Floor-is schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 16:33:
Geen draaibaar schermpje, relatief best zwaar, vernuftig lensontwerp. Wij hebben hem hier op de zaak ook (gehad), even mee gespeeld, maar ook een bugje of twee-drie tegengekomen.
Filmen vond ik bijvoorbeeld naargeestig slecht, je hoort continue de motor van de camera focussen.

Met pancake lens is het een stukje lichter. Ik vind het gewicht wel prettig. Lichter dan een dslr, zwaarder dan een compact. Overigens is de Sigma dp1 een stuk lichter, naar mijn gevoel juist té licht.
Het lensontwerp van de zoomlens is leuk bedacht, maar hij is in gebruik niet wezenlijk kleiner dan de 14-42mm die bij de gewone fourthirds camera's wordt geleverd. Dit is jammer, want het maakt de camera minder onopvallend dan ik zou willen. (Ik wacht nog op de pancake).
Dat er geen draaibaar scherm in zit, vind ik geen probleem. Het scherm heeft zo'n grote kijkhoek, dat je makkelijk vanuit een hoek kunt schieten. Bovendien zou het mechanisme de camera dikker maken en ik ben bang dat er dan ook geen 3 inch scherm in zou passen.
Het filmen vind ik niet slecht. De beeldkwaliteit is goed. Dat hij uberhaupt focust tijdens het filmen is al wat, maar het is zeker jammer dat je het geluid hoort. Ik denk dat met name het 14-140mm objectief van Panasonic hier geschikter voor is. Maar of dat een prettige combo qua gewicht en grootte is....
Je kunt natuurlijk ook handmatig focussen. Het is goed dat je diafragmavoorkeuze kunt gebruiken tijdens het filmen.
Ik ben benieuwd naar de bugs die je hebt gevonden. Ik heb er nog geen. Wel één ergenis waar ik al redelijk aan gewend ben, maar toch... Je kunt niet het focuspunt continu in beeld houden. Dit is echt irritant. Je moet dus ongeveer weten waar het focuspunt zich bevindt. Als je de ontspanknop half indrukt, zie je het groene hokje op het scherm.
Grote pluspunten:
- live histogram, geeft goede feedback
- digitale waterpas
- je kunt zelf instellen of de camera standaard een bepaalde afwijking tov de standaardmeting moet toepassen, per meting soort.
- er zijn erg veel mogelijkheden qua instellingen, zo kun je zelfs de digitale waterpas kalibreren.
- goede beeldkwaliteit
- scherm is van erg goede kwaliteit.
Welke bugs had jij gevonden?