Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Hallo Allemaal,

Mijn zusje gaat dit jaar een studie volgen en ze moet een spiegelreflex camera aanschaffen voor de fotografie lessen die ze gaat krijgen. Nu heeft ze een lijst gekregen wat de school adviseert om aan te schaffen, alleen ik ben totaal niet thuis in camera's. Kunnen jullie me adviseren welke instap camera voor haar geschikt zal zijn om de basis dingen ermee te kunnen doen (zoals RAW foto's maken, zelf met lens kloten etc).

Canon EOS 450D, ESO 500D, EOS 1000D, EOS 50D
Pentax K-M serie K20D, K100D, K200D
Sony A200, A300, A350, A700
Olympus E420, E520, E620
Nikon D60, D90

Ik heb wat rond gekeken en mij leek de Sony A200 geschikt als instap model waarmee je veel basis dingen kan doen. Daarnaast heeft ze een statief nodig en een opbergtas voor de camera.

Misschien dat jullie ergens een aanbieding hebben gezien die het bekijken waard is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Een Canon 450D kit is een goede instapset op dit moment.

Door de komst van de 500D zakt deze ook weer in prijs en er zijn sowieso vaak aanbiedingen bij de MM.
Tevens heeft canon met de kitlens (18-55mm IS) een hele goede basisoptiek voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
Heeft je school ook advies gegeven over het bereik wat je moet hebben voor de opdrachten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
NeOTheMaTriXM schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:00:
Heeft je school ook advies gegeven over het bereik wat je moet hebben voor de opdrachten? :)
Nee niet specifiek een bereik, ik neem aan standaard bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:05

Just_I

What did you just say?

Standaard bereik hangt natuurlijk samen met wat je meestal fotografeert natuurlijk. Overigens, als de camera alleen voor die cursussen gebruikt gaat worden kan je misschien beter overwegen een tweedehands cameraatje aan te schaffen.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
Just_I schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:07:
Standaard bereik hangt natuurlijk samen met wat je meestal fotografeert natuurlijk. Overigens, als de camera alleen voor die cursussen gebruikt gaat worden kan je misschien beter overwegen een tweedehands cameraatje aan te schaffen.
Naja hij zal ook voor thuis gebruikt worden, op feestjes fotograferen etc aangezien het altijd beter camera is wanneer je het vergelijkt met een compact camera.

Mijn moeder gaat hem betalen en ze vindt dat electronica niet 2e hands moet kopen aangezien je niet alles ervan kan controleren tijdens aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
Gamerforever schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:01:
[...]

Nee niet specifiek een bereik, ik neem aan standaard bereik.
In dat geval kan je zo goed als voor elke kamera gaan, weet niet hoe serieus de opdrachten/opleiding zal zijn?
Ik gok erop dat het een "Grafische Vormgeving"-opleiding is, en fotografie meer een bijzaak zal zijn.

Dan zou ik (als Canon liefhebber :P) een Nikon D60 met kitlens (€ 400) en 35mm f/1.8 prime (€ 181) adviseren :)

Indien er echt serieus mee om gegaan wordt, en je zusje het leuk vind, een Canon 40D of Nikon D90. Maar ik zou daar niet direct mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:03
Het is wel gemakkelijk als je de school er bij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
JEPEM schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:40:
Het is wel gemakkelijk als je de school er bij vermeld.
Oke misschien dat het helpt, media vormgeving op SintLucas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:03
Als je namelijk een echte fotografie opleiding gaat doen, kies dan voor een gevorderde camera. Je loopt anders te snel tegen de beperkingen aan.
Het lijkt me dat media vormgeving niet een gevorderde camera verlangt. Omdat ikzelf weer in de Sony zit, zou ik de A200 aanraden.
Het allerbeste is om de instap camera's allemaal in de hand te nemen en uit te proberen. Welke ligt het lekkerste in de hand? Aan de andere kant, de Sony A700 wordt binnenkort vervangen door een nieuw model. De A700 is nu onder de €700 te krijgen. Is wel behoorlijk meer camera dan een A200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
@Wijnands hierboven: je hebt gelijk. :)

