Mac OS X geschikter voor grafische doeleinden?

Pagina: 1
Acties:

• Temenos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-01 10:02
Goede middag,

Voor mijn aankomende studie heb ik een laptop nodig. Vanuit de opleiding word een Macbook Pro aangeraden.
Mijn vraag is, wat maakt een Apple zo goed voor grafische doeleinden? Of is er een fundamenteel verschil?

De prijs is niet belangrijk, daarnaast ben ik ook niet geïnteresseerd in waarom jij bij een Apple zweert. Het enige wat ik wil weten is wat een Apple beter maakt voor grafische doeleinde dan een Windows laptop.

Bij voorbaat dank :)

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Naast dat OSX (meen ik) iets anders met het kleurenpallet omgaat, komt het voornamelijk door de software. Kijk maar eens naar Final Cut Pro.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Grafisch is iets meer dan FCP alleen natuurlijk ;) Maar wat betreft de CS van Adobe bijvoorbeeld maakt het niet zoveel uit of je met Windows of Mac werkt. Maar net wat je fijner vind werken. Wat wel een argument vóór een Mac is, is dat veel grafische bedrijven en opleidingen met Mac werken wat de bestandsuitwisseling wat eenvoudiger maakt.

Daarnaast is mijn ervaring dat Apple systemen stabieler zijn dan Windows systemen, met name in de grafische software (Adobe programmatuur). Wie raadt je een Apple aan vanuit school? Ik zou daar ook om argumenten gaan vragen, ik denk dat die je het beste kunnen uitleggen waarom het voor die specifieke opleiding het handigst is.

Welke opleiding is het eigenlijk?

• Temenos
Hallo,

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Het gaat om de opleiding Communicatie & Multimedia Design. De Mac word vanuit school zelf aangeraden. Daarnaast zijn ook minimale specificaties gegeven voor een eventueel Windows based systeem, mocht ik die liever willen.

Ik vind het geen probleem om aan een compleet nieuw systeem te wennen mits het daadwerkelijk voordelen heeft i.v.m grafische doeleinde. Is dit niet het geval vind ik het makkelijker om te werken met een systeem waar ik al ervaring mee heb. Het eerste jaar zal in ieder geval heel breed zijn waarbij ik van ieder software pakket een beetje mee zal krijgen. Inderdaad had ik ook al aan het bestanden uitwisselen gedacht, dat dit makkelijker zal gaan, al weet ik niet in hoeverre dit zal plaats vinden.

• BigJeff
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03-2022
Pronix schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 01:13:
Hallo,

Het gaat om de opleiding Communicatie & Multimedia Design. De Mac word vanuit school zelf aangeraden. Daarnaast zijn ook minimale specificaties gegeven voor een eventueel Windows based systeem, mocht ik die liever willen.

Ik vind het geen probleem om aan een compleet nieuw systeem te wennen mits het daadwerkelijk voordelen heeft i.v.m grafische doeleinde. Is dit niet het geval vind ik het makkelijker om te werken met een systeem waar ik al ervaring mee heb. Het eerste jaar zal in ieder geval heel breed zijn waarbij ik van ieder software pakket een beetje mee zal krijgen. Inderdaad had ik ook al aan het bestanden uitwisselen gedacht, dat dit makkelijker zal gaan, al weet ik niet in hoeverre dit zal plaats vinden.
Ik volg zelf een gelijksoortige opleiding en in de eerste twee jaar heb ik met een windows computer gewerkt,
Inmiddels gebruik ik mac, terwijl mijn school nog altijd voor namelijk windows computers gebruikt,
Een groot voor deel voor mij is, dat Mac veel stabieler draait en daar bij ook nog eens beter functioneert , mocht je meerder vensters, dan wel meerdere applicaties van het Adobe pakket geopend hebben o.i.d.

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025

Icyzer

Goudvis

Als het geld niet 'het' belangrijkste is kan je evt een mac kopen en als het niet bevalt windows er op installeren. Niet de meest gemakkelijke optie maar de optie is er wel.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:43
Hallo,

Ik doe zelf die opleiding (CMD aan Hogeschool Rotterdam), en ik zal je zeggen dat de helft met Mac werkt. De andere helft wil eigenlijk wel een Mac maar heeft al een andere nieuwe laptop. Zelf ben ik tijdens mijn opleiding ook overgstapt en ik wil nooit, maar dan ook nooit meer terug.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Als 'afnemer' met Windows ontvang ik regelmatig bestanden van Apple. Openen is nooit een probleem geweest. Stabiliteit weet ik niet want m'n Adobe-software is nooit vastgelopen. Misschien zegt dat ook wel wat.

Ik kan me voorstellen dat Apple standaard betere schermen in haar laptops stopt en dat OS-X nog wat beter is in kleurbeheer. Dat zou een (hele) goede reden kunnen zijn.

Als kritisch consument zou ik bij je opleiding eens vragen waarom ze Apple adviseren.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Mijn ervaring met Mac's icm Adobe pakketten, is dat je het erg bont moet maken om een mac op zijn knieen te krijgen. Mijn werklaptop is een windows laptop met gelijke specs aan die van mijn mbp e2008 en die mac is een stuk stabieler/sneller. Voordeel ook is, is dat het snel blijft reageren tov windows.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 14:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Killzone schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 02:35:
[...]

Ik doe zelf die opleiding (CMD aan Hogeschool Rotterdam), en ik zal je zeggen dat de helft met Mac werkt. De andere helft wil eigenlijk wel een Mac maar heeft al een andere nieuwe laptop. Zelf ben ik tijdens mijn opleiding ook overgstapt en ik wil nooit, maar dan ook nooit meer terug.
Maar waarom? Als je uitleg kunt geven waarom je niet meer terug wilt, is de TS daar mee geholpen.

Ander vraagje, wat zijn de minimale eisen voor een windows-laptop dan? Misschien dat je daar ook nog een relevant argument uit kunt opmaken?

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Ik denk dat het door het beeldscherm komt. Mac's hebben een erg mooi scherm die erg kleurecht is. Dat is bij de meeste schermen van andere laptops niet zo. Je wilt wel dat als jij iets geels op je scherm ziet dat het er dan bij de drukker ook echt in die kleur geel eruit komt.

En verder misschien een stukje gewenning alvast. In de grafische wereld wordt erg veel met Mac's gewerkt. Mocht je dan straks bij een bedrijf aan de slag gaan dan heb je de kennis over het systeem alvast. Nou moet ik zeggen dat Mac's ook wel erg simpel werken. Ik heb mijn ouders er vorig jaar eentje gegeven met een minimale uitleg en ze werken er de hele dag op zonder problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 09:09 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Behalve eventueel kleurbeheer (wat je puur en alleen nog nodig hebt bij drukwerk) maakt het geen donder uit of je Windows of Mac gebruikt. Mijn ervaring is dat ze allebei net zo makkelijk op hun gezicht gaan.

De nieuwere OSX-versies kunnen met meer bestandsformaten overweg dan voorheen. Wij hebben behoorlijk zitten vloeken op (oudere) Macs omdat hij het vertikte om bepaalde video-formaten te willen afspelen of omzetten. Iets waar je bij Windows met een simpel codecpack alle kanten uit kon. Inmiddels is Mac flexibeler geworden en maakt het voor mij niks meer uit.

Dat men bij een Communicatie/Grafische-opleiding een Mac adviseert ligt mijn inziens meer in het verlengde dat die-hards blijven vasthouden aan dat Mac oooooh zo goed is voor het Grafische werk en het heeft nog steeds aanzien om een Mac te hebben.

