Toon posts:

Moederbord, mobo,....

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik ben mss wel een gamer maar daar stopt het wel bij...
Ik wil wat bijleren en begin dus deze keer met het ineensteken van mijn pc in plaats van een volledige te kopen.

Kan iemand mij al zeggen welk moederbord ik best koop?

Ik moet er uiteindelijk genoeg ram op kunnen zetten en enzo... en in de toekomst moet ik het ramgeheugen nog kunnen uitbreiden omdat ik niet "volgend jaar" opnieuw een pc moet komen ;)
Overklokken is echt geen must, omdat ik er het nut niet van in zie :)
Een op en top gamecomputer moet het nu ook weer niet zijn, maar gewoon een pc voor binnen de familie waar redelijk goed op gegamed moet kunnen worden.

Uiteindelijk heb ik een budget van ongeveer €1200. Als dit te weinig is laat dan iets weten, dan zal ik mijn budget of te wel mijn eisen bijstellen.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
voor 1200 euro kan je net zo goed de BBG gamecomputer kopen, ben je in één keer klaar lijkt me, en je weet dan zeker dat alles het doet zoals het zou moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dat juist een BBG gamecomputer?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:48
Voor mijn schoonvader heb ik een pc in elkaar gezet met de laatste Quad Core AMD, 8GB RAM en nog wat meuk waarbij alleen de grafische kaart nog iets hoger kan. Kwam uit op 800 euro. Dus voor 1200 moet je zeker iets leuks in elkaar kunnen zetten. Wat houdt je trouwens tegen om daarvoor gewoon lekker naar een computer winkel te gaan?
In principe moet je in mijn ogen beginnen met veel reviews lezen.

De Tweakers Best Buy Guide game computer. Wat wij dus een Best Buy vinden zeg maar.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 20-07-2009 10:52 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Asus M4A78T-E(mobo) €119,-
Corsair 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit €79,-
AMD Phenom II X4 955 Black Edition €189,-
MSI R4890-T2D1G-OC €189,-
Cooler Master RealPower M620 €85,-

nou hier heb je de hoofd onderdelen en dan ga ik er vanuit dat je zelf nog hard drives heb etc..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Arunia
Goh, dat lijkt heel sterk op de pc voor mijn schoonvader. Alhoewel ik voor de TS toch echt geen mobo met onboard graka zou kiezen.
Daarnaast nog een SSD schijf als C wat zeker in die 1200 euro zou passen. Maar goed, neem eens een kijkje bij de BBG hier op het forum.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:51:
Een aantal pc's die 1x in de zoveel tijd worden samen gesteld voor verschillende doelen.

Zie ook: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2009

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn schoonvader heb ik een pc in elkaar gezet met de laatste Quad Core AMD, 8GB RAM en nog wat meuk waarbij alleen de grafische kaart nog iets hoger kan. Kwam uit op 800 euro. Dus voor 1200 moet je zeker iets leuks in elkaar kunnen zetten. Wat houdt je trouwens tegen om daarvoor gewoon lekker naar een computer winkel te gaan?

Mooi bedankt heb je dan ook een firewire? Weet wel niet waar dit juist voor is maar naar het schijnt toch redelijk belangrijk.
En bluetooth? Zodat het mogelijk is een draadloze muis en bord te hebben.
Staat er ook een draadloze netwerkkaart op?
Kun je mss specs van die pc doorsturen? is dat al lang geleden (volgens "computertijd") dat je die pc hebt samengesteld?

veel vragen maar toch al bedankt als iemand ze antwoord!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2009 11:04 ]

• Arunia
Alternate
code type Merk Naam Prijs
GDEA01 Moederbord Asus M4A78T-E € 115,00
HD2A41 Processor AMD Phenom II X4 955 BE € 219,00
ICIF5N Geheugen CorSair 6 GB DDR3-1600 Tri-Kit € 119,00
TN5O13 Voeding OCZ ModXStream Pro 500W € 59,00
AEBW13 HDD WD WD10EADS 1TB Green € 75,00
TQXM08 Behuizing CoolerMaster Centurion 534 zilver/zwart € 55,00
YOBM8U OS MicroSoft Windows Vista HP 64 NL voucher € 109,00
Totaal: € 751,00

Dat is de hele pc.
Het moederbord zou ik er eentje nemen zonder onboard grafische kaart.
Daarnaast moet je kijken welke Grafische kaart je wilt hebben (nVidia chip of ATI)
En daarbij moet je kijken of je dus voor een nForce of een ATI chipset wilt gaan op het moederbord.
Crossfire en Sli moet je ook nog naar kijken wil je later 2 grafische kaarten in de computer hebben.
Ik zelf ben fan van Asus voor het merk moederborden, maar er zijn zat andere merken.

Overigens die Tri-modules kunnen niet op dat moederbord en het geheugen is 8GB geworden van OCZ. Verder is dat hetgeen wat mijn schoonvader nu heeft.

