bios de schijven instellen op "RAID" type normal. Bootdevice in mobo bios in dit geval op SCSI:

Next, go to Advanced BIOS Features and select Hard Disk Boot Priority. In the Hard Disk Boot Priority submenu, use the ARROW keys to select the desired IDE hard drive onto which you want to install Microsoft Windows 2000/XP and use the PLUS SIGN to move it up to the first item. In this procedure, we select 1. SCSI-0: IT8212 (Figure 2).

[ Voor 68% gewijzigd door nOLoGIc op 01-05-2006 00:10 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om eerlijk te zeggen begin ik steeds minder te snappen van het gehele verhaal. Je BIOS zite S-ATA schijven als normale IDE schijven? Ik ben zelf even opzoek gegaan naar jouw moederbord bij Gigabyte wordt wat exacte specificaties: http://www.gigabyte.com.t...roductName=GA-8I945P-G-RH

Nu valt er bij Internal I/O Connectors het volgende te lezen:

4 x Serial ATA II 3.0Gb/s connectors
1 x UDMA ATA 100/66/33 connectors
2 x UDMA ATA 133/100/66 connectors (For HDDs only)
1 x FDD connector
2 x USB 2.0/1.1 connector (supports 4 ports)
3 x Cooling fan pin headers

Dus je moet uitzoeken welk connector de UMDA ATA 100/66/33 is, want dat is de enige waar je een P-ATA optical op kunt aansluiten. De beide andere IDE connectoren zijn HDD (hardeschijf) only. :)

edit: Even terug gelezen, als ik het allemaal goed zie simuleert jouw moederbord de 4 S-ATA aansluitingen om naar 1 IDE0 device. Waarschijnlijk kun je dan zonder extra drivers te installeren tijdens de setup van Windows XP gewoon installeren op een S-ATA schijf. Dat even terzijde.

Als je de Opticals nu hebt aangesloten op IDE1 en de hardeschijven op IDE2 en IDE3 dan zou je in de BIOS IDE2 of IDE# aan moeten wijzen als bootdevice. Mocht je alleen de keuze hebben voor HDD, dan is er waarschijnlijk nog een optie om aan te geven om van de RAID controller te booten.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 30-04-2006 23:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:50:
Om eerlijk te zeggen begin ik steeds minder te snappen van het gehele verhaal. Je BIOS zite S-ATA schijven als normale IDE schijven? Ik ben zelf even opzoek gegaan naar jouw moederbord bij Gigabyte wordt wat exacte specificaties: http://www.gigabyte.com.t...roductName=GA-8I945P-G-RH

Nu valt er bij Internal I/O Connectors het volgende te lezen:

4 x Serial ATA II 3.0Gb/s connectors
1 x UDMA ATA 100/66/33 connectors
2 x UDMA ATA 133/100/66 connectors (For HDDs only)
1 x FDD connector
2 x USB 2.0/1.1 connector (supports 4 ports)
3 x Cooling fan pin headers

Dus je moet uitzoeken welk connector de UMDA ATA 100/66/33 is, want dat is de enige waar je een P-ATA optical op kunt aansluiten. De beide andere IDE connectoren zijn HDD (hardeschijf) only. :)
Ik heb al gezegd dat dat "UMDA ATA 100/66/33" (IDE1in de bijgeleverde manual) is en daar zitten mn optical drives idd op. Maar ik krijg de HDD's niet werkend op de andere connectoren waarvoor ze bedoeld zijn :)
Ik ga maar weer verder proberen...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 22:40
Heb je eigenlijk wel Windows opnieuw geïnstalleerd?

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 00:01:
Ik heb al gezegd dat dat "UMDA ATA 100/66/33" (IDE1in de bijgeleverde manual) is en daar zitten mn optical drives idd op. Maar ik krijg de HDD's niet werkend op de andere connectoren waarvoor ze bedoeld zijn :)
Ik ga maar weer verder proberen...
Even voor de duidelijkheid (mede voor _Dune_):
Je hebt een 1 SATA schijf zonder OS ("IDE0: maxtor bla bla bla (sata)") en 1 PATA schijf met windows die dus bootable moet worden op de ITE-controller (IDE2/3).

Zie trouwens de uitbreiding van m'n vorige post...