Argumenten heb ik ook weleens gevraagd en dan krijg ik vaak het standaard antwoord dat Mac gewoon beter is... Tsja. Bepaal zelf wat je heb lekkerste vind werken. Functionaliteit binnen CS4 bijvoorbeeld is en blijft hetzelfde. Met het voordeel bij Windows dat je net iets makkelijker een tooltje kunt vinden mocht je een bestandformat tegenkomen dat onbekend is.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op mijn CMD opleiding adviseerden ze juist een windows laptop, en bovendien draaien alle pc's daar windows (zelfs de macs), dus ik denk dat je met een mac fanboy te maken hebt. ;) Misschien dat OS X beter met kleurbeheer om kan gaan, maar daar heb je niets aan op het scherm van een macbook pro, want dat is ook gewoon een TN paneel met slechte kleuren en slechte kijkhoek, net zoals de meeste windows laptops.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 20:51
Ik heb zelf net de nieuwe Macbook Pro en kan zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. Ik ben zelf ook CMD student (maar dan vanuit de informatica richting) maar kan als ontwikkelaar voor het web je een mac aanraden. Wat nog niemand gezegd heeft is dat mac os op een andere manier met tekst om gaat dan windows. Typografisch gezien is Mac OS superieur aan windows, daar zou je eens naar kunnen googlen.

De macbooks zijn hele mooie apparaten. Een goed scherm is essentieel voor een vormgever, maar dat wil niet zeggen dat er geen laptops die op windows draaien die net zo goed presteren.

Op school zie ik inderdaad dat er veel studenten zijn met een mac. Het zijn leuke dingen, maar het hangt gewoon van de persoonlijke voorkeur af. Je kunt meer dan prima uit de voeten met iedere andere laptop, dat hoeft niet speciaal een macbook te zijn.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Interfico schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 09:26:
Wat nog niemand gezegd heeft is dat mac os op een andere manier met tekst om gaat dan windows. Typografisch gezien is Mac OS superieur aan windows, daar zou je eens naar kunnen googlen.
Wat bedoel je hier precies mee? Is er voor de Mac betere software beschikbaar? Beter versiebeheer? Standaard mooiere fonts?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
Er zijn natuurlij ook gradities in TN schermen ;) En op het moment dat je een extern scherm eraan hangt doet het kleurbeheer er wel toe natuurlijk. In windows xp is dat echt bijzonder slecht namelijk. Weet niet of het verbeterd is in vista/w7?

Bestanden uitwisselen tussen office Mac & Windows is wel een ramp. Sws heb ik altijd ruzie met office pakketen maar als dan ook nog eens een header in windows er anders uti ziet in windows als in osx ben ik er al snel klaar mee.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 20:23
Het is puur geschiedenis. Van "oudsher" wordt er in de grafische wereld veel mac gebruikt.

Apple was beter op dat vlak, maar met de huidige stand van zaken is er mijn inziens geen verschil meer.

Het zou kunnen dat adobe op mac iets beter presteerd en stabieler is, maar met de huidige hardware is dat denk ik niet of nauwelijs merkbaar. Wellicht dat mac met "langzamere" hardware sneller is.

Aan de andere kan, voor de prijs van een mac koop je een pc die zo snel is, dat dat verschil al weer teniet gedaan wordt )mocht dat er verschil er al zijn)

Bij Apple heb je de juiste afstemming tussen software en hardware, omdat apple zelf de hardware kiest.
En het design van apple is natuurlijk erg mooi.

Ik ben dol op mn mac mini, maar doe het meeste gewoon op mn pc.

Hop,hop,hop!

• Rob
  • Niet online

Rob

Interfico schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 09:26:
Ik heb zelf net de nieuwe Macbook Pro en kan zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. Ik ben zelf ook CMD student (maar dan vanuit de informatica richting) maar kan als ontwikkelaar voor het web je een mac aanraden.
Ik kan het juist afraden als je webontwikkelaar bent. Je ontwikkelt dan op een machine die door 2% van je bezoekers gebruikt wordt. En dan zal je altijd zien dat het op je mac er goed uitziet, maar op een Windowsmachine het er net weer anders uit ziet.

Je kunt beter op een Windows machine ontwikkelen, dan ziet 98% van je bezoekers het goed en daarna de boel gaan fixen voor de laatste 2%

Overigens draait CS4 niet lekker op een Vista. Het reageert vreemd en traag.

[ Voor 5% gewijzigd door Rob op 23-07-2009 09:57 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Ik merk dat mijn workflow op een Mac aanzienlijk beter is dan op een Windows-bak. Alleen al de preview-functie is voor mij genoeg om een Mac te nemen. Je wilt niet weten hoe vaak ik op de spatiebalk heb gedrukt om een bestand te bekijken in Windows, maar dat werkt natuurlijk niet ;)

Als je veel met typografie bezig bent zou ik sowieso voor een Mac gaan. De Mac font-rendering is beter dan die van Windows (als we kijken naar het respect voor de fonts, Windows gooit ze nog altijd op een soort pixelgrid).

Ik zou voor een grafische opleiding voor een Mac kiezen omdat je workflow er op vooruit zal gaan. Dat is tenminste mijn ervaring :)

@Rob: ik ontwikkel ook alles op een Mac, in Safari 4. Dan weet ik dat het volgens de standaarden klopt. Daarna kijk ik FireFox na, wat meestal geen aanpassingen nodig heeft. Vervolgens VMWare aanslingeren voor een XP install met IE6 en een Vista install met IE7/8. En daar ook FireFox even bekijken natuurlijk. Voor mij geen probleem :)

[ Voor 20% gewijzigd door MoietyMe op 23-07-2009 10:06 ]

• Ramon
  • Nu online
Good Fella schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:04:
Ik merk dat mijn workflow op een Mac aanzienlijk beter is dan op een Windows-bak. Alleen al de preview-functie is voor mij genoeg om een Mac te nemen. Je wilt niet weten hoe vaak ik op de spatiebalk heb gedrukt om een bestand te bekijken in Windows, maar dat werkt natuurlijk niet ;)

Als je veel met typografie bezig bent zou ik sowieso voor een Mac gaan. De Mac font-rendering is beter dan die van Windows (als we kijken naar het respect voor de fonts, Windows gooit ze nog altijd op een soort pixelgrid).

Ik zou voor een grafische opleiding voor een Mac kiezen omdat je workflow er op vooruit zal gaan. Dat is tenminste mijn ervaring :)

@Rob: ik ontwikkel ook alles op een Mac, in Safari 4. Dan weet ik dat het volgens de standaarden klopt. Daarna kijk ik FireFox na, wat meestal geen aanpassingen nodig heeft. Vervolgens VMWare aanslingeren voor een XP install met IE6 en een Vista install met IE7/8. En daar ook FireFox even bekijken natuurlijk. Voor mij geen probleem :)
Als je aan websites werkt is typografie sowieso een ondergeschoven kindje. En wat hierboven al gezegd is: Je kan wel mooie typografie gaan maken die dan door 2% van je bezoekers gezien kan worden, maar daarvoor zou ik dus geen mac kopen :P
Bovendien zou ik niet zomaar 123 zeggen dat de typografie van Windows slecht is, maar vooral ánders.

http://blogs.msdn.com/e7/...ndering-in-windows-7.aspx

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Ramon schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:16:
[...]

