surround set van sony

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 21:02
Ik las in een reclame folder van de V&D dat ze een surround setje te koop hadden staan.
Prijskaartje van zo'n 600 guldentjes.
Wat krijg je?

sony dolby surround set
audio/video recevier, 5 x 50 Watt muziekvermogen
rds tuner met 30 programmeerzenders
2 surroundspeakers en 1 centerspeaker

Ik weet niet wat voor type het is maar hij ziet er zo fucking blits uit met veel functies :9~ :9~ :9~

maaruuh, ik zit wat in een kleinbeetje geldnood :'(

Hij staat in het krantje van de V&D 'Prijzencircus'

Ik ben bezig met een plaatje te zoeken dus die komt er nog ff aan.
Wat vinden jullie hiervan?

• jan-marten
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/janmarten/images/surround.jpg

die begint er op te lijken dus

[off topic]
hoezo beetje reclame ;)
[/off topic]

Verwijderd

It's a sony...

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 10:21

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

(jarig!)
Op donderdag 01 maart 2001 20:12 schreef jan-marten het volgende:
Ik weet niet wat voor type het is maar hij ziet er zo fucking blits uit met veel functies :9~ :9~ :9~
Erm, volgens mij gaat het vooral om 'het geluid' en niet om het uiterlijk (is ook wel belangrijk), dus : GEEN SONY

[edit: ging iets fout met database :? ]

Verwijderd

ik heb deze receiver ook, let wel op:
het is geen Dolby Digital, maar een Prologic, dat betekent dat als je een dvd speler gaat kopen, dan zul je er eentje moeten hebben met een digitale decoder. Voor de rest geeft het perfect geluid echt waar en dat geld ook gewoon voor muziek. Als je al grote zuilen thuis hebt staan hoev je bij deze receiver geen sub te hebben

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Koop toch in godsnaam een stereosetje, is al duur genoeg. Dit soort setjes zijn kinderspeelgoed.

Jag

Verwijderd

Nog een tip: koop GEEN sony speakers.

Moet je eens naar een stereozaak gaan en sony speakers tegenover even dure speakers zetten van een ander merk, zeg JBL, moet je een horen wat het scheelt...

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12

ALH

alstublieft geen Sony knoppenorgel :r

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Als je niet al te veel te besteden hebt, haal dan ergens een simpele Pioneer. Dat is al een vooruitgang. Liefst eentje met 5x gelijk vermogen (bijv. 5x80 Watt) en een 6 channel input. Als je dan een DVD hebt met ingebouwde decoder kun je de 6 kanalen met elkaar verbinden en heb je Dolby Digital.
Een andere mogelijkheid is gewoon even wachten, niet te gehaast doen, en een Dolby Digital receiver kopen. Hoeft niet eens een zo gek dure te zijn (zoals 3000,- tot 8000,-, een wat goedkopere zal denk ik ook wel voldoen aan je eisen (je hebt ze al vanaf 900,-).

Volgende stap is de speakers. Uit je bericht maak ik op dat je niet zo erg audiofiel bent en dus niet snel speakers van 3000,- per stuk zal kopen. Daarom raad ik aan gewon ergens een redelijk setje te kopen. En ik bedoel dan 5 kleine gelijke speakers en een subwoofer. Deze configuratie zal al een stuk beter klinken dan zo'n Sony set.

Beter kan natuurlijk ook, maar dat kost ook een paar centen. Voor high-end hometheatre advies kun je beter naar het DVD forum gaan, afdeling Home Theatre.

---------------------------------------------
Wat Sony betreft, ze zijn leuk als je nog jong bent (10 - 18 ofzo) en je wilt een leuke goedkope set voor op je kamertje. Tja, dan kom je eerder uit op zo'n Sony flipperkast/fruitautomaat. Of tegenwoordig van die crappy pc speakers. Maar voor het betere surroundwerk koopt men vaak de spullen los (receiver/versterker, cd speler, dvd speler, speakers)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• jan-marten
Ik moet toegeven dat sony niet als beste is als je een audiofiel bent. Geloof me, ik ken er eentje die zo is (die is audiotechnicus bij de lokale omroep).
Harman en Kardon heet dat merk. CD speler is al 1200 ballen. Dat heb ik er niet echt voor over.

