Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
Ik ben nu al weer een tijdje de Logitech Z-5500. Ik ben er redelijk tevreden over, maar er zijn een tweetal zaken waar ik wat minder tevreden over ben:

- Alhoewel de Z-5500 voor games en films erg goed voldoet, merk ik toch wel dat hij voor muziek net wat tekort komt. Ik ben niet kundig/ervaren genoeg om te horen waar 'em dat precies in zit, maar ik weet wel dat bij een aantal vrienden van me met non-pc speaker spul de muziek toch een stuk beter klinkt.

- Ik heb in de loop der jaren een redelijke apathie ontwikkeld tegen S/PDIF. Eigenlijk is het zomaar een dirty workaround om het tekort aan bandbreedte op te vangen. Zodra je ook maar iets hebt wat geen DD of DTS is gaat het feestje al niet door en dat zie je hoe langer hoe meer: DTS-HD (MA), TrueHD, LPCM, AAC, FLAC, etc. Nu is de ideale oplossing natuurlijk hdmi 1.3a+, maar dat heeft de Z-5500 niet, aangezien hij toch al een jaar of 5 oud is inmiddels.

Voornamelijk vanwege de bovenstaande redenen vind ik dat het wel weer eens tijd wordt om de boel te gaan upgaden. Maar aangezien ik geen geldboom in de ruin heb staan -helaas- wilde ik niet ineens alles vervangen, maar wilde het proces incrementeel doen, en dan eigenlijk alleen met de onderdelen waar ik wat minder tevreden over ben. De onderdelen die het laagst op mijn lijstje staan zijn de subwoofer (ik vind dat die prima klinkt, geen enkele op- of aanmerking) en de surroundspeakers (minste van belang voor muziek).

Hieruit komen er een aantal vragen bij mij naar boven, dus ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen:
1. Is het het geld uberhaupt wel waard?

2. Wat zal het meeste effect hebben op de audiokwaliteit: het aankopen van een redelijke versterker of het vervangen van mijn front-right en front-left speakers?

3. Heel praktisch: bij de Z-5500 zit de (na)versterker in de subwoofer en is de subwoofer middels een D-SUB connectie aangesloten op de control pod/receiver van de Z-5500. De sub is tevens het enige powered onderdeel in de keten. Nu is het zo dat ik straks een losse versterker heb en ik die dus als hoofdversterker ga gebruiken ipv die van de Z-5500. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de powered sub van de Z-5500 aan te sluiten op de pre-out van mijn nieuwe versterker? Dus zeg maar van RCA (pre-out) <-> D-SUB. Klopt het dat ik dan gewoon de satelliet-uitgangen leeg kan laten op mijn woofer?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen. Alvast bedankt!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:51
1) Dat kan jij alleen beoordelen denk ik.

2) Het vervangen van de speakers heeft meer effect. Vervang alleen wel de center tegelijk met links en rechts.

3) De sub moet je dan aansluiten zoals je dat nu ook doet op de computer, met een verloopje naar minijack. Enige is dat er dan nog een extra volumeknop tussen zit, maar dat is misschien alleen maar handig. Behalve dan in de tussenfase waarbij je LCR op de receiver aansluit en surrounds en sub van de z5500 gebruikt, dan moet de volumeregeling van de z5500 altijd in 1 bepaalde stand staan voor een goede afregeling.

Overigens zou flac en aac prima moeten werken met spdif, zolang het stereo is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ShittyOldMan schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:19:
1) Dat kan jij alleen beoordelen denk ik.

2) Het vervangen van de speakers heeft meer effect. Vervang alleen wel de center tegelijk met links en rechts.

3) De sub moet je dan aansluiten zoals je dat nu ook doet op de computer, met een verloopje naar minijack. Enige is dat er dan nog een extra volumeknop tussen zit, maar dat is misschien alleen maar handig. Behalve dan in de tussenfase waarbij je LCR op de receiver aansluit en surrounds en sub van de z5500 gebruikt, dan moet de volumeregeling van de z5500 altijd in 1 bepaalde stand staan voor een goede afregeling.

Overigens zou flac en aac prima moeten werken met spdif, zolang het stereo is.
Dank. De volumeknop zit op de 'receiver' van de Z-5500 en niet op de sub. Tevens kan ik de woofers van de Z-5500 toch gewoon direct op de versterker/receiver (bijv. de Onkyo TX-SR577) aansluiten en het volume zo regelen? Ik meen dat je ook gewoon het volume van de pre-out kunt regelen, dus daar zie ik geen obstakels.

Hét grote probleem is dat de enige ingang die er op de sub van de Z-5500 zit een female D-SUB connectie is.

Ik had het uiteraard over multichannel flac en aac e.d. :)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Dat het op die receiver zit weet ik, wat ik bedoelde is dat je die er gewoon tussen kan laten als je enkel de sub gebruikt, dan hoeft je niet die dsub uit elkaar te halen. Of het gaat werken door het direct aan te sluiten weet ik niet. De sub van de z5500 is naar mijn weten veel te overheersend, het kan zijn dat je met de instellingen van een receiver de sub niet zacht genoeg krijgt, bijv. als je 'm maar maximaal op -10dB kunt zetten. Dan is de extra volumeregeling op die logitech receiver juist handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Oh je bedoelt dat ik die control pod van de Z-5500 aansluit op de pre-out van de versterker, waar dan weer de sub op is aangesloten? Goed idee :). Tnx!

De sub is bij Logitech-setjes (X-series) inderdaad vaak te overheersend. Maar de sub van de Z-5500 kun je wel gewoon goed afstellen (of uitzetten mocht je dat willen).

P.S. bedoel je met een verloopje naar minijack zoiets? http://www.kabeltje.com/2...-kontra-steker-p-392.html

[ Voor 59% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-07-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Deze om precies te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://img.2ememain.be/f/normal/36146795-cinch-kabel-naar-3-5-mini-jack-10m.jpg

De linker gaat de logitech in, de rode of witte gaat in de sub out van de receiver. Even proberen of het rood of wit moet zijn.

Pagina: 1