Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-10 12:36
Hallo allemaal,

Wij hebben pas onze tweede auto verkocht en heb ik sindsdien een autoradio over.
het is een MT-Logic CSR-3036U en heeft ISO-stekkeraansluiting op de achterkant.

Wat mij logisch lijk is de 12V vanuit mijn voeding hierop aansluiten en ground. Alleen het geluid komt later dan wel (waarschijnlijk kan je er een mini-jack op solderen)..
Maaaaar... een auto en een pc leveren volgens mij verschillende soorten spanning (AC vs DC).

Kan iemand mij hier vertellen of het uberhaupt mogelijk is zonder converters oid?

bvd :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Volgens mij leveren ze beiden 12V gelijkspanning, maar ik heb het gevoel dat je in de knoei gaat geraken ivm ampères

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-10 09:13

paularts

Paulux !!!!!!

je computer en je auto hebben beide gewoon DC hoor alleen is de 12 volt in je auto als deze "draait" >12 volt ivm het opladen van de accu.
en je PC is meestal een vrij stabiele 12 volt.

dus het zou gewoon moeten kunnen.
over het geluid aansluiten als je een line out hebt kun je hem wel op de line in van je geluidskaart hangen.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Na jullie opmerkingen ben ik even wezen shoppen bij de autosloop en iso-stekkers gekocht.
Even 12v en ground doorgekoppelt, gemeten en 12 volt gaat er inderdaad over.

Helaas slaat de radio niet aan. 2 dingen dus:
- zekering van de radio is stuque
- te weinig ampere?

Maar over dat laatste twijfel ik. valt de pc dan niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Beerkeeper schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:54:
Na jullie opmerkingen ben ik even wezen shoppen bij de autosloop en iso-stekkers gekocht.
Even 12v en ground doorgekoppelt, gemeten en 12 volt gaat er inderdaad over.

Helaas slaat de radio niet aan. 2 dingen dus:
- zekering van de radio is stuque
- te weinig ampere?

Maar over dat laatste twijfel ik. valt de pc dan niet uit?
Probeer de rode EN de gele draad van je radio (Voeding en Accu ofzo staat erop) beide eens door te koppelen aan de +12v

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook al geprobeerd op de PC en dat kan gewoon

De rode en de gele draad samen bij elkaar doen en op de 12V en dan gaat de radio gewoon aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-10 09:18

houthakker

Poehé

je moet ook de gele (schakel)draad aansluiten, maar ik zou maar eens even 2x nadenken.

een autoradio verbruikt veel stroom namelijk. Een beetje radio is 4x 45W = 180W. P = U * I. Dat is dus al 15A (laten we zeggen 20A piek), zonder met alle andere dingen rekening te houden. Je auto heeft een dynamo met een hele grote opbrengst + een accu met een behoorlijke capaciteit (buffer).

Wat dacht je van een leuke geluidskaart :S.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
houthakker schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:01:
je moet ook de gele (schakel)draad aansluiten, maar ik zou maar eens even 2x nadenken.

een autoradio verbruikt veel stroom namelijk. Een beetje radio is 4x 45W = 180W. P = U * I. Dat is dus al 15A (laten we zeggen 20A piek), zonder met alle andere dingen rekening te houden. Je auto heeft een dynamo met een hele grote opbrengst + een accu met een behoorlijke capaciteit (buffer).

Wat dacht je van een leuke geluidskaart :S.
Beetje moderne 500Watter trekt zo 36A op de 12V lijn hoor ;)

Alhoewel een geluidskaart uieteraard een stuk zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:35
houthakker schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:01:
Wellicht een optie om een 2e voeding in het systeem te plaatsen, zodat de andere hardware niet beschadigd doet. Overigens meldt de TS niet wat hij met de radio gaat doen. Wellicht als radio gebruiken en dat de line-out gebruiken? Zo zal er nooit 180watt worden verbruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Tomfish op 18-03-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 12:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik geloof niet de meeste autoradio's 180 Watt trekken. Dit omdat met opgegeven vermogens altijd zeer goed getoverd wordt en je bij 45 watt per speaker je gemiddeld genomen echt gigagigagigadoof wordt.
Wat zo'n radio wel trekt, geen flauw idee.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Hallo!!!

Een autoradio trekt echt geen 15A hoor. Misschien als je er een bigass versterker achter zet ofzo, maar een normale autoradio komt echt niet boven de 2A/3A uit.

En die berekening van P=U*I klopt ook niet, want die 45Watt red je echt niet.

En een autoradio op je PC voeding kan best, het zou alleen kunnen gebeuren dat je autoradio gaat ruisen omdat je voeding niet is gezuiverd o.i.d.

15A :N 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-10 09:18

houthakker

Poehé

ThinkPadd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:07:
Hallo!!!

Een autoradio trekt echt geen 15A hoor. Misschien als je er een bigass versterker achter zet ofzo, maar een normale autoradio komt echt niet boven de 2A/3A uit.

En die berekening van P=U*I klopt ook niet, want die 45Watt red je echt niet.

En een autoradio op je PC voeding kan best, het zou alleen kunnen gebeuren dat je autoradio gaat ruisen omdat je voeding niet is gezuiverd o.i.d.

15A :N 8)7
Ik heb het ook over piek, als de je hem helemaal open zet. Bovendien haalt een radio nooit een rendement van 100% dus dan is > 10A bij een dergelijke radio wel reeel, alleen zo hard zul je hem niet zetten ;-). Een dergelijke radio word afgezekerd met 15A en anders met 10A.

Op circuitsonline spreekt met over > 5A (afhangelijk van de radio), dus een voeding erbij kan echt geen kwaad, het is namelijk ook vervelend als bij een spanningsdrop je pc herstart / uitschakeld ;-).

