Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 17:08
Hallo allen,

Ik heb een probleem met de koeling van mijn prosessor.

CPU: Q9550 @ 3,4 ghz
Koeler CPU: Arctic-Cooling Freezer 7 Pro (bijgeleverde pasta gebruikt)
Mobo: Gigabyte X48-DS5
Kast: Sharkoon Rebel 9 Value
Koelers Kast: 1x 250 mm (in), 1x 120 mm (in), 2x 80 mm (uit)
Graka: Asus 3870 met standaard koeler

De behuizing bevind zich onder een tafel en zit niet opgesloten aan alle kanten in een meubel ofzo.

De temperatuur (realtemp) van mijn CPU is idle 50 en stressed 85/90 graden.

Heb tot nu toe alleen de koeler van mijn CPU afgehaald en helemaal schoongemaakt en van nieuwe koelpasta voorzien en teruggeplaatst. Temps blijven dan hetzelfde.

Voor ik overga tot rigoureuze maatregelen zoals het kopen van een nieuwe koeler vraag ik of jullie nog iedeeen hebben waar het aan kan liggen. De airflow in m'n kast lijkt me geen probleem gezien de koelers.

Gegroet Astie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik mis nog de videokaart(en) die in je kast hangen, want die kunnen ook veel warmte afgeven. Een open deur is natuurlijk het feit dat je hem op 3.4 Ghz hebt draaien waardoor de temps natuurlijk hoger zijn dan het gebruikelijke.

Is er ook een onderduk in je kast, want het lijkt erop dat er meer lucht in gaat dan uit???

[ Voor 9% gewijzigd door Jouke74 op 21-07-2009 11:52 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Jouke74 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:52:
Ik mis nog de videokaart(en) die in je kast hangen, want die kunnen ook veel warmte afgeven. Een open deur is natuurlijk het feit dat je hem op 3.4 Ghz hebt draaien waardoor de temps natuurlijk hoger zijn dan het gebruikelijke.

Is er ook een onderduk in je kast, want het lijkt erop dat er meer lucht in gaat dan uit???
heb de beginpost aangepast.

ik vind het verschil tussen idle en stress ook ontzettend groot.
Inmiddels m'n CPU op standaard 2.8 ghz laten draaien. Temps nu 47 en 80 graden. Nog steeds erg hoog dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 12:43
he jij hebt precies het zelfde als mij.

ik heb een gigabyte ga-x48-dq6 met een q9550 deze word in mijn cosmos1000 met 5x 120 ook gigantisch warm met een artic freezer 7.

zo idle bijna 60 en loaded 85.

ook al cooler verwisselend en andere coolpasta.

die artic trekt het gewoon niet.

heb nu een thermalright ultra 120 extreme besteld.

[ Voor 21% gewijzigd door jorisw86 op 21-07-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die arctic cooler trekt het inderdaad niet. Vergeleken met laten we zeggen, de modernere koelers, is het koeloppervlak van zo'n arctic véél kleiner dan bvb die thermalright, of een scythe. Zelf heb ik een Scythe ninja mini rev B. op mijn Q9550 (op 2.83ghz, stock speeds) en loopt die op 30° idle en 40° load.
Dus het enige wat ik je kan aanraden is wachten op de bevinding van joris hier boven me, je kabels netjes wegwerken (moest je dat nog niet gedaan hebben), die 2 x80mm vervangen door 2x 120mm (als dat gaat) en proberen evenveel intake als outtake te hebben, dat je een constante luchtstroom krijgt. Ook kun je nog een andere cooling op je vidkaart zetten, maar daar zoek je ook eerst best je temps van.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
bedankt voor de reacties. Zal eens bij Alternate gaan kijken voor een betere koeler.
Mijn 2x 80 mm kunnen alleen vervangen worden door 1x 120 mm. Ik kan wel mijn font in (120 mm) omdraaien zodat deze naar buiten blaast. Dan heb ik 1x 250 mm in en 2x 80 +1x120 uit. Dat lijkt mee meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
astie schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:10:
bedankt voor de reacties. Zal eens bij Alternate gaan kijken voor een betere koeler.
Mijn 2x 80 mm kunnen alleen vervangen worden door 1x 120 mm. Ik kan wel mijn font in (120 mm) omdraaien zodat deze naar buiten blaast. Dan heb ik 1x 250 mm in en 2x 80 +1x120 uit. Dat lijkt mee meer dan voldoende.
Lijkt zo, maar kan het niet zijn, en de meeste setups zijn nog steeds voorkant in, achterkant/boven uit, dus let wel op wat je doet... (maar je temps zullen wel zeggen hoe en wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
Ik heb ook een Q9550 icm Artic-Cooling Freezer 7 en op stock speed word de cpu maximaal 55 graden.

