Welke nVidia kaart moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 776 views

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 22:15
Mijn huidige PC is al een paar jaar oud (gekocht op marktplaats) maar werkt nog prima. Ik gebruik Ubuntu als OS en nu loop ik tegen het probleem aan dat mijn huidige videokaart (Ati Radeon X800 GTO) niet meer wordt ondersteund door de nieuwe ATI driver. En de oude ATI driver wordt niet ondersteund door de nieuwe xorg-server (1.6). In praktijk betekent dit dat ik niet meer kan upgraden naar nieuwe versies van Ubuntu zonder open source drivers voor de ATI kaart te gaan gebruiken. Dat betekent weer dat de eyecandy zoals compiz niet meer werkt.

Ik ben dus op zoek naar een andere videokaart en om van alle problemen af te zijn wordt dat een nVida. Volgens de meeste forums zou nVidia veel minder problemen moeten opleveren dan ATi.

Mijn vraag is dus: welke kaarten zouden geschikt zijn voor mij?

Randvoorwaarden
- zaken als compiz moeten gewoon fatsoenlijk blijven werken
- Mag 2e hands
- liefst < 50 euro
- PCI-e 16x
- Analoge EN DVI output

De configuratie van mijn desktop:
Fujitsu Siemens Scaleo P
- Moederbord: Asus A8NE-FM
- AMD Athlon 64 3200+
- 1GB RAM

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven om niet naar de sticky verwezen te worden...
Alvast bedankt voor de hulp!

Ron

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 16:44
De drivers voor ATI zijn inmiddels wel een stuk verbeterd, iig wat ik ervan heb mogen ervaren onder Ubuntu. Ik zou ATI dan ook nog niet helemaal wegschuiven (helemaal omdat ze interessanter zijn in low-budget).

Maargoed, gezien de rest van je systeem zou ik niet veel verder gaan dan kaartjes als dit pricewatch: Gainward Bliss 9400GT 512MB

Dit is Nvidia's goedkoopste telg in de 9 serie en voldoet prima om compiz te draaien. Op mijn Radeon 3850 (wel een stuk krachtiger maartoch) werkt met zowel oudere drivers als de nieuwste drivers compiz gewoon helemaal goed, en doet hij niet onder voor een Nvidia kaart. Met ATI zou je namelijk goedkoper uit kunnen zijn, denk dan aan een Radeon 4350 of, iets krachtiger, een 4550. Deze laatste is een stukje sneller dan de 9400GT en ook wat zuiniger. Het is maar net waar je prioriteiten liggen :)

één is geen, twee is één

• reablom
Bedankt voor de reply.

Ik zie bij de specs dat de kaart de je me aanraadt voor een PCI-e 2.0 x16 bus is. Werkt die dan ook op mijn moederbord (hierbij staat alleen PCI-e x16)?

Wat betreft ATi: mijn huidige kaart werkte redelijk goed tot nu toe (compiz etc werkte iig). Een aantal andere 3D applicaties echter niet. Ook werkt compiz en mythbuntu niet lekker samen. Ik weet niet of dit aan de kaart lag overigens.

edit: dat de 3850 met de nieuwe drivers werkt kan kloppen. Deze wordt ook ondersteund. Mijn kaart wordt door de nieuwe catalyst niet meer ondersteund. De oude driver werkt op zich prima, maar die werkt dus weer niet met Jaunty. Soort van catch 22 dus (ok niet helemaal, maar toch).

[ Voor 25% gewijzigd door reablom op 20-07-2009 22:01 ]

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:48
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

ehhh en dan select op alleen nvidia en tweakers.net/pricewatch of tweakers.net/aanbod?

Dit kan je toch zelf beter gok ik zo.

edit: meeste pci-e 2.0 zijn backward compt. dus zal wel lukken

[ Voor 14% gewijzigd door Goldman op 20-07-2009 21:45 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• reablom
Ja, maar ik ben een beetje achterop geraakt voor wat betreft de hardware specs. Ik weet niet welke specs ik nodig heb voor welke prestaties. Hoeveel MB geheugen en welke kloksnelheid? Nog andere relevante specs?