En volgens mij is mp3 zo fucked op als het maar kan zijn, als je dit over zo'n setje draait dan hoort het nog een keer zo erg (IMO)

* jan-marten noemt zulke drangen tot aankoop weleens hete hei, bedenkt zich 3x en koopt toch niet

Ik denk dat ik nog ff ga wachten.

Wat is nou dat verschil eigenlijk tussen dolby surround (met 5 speakers) en dat andere wat je bij DVD's aantreft nou eigenlijk?
Is die eerste zo dat de versterker zelf uitrekend wat er van achter komt? En die tweede die versterkt alleen 5 inkomende signalen van bijvoorbeeld DVD???

(ikke newbie zijn op dit gebied)

thnz

Verwijderd

pffff 1200 balen dat is nog nix

hier deze Krell cd-speler KPS25sc

kost 75.000,00 (Ja Echt Waar)

Rene

Verwijderd

bij dolby souround zijn de twee achter kanalen stereo

en bij Dolby digital mono

Rene

Verwijderd

als je meer wild weten over de verschillende sourround soorten kijk dan hier maar eens

http://www.dvdfaq.nl/dvdfaq/hometheater.html#Verschillende soorten surround-sound

Rene

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

bij dolby souround zijn de twee achter kanalen stereo
en bij Dolby digital mono

Rene

Dat is dus precies andersom Dolby Digital = Stereo en Dolby Surround (Prologic) = Mono aan de achterkant |:( dus de 2 rear speakers verder merk je niet zo echt het verschil als je geen audiofiel ben :)

Grtz

Cool0

BTW er zijn ook dvd spelers met een INTERNE Dolby digital aansluiting dus dan heb je geen dure reciever meer nodig deze dvd spelers beginnen pas vanaf ongeveer de 1000 pientermannen.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

zeker niet Dolby Digital zijn 5 aparte kanalen dus 5 mono kanalen
en bij pro logic is het stereo(de rear)

Rene

Verwijderd

ik zal het nog eens uitleggen

De nieuwste vormen van surround zijn Dolby Digital (DD), Digital Theater System (DTS), op dit moment het ultieme in thuistheater. Beide systemen hebben zes gescheiden geluidskanalen. Twee vóór (de hoofdkanalen), twee achter (de surroundkanalen), een dialoog- of midkanaal en een laagfrequent of LFE-kanaal. In principe zijn er dus zes luidsprekers nodig om dit signaal goed weer te geven. Minder kan ook, is misschien zelfs wel gewenst, maar dat bespreken we later. Nu even de 'basics'. Zowel DD als DTS worden ook wel 5.1 systemen genoemd. De 1 in het 5.1 staat voor het LFE-kanaal. Dit is geen volwaardig kanaal, maar bevat slechts de diepe bassen onder de 180Hz. Alle andere kanalen zijn volwaardige kanalen, met volledig frequentie- en dynamisch bereik (het verschil tussen hard en zacht volume).

Een term die veel gebruikt wordt is AC-3. De AC daarin staat voor audio-coding. Audio-coding is een manier om geluid te comprimeren (zodat het minder ruimte inneemt op de DVD) op basis van aannames over de hoorbaarheid van geluiden. Psycho-akoestiek heet dat. Geluiden die volgens het AC-3 model niet hoorbaar zouden zijn, worden weggelaten. In principe betekent 'weglaten' dat het origineel beter zou moeten klinken, in de praktijk is niet zo. Zowel Dolby-Digital als DTS gebruiken audio-coding om geluid te comprimeren en klinken beter dan bijvoorbeeld de originele CD-kwaliteit. DTS gebruikt daarbij een lagere compressie-factor en zou daardoor iets beter kunnen klinken dan DD.