@Gamerforever:
Als fervente Olympus gebruiker zeg ik: Het maakt niet uit welke camera je koopt, ze zijn allemaal ok. Wel vind ik het idee van een Nikon met een 35mm 1,8 erg goed. Hier leer je het fotograferen goed van. In die zin zou ook een Olympus E620 met 25mm 2,8 pancake objectief een prima idee zijn. Maar hoe je het ook bekijkt; als er geen specifieke eisen zijn, is elk van de camera's goed genoeg. Mijn persoonlijke voorkeur zou de E620 zijn met dubbelkit (14-42mm en 40-150mm objectief) én 25mm pancake.
Vergeet ook de nieuwe Olympus E-P1 niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Als de school deze hele lijst aanbeveelt maakt het waarschijnlijk geen jota uit welke camera ze neemt. Laat haar naar een winkel gaan waar ze er zoveel mogelijk vast kan houden. Kies vervolgens de gene die het prettigste in de hand ligt/aanvoelt. Alle goedbedoelde adviezen hierboven ten spijt: alle camera's hebben voor- en nadelen en zonder specifieke eisen vanuit de opleiding roept iedereen zijn eigen voorkeur.
Kwintessens schreef op zondag 26 juli 2009 @ 09:33:
Vergeet ook de nieuwe Olympus E-P1 niet. :P
Dat is geen spiegelreflex...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
breinonline schreef op zondag 26 juli 2009 @ 09:58:
Als de school deze hele lijst aanbeveelt maakt het waarschijnlijk geen jota uit welke camera ze neemt. Laat haar naar een winkel gaan waar ze er zoveel mogelijk vast kan houden. Kies vervolgens de gene die het prettigste in de hand ligt/aanvoelt. Alle goedbedoelde adviezen hierboven ten spijt: alle camera's hebben voor- en nadelen en zonder specifieke eisen vanuit de opleiding roept iedereen zijn eigen voorkeur.

[...]

Dat is geen spiegelreflex...
Duh.
Ik denk niet dat de opleiding al op de hoogte was van het bestaan van deze camera en behalve het ontbreken van een spiegel en een optische zoeker is deze camera vergelijkbaar met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Kwintessens schreef op zondag 26 juli 2009 @ 10:08:
[...]

Duh.
Ik denk niet dat de opleiding al op de hoogte was van het bestaan van deze camera en behalve het ontbreken van een spiegel en een optische zoeker is deze camera vergelijkbaar met de rest.
Zolang je niet weet wat ze op de opleiding precies gaan doen, zou ik me aan de opdracht houden en dat is een spiegelreflex camera kopen.
Jij mag het een leuke camera vinden maar ik denk niet dat het zusje van Gamerforever zo gebaad is om als enige een bijzondere camera te hebben op de opleiding terwijl ze nauwelijks iets van fotografie af weet. (Dat laatste is een veronderstelling maar ik neem aan dat ze geen advies nodig heeft als ze weet waar ze over praat :) ).

[ Voor 26% gewijzigd door breinonline op 26-07-2009 10:21 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja, ikzelf zou ook een 450D aanraden, prijstechisch heel interessant, maar vind het wel vreemd dat ze alleen naar bodies kijken terwijl de objectieven en brandpuntsafstanden veel belangrijker zijn imo. en dubbelzoom kitje erbij lijkt me wel slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:42
sowieso een a200,laat de canicons maar lullen.
steek die 200 euro verschil tussen de a200/canon 450 in objectieven.
voor de prijs een dijk van een camera.
zet er een tammie 17-50 op ,eventueel nog de sony 55-200 en je bent klaar voor een eurootje of 800.
excl statief.

[ Voor 31% gewijzigd door jejeh op 26-07-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 11:02:
sowieso een a200,laat de canicons maar lullen.
Lullen? Gezellig :P

Sony objectieven (als je later iets professioneler wil gaan) zijn nog altijd overpriced t.o.v. Canon & Nikon.
Daarnaast is de keuze een stuk beperkter dan een Canon of Nikon arsenaal.

Maarja hij moet het zelf weten. Ik heb met een Sony mogen spelen maar ik kon er niet warm van worden, ding was drukker bezig met de hele tijd scherpstellen dan fotos maken 8)7 .

