Autoradio+speakers op 230V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:54

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
Voor op de camping wil ik een soundsystem hebben. Ik heb nu al een radio, 600W versterker en twee autospeakers van 400W gezamelijk.

Nu ben ik een beetje aan het kijken hoe ik dit ga voeden. Nu had ik berekend dat het setje maximaal 450W zou kunnen verbruiken, dan kom je dan uit op 37.5A op 12V... Ik heb bij conrad even gekeken naar transformatoren en een gevonden die wel aansluit op mijn needs: deze.

Het probleem is dat het ding AC uitpoept en de radio etc DC wil. Hoe moet ik dit regelen, een dikke vette gelijkrichter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10 09:44

StapelPanda

PB0MV

Ik zou eerst in de handleiding van de apparaten kijken hoeveel ze verbruiken. Vooral bij audio worden vermogens nog wel eens opgeleukt.
Als je een gelijkrichter gaat gebruiken gaat het voltage wel omhoog, dus 12V AC is na de gelijkrichting geen 12V DC

Dit is misschien wel een goed alternatief voor jouw trafo:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1468.html

[ Voor 18% gewijzigd door StapelPanda op 18-07-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
die is ook nog eens veel cheaper! Ga even kijken..
edit:
dat ding geeft toch ook 12V AC, dan moet ik nog steeds iets om het van AC naar DC te converteren.

[ Voor 20% gewijzigd door _Erikje_ op 18-07-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De travo die je hebt uitgezocht is 24 wissel en je het in principe 13,8 gelijk en gestabiliseerd nodig. Je kan je afvragen of je het volledige vermogen wel nodig hebt zodat je eventueel kan omzien naar een redelijke standaard voeding van 13,8 volt die kant en klaar verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightriderron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-07 21:16
je kan eens kijken op www.dile.nl
daar verkopen ze voedingen voor de cb 13,8v
had vroeger ook zo'n voeding voor mijn 27mc bakkie thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TS heeft een gestabiliseerde voeding nodig.
Een losse trafo met gelijkrichter is verre van voldoende. Er zomaar een elco achter knopen als "stabilisatie" pakt vaak ook bedrogen uit.

Dit voldoet wellicht wel:
Schakelnetvoeding met vaste spanning FSP 1235
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/5000_5999/5100/5110/5111/511163_BB_00_FB.EPS.jpg
€149,-
Uitgangsspanning 12 V=
Uitgangsstroom max. 35 A

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 18-07-2009 17:49 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
remco_k schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 17:45:
TS heeft een gestabiliseerde voeding nodig.
Een losse trafo met gelijkrichter is verre van voldoende. Er zomaar een elco achter knopen als "stabilisatie" pakt vaak ook bedrogen uit.

Dit voldoet wellicht wel:
Schakelnetvoeding met vaste spanning FSP 1235
[afbeelding]
€149,-
Uitgangsspanning 12 V=
Uitgangsstroom max. 35 A
daar was ik al bang voor. Dan is het dus goedkoper om een extra accu te kopen met een snellader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:07

Emiel1984

Made in NL

_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 17:52:
[...]

daar was ik al bang voor. Dan is het dus goedkoper om een extra accu te kopen met een snellader...
Maar de accu's zal je veel sneller moeten vervangen. Dus dan zal je jezelf moeten afvragen hoevaak je deze setup gaat gebruiken. Is dit af en toe een keer of gebruik je deze elke week. In het laatste geval had ik voor een adapter gekozen. Ik kwam al snel wat topics tegen op tweakers waarin gebruik gemaakt wordt van een normale PC voeding.

bijv : Autoradio in PC

Edit: Daar staan best wel handige dingen in als ik er snel in lees;
1. Maximaal verbruik van autoradio; Check de waarde van de zekering in de autoradio.Aangezien de waarde 10A of 15A is kan je voor ongeveer 60 euro wel een goede 13.8V voeding vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Emiel1984 op 18-07-2009 18:28 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ga eens na hoeveel vermogen de versterker in werkelijk afgeeft en afneemt. Heb vaak genoeg gezien dat een 600 Watt autoradioversterker maar een 2 x 20 Watt eindtrapje heeft.

