Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Toegang krijgen tot beveiligde mappen

Pagina: 1
Acties:

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
Hoi,

Vorige week is mijn laptop gecrashed. Ik hen een andere schijf er in moeten zetten en ben nu aan het proberen bestanden veilig te stellen van de kapotte schijf. Dat lukt in zoverre totdat ik bij mijn users map kom in documents and settings. Ik kreeg in xp dat de toegang was geweigerd. In vista kon ik wel op doorgaan klikken zo eigenaar van de map worden. Ik kan nu zonder problemen door de mappen bladeren maar kan niets openen of kopieëren. Bij kopieëren krijg ik dat ik niet gemachtigd ben deze handeling uit te voeren.
Nu ben ik wel aan het kijken bij de beveiliging enzo maar snap hier helemaal niets van. Kan iemand mij vertellen op welke map ik het beste kan staan en wat ik dan moet instellen zodat ik alles weer kan met de onderliggende bestanden? Ik had de map ooit een keer beveiligd omdat de laptop destijds voor reparatie opgestuurd moest worden maar heb het bij terugkeer na reparatie blijkbaar vergeten uit te zetten. Mijn account op de laptop was beveiligd met een wachtwoord en als ik in mijn account was ingelogd kon ik verder gewoon alles met de bestanden. Maar ja die windows installatie start niet meer op.
Dus voor de duidelijkheid. Schijf komt uit een windows xp home systeem en ik heb hem nu aan Vista home premium hangen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb een paar bestanden dringend nodig. Nu stelt het mij wel weer gerust dat ik ze zie en dat de schijf dus nog wel benaderbaar is maar kan er verder niets mee.
Bij een andere niet beveiligde users map kan ik wel lezen en schrijven..

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Zijn de bestanden gecodeerd of niet?

Heb je ook al in de FAQ gekeken?

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Ownership veranderen naar een gebruiker op je Vista machine

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• tajvdz
ik weet niet of mijn bestanden gecodeerd zijn

en ownership heb ik volgens mij al aangepast..

• Saab
replaced the ownership naar je nieuwe gebruiker? Ook voor de onderliggende mappen?

• tajvdz
de faq gaat over windows xp..
schijf hangt nu aan vista

• tajvdz
Saab schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:09:
replaced the ownership naar je nieuwe gebruiker? Ook voor de onderliggende mappen?
dat volgens mij niet en dat lukt me niet..
weet althans niet hoe ik dat op de juiste manier moet doen

ik denk iedere keer dat ik het goed gedaan heb en dan gaat het alsnog niet

[ Voor 11% gewijzigd door tajvdz op 19-07-2009 19:18 ]

• Saab
Properties->Security settings->Advanced-> Owner, click user and tick Replace owner on subcontainer and objects.

Vista of XP zou mi geen verschil mogen maken, het zijn de NTFS rechten die je aanpast.

• tajvdz
Saab schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:22:
Properties->Security settings->Advanced-> Owner, click user and tick Replace owner on subcontainer and objects.

Vista of XP zou mi geen verschil mogen maken, het zijn de NTFS rechten die je aanpast.
lijkt wel of ik het zo heb gedaan maar lukt me toch niet..

erg frustrerend want ik zie iets over het hoofd wardoor ik nu al een hele tijd zit te kloie en ik weet niet wat!

als van mijn documenten de eigenschappen neem dan staat er bij beveiliging naam of groepen gebruikers. als ik dan op het account klik waar mee ik nu in vista ben dan staat bij machtigingen dat ik volledig beheer zou hebben. het enige wat ik echter kan als ik de map in ga is bladeren. bij openen en kopieeren heb ik niet de juiste machtigingen.

als ik bijvoorbeeld een excel bestannd open dan krijg ik het document is mogelijk alleen-lezen of gecodeerd.
als ik dat scherm sluit dan komt er een pop dat ik geen toegang kan krijgen tot het bestand.

als ik een afbeelding probeer te openen dan zegt de windows viewer dat ik niet gemachtigd ben om de bestandslocatie te openen

[ Voor 42% gewijzigd door tajvdz op 19-07-2009 19:36 ]

• Saab
Hoe heb je die map dan ooit beveiligd?