Kom maar op met de flames :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
Het is opvallend dat er niet bij gezegd wordt wat voor een glaswerk er verwacht wordt. Misschien daar eens naar informeren bij de school / docenten. Wat betreft het model kan je voor het goedkoopste model gaan, of de Media Markt inlopen en ze allemaal eens vasthouden. Daar staan ze allemaal vaak vrij op display te bekijken en vast te houden. Dat kan vaak niet bij alle winkels.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 12:55
jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 11:02:
zet er een tammie 17-50 op ,eventueel nog de sony 55-200 en je bent klaar voor een eurootje of 800.
excl statief.
En je hebt een trage camera van een merk dat achterloopt op het gebied van DSLR's maken.
Oh, en de ondersteuning en community is een stuk kleiner. Lens lenen van een vriend/kennis/familie? Helaas, die hebben vast een Nikon/Canon.
Leuk nieuw objectief kopen? Prima, maar dan niet stiekem kijken naar die heerlijke Canon primes of f4 objectieven. Nee, ook niet bij Nikon kijken voor die goede superzooms.... Nee Nee, je moet het doen met de te dure Sony objectieven. Oh wacht, is dat Sony objectief niet op voorraad? Nee, duh, het is geen Canon/Nikon, er is veel minder aanbod in het Sony kamp.

Met Fairy eens :)

Kom maar op met tegenargumenten..... oh, en voor alle komende Sony adviezen : Wie is marktleider op het gebied van DSLR's? Welke merken komen er als eerste met een (HD) video functie? Welke merken hebben er de meeste objectieven? Welke twee merken worden het beste ondersteund door 3rd parties?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Whow je bent het een keer met me eensch :D

:* _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:18

Nyana

Who?!

Gewoon voor de 450D of de 40D gaan. Allebei goede prijs. Kitlensje 18-55 erop. Zal voor de meeste basis opdrachten in het begin voldoen. Daarna kun je altijd overwegen je bereik aan te vullen met een 55-250 b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
tka canon 450d met blabla weet ik veel wat voor lens: shit verloren.

tka sony a200 met minolta 100mm f2 of 35mm f2 : heee geld uit.

need i say more.

de dikke primes en beschikbaarheid is idd waar.
maar om nou zo nederig te doen lijkt mij een beetje overdreven toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
Top, het wordt dus waarschijnlijk geen Sony, aangezien ze later misschien beter in fotograferen wordt en hoogstwaarschijnlijk nieuwe lensen wil uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:56

ralpje

Deugpopje

jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 11:57:
tka canon 450d met blabla weet ik veel wat voor lens: shit verloren.

tka sony a200 met minolta 100mm f2 of 35mm f2 : heee geld uit.

need i say more.

de dikke primes en beschikbaarheid is idd waar.
maar om nou zo nederig te doen lijkt mij een beetje overdreven toch ?
Kun je ook in duidelijk Nederlands aangeven welk punt je nu precies wilt maken?
Ja, you need to say more, dus.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van het lijstje blijft dan alleen Canon en Nikon als bruikbare keuzes over. Als student wil je nog objectieven van medestudenten kunnen gebruiken en je vist nog wat tweedehands materiaal uit de grote Canon-poel.

Bij Nikon zit er een gat tussen consumenten materiaal en duur f/2.8 materiaal. Bij Canon heb je voor elke prijsklasse een objectief en f/4 materiaal heeft de kwaliteit van het dure f/2.8, maar 1 stop minder aan lichtsterkte en merkbaar betaalbaarder.

Het is niet omdat Sony misschien bekend van televisies en hifi-ketens is, dat ze ook zomaar eventjes bruikbare camera's op de markt kunnen zetten. In elke specialiteit heb je zijn eigen merken, alsof dat de bouwmarkten ooit van een Hilti boorhamer gehoord hebben, of in de Mediamarkt naar een Plextor brander vragen,...

Weinig verkeerd met tweedehands, je kan het uitgebreid uittesten en meeste oudere mannen gaan met camera's nog voorzichtiger dan een student om. Bij mij wordt er materiaal afgetuigd en het kan ertegen. Je kan met weinig budget een 20D/30D ipv 450D halen. In features/specs lijkt het verschil klein, maar in bediening, grootte van de zoeker,... is het wel een groot verschil.

