Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310986

Topicstarter
Olympus heeft een nieuw soort toestel geïntroduceerd: de PEN.
Ooit van gehoord?

http://www.olympus.nl/consumer/21693.htm

Wellicht voor de kenners onder ons: zou dit toestel echt de kwaliteit van de dSLR halen?
Beetje een loze zin eigenlijk, waarmee ze aanprijzen. Wat is de kwaliteit van een dSLR, dat is toch ook verschillende per dSLR camera?

Heb me aangemeld als test-persoon. Ben benieuwd of ik er wat van hoor 8)

hier trouwens een korte review:
http://www.bright.nl/eerste-indruk-olympus-pen-e-p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 14:05

DeFeCt

je wéét toch

Ik vind hem wel een hoge wannahave factor hebben, en nu er een F-mount adapter voor is/komt is dat alleen maar gestegen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyuen
  • Laatst online: 12-05 11:01
Vergelijk het maar met de panasonic G1, sinds ze dezelfde mount gebruiken.. ik ben zeer geinteresseerd maar dit is de eerste generatie micro 4/3, dus wacht ik even.

Deze zou te vergelijken moeten zijn met de Canon EOS 500d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130843

Persoonlijk vindt ik dit type camera het fijnste om met te fotograferen, lekker anoniem, in vergelijk met een dslr zien mensen je niet direct voor een prof aan.
Waar Olympus volledig de plank me misslaat is het gebrek aan een goede optische zoeker. Mijn ideaal zou zijn een camera als de analoge Contax G2, Leica M oid. Misschien dat Olympus in de toekomst nog wel een type met een meetzoeker gaat maken, wie weet.

Voor wat tests:
http://www.dpreview.com/previews/olympusep1/
http://www.digicamreview...._pen_e-p1_dslr_review.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Echt prachtig, als hij een draaibaar schermpje had kocht ik hem direct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Geen draaibaar schermpje, relatief best zwaar, vernuftig lensontwerp. Wij hebben hem hier op de zaak ook (gehad), even mee gespeeld, maar ook een bugje of twee-drie tegengekomen.

Filmen vond ik bijvoorbeeld naargeestig slecht, je hoort continue de motor van de camera focussen. :?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Ligt het aan mij of is de startpost wat mager?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 130843 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:54:
...
Waar Olympus volledig de plank me misslaat is het gebrek aan een goede optische zoeker. ...
Was me nog niet eens opgevallen! Ik denk inderdaad dat mensen dit heel erg gaan missen. Ik althans wel.
Ik verbaas me ook over de manier van in en uitzoomen... heb je dat kleine knopje gezien? Of zou je toch aan de lens moeten draaien? Dat laatste lijkt me logischer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wijnands schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 16:48:
Ligt het aan mij of is de startpost wat mager?
Mee eens... heb me er eigenlijk nog niet veel in verdiept. Wat oppervlakkige details gelezen, maar dat maar even als linkje gepost.

Zal bij een volgend topic die ik open even wat meer info posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Of je maakt er een echte startpost van. Bijvoorbeeld wat mensen voor de spiegelreflex camera's doen. (ik heb ze o.a. voor de d90 gedaan)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooi concept, dit is inderdaad nog maar de eerste generatie maar ik vind micro fourthirds een erg goed concept. Wat ik ook erg mooi vind is dat hij zo erg op de originele Pen lijkt O+

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:31
Floor-is schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 16:33:
Geen draaibaar schermpje, relatief best zwaar, vernuftig lensontwerp. Wij hebben hem hier op de zaak ook (gehad), even mee gespeeld, maar ook een bugje of twee-drie tegengekomen.

Filmen vond ik bijvoorbeeld naargeestig slecht, je hoort continue de motor van de camera focussen. :?
Met pancake lens is het een stukje lichter. Ik vind het gewicht wel prettig. Lichter dan een dslr, zwaarder dan een compact. Overigens is de Sigma dp1 een stuk lichter, naar mijn gevoel juist té licht.

Het lensontwerp van de zoomlens is leuk bedacht, maar hij is in gebruik niet wezenlijk kleiner dan de 14-42mm die bij de gewone fourthirds camera's wordt geleverd. Dit is jammer, want het maakt de camera minder onopvallend dan ik zou willen. (Ik wacht nog op de pancake).

Dat er geen draaibaar scherm in zit, vind ik geen probleem. Het scherm heeft zo'n grote kijkhoek, dat je makkelijk vanuit een hoek kunt schieten. Bovendien zou het mechanisme de camera dikker maken en ik ben bang dat er dan ook geen 3 inch scherm in zou passen.

