Gomez12 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 01:29:
[...]
Tsja, 20/30% van je gebruikers negeren ( nog even daargelaten dat deze getallen hoger/lager kunnen zijn adhv je doelgroep ) dat moet je maar net kunnen, meeste bedrijven kunnen dit niet.
Het mooie van de "@font-face"-tage is juist dat het wel cross-browser/platform is. Dat heb ik in mijn vorige post nog duidelijk gezegd, maar dat wil er bij jou blijkbaar niet in.
[...]
Tja, als je alternatieven accepteert, waarom wil je het dan in de 1e plaats...
Neem dan gelijk een alternatief wat gewoon overal gelijk werkt...
Misschien omdat er nog duizende andere fonts zijn die niet standaard op een PC/Mac staan?
[...]
Ik hoop wel dat je klant beseft dat dit gewoon meerwerk is, wat ook weer betaald moet worden...
Dat meer werk valt hartstikke mee hoor. Als ik een uur mee bezig ben is het veel.
[...]
Het gaat niet alleen om de font-face tag, het gaat ook om het font zelf, is het font zelf ook aanwezig en te gebruiken onder linux / OS X?
Nee dat is juist het mooie van de "@font-face"-tag. Het font hoeft niet aanwezig te zijn op de computer. Het wordt geëmbed. Dus het werkt altijd zolang de browser dat ondersteunt (zie lijstje in me vorige post).
[...]
Bij een standaard webfont hoef je dit niet te doen, dus het is altijd meerwerk...
Dat valt dus reuze mee.
Even kort to the point : Ja, het kan. Maar het is nog niet 100% wat de klant wil op alle platforms ( zie alternatieve fonts etc )
100% misschien nog niet, maar toch zeker wel 95%. Wij houden zelf statistieken bij van welke browsers onze websites bezoeken en daar kunnen wij redelijk goed aan aflezen of we dit soort dingen kunnen doen. En tegenwoordig is dat antwoord ja.
en het is meerwerk ( en nog redelijk wat ook als de klant een iets exotischer font wil hebben )...
Voor de laatste keer, dat valt dus hartstikke mee.
Dus imho laat je de klant extra betalen terwijl je van te voren weet dat je zijn wens niet 100% kan inwilligen. Als je het verkocht krijgt, mooi. Maar als je het nog moet verkopen dan zou ik dit wel in je achterhoofd houden...
Zoals al gezegd wordt dit in goed overleg gedaan me de klant. De klant is dus op de hoogte dat.. wacht dit heb ik ook al in mijn vorige post gezegd, lees die nog maar een keer..
Dacide schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 08:45:
De reden van mijn vraag is dat ik momenteel een nieuwe site aan het maken ben voor een kookstudio bij ons in de regio.
De site wordt redelijk minimalistisch waardoor het typografisch gebruik automatisch een hogere prioriteit krijgt.
Om de content teksten in arial, verdana of tahoma te maken is eigenlijk not done... (vind vooral mijn opdrachtgever)... Graag wilt hij een fijn mooi afgerond schreefloos lettertype..
Dus enige optie die ik kon bedenken is om een soortgelijk font op een of andere manier te embedden.
Ik neem aan dat ik via @font-face ook gewoon een alternatief (verdana/sans-serif) kan instellen voor gebruik op MAC of mobile?
Daar heb je de "@font-face"-tag niet voor nodig.. Bezoek die website uit één van mijn vorige posts eens. Daar staat een hele mooie lijst. Dan wordt het bijvoorbeeld:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
| body{
font-family:Helvetica, Arial, sans-serif;
} |
Helvetica staat standaard op een Mac, Arial staat standaard op een Windows machine, opgelost
[
Voor 18% gewijzigd door
MoietyMe op 22-07-2009 08:51
]