Als je aan websites werkt is typografie sowieso een ondergeschoven kindje. En wat hierboven al gezegd is: Je kan wel mooie typografie gaan maken die dan door 2% van je bezoekers gezien kan worden, maar daarvoor zou ik dus geen mac kopen :P
Bovendien zou ik niet zomaar 123 zeggen dat de typografie van Windows slecht is, maar vooral ánders.

http://blogs.msdn.com/e7/...ndering-in-windows-7.aspx
Hoezo 3%? Kijk hier eens: Niet standaard lettertypes gebruiken in webdesign ;)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Sallin schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 09:31:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Is er voor de Mac betere software beschikbaar? Beter versiebeheer? Standaard mooiere fonts?
Ja, maar dat is niet de essentie. Simpel gezegd komt het grootste verschil er op neer dat Windows probeert de individuele letters optimaal te renderen (die worden op een optimale plek op het pixelgrid gezet) waar vervolgens het woordbeeld onder lijdt, terwijl OS X juist het woordbeeld (nette kerning) zo goed mogelijk probeert te krijgen - wat dus betekent dat de rendering van de individuele karakters daaraan ondergeschikt is.

Zoef

• Interfico
Op het moment dat de typografie van je website geslaagd is in Mac OS, is er een grote kans dat het er ook goed uit ziet in windows. Andersom wil dit nog wel eens anders lopen.
Een mac is natuurlijk ook een uitstekend testplatform voor een webdeveloper, aangezien je naast Mac OS een windows installatie kunt laten draaien om je websites in verschillende browsers te testen op verschillende platforms. Ik weet, dit kan je ook bereiken door wat te rommelen met schimmige praktijken op een windows pc...

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Interfico schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:43:
Op het moment dat de typografie van je website geslaagd is in Mac OS, is er een grote kans dat het er ook goed uit ziet in windows. Andersom wil dit nog wel eens anders lopen.
Een mac is natuurlijk ook een uitstekend testplatform voor een webdeveloper, aangezien je naast Mac OS een windows installatie kunt laten draaien om je websites in verschillende browsers te testen op verschillende platforms. Ik weet, dit kan je ook bereiken door wat te rommelen met schimmige praktijken op een windows pc...
Hier wil ik toch even op reageren. Op een pc kun je ook OSX draaien ja. Dat dit met moeite gaat komt omdat Apple het dusdanig puur op bepaalde hardware heeft aangepast (heeft zo zijn voordelen). Dat je Windows kunt draaien op een Mac komt toevallig omdat Windows ontelbare soorten hardware ondersteund (heeft zo zijn voordelen). En laat een Mac nou eigenlijk gewoon standaard hardware in zich hebben.

Wat ik al eerder aangaf laat ieder voor zich bepalen wat het lekkerst werkt, weeg de voor en nadelen tegen elkaar af en kijk goed in je portemonne. Ik vrees dat anders dit topic andermaal uitmond in een Windows en/of Apple-bash.

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

maniacshouse schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 15:30:
[...]

Hier wil ik toch even op reageren. Op een pc kun je ook OSX draaien ja. Dat dit met moeite gaat komt omdat Apple het dusdanig puur op bepaalde hardware heeft aangepast (heeft zo zijn voordelen). Dat je Windows kunt draaien op een Mac komt toevallig omdat Windows ontelbare soorten hardware ondersteund (heeft zo zijn voordelen). En laat een Mac nou eigenlijk gewoon standaard hardware in zich hebben.

Wat ik al eerder aangaf laat ieder voor zich bepalen wat het lekkerst werkt, weeg de voor en nadelen tegen elkaar af en kijk goed in je portemonne. Ik vrees dat anders dit topic andermaal uitmond in een Windows en/of Apple-bash.
w.b. je eerste alinea: het gaat ook helemaal niet om het waarom osx niet zo eenvoudig op een 'windows-machine' draait. het gaat erom wat makkelijker is. in dit geval is het makkelijker om windows op een mac te draaien dan andersom. dat zou een pluspunt voor het kopen van een mac kunnen zijn als je dat belangrijk vindt.
waarom dit zo is, speelt geen enkele rol bij de afweging van het al dan niet kopen van een mac.

met de tweede alinea ben ik het helemaal eens. ;)

Discogs

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Nerpissad schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 15:47:
[...]

w.b. je eerste alinea: het gaat ook helemaal niet om het waarom osx niet zo eenvoudig op een 'windows-machine' draait. het gaat erom wat makkelijker is. in dit geval is het makkelijker om windows op een mac te draaien dan andersom. dat zou een pluspunt voor het kopen van een mac kunnen zijn als je dat belangrijk vindt.
Waarom zou je het andersom willen draaien? Safari draait ook op Windows en heeft dezelfde engine (Webkit). Hetzelfde geld voor Firefox en Opera. Juist testen op IE is lastiger op de Mac omdat je het moet emuleren.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:00

Saven

Administrator

Hallo,

Die opleiding ga ik wss ook doen, maar ze raadde bij ons een macbook af omdat niet alle software daar gemakkelijk op zou draaien :') (maya of 3dsmax enz)

• chaos.be
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2024
Om de TS een antwoord te bieden: Voor mij is een Apple niet direct beter op vlak van grafische doeleinden. Er zijn volgens mij betere schermen te vinden dan het glossy scherm dat Apple gebruikt.

De meeste softwarepakketten werken vandaag even prettig onder Mac OS X als in Windows. Ik denk dat het verschil in software te marginaliseren is. Daarnaast zijn de besturingssystemen allebei even stabiel.

Daarom komt het gewoon neer op de hardware, en zelf zou ik voorstellen (als geld geen kwestie is) om voor een Lenovo Thinkpad T400s te gaan. Deze is een zeer draagbare en robuste laptop. Daarbij kan je een snellere & stabielere configuratie bouwen die nog eens goedkoper is dan een macbook.

In het verleden heb ik al een macbook gehad. Ik vind het op vlak van uiterlijk mooie systemen, maar daar houd het voor mij ook op. Momenteel bezit ik zelf een Thinkpad T500 waar ik tot nu toe de beste laptopervaring mee heb gehad. De warmteontwikkeling word goed afgevoerd, laptop presteerd uitmuntend op batterij, hij is stil, degelijk scherm voor een laptop, enz...

Btw:
Met het geld dat je uitspaart kan je er misschien een SSD schijf inproppen. Dit is momenteel echt zijn geld waard in notebooks.

Over het bestanden uitwisselen:
Dit kan je heel gemakkelijk via het netwerk (bestandsformaten blijven hetzelfde) of een USB stick. Normaal mag/kan dit helemaal geen probleem zijn. Je moet natuurlijk wel dezelfde versie van software hebben draaien...

Ik lees hierboven ook dat je waarschijnlijk 3D-modeling moet gaan doen, in dat geval kan je beter kiezen voor de T400. Deze bevat een ATI Mobility Radeon 3470.

[ Voor 23% gewijzigd door chaos.be op 23-07-2009 17:20 . Reden: bestanden uitwisselen toegevoegd ]

• Saven

Saven

Administrator

@chaos.be: Het ook wil helaas ook wat meestal. En die Lenovo is nou niet bepaald een eye-catcher in positieve zin :P

• chaos.be
Saven schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 17:16:
@chaos.be: Het ook wil helaas ook wat meestal. En die Lenovo is nou niet bepaald een eye-catcher in positieve zin :P
Smaken verschillen, ik vind de notebooks van Lenovo er net super uitzien :).

• Saven

Saven

Administrator

Dan kan die voor die prijs beter een Dell Studio XPS 16 met een full-HD scherm halen ;) Ziet er imo een stuk stijlvoller uit, heeft meer ram (ook ddr 3 @ 1067mhz) heeft een betere grafische kaart en niet geheel onbelangrijk, een minder hoge prijs :P

Maar we gaan een beetje veel offtopic zo denk ik

Btw, die T400 heeft een Graphics: Intel X4500M Integrated ? :P

• Temenos
Hallo,

Om even aan te kaarten, mijn interesse ligt inderdaad bij 3ds Max, hetgeen ook bij deze opleiding word gegeven, en waar ik nu al van weet dat ik daar in door wil gaan.