Welke eigenaren zie je op die mappen staan? Als het een gebruiker is van je oude schijf, zou je een SID nummer moeten zien.

Misschien dan toch niet goed vervangen ergens?

[ Voor 13% gewijzigd door Saab op 19-07-2009 19:33 ]

• tajvdz
ik weet niet wat ik zie en wat ik heb gedaan. wil alleen zo snel mogelijk weer in de map

• Saab
Hmm, ja daarvoor moet je toch het e.a. even checken en opnieuw proberen..

• tajvdz
Saab schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:32:
Hoe heb je die map dan ooit beveiligd?

Welke eigenaren zie je op die mappen staan? Als het een gebruiker is van je oude schijf, zou je een SID nummer moeten zien.

Misschien dan toch niet goed vervangen ergens?
wat moet ik vervangen? hoe ik het op me laptop ooit heb beveiligd weet ik niet. de rede heb ik hierboven aangegeven. ik had toen ik met mijn account op de laptop was opgestart nooit enige beperking. kon alles met de bestanden zonder wat extra's te hoeven doen. Nu is de windows installatie dus kapot en heb ik na een weet geklooi eindelijk weer toegang tot me schijf gekregen. alle andere bestanden die nog te redden waren er af gehaald maar in documents and settings kwam ik dus niet in de gebruikersmap die van mij is.
dat lkt me nu wel maar kan dus alleen maar bladeren.

ik zie wel iets staan met een ? en een raar nummer als ik op eigenschappen klik maar weet niet wat dat is en waar ik dat aan moet koppelen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tajvdz schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:37:
ik weet niet wat ik zie en wat ik heb gedaan. wil alleen zo snel mogelijk weer in de map
Als jij het niet ziet (of kan laten zien) en niet kan vertellen wat je doet en gedaan hebt, dan heeft het aan ons vragen weinig zin.

Die FAQ entry is dan wel op basis van XP, maar de werking is nog steeds hetzelfde.
Dus als we het nog even in alle rust opnieuw gaan bekijken en goed opletten komen we er vast wel uit.

Let ook even goed op met het verschil tussen EFS encrypted bestanden en een 'normaal' NTFS toegang geweigerd verhaal.
De laatste is een kwestie van recursief de rechten wijzigen, EFS ongedaan maken is een ander verhaal.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tajvdz
alt-92 schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:43:
[...]

Let ook even goed op met het verschil tussen EFS encrypted bestanden en een 'normaal' NTFS toegang geweigerd verhaal.
De laatste is een kwestie van recursief de rechten wijzigen, EFS ongedaan maken is een ander verhaal.
hoe kan ik dat zien?

• Saab
Dat rare nummer is waarschijnlijk de gebruiker van je oude laptop, gooi die weg en voeg jezelf, vanaf je nieuwe laptop toe als nieuwe eigenaar. Je moet jezelf, de nieuwe gebruiker dus in je nieuwe Vista instalaltie, eigenaar zien te maken van je directories en files.

• Saab
Daar voeg ik dus om, hoe heb jij de bestanden op je XP installatie ooit beveiligd? Als je idd encryptie hebt toegepast wordt het een moeilijk verhaal. Als het makkelijk zou kunnen zou het het hele principe van encryptie in elkaar vallen..

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat staat ook in de FAQ uitgelegd, en als je gaat [google=EFS encrypted folder] kom je ook vast wel tegen hoe dat eruitziet en werkt.

EFS encrypted bestanden worden groen gemarkeerd als je dat in Mapopties aangeeft. Handige visuele clue dus.

NTFS permissies kun je eventueel ook via een screenprint of desnoods met de commandline tool icacls laten zien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tajvdz
ik heb de schijf niet in de laptop zitten. heb hem met usb aan me gewone desktop met vista gehangen. daar kon ik het beste op backuppen.

ik lijk ook gewoon eigenaar te zijn van de directories en files. als ik tenminste op de eigenschappen van de map klik in documents and settings.