Er zijn nog andere systemen, allereerst het wat oudere Dolby Surround en Dolby Pro-Logic systeem. Beide hebben twee volwaardige voorkanalen en een beperkt achterkanaal Dolby Pro-Logic en Dolby Surround hebben dus géén midkanaal of subwoofer-kanaal. Dolby Pro-Logic decoders hebben weliswaar een midkanaal-aansluiting, maar dat bevat gewoon de monocomponent van de hoofdkanalen. Al het geluid dat in het linker en het rechterkanaal hetzelfde is, wordt door het midkanaal gestuurd. Sommige Dolby Pro-Logic decoders hebben ook een subwoofer aansluiting, maar dat is gewoon de laagfrequent-component van de hoofdkanalen, de decoder filtert die zelf uit het hoofdsignaal, het maakt geen onderdeel uit van de standaard. ****De achterkanalen van Dolby Pro-Logic en Dolby Surround zijn mono en van beperkte bandbreedte***. Het signaal van het achterkanaal wordt in de twee hoofdkanalen 'verstopt' (door ze in tegenfase aan beide kanalen toe te voegen). Dit heet matrixcodering. Een geoefende luisteraar kan de aanwezigheid van deze zogenaamde matrixcomponent ook gewoon horen in de hoofdkanalen en het is dan ook niet een bepaald 'audiofiele' oplossing. Het verschil tussen Dolby Surround en Dolby Pro-Logic is dat er andere decoders worden gebruikt bij het afspelen, de opnames zijn exact gelijk. Een Dolby Pro-Logic decoder is een wat 'luxere' Surround decoder, die wat extra trucjes gebruikt om het zogenaamde matrixsignaal zo goed mogelijk te ontrafelen.

Dan THX. THX is iets heel anders. Sommige mensen moeten altijd overdrijven en dit is daar een voorbeeld van. THX is een kwaliteitsstandaard voor Dolby Pro-Logic en Dolby-Digital en tegenwoordig ook DTS. Niet perse een goede echter, de meningen verschillen daar over. Goedbedoeld, ongetwijfeld, maar bedacht door special-effects mensen, niet door goede audio-ingenieurs. Een THX-installatie voldoet aan bepaalde normen die helaas de (audiofiele) geluidskwaliteit niet altijd ten goede komt. U moet hierbij denken aan 'rondom' of tweezijdig afstralende achterluidsprekers (bipool, een normale luidspreker is monopool) en speciale geluidscorrecties en toonregelingen. Het enige voordeel van THX is dat het bepaalde decoderinstellingen normeert en THX apparatuur onderling veel beter uitwisselbaar is dan normale apparatuur. Een echte THX installatie heeft echter meer handicaps dan voordelen.

Nog zo'n voorbeeld is Dolby Digital EX (DD-EX). Een extra achterluidspreker, een midluidspreker voor achter. Een 6.1 systeem dus. Is een midluidspreker voor al discutabel als er wordt gestreefd naar goede geluidskwaliteit, een extra midluidspreker kan alleen maar worden bedacht door mensen die denken dat meer beter is. Zoals we straks kunnen zien, is het omgekeerde vaak eerder waar.

Dit artikel gaat in principe uit van DD en DTS installaties zonder de EX-extensie.

Rene

Verwijderd

-------------------------
Dat is dus precies andersom Dolby Digital = Stereo en Dolby Surround (Prologic) = Mono aan de achterkant dus de 2 rear speakers verder merk je niet zo echt het verschil als je geen audiofiel ben

Grtz

Cool0
------------------------------------
Dat Merk je zeker dus dat is flauwekul
of heb je zelf nog Dolby Surround soms?:r

Rene

Verwijderd

Voor alle duidelijkheid:
Dolby Surround Pro-logic:
2 analoge signalen, met daarin nog twee extra kanalen (center en surround) gecodeerd. Dus 4 verschillende signalen na decodering. Surround en center kanalen hebben een beperkte bandbreedte.

Dolby Digital:
6 kanalen (front-l, front-r, center, surround-l, surround-r, LFE), gecodeerd in éém digitaal signaal. De front-l, front-r, center, surround-l en surround-r hebben volledige bandbreedte (20 - 20.000 Hz) en worden aangevuld met het .1 signaal van de actieve subwoofer.

DTS:
zie Dolby Digital, alleen met een twee keer zo hoge bitrate.

Nog vragen?

Verwijderd

Volgens mij heeft deze versterker wel een 5.1 input en de dvd speler ook een 5.1 output. Dus wel DD!! Maar ik vind het een onzinnige oplossing. Je koopt dan een te dure DVD speler en dat is zonde. Je kan beter meer geld in je versterker pompen!! Dan heb je veel vetter geluid. Koop Bijvoorbeeld zo'n pioneer versterker met DD en DTS decoder en een elcheapo Pioneer dvd 535. Koop vervolgens wat leuke speakertjes van een echt merk en klaarriiieee. Ik denk dat je het wel red voor die 1600 duiten
succ en de Mazz
Pagina: 1