@Chaos, Helaas voldoet de laptop die jij hebt aangeven niet aan de minimale specificaties van de Windows based laptop, maar het lijkt me beter om daar niet verder op in te gaan in een Apple forum =) Wel hartelijk dank voor je reactie.

• Saven

Saven

Administrator

offtopic:
in welke stad ga je die studie doen? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Saven op 23-07-2009 18:19 ]

• Temenos
Saven schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 18:19:
offtopic:
in welke stad ga je die studie doen? :)
NHL (Noordelijke Hogeschool Leeuwarden)

• Rob
  • Niet online

Rob

Tom schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 16:49:
[...]

Waarom zou je het andersom willen draaien? Safari draait ook op Windows en heeft dezelfde engine (Webkit). Hetzelfde geld voor Firefox en Opera. Juist testen op IE is lastiger op de Mac omdat je het moet emuleren.
Safari op Windows en Safari op de Mac leverde in mijn testen vreemde resultaten (en die waren te zien bij Safari op Windows...)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• BCC
  • Laatst online: 22:31

BCC

3DSmax draait trouwens prima via bootcamp op een apple.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Interfico
In het geval dat je wil gaan werken met 3D Studio Max zul je toch al snel een leuke pc willen. Werken met 3dsmax gaat prima op heel veel laptops. Renderen is alleen niet zo'n pretje op een laptop, daar wil je graag toch wat extra paardenkracht voor hebben. Dit hoeft niet duur te zijn, met een leuke quadcore kom je al een heel eind.

@Tom:
Niet alleen browsers kunnen verschil maken voor de ervaring van een website, ook het gebruikte platform speelt mee.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Safari op Windows en Safari op de Mac leverde in mijn testen vreemde resultaten (en die waren te zien bij Safari op Windows...)
Maar het renderen van een pagina (dus HTML, CSS en de Javascript-engine) doet Safari op Windows hetzelfde als op OS X.
Het verschil zit em in de elementen die door het OS gedaan worden, en dat is rendering van de fonts en UI-elementen, zoals listboxen. Idem bij Firefox en Opera, de engine is hetzelfde. Vroeger had je nog IE op de Mac en dat was een compleet andere browser als de Windows-variant. Ook de eerste Windows versie van Safari liet wat steken vallen.

• ZpAz
  • Laatst online: 22:08
Rob schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 09:53:
[...]

Ik kan het juist afraden als je webontwikkelaar bent. Je ontwikkelt dan op een machine die door 2% van je bezoekers gebruikt wordt. En dan zal je altijd zien dat het op je mac er goed uitziet, maar op een Windowsmachine het er net weer anders uit ziet.

Je kunt beter op een Windows machine ontwikkelen, dan ziet 98% van je bezoekers het goed en daarna de boel gaan fixen voor de laatste 2%

Overigens draait CS4 niet lekker op een Vista. Het reageert vreemd en traag.
Hier ben ik het dus niet mee eens, ik ben fulltime (web)ontwikkelaar, en ik raad je af om het eerst 'goed te krijgen' in de 98% onder windows (IE namelijk) want om het van IE goed te maken naar de 'standaard compliant' browsers (FF, Safari, Opera e.d) is lastiger, en meer werk dan andersom. (Dus dat je het eerst in bv FF goed hebt staan, en daarna IE op gaan lappen).

En na verloop van tijd weet je alle pitfalls van IE, en weet je waar je rekening mee moet houden, en gaat er steeds minder tijd in het 'goedmaken in IE' zitten.

Owwja, ik webdev op een Mac, heb dan wel de Virtual Machine's bij Microsoft weggeplukt om te controlleren of het geheel ook werkt op IE uiteraard.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• chaos.be
Saven schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 17:30:
Dan kan die voor die prijs beter een Dell Studio XPS 16 met een full-HD scherm halen ;) Ziet er imo een stuk stijlvoller uit, heeft meer ram (ook ddr 3 @ 1067mhz) heeft een betere grafische kaart en niet geheel onbelangrijk, een minder hoge prijs :P

Maar we gaan een beetje veel offtopic zo denk ik

Btw, die T400 heeft een Graphics: Intel X4500M Integrated ? :P
De T400s heeft inderdaad een Intel X4500M, maar de T400 Niettegenstaande een ATI 3470.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:43
Ramon schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 09:16:
Op mijn CMD opleiding adviseerden ze juist een windows laptop, en bovendien draaien alle pc's daar windows (zelfs de macs), dus ik denk dat je met een mac fanboy te maken hebt. ;) Misschien dat OS X beter met kleurbeheer om kan gaan, maar daar heb je niets aan op het scherm van een macbook pro, want dat is ook gewoon een TN paneel met slechte kleuren en slechte kijkhoek, net zoals de meeste windows laptops.
Belachelijk om mij zo voor fanboy uit te maken. Echt te triest voor woorden. Kom dan zelf met fatsoenlijke argumenten. Volgens mij ben je gewoon aan het flamen/bashen.
Het scherm van de Macbook Pro is over het algemeen een stuk beter dan de gemiddelde Windows laptop. Het scherm is zeer helder en heeft mooie kleuren. Daarbij komt dat de inkijkhoek van de MBP stukken beter is dan andere laptops. Als je echt realistische kleuren wilt, koop dan een duur S-PVA scherm en kalibreer die.

Waarom wil ik niet meer naar windows:
Mac werkt gewoon. Geloof het of niet, maar op m'n mac hoef ik nauwelijks wat in te stellen. Op m'n windows PC was ik meestal bezig met het OS. Wachten om te booten, programma's launchen. Brakke drivers fixen, het werkte gewoon niet. Ook werd ik erg vaak pissig door m'n laptop, omdat er steeds maar weer iets fout ging. Crashes, Bluescreens, gek werd ik er van (Windows XP en Vista geprobeerd).

Om maar een voorbeeld te noemen: Automatische updates.
Je les is voorbij om 4 uur, en je wilt graag naar huis, omdat je al lang op school zit. Helaas denkt windows daar anders over, en gaat doodleuk updates installeren als je aan het afsluiten bent. Nee, je wilt naar huis, ik ga niet wachten op waardeloze updates, de knop dan maar. Eenmaal thuis aangekomen boot je je laptop weer op, en jawel; Windows compleet over de zeik omdat je PC niet goed is afgesloten en de halve updates de boel hebben gesloopt. Fijn, dankjewel.

Toen heb ik na +-4 maanden een Macbook Pro Unibody gekocht. Aan het begin was het even wennen, configuratiescherm is anders, dingen die je van Windows bent gewend zijn anders op OS X. Aan het begin was dit best lastig, maar na ongeveer 1/2 weken weet je de meeste dingen wel, en dan lijkt het opeens allemaal zo ingewikkeld op Windows.

Toen leerde ik steeds meer van OS X kennen, en steeds verbaasde ik mij er weer over hoe makkelijk het was. Als ik iets van plan was, dacht ik altijd: Damn, dan moet je zeker weer veel programma's installeren, drivers, codecs, weet ik veel wat allemaal. Maar op OS X niet, daar was het 1 programma die het allemaal deed. Ook hoefde je nooit te klooien met Flash of andere zooi, want dat zit er standaard in.

1 van de dingen die ik echt ben gaan waarderen in OS X is Exposé. Dit is ook 1 van de punten waar OS X zo ongelofelijk sterk op is: Windows management. Zeker met het trackpad is het 1 simpele gesture, en je ziet meteen welke windows je open hebt en welke je naar voren moet brengen. Dit is echt een verademing ten opzichte van windows, je hebt overzicht en totale controle.