Het makkelijkste kan je dit testen door de hele setup aan te sluiten op een accu en dan een vermogensmeter tussen de stroomtoevoer. Je kan hier een universeelmeter van een paar euro voor gebruiken. Let wel op hoeveel stroom deze maximaal kan/mag meten!

Voor ongeveer 50 euro koop je een nieuwe switched (veel lichter en makkelijker mee te nemen dan een voeding met trafo) gestabiliseerde 13.8 V voeding die 23 A kan leveren. Deze zijn OEM en worden geleverd onder merken als Maas, KPO, enzovoorts. De output is heel erg schoon en daarom zijn ze erg gewild bij radioamateurs:

Afbeeldingslocatie: http://www.portoshop.nl/shop/images/K-PO-SPA-8230.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 18-07-2009 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

400 wat op de camping ?

ik vermoed denk dat je met een kleinere 10 A voeding (of een pc voeding zoals hierboven vermeld) ruimschoots voldoende hebt, tenzij je vanplan bent een kleine disco te bebinnen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:19:
Ga eens na hoeveel vermogen de versterker in werkelijk afgeeft en afneemt. Heb vaak genoeg gezien dat een 600 Watt autoradioversterker maar een 2 x 20 Watt eindtrapje heeft.

Het makkelijkste kan je dit testen door de hele setup aan te sluiten op een accu en dan een vermogensmeter tussen de stroomtoevoer. Je kan hier een universeelmeter van een paar euro voor gebruiken. Let wel op hoeveel stroom deze maximaal kan/mag meten!

Voor ongeveer 50 euro koop je een nieuwe switched (veel lichter en makkelijker mee te nemen dan een voeding met trafo) gestabiliseerde 13.8 V voeding die 23 A kan leveren. Deze zijn OEM en worden geleverd onder merken als Maas, KPO, enzovoorts. De output is heel erg schoon en daarom zijn ze erg gewild bij radioamateurs:

[afbeelding]
Dat is toch geen sigarettenaansteker output wat daar op zit? Zo ja, dan is het dom om daar 10A over te laten lopen.

Een sigarettenaanstekerplug maakt maar contact via een klein puntje, daar moet dan dus 10A overheen lopen.

Ik heb zelf eens wat zitten klooien met zo'n plug en een gelaccu, en die plug werd gruwelijk heet bij mij, en smolt zelfs een stuk (ik had een 35W Xenon lamp + ballast aangesloten :P )

Stom ontwerp eigenlijk die sigarettenaansteker, die zouden ze eigenlijk helemaal niet moeten gebruiken om stroom te leveren aan apparaten.

Iets als neutrik, powercon zou een veel betere aansluiting zijn voor apparaten in de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Die sigarettenaansteker output is niet de primaire aansluiting, die zit namelijk achterop.

[ Voor 3% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 18-07-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
_Erikje_ schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:36:
[...]

die is ook nog eens veel cheaper! Ga even kijken..
edit:
dat ding geeft toch ook 12V AC, dan moet ik nog steeds iets om het van AC naar DC te converteren.
Waar maak jij aan op dat de uitgang AC is?
Het staat nergens genoemd dat het een AC of DC is, alleen dat het een geschakelde voeding is.
En juist daarom weet ik met heel grote zekerheid dat het geen AC uitgang is.

Als het dat wel zou zijn bij een geschakelde voeding zou de prijs een factor 15-20x zo hoog liggen.

Edit:
Sterker nog, zie op het plaatje op de achterkant duidelijk + en - aangegeven staan, dus het is zeker geen AC uitgang. En dus prima geschikt voor je doel.

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 18-07-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 21:18:
[...]