• tajvdz
alt-92 schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:47:
Dat staat ook in de FAQ uitgelegd, en als je gaat [google=EFS encrypted folder] kom je ook vast wel tegen hoe dat eruitziet en werkt.

EFS encrypted bestanden worden groen gemarkeerd als je dat in Mapopties aangeeft. Handige visuele clue dus.

NTFS permissies kun je eventueel ook via een screenprint of desnoods met de commandline tool icacls laten zien.
bij mij staat versleutelde of gecomprimeere NTFS bestanden in een andere kleur weergeven aangevinkt.
ik zie in documents and settings alle mappen gewoon in het geel staan.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Rustig blijven :)

Vermoedelijk heb je gewoon geen NTFS permissies op de bestanden, dat zul je dus recursief (dus op onderliggende bestanden en mappen) door moeten laten voeren.
Dat kan onder andere via de commandline tool icacls of via de ACL editor in de verkenner.
Dan moet je wel de Geavanceerd button gebruiken anders werkt het nog niet voldoende.

• tajvdz
Saab schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:47:
[...]

Daar voeg ik dus om, hoe heb jij de bestanden op je XP installatie ooit beveiligd? Als je idd encryptie hebt toegepast wordt het een moeilijk verhaal. Als het makkelijk zou kunnen zou het het hele principe van encryptie in elkaar vallen..
ik weet niet hoe ik dat heb gedaan toen. is een paar jaar geleden en was eigenlijk alleen bedoeld om mijn bestanden tijdelijk te beveiligen toen mijn beeldscherm stuk was en de laptop ter reparatie weg moest. ik had het eigenlijk daarna weer uit kunnen zetten.

maar zoals ik al zei ik zie de map in het geel staan dus dan is het niet versleuteld lijkt me.
volgens mij had ik aangeklikt om de bestanden persoonlijk te maken.

• tajvdz
alt-92 schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:54:
Rustig blijven :)

Vermoedelijk heb je gewoon geen NTFS permissies op de bestanden, dat zul je dus recursief (dus op onderliggende bestanden en mappen) door moeten laten voeren.
Dat kan onder andere via de commandline tool icacls of via de ACL editor in de verkenner.
Dan moet je wel de Geavanceerd button gebruiken anders werkt het nog niet voldoende.
ja maar hoe doe ik dit?
kan ik een programma ACL editor downloaden ofzo?
en waar de geacanceerde button gebruiken? bij de eigenschappen van de map of in die ACL editor?

lukt het niet met een linux opstart cd ofzo?
het liefste heb ik het nu in vista want nu zie ik alle bestanden. de schijf is best ver heen en kans is dat hij de volgende keer niet eens benaderbaar is.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tajvdz schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:59:
ja maar hoe doe ik dit?
kan ik een programma ACL editor downloaden ofzo?
en waar de geacanceerde button gebruiken? bij de eigenschappen van de map of in die ACL editor?
Tja, alles voorkauwen gaan we niet natuurlijk.
Kijk nou nog eens op dat tabblad beveiliging. Staat een mooie knop bij: [geavanceerd].
lukt het niet met een linux opstart cd ofzo?
het liefste heb ik het nu in vista want nu zie ik alle bestanden. de schijf is best ver heen en kans is dat hij de volgende keer niet eens benaderbaar is.
Vast wel, maar zolang je alleen blijft vragen en niks doet gebeurt er ook niks.

• tajvdz
het is me bij een sub map gelukt om bestanden te openen. ik zie nu dat de vinkjes een andere kleur hebben.

als ik hetzelfde wil doen bij de users map dan komt ie met foutmeldingen dat het niet lukt voor bepaalde bestanden.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Icacls al geprobeerd?
Is pas de derde keer dat het genoemd wordt hoor... uiteraard wel even in een Commandprompt gebruiken met Admin rechten.

• Saab
Ik voelde dat alt-92 ging reageren..