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc schreef op zondag 30 april 2006 @ 23:50:
[...]

edit:
Zoals ik het nu lees kun je op 2 manieren PATA drives zonder RAID draaien op de ITE controller:

1. In de mobo bios de Onboard H/W GIGARAID op ATA:

Step 1:
Turn on your computer and press Del to enter BIOS Setup during POST (Power-On Self Test). If you want
to create RAID, assure that the Onboard H/W GIGARAID item under Integrated Peripherals is set
to Enabled and GigaRAID Function to RAID (Figure 1). If you do not want to create RAID, set GigaRAID Function to ATA.

In dat geval wordt volgens mij de RAID bios uitgeschakeld en zouden de schijven los moeten werken. Wat je als bootdevice moet instellen kan ik alleen gokken. Mogelijk dat de schijven aan de ITE in dat geval wel in de mobo bios zichtbaar worden en via "Advanced BIOS Features" "Hard Disk Boot Priority" gekozen kunnen worden (zie manual quote onder 2)

2. Onboard H/W GIGARAID op RAID. In dat geval moet je in de RAID bios de schijven instellen op "RAID" type normal. Bootdevice in mobo bios in dit geval op SCSI:

Next, go to Advanced BIOS Features and select Hard Disk Boot Priority. In the Hard Disk Boot Priority submenu, use the ARROW keys to select the desired IDE hard drive onto which you want to install Microsoft Windows 2000/XP and use the PLUS SIGN to move it up to the first item. In this procedure, we select 1. SCSI-0: IT8212 (Figure 2).
Ik heb beide opties al geprobeerd. Optie één lijkt te werken, maar bij het opstarten van windows krijg ik blauw scherm en vervolgens een reboot zoals ik al eerder aangegeven heb. Bij optie2 ontbreekt bij mij de opotie "normaal". Er staat wel een optie "IDE" naast de opties raid0, raid1 etc..Dat zal wel normaal zijn, maar het heeft geen effect.
Laagvliegerke schreef op maandag 01 mei 2006 @ 00:08:
Heb je eigenlijk wel Windows opnieuw geïnstalleerd?
nope, maar stel dat ik dat doe, dan zal deze mij toch alleen de optie geven om windows op de sata schijf te installeren? En dat wil ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 00:23 ]

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 00:18:
Ik heb beide opties al geprobeerd. Optie één lijkt te werken, maar bij het opstarten van windows krijg ik blauw scherm en vervolgens een reboot zoals ik al eerder aangegeven heb. Bij optie2 ontbreekt bij mij de opotie "normaal". Er staat wel een optie "IDE" naast de opties raid0, raid1 etc..Dat zal wel normaal zijn, maar het heeft geen effect.
Die BSOD lijkt mij dan toch een "inaccessible bootdevice" melding omdat windows de driver voor de ITE niet heeft en/of laadt.

Je hebt dus al een keer opgestart (met de PATA bootdrive aan de intel controller) en de ITE-controller v/d driver voorzien?

edit:
...nope, maar stel dat ik dat doe, dan zal deze mij toch alleen de optie geven om windows op de sata schijf te installeren? En dat wil ik niet.
Als je direct na het booten van de windowscd F6 drukt (melding komt onderin een paar sec in beeld) en de ITE-driver van floppy laadt zul je ook de PATA schijf kunnen kiezen als installatie locatie.

[ Voor 32% gewijzigd door nOLoGIc op 01-05-2006 00:28 ]

• D-Three
[...]

nope, maar stel dat ik dat doe, dan zal deze mij toch alleen de optie geven om windows op de sata schijf te installeren? En dat wil ik niet.
Doordat Windows niet opnieuw geïnstalleerd is geweest, heeft Windows problemen om te booten vanaf "vreemde" controllers. (denk ik toch??) Eigenaardig dat niemand dit hier al genoemd heeft?? Je hebt geluk dat het nog wil booten op de "standaard" controllers. Waarschijnlijk omdat jouw vorig mobo ook een Intel chipset had. Hierover staat een stukje in de Windows FAQ. Dat stuk zou je best eens doornemen:
Windows Operating Systems - FAQ
Als je je harddisk aan een andere controller hebt gehangen (bv. door dat je een ander moederbord gekocht hebt, een andere IDE/RAID controller gekocht hebt en dergelijke), kan het goed zo zijn dat je bij het booten een BSOD krijgt: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE - dit komt omdat Windows op dat moment je boot bestanden niet meer kan vinden - het resultaat is dan ook dat je niet verder kan met opstarten.