Edit:
Sterker nog, zie op het plaatje op de achterkant duidelijk + en - aangegeven staan, dus het is zeker geen AC uitgang. En dus prima geschikt voor je doel.
k, er stond niet expliciet of het ac of dc was, verkeerde conclusie genomen denk ik... Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-10 18:09
ik zou toch nog eens kijken naar hoeveel ampère jouw versterker trekt, ik heb nl. een 2x200W versterker gekocht op ebay (voor 1$ + verzendkosten) die maar 6A op 12V trekt (en dus een max van 72W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Mensen, blijf wel goed opletten of de voeding is gestabiliseerd! (DC en + / - betekend dat het gelijkspanning is, maar zegt niets over de stabilistatie...).
En als er niets over stabilisatie is vermeld, ga er dan maar vanuit dat er geen stabilisatie is en dus is de voeding voor het doel van de TS onbruikbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door remco_k op 19-07-2009 12:31 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja een 7812 met een paar dikke powertorren en wat elco's erachter en je bent ook met dat baco gebakje toch gewoon klaar?

offtopic:
:W erikje

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 19-07-2009 15:44 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-10 16:38
Voor degenen die niet weten waar bovenstaande poster het over heeft, het betreft deze schakeling.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, maar ik mis eigenlijk nog een diode tussen het IC en de GND.

Daardoor krijg je door de spanningsval over je tor 0.7v minder uitgangsspanning. Dat is te compenseren met een diode onder het IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10 09:44

StapelPanda

PB0MV

remco_k schreef op zondag 19 juli 2009 @ 12:30:
Mensen, blijf wel goed opletten of de voeding is gestabiliseerd! (DC en + / - betekend dat het gelijkspanning is, maar zegt niets over de stabilistatie...).
En als er niets over stabilisatie is vermeld, ga er dan maar vanuit dat er geen stabilisatie is en dus is de voeding voor het doel van de TS onbruikbaar.
Al die verwarringen, de voeding die ik in de 2de post heb aangegeven is gewoon DC, je zal er alleen een ventilator bij moeten zetten om de 490Watt te kunnen behalen. Datasheet hieronder:
http://www.roalelectronics.com/pdf/PS150.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja maar dat het DC is staat al buiten kijf.
Alleen wil men hier ook een gestabiliseerde DC voeding.

Is een SMPS dat trouwens niet per definitie? (geen idee, ik ben meer van de lineaire voedingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat is het merk/type van de versterker en hoe zwaar is deze afgezekerd?

Veel van de marquant,climax etc. merken geven vaak enorme MAX waardes op en zekeren vervolgens af met bv. een 10A zekering.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
Waarom is er persé een gestabiliseerde voeding nodig? Spanningen in een auto zijn meestal ook niet echt schoon, en de meeste versterkers hebben een ingangsbereik van 11-16V oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:54:
Waarom is er persé een gestabiliseerde voeding nodig? Spanningen in een auto zijn meestal ook niet echt schoon, en de meeste versterkers hebben een ingangsbereik van 11-16V oid.
Wanneer de spanning maar goed is afgevlakt dan zou er best wat speling in mogen zitten,als die irritante brom er maar uit is.
Maar een gestabiliseerde voeding levert natuurlijk wel een mooie constante spanning met een constant vermogen.Het clippen van het versterker signaal zal zo waarschijnlijk ook worden beperkt.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, en een schoon ingangsignaal is bij audio spul wel zo fijn.
Ook omdat die radio verder geen gelijkrichting oid zal doen omdat deze normaliter op DC werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Gieltjev schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:28:
[...]