De pc heb ik afgelopen zaterdag in elkaar gezet. De onderdelen zijn vrijdagavond gekocht.
Dus niet oud.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 20-07-2009 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:56:
Asus M4A78T-E(mobo) €119,-
Corsair 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit €79,-
AMD Phenom II X4 955 Black Edition €189,-
MSI R4890-T2D1G-OC €189,-
Cooler Master RealPower M620 €85,-

nou hier heb je de hoofd onderdelen en dan ga ik er vanuit dat je zelf nog hard drives heb etc..
hard drives? Wordt ik dan veronderstelt dat ik die recupereer van mijn vorige pc?
Als dit de hoofdonderdelen zijn, welke bijonderdelen neem ik dan er best bij?

Nogmaals alvast bedankt bij voorbaat om dit te lezen én te beantwoorden

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:58:

Mooi bedankt heb je dan ook een firewire? Weet wel niet waar dit juist voor is maar naar het schijnt toch redelijk belangrijk.
Als je niet weet waar het voor is, dan gebruik je het waarschijnlijk ook niet ;) Firewire is een bepaalde aansluiting, net als bijvoorbeeld USB. Firewire wordt voornamelijk gebruikt bij digitale camcorders en ook bij externe harddisks. Ik zou dit niet zo snel als selectiecriterium gebruiken, behalve natuurlijk als je het daadwerkelijk gaat gebruiken.
En bluetooth? Zodat het mogelijk is een draadloze muis en bord te hebben.
Is niet standaard, maar ik dacht dat er wel enkele moederborden waren met BT. Meestal wordt dit gedaan door een BT module die je in een USB poort stopt. Dit soort specs kun je allemaal op de website van de fabrikant lezen
Staat er ook een draadloze netwerkkaart op?
Ook dit vind je op de site van de fabrikant.

Een computer samenstellen is niet heel erg moeilijk, maar het is zaak dat je niet te veel in één keer wilt. Maak voor jezelf een lijstje van wat voor dingen je daadwerkelijk nodig hebt. Neem bijvoorbeeld de BBG's door voor goede tips over configuraties (ook op andere sites geven ze vergelijkbare tips, dus een beetje rond koekeloeren kan nooit kwaad) en bepaal dan zelf welke onderdelen je gaat kopen. Neem ook reviews en benchmarks door van de onderdelen die je wellicht interessant vind, zodat je een goed beeld krijgt of je beter dit ene moederbord, of toch beter die andere kunt nemen. Verwacht geen kant en klaar antwoord, om een computer te krijgen precies zoals jij wilt, zul je zelf aan de slag moeten! :)

Neem ook vooral HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? door om te bepalen welke onderdelen je nodig gaat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Mad Marty op 20-07-2009 11:08 ]

Rail Away!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Arunia schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:51:
Wat houdt je trouwens tegen om daarvoor gewoon lekker naar een computer winkel te gaan?
Omdat die verkopers vre-se-lijk zijn. Ze denken alles te weten, lullen vaak onzin, smeren je de duurste dingen aan die je helemaal niet nodig hebt. Nee daar heb je echt belachelijk weinig aan. Behalve de rijke nono die er helemaal niets van wil weten, maar gewoon een goede PC wil en flink wil betalen.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Arunia
Muizen en toetsenborden hebben hun eigen bluetooth zenders, dus die hoef je niet te hebben.
Firewire werd vroeger veel gebruikt, maar tegenwoordig is het allemaal USB, Het enige waar je FireWire voor gebruikt nu zijn ouders video camera's met tapes die zo op de computer aangesloten worden om de data over te zenden voor het bewerken.
Draadloos netwerk moet je bijna altijd los kopen.

@hierboven,
dat is waar alhoewel bij sommige zaken ik toch wel geholpen ben wanneer ik de verkeerde keuze had gemaakt (tri memory e.d.).
Maar goed, een groot aantal zijn nonos.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 20-07-2009 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt Arunia!

En moet er bij dit niks extra?
Hoe komt het dat het zo weinig kost?
als je een game pc koop in de winkel met zelfs minder ram betaal je makkelijk boven mijn 1200€.
Want waar ik heb mij laten wijsmaken dat een pc in elkaar steken niet goedkoper is dan een gewoon 1 te gaan kopen in mediamarkt (rekeninghoudend met wat ik wil) .

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:06:
[...]

hard drives? Wordt ik dan veronderstelt dat ik die recupereer van mijn vorige pc?
Als dit de hoofdonderdelen zijn, welke bijonderdelen neem ik dan er best bij?