Onderstaande informatie geld niet als je deze melding krijgt tijdens de installatie van Windows.
• Je zou een reinstall (in-place upgrade) kunnen uitvoeren - hoe dat precies moet staat hier beschreven.
• Je kan Windows volledig opnieuw installeren
• Als je PC nog in het oude systeem boot, kan je alvast de nieuwe chipset drivers installeren - om vervolgens je PC over te brengen naar het nieuwe systeem. Met een betje geluk werkt het dan ook gewoon.
Met een reinstall en die F6 die nOLoGIc al genoemd heeft, heb je wel kans dat het zal lukken. Indien je de HD dan meteen aan de IDE2 of IDE3 hangt (zoals je wil dus) moet de setup na het installeren van de juiste drivers (via die F6) normaalgezien jouw HD herkennen. Misschien dat het met een reinstall lukt zonder dat je alles opnieuw hoeft te installeren.

[ Voor 27% gewijzigd door D-Three op 01-05-2006 01:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
nOLoGIc schreef op maandag 01 mei 2006 @ 00:24:
[...]

Die BSOD lijkt mij dan toch een "inaccessible bootdevice" melding omdat windows de driver voor de ITE niet heeft en/of laadt.

Je hebt dus al een keer opgestart (met de PATA bootdrive aan de intel controller) en de ITE-controller v/d driver voorzien?

edit:

[...]

Als je direct na het booten van de windowscd F6 drukt (melding komt onderin een paar sec in beeld) en de ITE-driver van floppy laadt zul je ook de PATA schijf kunnen kiezen als installatie locatie.
Ik heb de ite-raid driver van de website van gigabyte gehaald en geinstalleerd. Maar tevergeefs...
Ik zie geen andere uitweg meer dan windows opnieuw installeren.

• nOLoGIc
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 01:09:
Ik heb de ite-raid driver van de website van gigabyte gehaald en geinstalleerd. Maar tevergeefs...
Ik zie geen andere uitweg meer dan windows opnieuw installeren.
Dat is allicht de snelste oplossing.
Ik zou wel proberen een kloon te trekken van je windows partitie voor het geval een reinstall ook niet helpt.

• D-Three
Tja, indien je de drivers al geïnstalleerd hebt en zoals nOLoGIc al zei de "GigaRAID Function" in de BIOS op ATA gezet hebt, vrees ik dat er niet veel anders meer opzit. Misschien toch eerst nog eens een reinstall proberen vooraleer je volledig opnieuw begint.

edit:
Die image kan idd wel handig zijn. Damn, nOLoGIc denkt ook aan alles. Al veel ervaring met reinstals? ;) :D

[ Voor 28% gewijzigd door D-Three op 01-05-2006 01:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja...ik ga er morgen mee verder. Ik zal laten weten hoe ver ik kom :)

Bedankt iig voor alle hulp en tips :>

Groetjes

• nOLoGIc
Laagvliegerke schreef op maandag 01 mei 2006 @ 01:15:
...
edit:
Die image kan idd wel handig zijn. Damn, nOLoGIc denkt ook aan alles. Al veel ervaring met reinstals? ;) :D
Hehe, ik ben idd al veel met dit soort dingen bezig geweest. Zonder Ghost was ik allang gillend gek geworden. Handmatige windows installs vermijd ik als het even kan, standaard images mbv sysprep schelen véél tijd.

edit @ Calvaruso:
Als je de bios settings zo krijgt dat je tijdens de windows install de PATA drive kan kiezen dan kan ik wellicht ook een sysprep config maken die je op de bestaande windows installatie los kan laten.
Sysprep bewerkt windows zo dat bij de volgende start alle devices opnieuw worden gedetecteerd. Belangrijkste functie van sysprep is het "preloaden" van mass storage devices zodat hij zelf de benodigde driver kiest om te kunnen booten.

[ Voor 70% gewijzigd door nOLoGIc op 01-05-2006 02:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles werkt!

Het probleem lag toch bij de drivers voor de RAID controller. Deze waren niet juist geïnstalleerd. Ik had deze drivers van de site gehaald en het was niet helemaal duidelijk hoe ik ze moest installeren. Van de cd gaat dat wat makkelijker, maar die kon ik niet gebruiken...
Maar na een zorgvuldige herinstallatie van de drivers, gaf ie in de BIOS idd SCSI aan bij HDD boot priority. De 2 IDE HDD's zijn met SCSI aangegeven. EN de SATA HDD met CHO.

Wat is "CHO"?

Anyway, weer een probleem de wereld uit. Soms lijkt iets heel moeilijk, maar dan valt het toch allemaal mee uiteindelijk. Bedankt voor de steun jongens.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:34

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

CHO zal ongetwijfeld CH0 zijn, ofwel S-ATA channel 0, je 1e poort :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1