Daarnaast inderdaad de preview functie. Damn, wat is dat makkelijk. Je hoeft nooit meer je bijlagen in mail ergens op te slaan, gewoon 'Geef snel weer' rammen, en je hebt hem voor je neus.
Over mail gesproken, dat is dus ook iets wat heerlijk werkt op Mac. Mail is echt een fantastisch programma en ik wil niet meer zonder. Ontzettend makkelijk navigeren tussen je mails, snel, overzichtelijk.

School
Dit is natuurlijk waar je je laptop voor gaat gebruiken. Op mijn school (HRO) werd ook windows aangeraden, maar in de praktijk maakt het geen ene flikker uit, en zou ik zeggen dat je beter af bent met een Mac. Als ik soms studenten zie klooien met hun windows, moet ik altijd glimlachen. Wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb. Ook docenten zeggen vaak dat werken met een Mac geen enkel probleem is, en het belachelijk is dat de school Windows adviseert.

CS3/4 werkt prima op een Mac, bijna hetzelfde als op windows. Daar zal je geen enkel probleem mee hebben.

Documenten zijn een ander verhaal. Overal word in principe Office gebruikt. Maar dit is geen probleem. Over het algemeen stuur je bestanden in PDF (dat is professioneler, als je .doc oid stuurt naar een docent, zal hij zich wel even achter z'n oren krabben.). Bestanden die iemand later moet bewerken, gaan meestal in .doc, maar ook dit kan prima in OS X worden afgehandeld.

Sommige mensen gebruiken Office voor Mac, maar ik raad iWork heel erg aan! Pages (de tekstverwerker in iWork) is imo veel, en veel beter en gebruiksvriendelijker dan Word. Als je Pages eenmaal doorhebt (aan het begin is het wel even lastig), kan je ontzettend mooie documenten maken in een handomdraai. Je kan heel makkelijk je eigen huisstijl creëren en al je documenten daarin inleveren.
Sommige mensen maken hun documenten op in InDesign, maar imo is tekstverwerken in een echte tekstverwerker toch een stuk fijner.

Al met al: Pages is dé shit.

Netwerk is over het algemeen ook geen probleem. Ik heb vrijwel altijd WiFi, tenzij het hele wifi in de school over de zeik is. Ik zie PC gebruikers regelmatig problemen hebben met het internet.

TL;DR
Als jij graag een Mac wilt hebben, maar je twijfelt door je school, dan moet je lekker een Mac kopen. Je zal er zeker weten geen spijt van krijgen. De school zelf heeft meestal maar weinig verstand van zaken op dit gebied, en ik zou je er dus zeker niet door laten leiden :) .

Laat even weten wat het geworden is :) .

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:45
Ondanks dat ik een totaal andere opleiding doe (ICT related) kan ik me wel enorm goed vinden in het verhaal van Killzone. Nu heb ik zelf het trucje om de updates op een moment te installeren dat ik zelf uitkies al heel lang geleden gevonden, dit neemt niet alle Windows 'irritaties' weg.

OS X is inderdaad meer Workflow gericht dan Windows, ik ben zelf naar nog geen week gebruik te maken van het OS eigenlijk al volledig gewent aan het gebruikersgemak. Ik durf je dan ook bijna te garanderen dat je binnen 2 weken gewend bent aan het OS en niet meer zonder de gestures kan (2 finger scroll, 2 finger pinchen om te zoomen, 4 vingers voor de exposé). Als ik op m'n oude laptop zit probeer ik steeds de mousepad in te drukken, wat altijd een teleurstellend resultaat heeft: ik moet toch weer de knop gaan zoeken :D

Over het Glossy scherm, waarover gezegd werd dat het een slecht TN scherm was met een slechte inkijkhoek: het glossy gedeelde beperkt voor mij de inkijk hoek, niet het scherm zelf!

Zoals ik al zei: ik ben actief in de ICT, dus een heel andere sector maar ik kan naar 1 week mét OS X eigenlijk al niet meer zonder, zo prettig werkt het. Als ik de TS was zou ik een winkel binnen lopen die Apple hardware mag verkopen, Premium Reseler dus. Hier zul je denk ik wel even mogen rond kijken op een MacBookje, als het dan nog tegenvalt kun je altijd nog beslissen om een Windows laptop te kopen. Windows 7 haalt het iig niet bij OS X qua look en feel.

please note: ik ben/wil geen Windows basher (zijn). Het werkt goed in bedrijven, maar heeft z'n tijd denk ik wel bijna gehad. Ik beheer een netwerk wat Windows based is en blijf toch echt de nadelen tegenkomen van het OS, zowel Server als Workstation based.

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
Het verbaast me dat het 64-bit verhaal nog niet naar boven is gekomen: Op de Mac draait Photoshop CS4 namelijk alleen maar in 32-bit mode, terwijl voor Windows ook 64-bit mogelijk is. Wat merk je daarvan? Nou, de 32-bit mode kan maar tot 4 GB aan geheugen benutten! Wanneer je met supergrote bestanden gaat werken, en je beschikt over een flinke machine met veel intern geheugen, dan ben je beter af in Windows.

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

Het glossy scherm kun je nu ook bij de 15" later vervangen door een niet-glossy scherm :)

• Ramon
  • Nu online
Killzone schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:00:
[...]

Belachelijk om mij zo voor fanboy uit te maken. Echt te triest voor woorden. Kom dan zelf met fatsoenlijke argumenten. Volgens mij ben je gewoon aan het flamen/bashen.
Het scherm van de Macbook Pro is over het algemeen een stuk beter dan de gemiddelde Windows laptop. Het scherm is zeer helder en heeft mooie kleuren. Daarbij komt dat de inkijkhoek van de MBP stukken beter is dan andere laptops. Als je echt realistische kleuren wilt, koop dan een duur S-PVA scherm en kalibreer die.
Waarom zou IK met fatsoenlijke argumenten moeten komen als dit hele topic uit onderbuikgevoelens bestaat die door de plaatsing (in een mac-forum) altijd pro-mac en anti-windows zijn?

Het scherm is inderdaad wat beter dan de meeste windows laptop(mag ook wel, aangezien de meeste windows laptops tussen de 500 en 900 euro kosten en de macbook pro toch wel ietsje meer), het is echter nog geen IPS scherm en dat heb je als grafisch ontwerper toch echt wel nodig imho.