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 18-03-2008 17:39 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Nou, ondanks alle waarschuwingen hier ( :+ ) toch maar doorgekoppeld en aangesloten, werkend btw :)

Nu dus verbinding op mijn pc. Hier heb ik wel een vraag over.
Ik heb
Audio Line-out links
Audio Line-out rechts
Audio Line-out -

de links en rechts verbinden moet voldoende zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 10:12
wil je weten wat die radio aan ampere trekt?
heel simpel.
zoek in de handleiding van de auto het elektrisch schema.
kijk hoe zwaar de zekering is waar de radio op wordt aangesloten en je weet dat hij gewoon niet meer kan trekken.
anders zou om de haverklap de zekering doorsmelten.
en omdat er nog meer apparaten op dezelfde zekering worden aangesloten, mag je er van uit gaan dat het amperage nog lager uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

hensdesk schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:27:
wil je weten wat die radio aan ampere trekt?
heel simpel.
zoek in de handleiding van de auto het elektrisch schema.
kijk hoe zwaar de zekering is waar de radio op wordt aangesloten en je weet dat hij gewoon niet meer kan trekken.
anders zou om de haverklap de zekering doorsmelten.
en omdat er nog meer apparaten op dezelfde zekering worden aangesloten, mag je er van uit gaan dat het amperage nog lager uitvalt.
Vet handig!! _/-\o_

Nu weet ik tenminste ook dat mijn pc nooit meer dan 16A trekt, want op zoveel Ampère zijn de groepen bij me thuis afgezekerd.

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_harde_kern
  • Laatst online: 28-08 23:52
Ik heb zelf ook ( voor mijn kratradio ) een voeding gebruikt om een autoversterker te testen. Het was een cheap-ass versterker van 2X100 watt. Mijn Qtec voeding van 500 Watt had geen moeite met de versterker ( alleen versterker was erop aangesloten, mijn pc doe ik zo''n voeding niet meer aan ). Het kan dus makkelijk, de versterker was de beperkende factor wat geluid betreft, absoluut niet de voeding.
Verder over het aansluiten. Je moet ook de remaansluiting aan je 12 Volt sluiten. Dus je krijgt de voedingsaansluiting en de remaansluiting op 12 volt en de ground op ground ;) .
De remaansluiting zorgt er in de auto voor dat de radio aan gaat zodra je de auto start ( of contact maakt ).
Welke draad de remaansluiting is moet je even zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beerkeeper schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:20:
Nou, ondanks alle waarschuwingen hier ( :+ ) toch maar doorgekoppeld en aangesloten, werkend btw :)

Nu dus verbinding op mijn pc. Hier heb ik wel een vraag over.
Ik heb
Audio Line-out links
Audio Line-out rechts
Audio Line-out -

de links en rechts verbinden moet voldoende zijn lijkt me?
een speaker heeft 2 draden nodig.
dus de links en de - voor het linker kanaal
en de rechts en de - voor het rechter kanaal

en als je een beetje let op de geluidskwaliteit dan moet je er ook op letten dat je de - van de speaker bij links en rechts aan de zelfde kant aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 12:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

sjunnie schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:33:
[...]

Vet handig!! _/-\o_

Nu weet ik tenminste ook dat mijn pc nooit meer dan 16A trekt, want op zoveel Ampère zijn de groepen bij me thuis afgezekerd.
Echter is dat bij 230V

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 16:35
heb hier al een jaar of 4 een autoradio op een netadaper aangesloten die niet meer dan 2A continu kan leveren.

voor zover nog steeds geen problemen en ik kan er wel doof bij worden, dus ik weet wel zeker dat het in de pc geen moer uit mag gaan maken.

anders ff een diode met daarachter een condensator om de spannigsvallen op te vangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-10 12:51
de_harde_kern schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:35:
Welke draad de remaansluiting is moet je even zelf uitzoeken.
dat klinkt net als remlicht of rem ;) gebruik dan het woord remote :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_harde_kern
  • Laatst online: 28-08 23:52
spNk schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 22:23:
[...]

dat klinkt net als remlicht of rem ;) gebruik dan het woord remote :)
Wist de betekenis niet maar het is meestal zo afgekort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 00:28

T1psY

Dumo-Technics

jah en het is meestal ook een gele draad. De rode draad is + en de zwarte is GND. Ikzelf heb hier een 100W voeding liggen uit een oude Dell PC waar men radiotje aanhangt. Geen probleem ermee. Gewoon de rode en gele draad van die radio aan de 12V kabel van je voeding en de zwarte aan de GND aansluiting van je voeding. Ik heb er overigens alle andere meuk vanaf gesoldeerd (de ATX stekker e.d.) omdat ze niet nodig waren ;)

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Alsnog allemaal bedankt voor de feedback :)

Ik zit alleen nog steeds met de line-out.
Ik heb een aparte C-part, met daarop 3 pinnen voor de line-out:
Audio Line-out links
Audio Line-out rechts
Audio Line-out -

En net even voor het gemak een tulpstekker ergens vanaf geknipt. Nu zit dat bij een van de tulpstekkers een klein geisoleerd draadje bij (waarschijnlijk de - ?). Dit lijkt me alleen onmogelijk om het direct op de radio te solderen (waarschijnlijk ook onverstandig :+ ).

Weet iemand waar ik zo'n stekker kan bemachtigen? Want er rechtstreeks op solderen is erg krap :P
Afbeeldingslocatie: http://p4trick.homeip.net/fun/radio.JPG
Het gaat om de bovenste

edit:

ik heb bij een of ander radiospeciaalzaak toch het stekkertje kunnen halen. Het werkt prima! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Beerkeeper op 20-03-2008 13:43 ]

Pagina: 1