Geluid is anders met Blu-Ray

Pagina: 1
Acties:

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Goedemiddag,

als ik een BD afspeel is het geluid anders dan een DVD die ik afspeel. Anders in de zin van: de bass gaat niet zo laag als met een DVD. Bijvoorbeeld: in de openings scene van Transformers waar die helikopter de basis aanvalt gaat de subwoofer behoorlijk tekeer met de DVD, en op de Blu Ray bijna niets! Waar ligt dit aan? Ook zit er een soort 'tik' in het geluid om de 10 minuten, dan stopt het heel even en dan gaat ie weer door. Het beeld blijft gewoon doorspelen.

Apparatuur:
Blu Ray: Panasonic DMP BD35
Versterker: Marantz 7002 (HDMI gaat via de versterker om zo DTS HD en DD MA te krijgen)

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 18:34
Dit kan aan de kodering op de blu-ray disc liggen die kan anders zijn dan bedoeld.
Andere blu-ray geen problemen met bas?
Wat is de blu-ray DTS of DD or true nogwat en wat geeft je versterker aan wat het formaat is?
Kun je ook de volume levels per source veranderen?

De blu-ray heeft ook zelf soms problemen de bas wordt niet genoemd.

http://www.google.com/sea...und+problem&aq=f&oq=&aqi=

• SjorsVN
Bij andere blu-rays precies hetzelfde, de bas is goed alleen gaat hij niet zo laag. Je mist gewoon een beetje dat 'film gerommel' van de bas. Transformers is DD True HD, heb het ook met Kingdom of Heaven en die is DTS MA. De versterker zegt gewoon keurig dat het de HD codecs zijn. Of ik ze per source kan veranderen weet ik niet, daar zal ik even achteraan moeten gaan.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Je kan proberen de verschillende geluids tracks te gebruiken of. Of het is psychoaccoustic.

Je kan misschien te gewend zijn aan de dvd kwaliteit en dan is blu-ray gewoon "anders". In zo verre is het af mixen van de geluidstrack afhankelijk van wat de studio ervan maakt. Maar het is waar blu-ray heeft een hogere kwaliteit audio, dus wees eigenlijk blij dat je audio nu nog dynamischer is.

There is no place like ::1

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wordt je subwoofer überhaupt wel aangestuurd? Uiteindelijk is dat ding net bedoeld voor trillingen eerder dan voor hoorbare tonen... Misschien dat daar het probleem zit?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SjorsVN
Borromini schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:25:
Wordt je subwoofer überhaupt wel aangestuurd? Uiteindelijk is dat ding net bedoeld voor trillingen eerder dan voor hoorbare tonen... Misschien dat daar het probleem zit?
Ik heb dit inderdaad even gevoeld, en het rare is bij Transformers trilde hij nog wel aardig mee, maar met Pirates of the Caribbean 2 deed hij totaal niets, heel zachtjes voelde je hem trillen tijdens actie scenes! Nou dan zakt mijn broek af hoor... Waar kan dit nou aan liggen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 15:20
Decodeert de receiver het DD of DTS signaal zelf of doet de bluray speler dat zelf en stuurt het een 7.1 pcm uit? Het kan te maken hebben met een small/large instelling van de receiver, welke wel wordt meegenomen als het zelf dolby/dts decodeerd, maar niet met een rechtstreekse 7.1 pcm aansturing.

Verder zijn er ook teveel variabelen. Een bioscoopmix is ietsje anders dan een dvd mix (en dat weer anders dan bijv een tv mix). Je weet niet wat er op een dvd staat en je weet ook niet wat er op een bluray staat. Soms staat op een dvd bijvoorbeeld als Dolby track de dvd mix en als DTS track de bioscoopmix (iets meer dynamiek). Zo ook bij bluray. Je komt er achter door het na te vragen.
Dan kan het nog zijn dat je bij dvd's de dynamic range compression aan had staan in de receiver.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

En wat doet de AC3 stream op de blu-rays?

• SjorsVN
ShittyOldMan schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 17:38:
Decodeert de receiver het DD of DTS signaal zelf of doet de bluray speler dat zelf en stuurt het een 7.1 pcm uit? Het kan te maken hebben met een small/large instelling van de receiver, welke wel wordt meegenomen als het zelf dolby/dts decodeerd, maar niet met een rechtstreekse 7.1 pcm aansturing.