Als je materiaal niet vertrouwd, dan kan je het nog altijd naar Rofa sturen. Daar halen ze het uit elkaar, inspecteren, monteren en kalibreren. Hiervan weet ik dat mijn materiaal behoorlijk goed tegen de regen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
als je een sony met goed minolta glas gebruikt,heb je een spaarpot.
je maakt er alleen maar winst op.
mijn 2 primes de 100 en 35 f2 ,kan ik nu al 500/600 euri winst op draaien,buiten het feit dat het heelijk glas is.
alleen al om zulke primes komt er hier geen canikon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 12:14:
als je een sony met goed minolta glas gebruikt,heb je een spaarpot.
je maakt er alleen maar winst op.
mijn 2 primes de 100 en 35 f2 ,kan ik nu al 500/600 euri winst op draaien,buiten het feit dat het heelijk glas is.
alleen al om zulke primes komt er hier geen canikon in.
Dus jij zegt dat je beter een oldtimer kan kopen om mee naar je werk te rijden dan een leuke VW Golf met airco, navigatie, mp3 speler etc etc :? Alleen maar omdat die oldtimer in waarde stijgt? |:(

Normale producten dalen nou eenmaal in waarde, so be it. Ik ga liever voor innovatie zodat ik mezelf ook scherp houd voor de toekomst. Ken je de uitspraak "Stilstand is achterstand" ;)

Moraal van het verhaal: niet naar jejeh luisteren en alle posts daar omheen wel lezen

[ Voor 3% gewijzigd door GerardHenninger op 26-07-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
hahaha wat een lul verhaal.

waarom stijgt een oldtimer in waarde ???
wat denk je zelf omdat ze mooi zijn en mooi blijven gevonden.

we zullen de platen laten spreken.[ en daar gaat het tenslotte om ]
alleen maar gelul in de ruimte.

kom maar op

de canon 100mm f2 vs minolta 100mm f2
de canon 35mm f2 vs minolta 35mm f2
.
wie durft.

[ Voor 17% gewijzigd door jejeh op 26-07-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 12:30:
hahaha wat een lul verhaal.

waarom stijgt een oldtimer in waarde ???
wat denk je zelf omdat ze mooi zijn en mooi blijven gevonden.
Dat is een kwestie van smaak. Maar volgens jouw redenatie zou je dan ook nog analoog moeten schieten want oud is mooi? Wel leuk ook dat als er over 10 jaar iets mis is met je lens dat er dan geen onderdelen meer gemaakt worden. Dat is het met oldtimers/ouder materiaal; ooit wordt het niet meer ondersteund.
we zullen de platen laten spreken.[ en daar gaat het tenslotte om ]
alleen maar gelul in de ruimte.
Lullen op een forum is nou eenmaal lullen in de ruimte...
kom maar op

de canon 100mm f2 vs minolta 100mm f2
de canon 35mm f2 vs minolta 35mm f2
.
wie durft.
Maar okay, ik hap en verlaag me tot jouw niveau :
Kom maar op, pak je beste lens, je beste sony/minolta body en maak dan je beste foto en leg die eens naast de foto's op mijn site. Post die hier op het forum en dan kijken welke foto het beste doet/commercieel aantrekkelijk is (we hebben het hier tenslotte over een camera voor een opleiding).

Ik wacht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
oh dus mijn nivo is laag. ?

nee geen gelul.
100mm vs 100mm f2
35 mm vs 35mm f2

en verder niks.
geen appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:07:
oh dus mijn nivo is laag. ?

nee geen gelul.
100mm vs 100mm f2
35 mm vs 35mm f2

en verder niks.
geen appels met peren.
Nee, een foto maak je in opdracht (van jezelf of klant) en die moet een verhaal vertellen of iets uitstralen. Je zal dan zien dat de apparatuur ondergeschikt is, maar de apparatuur moet wel kunnen wat nodig is : weinig ruis, veel dynamisch bereik, snel scherpstellen etc etc.

