Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel] Max datum IF werk = b

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Maak gebruik van: Excel 2003

Hoi,

Ik heb sinds kort 2 baantjes. Ik hield eerder altijd in excel mijn uren bij dat ik gewerkt heb en had een klein schema met info over mijn werk. Voorbeeldje van dat schema:
Naam: A-werk
Uurloon: € 5,65
Eerste werkdatum: 01-11-2008
Laatste werkdatum: 17-07-2009
Datum tot wanneer ik daar werk: 15-08-2012

De uren voerde ik in zo'n tabel + voorbeeldje:
Datum | Uren | Van | Tot | Opmerking
23-11-2008 | 7,25 | 08:00 | 15:15 | Vroeger begonnen

In het schema werden eerste en laatste werkdatum automatisch ingevoerd want dat kan heel eenvoudig met MAX() en MIN(). De overige 3 voer ik natuurlijk gewoon zelf in.

Maar nu heb ik een 2de baantje. De tabel + voorbeeldjes is veranderd naar:
Datum | Werk | Uren | Van | Tot | Opmerking
14-07-2009 | B-werk | 6,25 | 09:00 | 15:15 | Later begonnen
23-11-2008 | A-werk | 7,25 | 08:00 | 15:15 | Vroeger begonnen

Nu wil ik dus ook 2 schema's en stuit ik op het volgende probleem:
Bij de laatste werkdatum in A-schema (en natuurlijk ook de eerste werkdatum) krijg ik het niet voor elkaar dat hij alleen kijkt naar de A-rows.
Hoe ga ik dit doen??

Ik heb niet grootse ervaring in excel maar snap wel aardig wat dingen door dat ik bij website gebruik maak van MySQL.
Daar zou het heel simpel zijn MAX(datum) WHERE werk=B-Werk, maar ja hoe "vertaal" ik dat naar excel??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 22:32 ]

Verwijderd

Ik denk dat je hier wat aan hebt: http://www.dailydoseofexc...29/maxif-minif-functions/

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:56
//offtopic
Waarom wil je dan kunnen zien wanneer je laatste werkdag daar was en je eerste? Het gaat toch eigenlijk puur om de uren die je maakt?
//ontopic
Daar zou het heel simpel zijn MAX(datum) WHERE werk=B-Werk, maar ja hoe "vertaal" ik dat naar excel??
>
code:
1
MAX(datum) WHERE *='b-werk'

*= kolom waar datum instaat.

Zoiets? Zal er morgen eens naar kijken :) !

Iets in die richting, Denk ik. :X

Verwijderd

Kan je maar 1 criterium opgeven he?

Stel je voor dat hij in de toekomst nog eens een ander criterium erbij wil doen, zit ie weet helemaal vast....

Of een andere functie (anders dan sum, count, max of min)...

Dus: {=max(if())} gebruiken.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 22:41 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hankieh, welkom op GoT! :)

Ik zou in zo'n geval ook eens kijken naar draaitabellen, voor als je bijvoorbeeld de uren per baantje per maand wil weten. Enigste nadeel is dat ze niet automatisch worden geupdate (of je moet een macro gebruiken). En voor dit ene probleem kun je ook de oplossing die hierboven staat gebruiken natuurlijk ({MAX(ALS(...)}).

Verder zou ik de kolom uren wat meer naar achter zetten en automatisch berekenen, zodat je geen fouten daarin maakt (als in =(tot-van)*24 met opmaak getal).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Awsom schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 22:39:
//offtopic
Waarom wil je dan kunnen zien wanneer je laatste werkdag daar was en je eerste? Het gaat toch eigenlijk puur om de uren die je maakt?
Ik maak gewoon een schema over dat werk dat gedaan heb/doe.
Mijn vakantie baantje loopt af eind deze zomer, door dat schema zou ik dan heel simpel terug kunnen kijken wat de eerste en de laatste datum is dat ik daar gewerkt heb. Want zoeken in al die rows die er zijn (en nog gaan komen) is natuurlijk ook weer onzin.

Ontopic:
Hij geeft een fout als ik dit probeer:
=MIN(ALS(D14:D33="B",C14:C33,""))
Met in de D kolom natuurlijk het soort werk (in dit geval zoek ik naar B-werk) en in de C kolom de datums.

Gewoon eigenlijk letterlijk uit dat linkje, maar wat doe ik fout?

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 20:48
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 23:05:
[...]

Ik maak gewoon een schema over dat werk dat gedaan heb/doe.
Mijn vakantie baantje loopt af eind deze zomer, door dat schema zou ik dan heel simpel terug kunnen kijken wat de eerste en de laatste datum is dat ik daar gewerkt heb. Want zoeken in al die rows die er zijn (en nog gaan komen) is natuurlijk ook weer onzin.

Ontopic:
Hij geeft een fout als ik dit probeer:
=MIN(ALS(D14:D33="B",C14:C33,""))
Met in de D kolom natuurlijk het soort werk (in dit geval zoek ik naar B-werk) en in de C kolom de datums.

Gewoon eigenlijk letterlijk uit dat linkje, maar wat doe ik fout?
Gokje: je sluit niet af met ctrl+shift+enter?

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik probeer het steeds met ctrl+shift+enter maar geen verschil.

Als ik het met een "simpel" stukje probeer.
A | B
DOG | 9
CAT | 2
DOG | 4
CAT | 6
CAT | 7
DOG | 1

=MAX(ALS(A1:A10="DOG",B1:B10))

Krijg ik nog steeds de fout. Ik dacht zo; als ik hier nog niet uit kom dan ook niet bij waar ik naar toe wil, dus wat doe ik hier fout?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter. Die komma , moest een ; zijn en dan inderdaad met ctrl+shift+enter en het werkt, bedankt :D:D

Verwijderd

Topper, dat heb je snel gedaan, nu kan je de formule naar behoeven uitbreiden.

Handig he :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 23:34:
Topper, dat heb je snel gedaan, nu kan je de formule naar behoeven uitbreiden.

Handig he :*)
Jups, ik sla zo ook weer een andere weg in, misschien horen jullie dan wel weer van me :$ :p
Ik ga zo een klein formuliertje maken waarbij je 2 datum in kan voeren en dat hij kijkt hoeveel uren je in die tussen tijd hebt gewerkt en dat hij daarbij je bruto loon uitrekent. Natuurlijk wel met een listje van de baantjes die ik heb of heb gehad die zijn info uit de schema's haalt.

Wel interessant dat excel :)

Verwijderd

[Excel] SOM.ALS (SUMIF) maar dan criteriums
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 01:47:
..., maar hoe je daar 2 criteriums doet met daarbij ook nog datum snap ik dan weer niet. Volgens mij kan het zelfs niet.
Dat bedoelde ik met naar behoeven uitbreiden ;)
Pagina: 1