Het filmen vind ik niet slecht. De beeldkwaliteit is goed. Dat hij uberhaupt focust tijdens het filmen is al wat, maar het is zeker jammer dat je het geluid hoort. Ik denk dat met name het 14-140mm objectief van Panasonic hier geschikter voor is. Maar of dat een prettige combo qua gewicht en grootte is....
Je kunt natuurlijk ook handmatig focussen. Het is goed dat je diafragmavoorkeuze kunt gebruiken tijdens het filmen.

Ik ben benieuwd naar de bugs die je hebt gevonden. Ik heb er nog geen. Wel één ergenis waar ik al redelijk aan gewend ben, maar toch... Je kunt niet het focuspunt continu in beeld houden. Dit is echt irritant. Je moet dus ongeveer weten waar het focuspunt zich bevindt. Als je de ontspanknop half indrukt, zie je het groene hokje op het scherm.

Grote pluspunten:
- live histogram, geeft goede feedback
- digitale waterpas
- je kunt zelf instellen of de camera standaard een bepaalde afwijking tov de standaardmeting moet toepassen, per meting soort.
- er zijn erg veel mogelijkheden qua instellingen, zo kun je zelfs de digitale waterpas kalibreren.
- goede beeldkwaliteit
- scherm is van erg goede kwaliteit.

Welke bugs had jij gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyuen
  • Laatst online: 12-05 11:01
Anoniem: 130843 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:54:
Persoonlijk vindt ik dit type camera het fijnste om met te fotograferen, lekker anoniem, in vergelijk met een dslr zien mensen je niet direct voor een prof aan.
Waar Olympus volledig de plank me misslaat is het gebrek aan een goede optische zoeker. Mijn ideaal zou zijn een camera als de analoge Contax G2, Leica M oid. Misschien dat Olympus in de toekomst nog wel een type met een meetzoeker gaat maken, wie weet.

Voor wat tests:
http://www.dpreview.com/previews/olympusep1/
http://www.digicamreview...._pen_e-p1_dslr_review.htm
Mirco 4/3, waar deze olympus en de panasonic G1 onder valt, heeft geen optische zoeker omdat deze model de spiegel ontbreekt.
Als je eentje krijgt ingebouwd krijgt is dat normaal digitaal

Als je verder had gekeken dan zou je ook zien dat je de optische viewfinder bij kunt kopen :)

http://www.amazon.com/Oly...der-Digital/dp/B002CGSYNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De PEN heeft Olympus decades ago geintroduceerd, zo'n ding met rolletjes ;)

De autofocus van dit ding is zo beroerd, dat ik er voorlopig niet aan begin. Hij ziet er erg mooi uit verder. Ik denk veel potentie, ook vooral vanwege allerlei verloopjes naar andere mounts.

Qua prijs zal die nog wel in moeten zakken, voor die prijs heb je ook een behoorlijke DLSR in je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Om je aan te melden aan testpersoon: http://www.olympus.nl/consumer/pen.htm#testapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 21:42
Is het Het Olympus DSLR & objectieven topic niet een betere plek om de PEN te bespreken? Aangezien hij volgens mij toch wel onder het dSLR gebeuren valt (hoewel dan zonder spiegel), en ook omdat ze deze camera al in dat topic bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Anoniem: 310986 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:42:
[...]

Was me nog niet eens opgevallen! Ik denk inderdaad dat mensen dit heel erg gaan missen. Ik althans wel.
Ik verbaas me ook over de manier van in en uitzoomen... heb je dat kleine knopje gezien? Of zou je toch aan de lens moeten draaien? Dat laatste lijkt me logischer...
Het is een micro-four thirds, daar zit geen spiegel in. Het is meer een soort digitale rangefinder en dus is het vreselijk logisch dat er geen optische zoeker is.
En het zoomen doe je gewoon met het lensje :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Kwintessens schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 22:09:
[...]