Verder zijn er ook teveel variabelen. Een bioscoopmix is ietsje anders dan een dvd mix (en dat weer anders dan bijv een tv mix). Je weet niet wat er op een dvd staat en je weet ook niet wat er op een bluray staat. Soms staat op een dvd bijvoorbeeld als Dolby track de dvd mix en als DTS track de bioscoopmix (iets meer dynamiek). Zo ook bij bluray. Je komt er achter door het na te vragen.
Dan kan het nog zijn dat je bij dvd's de dynamic range compression aan had staan in de receiver.
De versterker decodeert het geluid en de blu-ray stuurt een bitstream naar de versterker toe. Small/ Large bedoel je hoe de speakers staan ingesteld in de versterker? Moet je even uitleggen wat je daarmee bedoelt.
Verder de versterker staat in de stand: Source Direct. Als ik hem in een andere stand doe, bijvoorbeeld: Auto, is sowieso het geluid veel gedempter en is de bass ook nergens te bekennen. Source Direct is de enige goede stand voor deze blu ray.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 15:20
Met een small/large instelling kun je in de receiver aangeven dat de lage tonen van de frontspeakers worden weergegeven door de subwoofer, bijvoorbeeld alle lage tonen onder de 80hz ( <- dat heet dan de crossover frequentie).

Maar vergelijk inderdaad eens de digitale s/pdif output van de bluray eens met de hdmi. Uit de s/pdif komt ac3 of dts uit. In het geval van dolby (ac3) is het een realtime geencodeerde versie van de HD track, dus beide dezelfde bron zeg maar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SjorsVN
De versterker is zo ingesteld dat de lage tonen door zowel de fronts als door de sub wordt gedaan. De frequentie waarop de sub actief wordt is 100Hz, dus al behoorlijk vroeg. Ik heb de s/pdif getest en er komt ietsjes meer bas uit. Dit is niet te merken in Transformers, maar wel in Pirates of the Caribbean 2. Je hoort de bas meer, en ik voel met mn hand dat hij wat meer bezig is. Het is een kleine verbetering, maar niet de bas die ik heb met het bekijken van een gewone DVD.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:19
Heeft je blu-ray speler misschien een Dynamic Range Compression optie voor de audio? Mijn Sony BR-speler heeft zo'n optie en die moet ik op "Wide" instellen om ervoor te zorgen dat de speler geen compressie uitvoert op het signaal. Staat overigens wel bij dat dit alleen werkt voor DD, DD+ en DD TrueHD tracks.

• SjorsVN
Ja dat heeft ie en die stond al op uit, dus helaas is dat het niet :( Wel bedankt voor je reactie, ben er nog steeds niet achter gekomen.

Verwijderd

Ik zou het eens checken door alle fratsen uit te zetten en gewoon 2.1 te gaan luisteren. Is het dan wel hetzelfde?
Overigens klinkt 'rommelen' sowieso niet goed in mijn oren. Een goed gedefinieerde bass daarentegen wel.
Happy blu ray. :>

Verwijderd

'Rommelen' en een goed gedefinieerd laag kunnen prima samengaan hoor, bij 'Saving Private Ryan' bv. de tank al aan voelen komen voordat je 'm het dorp in ziet rijden. En juist voor dat soort dingen is 't LFE kanaal (low frequency effects, de .1 in DD en DTS) essentieel, de subwoofer is niet alleen bedoeld als aanvullend laag voor je fronts (2.1).

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-02 19:52
SjorsVN schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 16:12:
Bij andere blu-rays precies hetzelfde, de bas is goed alleen gaat hij niet zo laag. Je mist gewoon een beetje dat 'film gerommel' van de bas. Transformers is DD True HD, heb het ook met Kingdom of Heaven en die is DTS MA. De versterker zegt gewoon keurig dat het de HD codecs zijn. Of ik ze per source kan veranderen weet ik niet, daar zal ik even achteraan moeten gaan.
Vertel eens welk soort subwoofer je gebruikt?
Mischien heeft de Bluray track zoveel dynamiek dat je subwoofer bepaalde dingen niet kan weergeven (wegen te laag), terwijl je vroeger moet naar een wat "boomerige" track luisterede?
Wat zijn de specs van je sub?

Soundtracks op DTS-HD MA en DD TrueHD komen zo ongeveer rechtstreeks van de studiomasters met veel meer dynamiek.
Dit wil zeggen dat je alvast de idee hebt dat het "stiller" staat. Het is dit niet "opgepompt" en je zal op je receiver wat meer moeten geven om dezelfde ervaring te krijgen.

Zo ook voor het .1 kanaal (heb ik gemerkt) waar ik op m'n Onkyo enkele "dB'tje" extra moet geven om hetzelfde "level" te hebben als met de niet Bluray versie (dus een gewone DD track)
Pagina: 1