Geef me die info en ik kan het verder zelf uitzoeken. Daarom gaf ik al aan dat compiz soepel moet draaien. Ik hoef niet de nieuwste 3D games te kunnen spelen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
reablom schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:06:
Hoeveel MB geheugen en welke kloksnelheid? Nog andere relevante specs?
Die zin klopt niet helemaal... De hoeveelheid geheugen en de kloksnelheid zijn niet relevant voor de prestaties, dus "nog andere relevante specs" is fout ;)
Geef me die info en ik kan het verder zelf uitzoeken. Daarom gaf ik al aan dat compiz soepel moet draaien. Ik hoef niet de nieuwste 3D games te kunnen spelen.
Dan voldoet vrijwel elke moderne (budget) videokaart ;)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Uhu, ik zou gewoon de goedkoopste nemen. 7300GS, 8400GS. Iets in die zin.

Ik zou niet meer heel veel geld steken in die machine van je, zeker niet die 41 euro van die 9400GT.
edit: meeste pci-e 2.0 zijn backward compt. dus zal wel lukken
Ligt eerder aan je moederbord. Stond toen nog wel een bericht op T.net die dat uitlegde met die marges e.d.

[ Voor 34% gewijzigd door Bolletje op 20-07-2009 22:58 ]

• reablom
Avalaxy schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:10:

Die zin klopt niet helemaal... De hoeveelheid geheugen en de kloksnelheid zijn niet relevant voor de prestaties, dus "nog andere relevante specs" is fout ;)
Wat zijn dan wel de relevante specs van een videokaart?

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
reablom schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:58:
[...]

Wat zijn dan wel de relevante specs van een videokaart?
Eerder de gebruikte architectuur (core bijv.) in combinatie met het gebruikte geheugen en de snelheden ervan.

Een bepaalde architectuur met een lagere coresnelheid kan wel sneller zijn dan eentje met een hogere snelheid. Ook maken NVIDIA en ATI gebruik van twee heel verschillende architecturen.

[ Voor 24% gewijzigd door Bolletje op 20-07-2009 23:02 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 16:44
Als mijn 3850 al ondersteund word dan weet ik zeker dat de 4350/4550 werken ;)

Zoals eerder gezegd, compiz vraagt geen grafische wonderen, echter heeft jouw kaartje er dan wel last mee. Elke huidige grafische kaart kan compiz gewoon goed draaien, en is ook wel in staat tot de wat zwaardere applicaties.

Als je dus geen zware 3D games speelt (als die al linux ondersteunen) dan voldoet dus elk kaartje. Je hoeft dan in principe niet eens meer te kijken naar cores en geheugen. 512mb is toch wel de standaard vandaag de dag en dat is meer dan genoeg om op bijv een 24" monitor al jouw dingetjes werkend te krijgen :)

één is geen, twee is één

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je videokaarten op prestaties wil vergelijken kan je niet echt kijken naar specificaties, daar zijn ze te complex en verschillend voor. Dus als je "waar voor je geld" wilt moet je benchmarks bekijken. Als je toch geen spellen meer speelt ofzo voldoet een low-end kaartje van een nieuwe serie wel, bijvoorbeeld een HD4350. (maar ik heb geen ervaring met Ubuntu dus ik weet niet of er iets in zit wat "grafisch geweld" nodig heeft).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Volgens mij is de performance absoluut niet belangrijk voor je, dus waarom koop je niet gewoon de goedkoopste kaart uit de nieuwste serie? Even kijken of er VGA en DVI op zit (of een verloopje) en klaar ben je.

Om je vraag over PCI-e 2.0 nog even duidelijk te beantwoorden: een PCI-e 2.0 kaart werkt vrijwel altijd in een PCI 1.0a slot, behalve bij enkele VIA chipsets. Aangezien jij een nForce4 chipset hebt zit dat dus wel goed.

specs

• reablom
t lijkt erop dat de relatief oude Ati kaart die er nu in zit niet eens zo'n slechte is.
Wat vergelijken op gpureview.com en de veel nieuwere 9500GT lijkt niet eens sneller:

http://www.gpureview.com/...s.php?card1=574&card2=321

Of is juist die ene spec waarop de nVidia wel hoger scoort de meest belangrijke.

Ik natuurlijk niet veel zin geld uit te geven en een mindere kaart ervoor terug te krijgen...