Waarom wil ik niet meer naar windows:
Mac werkt gewoon. Geloof het of niet, maar op m'n mac hoef ik nauwelijks wat in te stellen.
Op mijn windows 7 laptop heb ik ook niets hoeven instellen na installatie, alles werkte gewoon.
Op m'n windows PC was ik meestal bezig met het OS. Wachten om te booten, programma's launchen.
en een mac heeft instant boot up? En alle programma's starten instantaan? Knap.
Brakke drivers fixen, het werkte gewoon niet. Ook werd ik erg vaak pissig door m'n laptop, omdat er steeds maar weer iets fout ging. Crashes, Bluescreens, gek werd ik er van (Windows XP en Vista geprobeerd).
Ligt aan jou denk ik ;) Zoals gezegd op mijn Windows 7 laptop geen bsod's geen crashes
Je les is voorbij om 4 uur, en je wilt graag naar huis, omdat je al lang op school zit. Helaas denkt windows daar anders over, en gaat doodleuk updates installeren als je aan het afsluiten bent. Nee, je wilt naar huis, ik ga niet wachten op waardeloze updates, de knop dan maar. Eenmaal thuis aangekomen boot je je laptop weer op, en jawel; Windows compleet over de zeik omdat je PC niet goed is afgesloten en de halve updates de boel hebben gesloopt. Fijn, dankjewel.
Logisch dat Windows over de zeik is als je hem niet goed afsluit. Er is sinds Vista al een manier om Windows af te sluiten zonder updates te installeren en het gaat zo, ik zal het even in een stappenplan uitleggen:
- Men drukt op start
- Men gaat naar het pijltje rechts
- Men drukt op afsluiten
En tadaa, windows sluit af zonder updates te gaan installeren.
Toen heb ik na +-4 maanden een Macbook Pro Unibody gekocht. Aan het begin was het even wennen, configuratiescherm is anders, dingen die je van Windows bent gewend zijn anders op OS X. Aan het begin was dit best lastig, maar na ongeveer 1/2 weken weet je de meeste dingen wel, en dan lijkt het opeens allemaal zo ingewikkeld op Windows.
ja want intikken wat je zoekt in het startmenu is zoooo ingewikkeld?? Dat werkt perfect en je hoeft daarmee nooit meer te zoeken in het configuratie scherm.
Toen leerde ik steeds meer van OS X kennen, en steeds verbaasde ik mij er weer over hoe makkelijk het was. Als ik iets van plan was, dacht ik altijd: Damn, dan moet je zeker weer veel programma's installeren, drivers, codecs, weet ik veel wat allemaal. Maar op OS X niet, daar was het 1 programma die het allemaal deed. Ook hoefde je nooit te klooien met Flash of andere zooi, want dat zit er standaard in.
Ik weet niet wat jij allemaal met je pc doet als je voor elk 'plannetje' drivers en codecs en 'weet ik veel wat allemaal' moet installeren maar dat lijkt me onzin. Flash installatie is ook maar een eenmalig ding dus kul argument.
1 van de dingen die ik echt ben gaan waarderen in OS X is Exposé. Dit is ook 1 van de punten waar OS X zo ongelofelijk sterk op is: Windows management. Zeker met het trackpad is het 1 simpele gesture, en je ziet meteen welke windows je open hebt en welke je naar voren moet brengen. Dit is echt een verademing ten opzichte van windows, je hebt overzicht en totale controle.
Ik heb nooit de aantrekkingskracht gesnapt van het in een grid zien van al je schermen eigenlijk. Maar als je wil kan je door te alt-tabben ook een grid krijgen van al je schermen natuurlijk. Daarnaast heeft Windows 7 een nieuwe taskbar waarmee je vensters gegroepeerd worden. Bovendien is volgens sommige de window management in Win7 beter dan in OS X: http://gizmodo.com/513193...kbar-beats-mac-os-xs-dock
Daarnaast inderdaad de preview functie. Damn, wat is dat makkelijk. Je hoeft nooit meer je bijlagen in mail ergens op te slaan, gewoon 'Geef snel weer' rammen, en je hebt hem voor je neus.
Over mail gesproken, dat is dus ook iets wat heerlijk werkt op Mac. Mail is echt een fantastisch programma en ik wil niet meer zonder. Ontzettend makkelijk navigeren tussen je mails, snel, overzichtelijk.

School
Dit is natuurlijk waar je je laptop voor gaat gebruiken. Op mijn school (HRO) werd ook windows aangeraden, maar in de praktijk maakt het geen ene flikker uit,
precies, dus kan je net zo goed windows gebruiken ;)
en zou ik zeggen dat je beter af bent met een Mac. Als ik soms studenten zie klooien met hun windows, moet ik altijd glimlachen. Wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb. Ook docenten zeggen vaak dat werken met een Mac geen enkel probleem is, en het belachelijk is dat de school Windows adviseert.

CS3/4 werkt prima op een Mac, bijna hetzelfde als op windows. Daar zal je geen enkel probleem mee hebben.

Documenten zijn een ander verhaal. Overal word in principe Office gebruikt. Maar dit is geen probleem. Over het algemeen stuur je bestanden in PDF (dat is professioneler, als je .doc oid stuurt naar een docent, zal hij zich wel even achter z'n oren krabben.). Bestanden die iemand later moet bewerken, gaan meestal in .doc, maar ook dit kan prima in OS X worden afgehandeld.

Sommige mensen gebruiken Office voor Mac, maar ik raad iWork heel erg aan! Pages (de tekstverwerker in iWork) is imo veel, en veel beter en gebruiksvriendelijker dan Word. Als je Pages eenmaal doorhebt (aan het begin is het wel even lastig), kan je ontzettend mooie documenten maken in een handomdraai. Je kan heel makkelijk je eigen huisstijl creëren en al je documenten daarin inleveren.
Sommige mensen maken hun documenten op in InDesign, maar imo is tekstverwerken in een echte tekstverwerker toch een stuk fijner.

Al met al: Pages is dé shit.

Netwerk is over het algemeen ook geen probleem. Ik heb vrijwel altijd WiFi, tenzij het hele wifi in de school over de zeik is. Ik zie PC gebruikers regelmatig problemen hebben met het internet.
niet helemaal eerlijk he, de meeste studenten werken met budgetlaptops van rond de 500~700 euro, en dan kom jij daar met je laptop van 1800 de studenten uitlachen? Als ik die studenten was zou ik jouw uitlachen omdat je zoveel geld uitgeeft aan een laptop ;)

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ramon schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:12:
en een mac heeft instant boot up? En alle programma's starten instantaan? Knap.
Op een Mac werkt sleep gewoon perfect. Ik heb nog geen Windows laptop gezien die daar zo goed mee omging. gevolg is dat je 'm haast nooit uit zet. En ja, wakker worden is vrijwel instantaan. Dus je zit vrijwel nooit op een bootend OS te wachten. En nu is jouw antwoord natuurlijk dat sleep op jóuw systeem ook altijd perfect werkt - prima. Ben er zuinig op want zo zijn er niet veel. Dit heeft veel te maken met de hard/software integratie die Apple wel, en MS niet kan verzorgen.
Bovendien is volgens sommige de window management in Win7 beter dan in OS X: http://gizmodo.com/513193...kbar-beats-mac-os-xs-dock
Een versie van Windows die nog niet uit is moet je ook vergelijken met een versie van OS X die nog niet uit is natuurlijk. Dit is niet helemaal eerlijk.
de meeste studenten werken met budgetlaptops van rond de 500~700 euro, en dan kom jij daar met je laptop van 1800 de studenten uitlachen? Als ik die studenten was zou ik jouw uitlachen omdat je zoveel geld uitgeeft aan een laptop ;)
1800 Euro...? Ja haha. Als je een willekeurig punt op de prijs range pakt kun je voor dat geld ook een Sony oid uitzoeken natuurlijk. Maar als je geld een issue vindt vergelijk je met de MB van rond de €875,- of de MBP van €1050,- (Surfspot want het gaat hier om studenten); na verkoop van je iPod Touch nog plm. €150,- minder.