Al die verwarringen, de voeding die ik in de 2de post heb aangegeven is gewoon DC, je zal er alleen een ventilator bij moeten zetten om de 490Watt te kunnen behalen. Datasheet hieronder:
http://www.roalelectronics.com/pdf/PS150.pdf
Dat hij DC is, dat was (min of meer) duidelijk in je eerste post. Maar dat betekend niet automatisch dat hij gestabiliseerd is, het staat er namelijk niet bij...
Nou is dat type voeding wél gestabiliseerd (zie ik in de PDF (Ripple <1%)), maar dat kan je dus niet aflezen uit het feit dat er "DC" uitkomt. Het had met de gegeven info in je eerste post net zo goed een kale gelijkrichter kunnen zijn.
In het kort: DC != gestabiliseerd
Nielson schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:54:
Een gelijkspanning in een auto, zakt niet 100x per seconde naar 0 Volt.
Groot verschil. :)
Hieronder eerst AC, en dan niet gestabiliseerde DC:
Afbeeldingslocatie: http://www.eleinmec.com/figures/018_04.gif
Ja, echt, dat heet al DC (gelijkspanning). Echter, deze zakt dus 100x per seconde naar het 0 Volt punt.
Als je dit (goed) stabiliseerd, wordt het een vlakke lijn even onder de "+V" hoogte en dát is wat audio apparatuur wil hebben. (en wat versterkers met grote vermogens met 230V aansluiting dus ook duurder maakt, meteen ook de reden waarom versterkers die meer dan enkele KiloWatts moeten leveren, liever een 3 fase aansluitpunt hebben en zo een 3-fase gelijkrichter kunnen inzetten)
Bied je niet (of niet goed) gestabiliseerde spanning aan (er zitten b.v. nog delen van die 50 Hz sinus bovenop), dan heb je een evenredig dikke brom in je systeem zitten.
Vandaar dat men een gestabiliseerde voeding nodig heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 20-07-2009 17:09 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, echt, dat heet al DC (gelijkspanning). Echter, deze zakt dus 100x per seconde naar het 0 Volt punt.
Als je dit (goed) stabiliseerd, wordt het een vlakke lijn even onder de "+V" hoogte en dát is wat audio apparatuur wil hebben.
Bied je niet (of niet goed) gestabiliseerde spanning aan (er zitten b.v. nog delen van die 50 Hz sinus bovenop), dan heb je een dikke brom in je systeem zitten.
Vandaar dat men een gestabiliseerde voeding nodig heeft.
Dit is inderdaad DC, maar eigenlijk een AC met een offset van 0.5*piekspanning.

Dit zal lekker brommen ja.

@remco: is een SMPS automatisch ook gestabiliseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 101% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
kendo schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:46:
Wat is het merk/type van de versterker en hoe zwaar is deze afgezekerd?

Veel van de marquant,climax etc. merken geven vaak enorme MAX waardes op en zekeren vervolgens af met bv. een 10A zekering.
het is een echte el cheapo... Boxen zijn 400W peak en 170W rms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:08:
Ja, en een schoon ingangsignaal is bij audio spul wel zo fijn.
Ook omdat die radio verder geen gelijkrichting oid zal doen omdat deze normaliter op DC werkt.
er gaat toch waarschijnlijk alleen maar hardcore op geluisterd worden. (het is voor me broertje, hij gaat naar Appelhof 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:25
Ik zou gewoon een PC voeding proberen. Hoeveel amp zekering heeft die versterker? Dat is dan de maximale stroom die gaat lopen, bij meer zou de zekering klappen. Misschien trekt hij maar 200-300 watt, dan kun je met een PC voeding en eventueel een condensator een eindje komen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
NoepZor schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 08:56:
Ik zou gewoon een PC voeding proberen. Hoeveel amp zekering heeft die versterker? Dat is dan de maximale stroom die gaat lopen, bij meer zou de zekering klappen. Misschien trekt hij maar 200-300 watt, dan kun je met een PC voeding en eventueel een condensator een eindje komen.
en dan alle 12V rails aan elkaar verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

pak 1 rail voor de radio en de ander voor de versterker (er van uit gaande dat ze gescheiden zijn, anders maakt het niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja en zorg dat je de 3.3 en de 5v een beetje belast, volgens de atx spec.

Aan de andere kant: een computer PSU is nou ook niet bepaald schoon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:34:
[bla bla bla] volgens de atx spec.
de specs opvolgen is voor paupers. Mss heb ik nog wel een discolamp die op 5 volt loopt 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True maar als je zaakje stuk gaat is dat wel zuur.

Ik zou fijn voor die baco voeding gaan, die is volgens spec gestabiliseerd.
Geen gekut en het werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:49:
True maar als je zaakje stuk gaat is dat wel zuur.

Ik zou fijn voor die baco voeding gaan, die is volgens spec gestabiliseerd.
Geen gekut en het werkt gewoon.
8)
Pagina: 1