8< 8<

Het filmen vind ik niet slecht. De beeldkwaliteit is goed. Dat hij uberhaupt focust tijdens het filmen is al wat, maar het is zeker jammer dat je het geluid hoort. Ik denk dat met name het 14-140mm objectief van Panasonic hier geschikter voor is. Maar of dat een prettige combo qua gewicht en grootte is....
Je kunt natuurlijk ook handmatig focussen. Het is goed dat je diafragmavoorkeuze kunt gebruiken tijdens het filmen.
Nouja kijk het is meer een compact dan een DSLR en dus verwacht je eigenlijk dat als het focussed, dat dat een beetje vlot is en dat je dat niet hoort in je filmpje. Maar zowel het focussen is traag als het focusmotortje hoor je maar wat goed.
Ik ben benieuwd naar de bugs die je hebt gevonden. Ik heb er nog geen. Wel één ergenis waar ik al redelijk aan gewend ben, maar toch... Je kunt niet het focuspunt continu in beeld houden. Dit is echt irritant. Je moet dus ongeveer weten waar het focuspunt zich bevindt. Als je de ontspanknop half indrukt, zie je het groene hokje op het scherm.
Ik had AI-AF (of hoe heet dat, continue-AF) geselecteerd en hij bleef maar zoeken naar een focuspunt, zelfs als het onderwerp echt contrastrijk genoeg was en ik de camera letterlijk op een statief zette.
Grote pluspunten:
- live histogram, geeft goede feedback
- digitale waterpas
- je kunt zelf instellen of de camera standaard een bepaalde afwijking tov de standaardmeting moet toepassen, per meting soort.
- er zijn erg veel mogelijkheden qua instellingen, zo kun je zelfs de digitale waterpas kalibreren.
- goede beeldkwaliteit
- scherm is van erg goede kwaliteit.
Vind ik niet supervernieuwend, behalve het kalibreren van de waterpas misschien. Dat hebben de meeste compactcamera's ook, althans mijn Ixusje mist alleen het live-histogram geloof ik :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 11-06 14:05

DeFeCt

je wéét toch

Floor-is schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 16:33:
"Ze" hadden nooit moeten beginnen met deze optie. Film en foto had lekker gescheiden moeten blijven...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293952

DeFeCt schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:41:
[...]

"Ze" hadden nooit moeten beginnen met deze optie. Film en foto had lekker gescheiden moeten blijven...
Dat is marketingtechnisch natuurlijk niet interessant. Over 1,5 jaar heeft iedere DSLR namelijk een videofunctie (de compacts hebben dit natuurlijk allemaal al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik vind micro 4/3 een interessante ontwikkeling, hier een interessant stuk over de 2:

http://www.flickr.com/photos/mijonju/3725188247/

Wat me vooral opvalt (aangegeven door Mijonju van de link hierboven) is dat er nog weinig mooie foto's te vinden zijn van de ep-1. Wanneer je op flickr zoekt naar dp2 vind je prachtige dingen..ep-1 ben ik nog niet van onder de indruk, maarja dat komt dan misschien nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb me aangemeld. Ben benieuwd of ik iets hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wolfensteijn schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 10:57:
Is het Het Olympus DSLR & objectieven topic niet een betere plek om de PEN te bespreken? Aangezien hij volgens mij toch wel onder het dSLR gebeuren valt (hoewel dan zonder spiegel), en ook omdat ze deze camera al in dat topic bespreken :)
:)

Kan een modje dit topic niet mergen? En hier natuurlijk een slotje op.
In het grote Olympus topic wordt tenslotte ook al over de Pen gesproken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edo1987
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik had een vraagje aan jullie Tweakers. Ik wil mijn Canon 30D na 4 jaar van de hand doen. Ik neem het grote ding niet vaak mee, lees nooit. Ik wil daarom overstappen op een compact-formaatje met toch dSLR-kwaliteit foto's. Zo kwam ik op de Sigma DP-serie. Nu was mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie kiezen, de Olympus PEN-serie of de Sigma DP-serie?

Ik ben wat aan het grasduinen geslagen maar kon zelf niet echt een goede vergelijking aantreffen. Misschien sla ik de plank volledig mis met deze vergelijking? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

Rannasha

Does not compute.

Edo1987 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:22:
Ik had een vraagje aan jullie Tweakers. Ik wil mijn Canon 30D na 4 jaar van de hand doen. Ik neem het grote ding niet vaak mee, lees nooit. Ik wil daarom overstappen op een compact-formaatje met toch dSLR-kwaliteit foto's. Zo kwam ik op de Sigma DP-serie. Nu was mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie kiezen, de Olympus PEN-serie of de Sigma DP-serie?

Ik ben wat aan het grasduinen geslagen maar kon zelf niet echt een goede vergelijking aantreffen. Misschien sla ik de plank volledig mis met deze vergelijking? :)
Persoonlijk zou ik voor de Olympus PEN serie gaan. De Sigma's hebben een vaste prime-lens, dus je hebt helemaal niets te kiezen qua brandpuntsafstand. Dat vind ik persoonlijk een deal-breaker, dus naar de overige eigenschappen hoef ik dan niet eens te kijken :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edo1987
Species5618 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:22:
[...]

