Ramon schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 09:16:
Op mijn CMD opleiding adviseerden ze juist een windows laptop, en bovendien draaien alle pc's daar windows (zelfs de macs), dus ik denk dat je met een mac fanboy te maken hebt.

Misschien dat OS X beter met kleurbeheer om kan gaan, maar daar heb je niets aan op het scherm van een macbook pro, want dat is ook gewoon een TN paneel met slechte kleuren en slechte kijkhoek, net zoals de meeste windows laptops.
Belachelijk om mij zo voor fanboy uit te maken. Echt te triest voor woorden. Kom dan zelf met fatsoenlijke argumenten. Volgens mij ben je gewoon aan het flamen/bashen.
Het scherm van de Macbook Pro is over het algemeen een stuk beter dan de gemiddelde Windows laptop. Het scherm is zeer helder en heeft mooie kleuren. Daarbij komt dat de inkijkhoek van de MBP stukken beter is dan andere laptops. Als je echt realistische kleuren wilt, koop dan een duur S-PVA scherm en kalibreer die.
Waarom wil ik niet meer naar windows:
Mac werkt gewoon. Geloof het of niet, maar op m'n mac hoef ik nauwelijks wat in te stellen. Op m'n windows PC was ik meestal bezig met het OS. Wachten om te booten, programma's launchen. Brakke drivers fixen, het werkte gewoon niet. Ook werd ik erg vaak pissig door m'n laptop, omdat er steeds maar weer iets fout ging. Crashes, Bluescreens, gek werd ik er van (Windows XP en Vista geprobeerd).
Om maar een voorbeeld te noemen: Automatische updates.
Je les is voorbij om 4 uur, en je wilt graag naar huis, omdat je al lang op school zit. Helaas denkt windows daar anders over, en gaat doodleuk updates installeren als je aan het afsluiten bent. Nee, je wilt naar huis, ik ga niet wachten op waardeloze updates, de knop dan maar. Eenmaal thuis aangekomen boot je je laptop weer op, en jawel; Windows compleet over de zeik omdat je PC niet goed is afgesloten en de halve updates de boel hebben gesloopt. Fijn, dankjewel.
Toen heb ik na +-4 maanden een Macbook Pro Unibody gekocht. Aan het begin was het even wennen, configuratiescherm is anders, dingen die je van Windows bent gewend zijn anders op OS X. Aan het begin was dit best lastig, maar na ongeveer 1/2 weken weet je de meeste dingen wel, en dan lijkt het opeens allemaal zo ingewikkeld op Windows.
Toen leerde ik steeds meer van OS X kennen, en steeds verbaasde ik mij er weer over hoe makkelijk het was. Als ik iets van plan was, dacht ik altijd: Damn, dan moet je zeker weer veel programma's installeren, drivers, codecs, weet ik veel wat allemaal. Maar op OS X niet, daar was het 1 programma die het allemaal deed. Ook hoefde je nooit te klooien met Flash of andere zooi, want dat zit er standaard in.
1 van de dingen die ik echt ben gaan waarderen in OS X is Exposé. Dit is ook 1 van de punten waar OS X zo ongelofelijk sterk op is: Windows management. Zeker met het trackpad is het 1 simpele gesture, en je ziet meteen welke windows je open hebt en welke je naar voren moet brengen. Dit is echt een verademing ten opzichte van windows, je hebt overzicht en totale controle.
Daarnaast inderdaad de preview functie. Damn, wat is dat makkelijk. Je hoeft nooit meer je bijlagen in mail ergens op te slaan, gewoon 'Geef snel weer' rammen, en je hebt hem voor je neus.
Over mail gesproken, dat is dus ook iets wat heerlijk werkt op Mac. Mail is echt een fantastisch programma en ik wil niet meer zonder. Ontzettend makkelijk navigeren tussen je mails, snel, overzichtelijk.
School
Dit is natuurlijk waar je je laptop voor gaat gebruiken. Op mijn school (HRO) werd ook windows aangeraden, maar in de praktijk maakt het geen ene flikker uit, en zou ik zeggen dat je beter af bent met een Mac. Als ik soms studenten zie klooien met hun windows, moet ik altijd glimlachen. Wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb. Ook docenten zeggen vaak dat werken met een Mac geen enkel probleem is, en het belachelijk is dat de school Windows adviseert.
CS3/4 werkt prima op een Mac, bijna hetzelfde als op windows. Daar zal je geen enkel probleem mee hebben.
Documenten zijn een ander verhaal. Overal word in principe Office gebruikt. Maar dit is geen probleem. Over het algemeen stuur je bestanden in PDF (dat is professioneler, als je .doc oid stuurt naar een docent, zal hij zich wel even achter z'n oren krabben.). Bestanden die iemand later moet bewerken, gaan meestal in .doc, maar ook dit kan prima in OS X worden afgehandeld.
Sommige mensen gebruiken Office voor Mac, maar ik raad iWork heel erg aan! Pages (de tekstverwerker in iWork) is imo veel, en veel beter en gebruiksvriendelijker dan Word. Als je Pages eenmaal doorhebt (aan het begin is het wel even lastig), kan je ontzettend mooie documenten maken in een handomdraai. Je kan heel makkelijk je eigen huisstijl creëren en al je documenten daarin inleveren.
Sommige mensen maken hun documenten op in InDesign, maar imo is tekstverwerken in een echte tekstverwerker toch een stuk fijner.
Al met al: Pages is dé shit.
Netwerk is over het algemeen ook geen probleem. Ik heb vrijwel altijd WiFi, tenzij het hele wifi in de school over de zeik is. Ik zie PC gebruikers regelmatig problemen hebben met het internet.
TL;DR
Als jij graag een Mac wilt hebben, maar je twijfelt door je school, dan moet je lekker een Mac kopen. Je zal er zeker weten geen spijt van krijgen. De school zelf heeft meestal maar weinig verstand van zaken op dit gebied, en ik zou je er dus zeker niet door laten leiden

.
Laat even weten wat het geworden is
.