Punt is dus, dat je wel leuk twee lenzen kan vergelijken en dan? Maakt dat meteen het hele platform beter als een bepaalde lens beter presteert? Je hebt een goed platform nodig waar je in de toekomst met zekerheid mee verder kan....

Was dat Minolta? Nee, die is opgekocht. Is dat Sony? Nee, weinig pro's die daar mee werken.
En om in het kader van opleidingen te blijven, waar schieten ze denk je het meeste mee (qua DSLR's) op de FOAC/FVS/KABK?

Rijden in een 10 jaar oude Ferrari is leuk, lekker snel, maar voor iedere dag heb ik toch liever een zuinige Golf/Audi/BMW met airco, navigatie, stuurbekrachtiging, ABS etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
je hebt zeker gelijk dat het voor de TS handiger/makkelijker is om voor canicon te kiezen.
maar voor die prijs blijf ik erbij dat de A200 een goede cam is.
je maakt hele mooie foto,s maar denk je dat je die niet maakt met een a900 en een cz 85 1.4 of een cz 135 1.8.
geloof me dat je zult watertanden met zo,n combo.

zullen we er maar mee kappen.
of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
GerardHenninger schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:15:
[...]

Nee, een foto maak je in opdracht (van jezelf of klant) en die moet een verhaal vertellen of iets uitstralen. Je zal dan zien dat de apparatuur ondergeschikt is, maar de apparatuur moet wel kunnen wat nodig is : weinig ruis, veel dynamisch bereik, snel scherpstellen etc etc.

Punt is dus, dat je wel leuk twee lenzen kan vergelijken en dan? Maakt dat meteen het hele platform beter als een bepaalde lens beter presteert? Je hebt een goed platform nodig waar je in de toekomst met zekerheid mee verder kan....

Was dat Minolta? Nee, die is opgekocht. Is dat Sony? Nee, weinig pro's die daar mee werken.
En om in het kader van opleidingen te blijven, waar schieten ze denk je het meeste mee (qua DSLR's) op de FOAC/FVS/KABK?
Ow, dat kan ik wel beantwoorden voor je, wat betreft het FOAC-stukje; je wordt al vaag aangekeken als je Nikon koopt ;) Canon is daar gewoon het platform om te kiezen. De motivatie van mijn docenten (die ik op lang niet alle punten deel, overigens)?

1) De primes. Omdat die-hards kennelijk met primes fotograferen, en Canon daar onbetwiste koning in is. De hele L-line-up is om te kwijlen, en wat er in het tussensegment aan primes zit, presteert voor het geld ook erg leuk. Zal best zijn dat een minolta 35/2 resolutie-gewijs wat scherper is, maar er is meer dan alleen die lens. Wat dat betreft is de opmerking over 2 lenzen en platform daarom ook de spijker op zijn kop.

2) De bodies. Nearly ruisloos, wat dat betreft prachtige sensoren, mooie technieken.

3) De Ont-zet-tend mooie line-up lenzen in het algemeen. Je kan het zo gek niet verzinnen, of Canon heeft van zichzelf al wel iets dat je kunt kiezen.

4) De support. En dan niet alleen aftersales, maar ook wat er gebeurt bij grotere events, als je body kapot valt, etc.

En wat ik zelf op het moment echt tegen Nikon heb is dat gezeik met die missende autofocusmotoren. Niet zozeer dat punt opzich, dat zit toch alleen op de ubergoedkoopste bodies, maar het geeft aan dat Nikon zelf ook doorheeft dat hun mount verouderd. Toen Canon de EOS-mount ontwierp en op de markt zette, hebben ze een hoop over zich heen gehad, maar op dit moment is het wel de mount met de meeste mogelijkheden voor de toekomst, juist omdat er zo weinig beperkingen in zitten.

