Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel] SOM.ALS (SUMIF) maar dan criteriums

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om bij wijze van spreke mijn loonstrookjes te "controleren", denk dat ik meer benieuwd ben hoe dit in excel moet :p, wil ik een mini spreadsheetje maken waarin je 2 datums kunt invoeren en welke werkgever en dat hij dan gaat zoeken hoeveel uren je voor die werkgever hebt gewerkt tussen die datums.

Tabel met werk uren:

Datum | Werkgever | Uren
26-10-2008 | B | 8,00
16-10-2008 | A | 8,00
6-10-2008 | A | 8,00
3-9-2008 | B | 8,00
6-8-2008 | B | 8,00
25-7-2008 | B | 8,00
23-7-2008 | A | 8,00
9-6-2008 | A | 8,00
6-6-2008 | B | 8,00
3-6-2008 | A | 8,00

En dan voer je bijvoorbeeld in dat je de uren van werkgever B tussen 9-6-2008 en 6-10-2008 wilt weten.
Ik weet dat via SUMIF je kunt zoeken op bijvoorbeeld werkgever, maar hoe je daar 2 criteriums doet met daarbij ook nog datum snap ik dan weer niet. Volgens mij kan het zelfs niet.
In ieder geval hoe kan het wel en als het toch via SUMIF kan hoe kan het dan via SUMIF??

Verwijderd

Huh? Dat is hier toch keurig uitgelegd???

[Excel] Max datum IF werk = b

Het kan zoals je het zelf al geimplementeerd hebt...

Je gebruikt immers geen sumif() maar een sum(if())

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2009 02:02 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
offtopic:
Hmm, dit lijkt wel hetzelfde, maar eigenlijk is het inderdaad toch een andere vraag, of in ieder geval een ander antwoord. Of er speciaal ook een topic voor geopend moet worden is iets anders, denk het niet. Voor de zoekers toch even het antwoord: ;)

SUMIF gaat niet werken. In Excel 2007 is hier een nieuwe functie SOMMEN.ALS (SUMIFS) speciaal voor verzonnen. In 2003 en eerder, kun je dat waarschijnlijk het meest efficiënt doen met SUMPRODUCT, op deze manier:
code:
1
=SOMPRODUCT(--(datumrange>=datum1);--(datumrange<=datum2);--(werkrange=werk);urenrange)

En dat zou dan hetzelfde moeten zijn als:
code:
1
{=SOM(ALS(datumrange>=datum1;ALS(datumrange<=datum2;ALS(werkrange=werk;urenrange))))}

(na invoeren met ctrl-shift-enter)
Maar aangezien snelheid hier niks uitmaakt, kun je gewoon een van beide kiezen. :) En als het echt snel moet, dan is een VBA-macrotje waarschijnlijk het snelst, omdat je sortering op datum hebt...

Deze formules werken trouwens echt als je namen definieert in je spreadsheet (insert->name->define).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Pedorus, die 2de manier werkt perfect. Ik ga zo ook nog even naar de eerste manier kijken :)

Ik zit er trouwens toch steeds dicht bij, de omslag van PHP & MySQL naar excel is blijkbaar gewoon ff flink wennen :p

Verwijderd

Eerste manier moet je niet doen, is een zeer onhandige functie. Volgende x wil je MAX of MIN en dan werkt het niet meer.