[ Voor 12% gewijzigd door Zpottr op 12-08-2009 12:28 ]

Zoef

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 16:33
Erwin_Br schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 11:25:
Het verbaast me dat het 64-bit verhaal nog niet naar boven is gekomen: Op de Mac draait Photoshop CS4 namelijk alleen maar in 32-bit mode, terwijl voor Windows ook 64-bit mogelijk is. Wat merk je daarvan? Nou, de 32-bit mode kan maar tot 4 GB aan geheugen benutten! Wanneer je met supergrote bestanden gaat werken, en je beschikt over een flinke machine met veel intern geheugen, dan ben je beter af in Windows.
Ik neem aan dat Adobe dit heeft gedaan doordat Apple met Snow-Leopard bezig was, waardoor CS5 (waarschijnlijk!) wel 64 bit zal zijn en gelijk goed gebruikt maakt van de Snow-Leopard mogelijkheden.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

Overigens blijkt uit testen op barefeats.com dat door slim cachen van OS X Leopard dat Photoshop CS4 ondanks de geheugenlimiet enorm veel baat heeft bij meer (lees: 16 GB) geheugen. Of Windows dat net zo goed doet weet ik niet, en of het net zo snel is als CS4 onder Windows weet ik ook niet (dat hebben ze niet vergeleken) maar dat het veel sneller is blijkt wel.
Overigens is de taakbalk (of moet ik zeggen Dock?) van Windows 7 grotendeels een kopie van (dan wel heel toevallig overeenkomend met) de Dock van OS X zoals we die al jaren kennen. ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Digistorm schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:06:
Overigens is de taakbalk (of moet ik zeggen Dock?) van Windows 7 grotendeels een kopie van (dan wel heel toevallig overeenkomend met) de Dock van OS X zoals we die al jaren kennen. ;)
Inderdaad, en als je de voordelen van de Win7 taakbalk zoals Gizmodo die opnoemt in de link hierboven vergelijkt met hoe het in Snow Leopard geregeld is blijft er al helemaal weinig 'voordeel' over - bovendien blijven de nadelen (zoals maar één folder naar de Windows bar kunnen slepen voor directe toegang) gewoon bestaan... Maar goed we zullen het wel zien in oktober als van beide OS'en een release beschikbaar is.

Zoef

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Killzone schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:00:
Correctie: jij vind het scherm beter, het is een mening en geen feit. Ik heb zelf ook een weekje met de nieuwste 17" Macbook Pro gespeeld en het scherm gaf mij knallende koppijn. Er zit vast en zeker een grote gewennigsfactor bij, maar ik was niet onder de indruk van de schermen van de Macbooks waar ik mee heb gespeeld :) .
Tja, een beetje tweaker zet die functie gelijk uit en update wanneer hij of zij dat wil, of stelt in dat er een notificatie komt voordat er een download begint. Dit als argument voor Mac en tegen Windows geven is nogal onzinnig, het is een userprobleem, niet een OS-probleem.

Er worden in dit topic een aantal goede argumenten gegeven, en een aantal "wij van WC-eend" redeneringen opgehangen die alleen uit pro-Mac vooroordelen bestaan. Nu is dit een Mac-subforum en niet helemaal verrassend, andersom was het in WOS misschien ook zo gegaan al is men daar vaak wat minder fel ;) .

@TS: als de opleiding een Mac aanbeveelt, dan is het vaak een goed idee om daarin mee te gaan. Praat eens met ouderejaars, en vraag naar hun ervaringen en welke problemen er kunnen ontstaan als je toch voor een Windows laptop kiest :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Icelus
  • Niet online
GS2K1 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:34:
[...]

Ik neem aan dat Adobe dit heeft gedaan doordat Apple met Snow-Leopard bezig was, waardoor CS5 (waarschijnlijk!) wel 64 bit zal zijn en gelijk goed gebruikt maakt van de Snow-Leopard mogelijkheden.
Adobe gebruikte Carbon (programmeerlaag) voor Photoshop. Carbon is backwards compatible met Mac OS 8 en 9. Apple biedt geen ondersteuning meer voor Carbon binnen de 64-bit-omgeving en vereist het gebruik van het nieuwere Cocoa.
Adobe moet daarom het pakket omzetten naar deze nieuwe laag dat tijd kost.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• lowfi
Had adobe ook niet aangegeven dat de ondersteuning van GPUs meer snelheid winst opleverde dan de 64bits ondersteuning? :)

• MoietyMe

MoietyMe

zij/haar

@gambieter, je kunt de schermen ook zonder glans bestellen. Dus als je hoofdpijn krijgt van de glans kun je daar gewoon wat aan doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door MoietyMe op 12-08-2009 13:48 ]

• simon
  • Laatst online: 12:58
Kleurbeheer + typografie is nog wel groot voordeel, helemaal voor de DTP/fotografie is dit de reden om OS X boven Windows te verkiezen, maar ik geloof dat Win 7 nu ook colourmanaged is, dus dat 't niet echt meer uit maakt. Verder vind ik dingen als mijn foto's gewoon in PS slepen, ipv openen wel fijn, vaak zijn vormgevers minder techy, en vinden ze 't prettig als 't wat simpeler oogt.

|>

• Arnold
Icelus schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:44:
[...]
Adobe gebruikte Carbon (programmeerlaag) voor Photoshop. Carbon is backwards compatible met Mac OS 8 en 9. Apple biedt geen ondersteuning meer voor Carbon binnen de 64-bit-omgeving en vereist het gebruik van het nieuwere Cocoa.
Adobe moet daarom het pakket omzetten naar deze nieuwe laag dat tijd kost.
yep.

http://blogs.adobe.com/jnack/2008/04/photoshop_lr_64.html
Our goal is to ship a 64-bit Mac version with Photoshop CS5, but we’ll be better able to assess that goal as we get farther along in the development process.
en: http://wwwimages.adobe.co...cs3_64-bitsupport_FAQ.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Arnold op 12-08-2009 13:52 ]

• Ramon
  • Nu online
Digistorm schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:06:
Enkel omdat het een lijst met icoontjes naast elkaar is maakt het nog geen kopie natuurlijk. Het werkt heel anders, veel beter imho. En microsoft was veel eerder met een soortgelijke taskbar:
http://www.dasmirnov.net/...d-the-windows-7-taskbar-f
Kunnen we dat ook even uit de wereld helpen ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Ramon op 12-08-2009 13:59 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:15

Kettrick

Rantmeister!

gambieter schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:35:
[...]
@TS: als de opleiding een Mac aanbeveelt, dan is het vaak een goed idee om daarin mee te gaan. Praat eens met ouderejaars, en vraag naar hun ervaringen en welke problemen er kunnen ontstaan als je toch voor een Windows laptop kiest :)
Bij deze een reactie van een oudejaars ( 2 jaar geleden afgestudeerd daar :P )
Ik zou zeker voor een mac gaan, ik had destijds een G4 powerbook 17" en heb daar ontzettend veel plezier van gehad :)

* Wifi -> NHL gebruikte destijds een wifi encryptie die niet standaard in windows zat, iedereen had daar gekloot mee. OSX deed dit standaard en ik heb het precies 1x ingesteld, daarna openklappen en werken.
* Docenten gebruikte destijds al veel mac, zal ondertussen nog meer geworden zijn denk ik. Uitwisseling zal dus geen probleem zijn. Dit geldt ook voor studenten, als de trend zich heeft doorgezet loopt nu vrijwel iedereen met een mac rond daar :P
* 3DS Max -> Dit kan je uiteraard op windows draaien, maar volgens mij is het ook geen probleem om een pakket te gebruiken wat native op osx draait. Destijds was er geen "3DS Max" competentie, maar gewoon een "3D" competentie :).

Niet echt NHL specifief maar zoals eerder vermeld, het powermanagement van een mac is gewoon super. Als mac gebruiker zet je je laptop gewoon nooit uit >:) . ding dicht, in je tas, in de kantine openklappen en verder werken, en dat de hele dag door :). windows kan dit in theorie vast ook allemaal, maar windows gebruikers waren destijds toch best jaloers toen ze elke keer weer zaten te wachten :P.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ramon schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:51:
[...]

Enkel omdat het een lijst met icoontjes naast elkaar is maakt het nog geen kopie natuurlijk. Het werkt heel anders, veel beter imho. En microsoft was veel eerder met een soortgelijke taskbar:
http://www.dasmirnov.net/...d-the-windows-7-taskbar-f
Kunnen we dat ook even uit de wereld helpen ;)
Eh nee, deze combi launcher / task management is duidelijk uit de Nextstep -> Mac OS familie. De oude Windows werkbalk was geen app launcher, en de snelstartbalk of hoe dat ding ook heette is tot nu altijd een apart onderdeel geweest.