Om maar te zwijgen over het gelul tijdens de D2Xs-periode over 'we blijven bij aps-c.'
Rijden in een 10 jaar oude Ferrari is leuk, lekker snel, maar voor iedere dag heb ik toch liever een zuinige Golf/Audi/BMW met airco, navigatie, stuurbekrachtiging, ABS etc etc
Zuinig? :+
jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:37:
je hebt zeker gelijk dat het voor de TS handiger/makkelijker is om voor canicon te kiezen.
Ja, maar de cam op zichzelf is niets. Het gaat ook om het platform erachter, en dat is waar maar een, twee merken zich echt profileren...
je maakt hele mooie foto,s maar denk je dat je die niet maakt met een a900 en een cz 85 1.4 of een cz 135 1.8.
Ik ken Gerard goed genoeg om te weten dat hij er ongetwijfeld mee zou kunnen werken. Maar watertanden? Met enkel lange teleprimes, en de autofocussensor zoals die in de A900 zit? Ik denk dat ie de stukken uit zijn body vreet....
zullen we er maar mee kappen.
of ?
Misschien wel slim :P

[ Voor 25% gewijzigd door Henk op 26-07-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 08:43
NeOTheMaTriXM schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:21:
[...]

In dat geval kan je zo goed als voor elke kamera gaan, weet niet hoe serieus de opdrachten/opleiding zal zijn?
Ik gok erop dat het een "Grafische Vormgeving"-opleiding is, en fotografie meer een bijzaak zal zijn.

Dan zou ik (als Canon liefhebber :P) een Nikon D60 met kitlens (€ 400) en 35mm f/1.8 prime (€ 181) adviseren :)

Indien er echt serieus mee om gegaan wordt, en je zusje het leuk vind, een Canon 40D of Nikon D90. Maar ik zou daar niet direct mee beginnen.
Opmerkelijk. Ik gebruik zelf Nikon, maar zou (binnen dit prijssegment) op dit moment toch eerder een Canon aanraden juist. Dat gedoe met het weghalen van de autofocusmotor uit de body bij Nikon is, hoewel een stap in de toekomst, niet goed op dit moment. Veel lenzen zijn er nog niet klaar voor, en dus moet je snel iets duurdere lenzen pakken.

Toen ik m'n eerste DSLR kocht koos ik voor de Nikon D50. Binnen mijn budget was het alternatief een 350D, en hoewel eigenlijk al m'n vrienden dat ding hadden, vond ik de bediening een stuk minder handig, en ik vond (en vind die reeks: 350, 400, 450, 500) 'm te klein om prettig vast te houden. Maar je zusje heeft ws. kleinere handen dan ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

jejeh schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:37:
Het is eerder volksverlakkerij, een lokkertje om mensen tot Sony te lokken. Al geeft Sony gratis dSLR's weg, dan wordt je gewoon gepakt met de eerste beste professionele objectief aankoop. Dat is merkbaar duurder dan Canon objectief zodat een Canon body betalen netto goedkoper dan een gratis Sony dSLR is.

Body is het minst belangrijkste in de keuze. Je kiest voor een platform. Waarom zitten we dan met Windows als je Linux-distro's legaal gratis kan gebruiken? Misschien omdat bijna alle software dat je ooit nodig hebt op Windows draait, terwijl je onder Linux niet zomaar Adobe programma's, Autocad, uitgebreid assortiment aan games,... kan draaien. Zo kies je ook voor een platform waar je objectieven in grote keuze, aanbod,... kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Sjemig wat een flamewar hier ineens.
Het is wel weer duidelijk dat iedereen zijn eigen merk moet verdedigen. Pissing contest anyone?

Uiteindelijk boeit het geen ene moer met welke camera je zus start.
Volgens mij kan ze het beste de goedkoopste kit kopen die ze kan vinden.
Daar leert ze mee fotograferen en wanneer ze er serieus mee verder wil (wat nog maar zeer de vraag is) kan ze elke kant op. Immers; tegen die tijd is de body al weer verouderd en de kitlens is toch nooit meer dan een paar tientjes waard geweest dus in wezen start ze weer opnieuw dan.

Je gaat mij niet vertellen dat het belangrijk is dat de eerste dslr een canon is, omdat je daar later nog een 400mm f1.0 op kunt schroeven (ja ik weet dat die niet bestaat en dat de ef-mount een bajonet vatting heeft.) Als ze pro gaat koopt ze toch nieuwe objectieven en een nieuwe body, dus voor nu, het leren fotograferen: gaan voor de goedkoopste en centen opzij zetten voor wanneer het serieuzer wordt. Wordt het dat niet, gut, kan ze de centen gebruiken voor iets anders wat ze dan nodig heeft.