Verder 1x 120 mm outtake fan.

Kast is verder gevuld met 4 hd's en 1x 9800 GTX.
Inmiddels m'n CPU op standaard 2.8 ghz laten draaien. Temps nu 47 en 80 graden. Nog steeds erg hoog dus.
80 graden vind ik dus erg hoor voor stock speed van de cpu.

Ik kan me wel indenken dat de airflow in je kast verre van optimaal is. Je blaast mee lucht de kast in dan eruit gezogen word. Hierdoor zal de teveel ingeblazen lucht een andere uitweg zoeken en kan zo je airflow in de war schoppen.

Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
ohja vergeten, mijn voeding heeft ook 2 ventilatoren, 1 onder de voeding die in de kast uit komt en 1 aan de achterkant die buiten uitkomt. Weet alleen niet of dit in of outtake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Nog een vraagje, wat is de temperatuur van de CPU als je net hebt opgestart? Is die ook zo hoog of is die ongeveer 30 graden?

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
astie schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 14:26:
ohja vergeten, mijn voeding heeft ook 2 ventilatoren, 1 onder de voeding die in de kast uit komt en 1 aan de achterkant die buiten uitkomt. Weet alleen niet of dit in of outtake is.
Bij voedingen is dit altijd outtake voor zover ik weet, het zou ook onlogisch zijn om de warme lucht van je voeding de kast in te blazen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
Jouke74 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 15:34:
Nog een vraagje, wat is de temperatuur van de CPU als je net hebt opgestart? Is die ook zo hoog of is die ongeveer 30 graden?
Vanmorgen ff gekeken in de bios. die gaf 48 graden aan bij een koude start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat gebeurt er wanneer je een druppeltje koelpasta in het midden van de heatspreader legt en vervolgens de heatsink monteert?....bij goed contact zou dat druppeltje na verwijderen gelijkmatig over de heatspreader verdeeld moeten zijn.Het lijkt mij alsof er geen goed contact is tussen CPU en heatsink.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
dat is wel erg hoog.

dat heeft zelfs de mijne niet die begint met aanzetten zo 30 eenmaal in windows zo 30/37 en na 1 uur zo 50/55 en erna met gamen gaat die naar 80 ofso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
jorisw86 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:18:
dat is wel erg hoog.

dat heeft zelfs de mijne niet die begint met aanzetten zo 30 eenmaal in windows zo 30/37 en na 1 uur zo 50/55 en erna met gamen gaat die naar 80 ofso.
hmm zal hem er weer eens vanaf halen en koelpasta verwijderen en dan 1 druppeltje eronder en kijken hoe het verdeeld zit. Mssn is de bodemplaat van m'n koeling niet helemaal recht meer (hoe raar dat ook klinkt). Of misschien werken die vervelende plastic bevestigingsrommel niet goed meer. Had eerst altijd een bodemplaat die ik achter m'n moederbord moest monteren om m'n koeler goed te kunnen monteren dat is nu helaas niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb ook een paar artic koelers gehad,maar die hadden bij aanschaf al ronde kanten en een oneffen oppervlak.Ik heb ze daarom ook weer vervangen door scythe koelers.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
astie schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:25:
[...]

hmm zal hem er weer eens vanaf halen en koelpasta verwijderen en dan 1 druppeltje eronder en kijken hoe het verdeeld zit. Mssn is de bodemplaat van m'n koeling niet helemaal recht meer (hoe raar dat ook klinkt). Of misschien werken die vervelende plastic bevestigingsrommel niet goed meer. Had eerst altijd een bodemplaat die ik achter m'n moederbord moest monteren om m'n koeler goed te kunnen monteren dat is nu helaas niet meer
Gebeurt wel vaker dat je koeloppervlak hol of bol staat, en dat icm met een holle of bolle cpu kan fout aflopen, (misschien wel in jouw geval). Een oplossing hier voor is Lappen: het hoe en wat topic (thx wiethoofd :P)