Nogmaals alvast bedankt bij voorbaat om dit te lezen én te beantwoorden
dan moet je als je volledig nieuwe PC wil de post van Arunia maar is bekijken ;) die heeft alles opgezocht inclusief schijven etc

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Arunia
Ik zou er alleen nog wel een Solid State Disc (een snel model) in zetten voor de snelheid. Dan kun je zeker nog een tijd vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:12:
Ik zou er alleen nog wel een Solid State Disc (een snel model) in zetten voor de snelheid. Dan kun je zeker nog een tijd vooruit.
en dit is ook iets dat je op jouw moederbord plaatst?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 10:51:
De Best Buy Guides, die om de maand de beste prijs/prestatie/kwaliteit pc's probeert neer te zetten;
http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/reviews/

Aangezien je aangeeft niet echt een die-hard gamer te zijn, en dat het meer een familie-pc betreft, zou ik zeker niet naar het hoogste segment kijken. Je betaald dan recordprijzen voor iets wat je blijkbaar niet zult missen.
Maar zie bijv. Game- en high-end gamesysteem en Multimediasysteem: familie pc-editie.

[ Voor 68% gewijzigd door frickY op 20-07-2009 11:18 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

nee dat hang je in de kast met een sata kabel (gaat wel aan het mobo hangen via die kabel) en een power kabel eraan..

let wel op dat je hier wel windows installatie op uitvoerd ;)

• Arunia
Dat is eigenlijk een nieuw soort hardeschijf. Ze zijn alleen vrij prijzig, niet super groot (redelijk prijs heb je ongeveer 60 GigaByte), maar wel ontiegelijk snel.

Verwijderd

Topicstarter
Guillome schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:08:
[...]

Omdat die verkopers vre-se-lijk zijn. Ze denken alles te weten, lullen vaak onzin, smeren je de duurste dingen aan die je helemaal niet nodig hebt. Nee daar heb je echt belachelijk weinig aan. Behalve de rijke nono die er helemaal niets van wil weten, maar gewoon een goede PC wil en flink wil betalen.
dat wou ik ook zeggen maar dacht het zo te laten...

Verwijderd

Topicstarter
Die Best Buy Guide is wel degelijk handig...
Het probleem bij beginners zoals ik is dat ze niet weten hoe te beginnen en vaak niet de goede woorden intypen op google... :)

• prime9391
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05-2025

prime9391

Eat this

Ik wil je niet perse naar een webwinkel sturen, maar ik gebruikte voor mijn systeem de systeembuilder van alternate. Zo weet je precies wat allemaal samen gaat, maar natuurlijk kunnen ze je altijd in de winkel nog even bijsturen!

alternate pc builder

Verder zou je ook even kunnen kijken naar mijn systeem, die ook aardig in jouw buget past. Toentertijd 1100 euro voor betaald.

veel succes en voor jou misschien wel plezier omdat het je eerste keer is:P

Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:21:
Die Best Buy Guide is wel degelijk handig...
Het probleem bij beginners zoals ik is dat ze niet weten hoe te beginnen en vaak niet de goede woorden intypen op google... :)
Neem dan gewoon HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? door, die ik je eerder heb aangeraden. Zo moeilijk is het echt niet, maar je moet gewoon even tijd steken in het leren wat je nodig hebt e.d.

Rail Away!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:11:
als je een game pc koop in de winkel met zelfs minder ram betaal je makkelijk boven mijn 1200€.
Want waar ik heb mij laten wijsmaken dat een pc in elkaar steken niet goedkoper is dan een gewoon 1 te gaan kopen in mediamarkt (rekeninghoudend met wat ik wil) .
En wie heeft dat gezegd? De medewerker van mediamarkt zeker ;) 1200 euro kan je (in mijn ogen) een monsterding voor kopen, mijn game-pc kostte een half jaar geleden 850 euro (inc. monitor e.d.) en in dat half jaar is alles nóg beter en goedkoper geworden :P.

Ik zou trouwens uitgaan van de BBG-pc's, bijvoorbeeld de familie-pc en dan eventueel nog een mooiere videokaart erin als je er nog een betere game-pc van wilt maken. Ben je voor onder de duizend euro klaar, weet je zeker dat het werkt en dat er goed spul inzit. (en draadloze muis en toetsenbord vind ik zelf trouwens irritant, ben je lekker aan het gamen en dan moet je weer de boel op gaan laden/batterij vervangen, hoe gaat dat tegenwoordig :P een draad werkt altijd :D)

Oh, en ook handig zijn de fora naar aanleiding van de BBG, dus voor het game-systeem en de familie-pc, als je een leuk pc'tje bij elkaar hebt gezocht kan je daar vragen of er nog iets verbeterd kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 20-07-2009 11:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Arunia schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:08:
@hierboven,
dat is waar alhoewel bij sommige zaken ik toch wel geholpen ben wanneer ik de verkeerde keuze had gemaakt (tri memory e.d.).
Maar goed, een groot aantal zijn nonos.
Ligt er inderdaad aan welke winkel. Als je Informatique belt ofzo, die lui weten wel waar ze het over hebben. Maar de computershops in de stad zijn over het algemeen 1 pot nat

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke hardware je moet kopen is iets dat je prima zelf kunt uitzoeken, zie ook PMG Beleid.
Dit topic gaat daarom ook op slot. Je kunt in de BBGs kijken voor samengestelde PCs en kijken waarom daar bepaalde keuzes zijn gemaakt, zodat je op die manier op weg geholpen wordt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.