Zoef

• Ramon
  • Nu online
Dat vind ik een onzin reden. Dus omdat je er applicaties mee kan launchen vanaf een balk is het zo innovatief dat alleen Apple dat kan bedenken? 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.dasmirnov.net/media/blogs/blog/win101paint.gif
Lijkt heel erg op de dock én op de superbar van Windows 7. Maar dus omdat je er geen apps mee kan starten en Apple dat bedacht heeft is Microsoft nu de evil ripoff dude en Apple de heilige graal van interfaces?

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 12-08-2009 14:11 ]

• simon
  • Laatst online: 12:58
Jongens jongens, houden we 't nog leuk? Windows - OS X wars zijn zo 1993

|>

• lowfi
Gaat er niet om wie er eerder mee was maar welke uitvoering (voor jou) beter werkt ;)

• Exirion
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

simon schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:08:
Jongens jongens, houden we 't nog leuk? Windows - OS X wars zijn zo 1993
In 1993 hadden we nog geen OS X (8>

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Zoveel gezever om een dock :p. Waar denk je dat apple zijn vruchten geplukt heeft. Diverse linuxdistributies zijn voorlopers van dit genre van dock denk ik zo. Wat MS misschien afgekeken heeft zijn de mogelijkheden dat het dock biedt bij mac os x. Maar wie boeit dat nu een moer? Software is niet heilig en alles komt wel van ergens. Ik hoor mensen niet klagen dat command met witte letters werkt en dus afgenomen is van de terminal indertijd... (kwestie van het lekker absurd te trekken). Elk zijn manier van werken ;).

Om deze post toch niet geheel nutteloos te maken:
Ja mac os x is gekend als een os waarbij de kleuren die je op je scherm ziet, ook degene zijn die uit je printer gaan komen. OS x gaat ook anders om met fonts (de letter op zijn geheel aanpassen zodat hij grafisch mooier oogt) dan microsoft. Maar als je professioneel fotograaf bent, is een IPS sowieso de logischere keuze.

Het is afwachten hoe windows 7 dit naar voor zal brengen. Maar momenteel mag je aannemen dat mac os x vaak gebruikt wordt voor grafische doeleinden en dat tamelijk goed doet. Wat de TS denkt te kopen is geheel aan hem

edit: Bij premium resellers mag je gewoon prutsen op alles dat aanwezig is in de winkel (van macbook -> mac pro). Leef je dus uit voordat je beslist iets te kopen. Niemand dwingt je :).

[ Voor 43% gewijzigd door nagasy op 12-08-2009 14:31 ]

Battle.net: NagaByrd#2844

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Good Fella schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 13:47:
@gambieter, je kunt de schermen ook zonder glans bestellen. Dus als je hoofdpijn krijgt van de glans kun je daar gewoon wat aan doen :)
Het was niet de glans. Ik vond de pixels op het scherm heel onrustig en mijn ogen zijn daar gevoelig voor; het scherm deed me een beetje denken aan een TFT-scherm dat via d-sub is aangesloten ipv DVI. Dat is iets persoonlijks, en ik heb daar bij de verschillende (Windows) laptops nooit last van gehad :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:22
Het dock of andere meer algemene voor- en nadelen zijn niet echt relevant voor de TS. Dus laten we ontopic blijven over de vraag van de TS.

gambieter schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:32:
[...]

Het was niet de glans. Ik vond de pixels op het scherm heel onrustig en mijn ogen zijn daar gevoelig voor; het scherm deed me een beetje denken aan een TFT-scherm dat via d-sub is aangesloten ipv DVI. Dat is iets persoonlijks, en ik heb daar bij de verschillende (Windows) laptops nooit last van gehad :) .
Misschien was die Macbook defect. Apple gebruikt in de MBP-lijn toch zo'n beetje de beste displays die er voor laptops te krijgen zijn. Dat mag ook wel, de gemiddelde Windows laptop is immers een stuk goedkoper. Het enige nadeel kan het glossy afwerking zijn (glazen paneel). Maar klopt het wat Killzone zei over de Macbook Pro's:

Zie bijv. http://www.robgalbraith.c...age.asp?cid=7-10041-10146.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoedje schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:50:
Misschien was die Macbook defect. Apple gebruikt in de MBP-lijn toch zo'n beetje de beste displays die er voor laptops te krijgen zijn. Dat mag ook wel, de gemiddelde Windows laptop is immers een stuk goedkoper. Het enige nadeel kan het glossy afwerking zijn (glazen paneel). Maar klopt het wat Killzone zei over de Macbook Pro's:

Zie bijv. http://www.robgalbraith.c...age.asp?cid=7-10041-10146.
Degene voor wie ik hem kocht heeft (nog) niet geklaagd en die werkt bij een grote tijdschriftenboer, dus dat zal wel niet ;) .

Het blijft echter belangrijk om geen absolute statements te maken over wat het beste is, omdat dit context- en persoonsafhankelijk is. Wat voor de een fantastisch is, kan voor de ander zwaar klote zijn. Zeker met displays, of toetsenborden waar een zeker persoonlijk element meespeelt :) .

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 07:05
gambieter schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:31:
[...]

Degene voor wie ik hem kocht heeft (nog) niet geklaagd en die werkt bij een grote tijdschriftenboer, dus dat zal wel niet ;) .

Het blijft echter belangrijk om geen absolute statements te maken over wat het beste is, omdat dit context- en persoonsafhankelijk is. Wat voor de een fantastisch is, kan voor de ander zwaar klote zijn. Zeker met displays, of toetsenborden waar een zeker persoonlijk element meespeelt :) .
De eerste keer dat ik achter een MBP zat moest ik ook heel erg wennen aan het scherm, Ziet er heel anders uit dan een windows scherm.

Wat ik als groot voordeel vind van een MAC tov een windows Laptop is dat OS X zo verfijnd in elkaar steekt. Je hebt nergens problemen mee.. het werkt. Bij Windows had ik toch vaak problemen met drivers die brak waren en m'n machine pas na 1 jaar perfect werkte. Ligt niet aan MS maar aan de hardware leverancier. Misschien zou MS ook eens moeten kijken of zij een soort opzet kunnen maken als apple. Eigen hardware en software. ipv alleen software leverancier te zijn. Als ze dan ook nog een OS los verkopen zoals nu zal niemand klagen!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Arnold
Even een update voor Create Suite onder OSX.
Gisteren is door John Nack bekendgemaakt dat Adobe CS5 NIET op de powerpc architectuur zal draaien, maar Intel-Only wordt.

bron: http://blogs.adobe.com/jn...goodnight_suite_risc.html
Goodnight, Suite RISC...
It'll probably come as no surprise that Adobe is following Apple's lead & going Intel-only with the next generation of the Creative Suite. That is, CS4 is the last version that'll run on PowerPC-based Macs. You can read the details in the FAQ on Adobe.com.

By the time the next version of the Suite ships, the very youngest PPC-based Macs will be roughly four years old. They're still great systems, but if you haven't upgraded your workstation in four years, you're probably not in a rush to upgrade your software, either. Bottom line: Time & resources are finite, and with big transitions underway (going 64-bit-native, switching from Carbon to Cocoa), you want Adobe building for the future, not for the past.

[Previously: My fond reminiscences on PowerPC.]

PS--More info about other Adobe apps (Flash Player, Adobe Reader, etc.) will be available soon.

[ Voor 8% gewijzigd door Arnold op 13-08-2009 12:10 ]

Pagina: 1