De eerder genoemde 7300GS scoort overigens op alle punten veel lager.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Concludeer je de prestatievergelijking van beide kaarten nou op basis van eigenschappen? Dat werkt niet helemaal...
bwerg schreef op maandag 20 juli 2009 @ 23:51:
Als je videokaarten op prestaties wil vergelijken kan je niet echt kijken naar specificaties, daar zijn ze te complex en verschillend voor. Dus als je "waar voor je geld" wilt moet je benchmarks bekijken.
Korte samenvatting: De x800 was ooit een high-end kaart en kan qua prestaties best uitkomen bij een moderne mid-end kaart (GS9500). De GS7300 was ooit een doodnormale low-end kaart en presteert dus lager dan een moderne low-end kaart... die moet je sowieso niet nemen.

Kleine toevoeging: je geeft (als ik het goed begrijp) aan dat je bovenal driverondersteuning wilt, die heb je het langst met een nieuwe serie (HD4xxx of GF9xxx dus).
Verder is je prestatie-eis dat compiz werkt, heb ik geen ervaring mee maar lijkt me een relatief lichte taak voor een graka (of heb ik het mis?). Dus een nieuwe low-end voldoet al. Mocht je pc toch traag worden dan lijkt me dat eerder aan de CPU liggen, dus veel meer is ook overkill.

Conclusie: neem een HD4350 of een HD9400GS, of als je écht zeker wilt zijn van redelijke prestaties neem je een HD4550 (is nauwelijks duurder dan HD4350 in de pricewatch).

[ Voor 27% gewijzigd door bwerg op 22-07-2009 22:46 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• reablom
Ik denk dat t een 9500GT (512MB versie met DDR3 geheugen) wordt. Iets duurder dan 50 euro, maar in de meeste benchmarks ook een stukje sneller dan de 9400GT.

Laatste vraag, voor de zekerheid: mijn voeding is max 300W op de 12V lijn. Is dat voldoende voor deze kaart?

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
reablom schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:40:
Ik denk dat t een 9500GT (512MB versie met DDR3 geheugen) wordt. Iets duurder dan 50 euro, maar in de meeste benchmarks ook een stukje sneller dan de 9400GT.

Laatste vraag, voor de zekerheid: mijn voeding is max 300W op de 12V lijn. Is dat voldoende voor deze kaart?
Waarom dan geen 9600gt? Iets duurder maar presteerd ook iets beter.
Dan kan er nog wel een betere kaart in, iets duurder maar presteerd wel iets beter, zo kan je altijd doorgaan.
En max. 300 watt op de 12 volt lijn moet zat zijn voor een 9500gt, die gebruikt nog geen eens 75? of net wat meer?

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Deze Nv 9500GT videokaart gebruikt in zijn geheel 50Watt. Die ATi x800 gebruikt 49Watt. Die ene Watt meer zal niet je voeding dusdanig belasten dat je systeem hieronder lijdt.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
EdwardvGelder schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:52:
[...]

Waarom dan geen 9600gt? Iets duurder maar presteerd ook iets beter.
Dan kan er nog wel een betere kaart in, iets duurder maar presteerd wel iets beter, zo kan je altijd doorgaan.
Een 9600GT is veel te goed voor dat systeem. Je merkt het verschil denk ik niet eens met een 9500 en 9600.
En max. 300 watt op de 12 volt lijn moet zat zijn voor een 9500gt, die gebruikt nog geen eens 75? of net wat meer?
Minder, omdat er ook versies zonder PEG-connector zijn. Een PCI-e slot kan maar tót 75 Watt leveren, dus dan moet die kaart wel minder gebruiken ;) Zelfs overgeklokt kan een enkele PCI-e slot het nog wel baas.

Ik zou trouwens voor een 9400GT Passief gaan met HDMI. Dan kan je altijd nog je PC gebruiken als Mediacenter en is die een stuk stiller. De 9400GT en 9500GT overklokken ook nog wel goed dus dan kan je er nog proberen wat extra performance uit te halen.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Als het alleen om Compiz gaat dan is de open source driver geen probleem. Dat zou met een X800 moeten werken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
- geldt ook voor nieuwere nVidia kaarten die compiz bah - maar dat is een persoonlijke mening moeten ondersteunen.

Wat er vooral uit geldt is dat je op zoek moet naar goede vergelijkingsmateriaal, zowel wat prestaties als compatibility betreft - specs en hearsay zijn gewoonweg geen goede maat voor wat dan ook. Neem eens een kijkje op www.phoronix.com :z

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 24-07-2009 00:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.