Persoonlijk zou ik voor de Olympus PEN serie gaan. De Sigma's hebben een vaste prime-lens, dus je hebt helemaal niets te kiezen qua brandpuntsafstand. Dat vind ik persoonlijk een deal-breaker, dus naar de overige eigenschappen hoef ik dan niet eens te kijken :)
Thanks! Het vaste brandpunt zal denk ik bij mij ook een essentieel punt worden. Op zich heeft een vast brandpunt wel iets, al ben je meer beperkt in je mogelijkheden. Al zag ik bij de PEN dat je er standaard een pancake-lens bij krijgt. Een optionele 14-24mm lens is dan wel weer verkrijgbaar. Hm, lastig lastig. Qua prijsklasse is de Sigma meer mijn 'ding' (ik wil er nl. geen fortuinen aan besteden (meer :9 )) Nou goed, dat wordt nog wel effe rondneuzen en ik denk vooral kijken naar beschikbaarheid en prijs e.d. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184739

Edo1987 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:32:
[...]Thanks! Het vaste brandpunt zal denk ik bij mij ook een essentieel punt worden. Op zich heeft een vast brandpunt wel iets, al ben je meer beperkt in je mogelijkheden. Al zag ik bij de PEN dat je er standaard een pancake-lens bij krijgt. Een optionele 14-24mm lens is dan wel weer verkrijgbaar. Hm, lastig lastig. Qua prijsklasse is de Sigma meer mijn 'ding' (ik wil er nl. geen fortuinen aan besteden (meer :9 )) Nou goed, dat wordt nog wel effe rondneuzen en ik denk vooral kijken naar beschikbaarheid en prijs e.d. :|
Ook nog gedacht aan een Canon G11, als Canon-gebruiker (ongeveer 420 Euro), of wil je juist iets anders? 'Een optionele 14-24 lens' zal wel een typootje zijn, is uiteraard 14-42, en die zit als kitlens bij de E-PL1, voor rond de 550 Euro. Het ding is overigens wel vrij traag, probeer 'm wat dat betreft eerst eens uit. Je zou ook nog naar een Panasonic GF-1 kunnen kijken. Overzicht van reviews op http://www.dcviews.com/cameras.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 184739 op 28-04-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edo1987
Anoniem: 184739 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:26:
[...]
Ook nog gedacht aan een Canon G11, als Canon-gebruiker (ongeveer 420 Euro), of wil je juist iets anders? 'Een optionele 14-24 lens' zal wel een typootje zijn, is uiteraard 14-42, en die zit als kitlens bij de E-PL1, voor rond de 550 Euro. Het ding is overigens wel vrij traag, probeer 'm wat dat betreft eerst eens uit. Je zou ook nog naar een Panasonic GF-1 kunnen kijken. Overzicht van reviews op http://www.dcviews.com/cameras.htm
Ik ben er redelijk uit, het wordt niet de Sigma. Juist vanwege het vaste brandpunt, al is het ook wel weer 'uitdagend'. De PEN heeft mijn voorlopige voorkeur ook vanwege de mogelijkheid alleen al om een andere lens erop te plaatsen. Maar ik zal je tips eens bekijken. En bedankt voor die site, die kende ik nog niet!

En idd, dat was een foutje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edo1987
Edo1987 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 23:03:
[...]

Ik ben er redelijk uit, het wordt niet de Sigma. Juist vanwege het vaste brandpunt, al is het ook wel weer 'uitdagend'. De PEN heeft mijn voorlopige voorkeur ook vanwege de mogelijkheid alleen al om een andere lens erop te plaatsen. Maar ik zal je tips eens bekijken. En bedankt voor die site, die kende ik nog niet!

En idd, dat was een foutje ;)
Ik vond deze site nog: http://www.besteproduct.n..._P2_en_Panasonic_GF1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edo1987
Vandaag in de MediaMarkt geweest om de dimensies van de PEN en de Panasonic te vergelijken. Helaas zit er daar zo'n beveiligingsbeugel aan vast, dus helemaal lekker vasthouden kon ik 'm niet. Ze hadden alleen de E-P1 maar die heeft dezelfde afmetingen als de E-P2. Wel een goeie indicatie gekregen van de camera. Wel wennen als je een 30D gewend bent, die liggen toch beter in de hand uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Nadat dit topic zojuist een kick kreeg doen we hier maar even een slotje op bij gebrek aan een fatsoenlijke OP.

We kunnen verder in: Het Olympus DSLR & objectieven topic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.