Nu al nadenken over de 'primes' die Canon allemaal heeft, sjezus wat een onzin. Ze gaat geen foto-academie doen, maar een studie waar fotografie slechts een onderdeel is. Kan me nog herinneren dat ik studenten grafische vormgeving moest uitleggen dat je beter geen up-close portretten moet maken met een wide-angle, tenzij je iedereen een neuzen-complex wil bezorgen. Fact is dat tijdens zo'n studie het echt geen moer uitmaakt wat voor camera er gebruikt wordt. En net als ik hierboven zeg: wanneer iemand 'pro' gaat, kan hij/zij dan wel bekijken welk platform het meest geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
Kwintessens schreef op zondag 26 juli 2009 @ 15:16:
Sjemig wat een flamewar hier ineens.
Het is wel weer duidelijk dat iedereen zijn eigen merk moet verdedigen. Pissing contest anyone?
hohoho ik verdedig niks en niemand.
als een canon/nikon zo gunstig geprijst was/is dan had ik me er niet mee bemoeid.
maar dat gezeur over neem een canon is me te ruk voor woorden.
als ik straks verder wil en kan [ je moet ook talent bezitten ] en sony/minolta sluit niet aan bij mijn wensen dan verkoop ik de hele meuk met winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
Kwintessens goed punt, ik heb even naar de pricewatch gekeken en de volgende top 3 samengesteld, wat vinden jullie ervan?

Sony DSLR-A230L €472
pricewatch: Sony DSLR-A230L

Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit €527
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit

Nikon D60 18-55 VR KIT €428
pricewatch: Nikon D60 18-55 VR KIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Gamerforever schreef op zondag 26 juli 2009 @ 16:30:
Kwintessens goed punt, ik heb even naar de pricewatch gekeken en de volgende top 3 samengesteld, wat vinden jullie ervan?

Sony DSLR-A230L €472
pricewatch: Sony DSLR-A230L

Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit €527
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit

Nikon D60 18-55 VR KIT €428
pricewatch: Nikon D60 18-55 VR KIT
Ik zeg dat Nikon kitje. Heb je ook naar de Canon 1000D gekeken, die zag ik gisteren bij de mediamarkt liggen voor iets van 419 euro ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
ik hou het op de oude a200 met de tammie 17-50

650 euro ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
Ze kan ook beginnen met een simpele body en kitlens... later besluiten dat ze een tele nodig heeft en daar net ff wat meer aan uitgeeft dan het simpelste modelletje kost omdat ze gespaard heeft of een leuke vakantie gaat maken.

Dan komt ze erachter dat de kitlens eigenlijk wat minder is vergeleken met der tele en gaat ze ook op zoek naar iets leuks om die te vervangen

Misschien gaat ze daarna wel op jacht naar iets wat wat wijder is, of een paar mooie primes...

En dan wil ze een wat betere body om verder te groeien qua fotografie... zijn die er dan...? Is overstappen dan nog zo makkelijk en goedkoop?

Je zit vrij snel vast aan een platform, zeker als je bereid bent af en toe iets in je hobby te investeren.

Kan natuurlijk ook zo zijn natuurlijk dat zusje een simpele body en kitlens koopt en verder geen moer om fotografie geeft en dat spul over 4 jaar op marktplaats zet terwijl ze ondertussen met een ixus rondsjouwt want die past wat makkelijker in der tasje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
GerardHenninger schreef op zondag 26 juli 2009 @ 16:37:
[...]

Ik zeg dat Nikon kitje. Heb je ook naar de Canon 1000D gekeken, die zag ik gisteren bij de mediamarkt liggen voor iets van 419 euro ofzo...
Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 €407
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55

Bedoelde je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
rapture schreef op zondag 26 juli 2009 @ 14:42:
[...]
Het is eerder volksverlakkerij, een lokkertje om mensen tot Sony te lokken.
wat denk je wat een canon 24-70 met IS gaat kosten? of een 16-35 met IS.
nou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 23:01

ThunderNet

Flits!

Dit topic gaat nergens meer over. Mocht je ondanks er nog niet uit zijn kun je prima hier terecht. [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.