Zo'n bodemplaat noemen ze ook wel een backplate en is niet moeilijk om zelf te maken, waarschijnlijk wel een oplossing. Misschien heeft arctic zelf backplates (mijn amd 3000+ van tig jaar terug had er eentje onder zijn freezer 64)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
vanmiddag komt me thermalright binnen met backplate bevestiging ik post de temps zou gauw ik ze weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
jorisw86 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 10:21:
vanmiddag komt me thermalright binnen met backplate bevestiging ik post de temps zou gauw ik ze weet.
Dat zou geweldig zijn. Inmiddels zelf ook al nieuwe koeler besteld. De Zalman 9900NT. Ik wou eerst dezelfde als jou bestellen maar die is net een cm te hoog voor mijn kast (Rebel 9 met 25 cm koeler aan de zijkant).
Ook de koelpasta met kwast van Zalman besteld, hopelijk helpt het iets.

Lappen vind ik geen optie. ik vind dat als ik een product koop deze moet voldoen zonder dat ik hem zelf bewerk. Inmiddels garantie gekregen van Alternate en kan m'n geld terug krijgen van m'n koeler.

[ Voor 16% gewijzigd door Astie op 24-07-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

diedazz schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 15:11:
[...]
Zo'n bodemplaat noemen ze ook wel een backplate en is niet moeilijk om zelf te maken, waarschijnlijk wel een oplossing. Misschien heeft arctic zelf backplates (mijn amd 3000+ van tig jaar terug had er eentje onder zijn freezer 64)
De AFP7 heeft de bevestiging die je ook op 'standaard' Intel koelertjes vindt, met de plastic push-pins en veertjes. En je hoort vaak genoeg dat die dingen los gaan zitten, met als resultaat slecht contact tussen CPU en heatsink en dus hoge temps.

Een backplate zou mogelijk de koeler strakker op de CPU pas maken, lappen kan ook wat helpen (begin eerst met het lappen van je koeler, dan loop je minder risico je CPU te slopen). Succes! :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
astie laat ook even weten wat jouw temps nu zijn.

had je niet beter deze kunnen nemen: CNPS10X Extreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
de nieuwe cooling fans en cpu cooler zijn geplaatst.

moest wel nieuw geheugen kopen anders paste hij niet.

idle temps na 1 uur in windows zijn van 60/65 terug gegaan naar 40.

hdd temps van 45 naar 25 met de 6 ultra kaze fans van scyth.

fan controller zit er nog niet in moet nog worden geleverd.

zelf me 4890 corssfire setups idle temps van 60 naar 45 toe

[ Voor 9% gewijzigd door jorisw86 op 25-07-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
jorisw86 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:34:
astie laat ook even weten wat jouw temps nu zijn.

had je niet beter deze kunnen nemen: CNPS10X Extreme
nee die is net te hoog en zal dan in aanraking komen met mijn Fan aan de zijkant van m'n kast. De 9900NT past net.

Je nieuwe temps zijn veel belovend. Ik laat de mijne ook weten zodra ik mijn spullen binnen heb. Zal wel ff duren want m'n CPU koeler was niet meer op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
ik ga vanmiddag na me werk oce naar 3,4 met volt op auto ben benieuwd loaded niet boven de 56 geweest met 3 uur gamen left 4 dead en css.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
hij is oced naar 3,4 met 1,3 volt op de cpu idle nog steeds zelfde temps max temp na 4 uur gamen en benchmarken 69.

perfect dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
jorisw86 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:31:
hij is oced naar 3,4 met 1,3 volt op de cpu idle nog steeds zelfde temps max temp na 4 uur gamen en benchmarken 69.

perfect dus.
Ik heb inmiddels m'n spullen binnen. M'n Zalman 9900 NT en een nieuwe 120 mm koeler, de Tacens Ventus Pro.
Inmiddels ook alles ingebouwd en 2 uur gestressed. Ben nu uitgekomen op 35 graden Idle en 50 graden stressed. Prima resultaten dus. Ben dik tevreden over m;n nieuwe koeler. Zeker een verschil met m'n oude Freezer 7 pro.
Pagina: 1