Het principe bestaat eruit dat je jezelf, vanuit je nieuwe Vista installatie toevoegt als nieuwe eigenaar van je bstanden die je vanuit je oude XP installatie hebt aangemaakt.

Rechtklik op je map, properties, security, Advanced(geavanceerd)add, <jezelf>, en tick de box Replace permission.

En soms wil, in dat zelfde menu, owner, replace owner ook wel helpen, als je het stukje replace permission bent vergeten de eerste keer.

• tajvdz
Als ik alle afzonderlijke mappen in mijn documenten bekijk en ik pak een sub map waar ik nog niets mee heb gedaan dan zie ik op het tab beveiliging alleen maar geavanceerd wat ik kan aanklikken. stel dat ik de map gewoon in wil dan krijg ik een windows melding of ik wil doorgaan. nou dat doe ik dus niet. ik ga naar het tab beveiliging. klik op geavanceerd (meer staat er nog niet) en dan kan ik het instellen. Bij mappen waar ik het anders heb gedaan en dus meer zie dan alleen geavanceerd gaat het dus niet. kan ik daar alle gebruikers wissen? ik denk dat het dan hetzelfde werkt als ik weer opnieuw begin toch?

• tajvdz
ik beperk me nu alleen even tot de map Mijn Documenten. Het lukt me wel om de volledige controle te krijgen over de meeste sub mappen maar niet over alle losse documenten die er in de map staan.
je zou zeggen ga een niveau hoger en pas dezelfde handeling toe op de hele map mijn documenten maar dit lukt niet (ik denk doordat hij dan teveel moet instellen en de schijf in zo'n slechte staat is dat hij dat niet wil doen).

maar als ik per map en per bestand doe dan werkt het.

• Saab
Als je dan dus wel doorgaat na die windows melding?

• tajvdz
nou de windows melding die krijg je bij het openen van een map. ik kan dan de beveiliging instellen. maar ik denk dat voor de mappen waarvoor het nu niet werkt ik dat in eerste instantie verkeerd heb gedaan.
bij grote mappen met weer aantal submappen gaat het mis bij het vinkje plaatsen voor alle onderliggende mappen. dit komt door de slechte staat van de schijf. maar als ik iedere map waar ik niet in kan en nog niets mee heb gedaan bekijk dan staat er dus alleen geavanceerd bij beveiliging en geen gebruikers. als ik dan op geavanceerd klik en dan naar eigenaar ga en dan mijn account toevoeg dan kan je dus ook aanklikken alle onderliggende mappen. als ik dan alles weer op ok klik en ga dan weer naar eigenschappen dan staat er bij beveiliging mijn account onder naam van groepen of gebruikers en zijn de vinkjes bij machtigingen vet.
Bij de mappen waar problemen zijn staat er heel veel onder naam van groepen of gebruikers en staan er wel vinkjes bij machtigingen maar die zijn lichter van kleur. Nou heb ik wel geprobeerd om gebruikers te wissen maar dat gaat niet. met een beetje klikken kom ik daar uiteindelijk wel weer in. maar als de tab beveiliging dus nog niet is gebruikt dan weet ik precies hoe het moet. Kans is dus alleen dat het instellen van de machtiging vasloopt als er teveel onder staat. Dit werkt zo ook bij losse bestanden dus ik denk dat ik beter bij grote mappen het vinkje weg kan laten. dan kom ik in de map en bij wat ik nodig heb voer ik de handeling per bestand uit. Als het benaderen van de mappen het enige probleem was en ik had deze handeling op de users map uitgevoerd dan was het al lang gelukt maar omdat ik hier te maken heb met een kapotte schijf is dat een te grote handeling en kan ik het denk ik beter op deze manier doen.
Ik heb nu zoiets van als ik wat moet hebben dan zoek ik het op. echt 100% backuppen (met daarbij heel veel onnodige bestanden) gaat te veel tijd kosten..

• Saab
Probeer anders eens een Hirens cd'tje om je bestanden te kopieren.

Pagina: 1