Toon posts:

center speaker voor "gewoon" tv geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Het geluid uit mijn Bravia is niet al te best.

Ik vroeg me af of ik een centerspeaker kan aanschaffen en die;

aansluiten op mijn (niet-)surround versterker (onder speakers bv "B")
en dan deze combinatie gebruiken voor alledaags tv geluid?

ik heb nu maar een setje speakers dus ik kan het even niet checken, maar is het normaal gesproken mogelijk om bij een reguliere versterker zowel de A als de B speakers samen te gebruiken. Dan kan ik dat doen als ik een film ga kijken.

Of moet ik toch een receiver aanschaffen? Dan zou ik overigens graag alsnog de mogelijkheid hebben om "regulier" tv geluid (nieuws etc) gewoon stereo ( of 2.0 ofzo) alleen over de center speaker te draaien. Is dat normaal?

Excuses voor mijn lange verhaal.

Alvast vriendelijk bedankt,

Jasper

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Normaal komt stereo geluid niet uit je centerspeaker maar gewoon uit de links + rechts.
Ik zou je aanraden om gewoon een reciever te gebruiken die stuurt zelf wel de juiste boxen aan,

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al.
Dat wordt sparen en uitzoeken!

kan ik met een receiver ook naar

alleen de center speaker luisteren voor "gewoon tv",

en voor dvd/spannende tv met drie speakers (center + R & L front) zonder allerlei geluid te missen?
ik hoef geen achterspeakers.

Zijn er receivers meer of minder geschikt, of moet ik een multichannel versterker hebben.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Mijn onkyo receiver kan ik instellen op 3 luidsprekers, dan komt er nog wel gewoon geluid uit links en rechts maar de dolby pro logic zorgt ervoor dat geluiden die links en rechts hetzelfde zijn alleen uit de center komen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12 22:08
Je moet inderdaad een multichannel receiver hebben. En dan vooraf even in de handleiding kijken of het een 3 channel mode heeft. Mijn (12 jaar) oude marantz heeft dat bijvoorbeeld wel, mijn nieuwere pioneer weer niet. Ik ken geen modus waar enkel de centerspeaker wordt gebruikt, maar TV is redelijk mono, met zo'n 3 channel functie komt het met name uit de center.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• bobo1on1
Op zich maak je dan wel beter gebruik van de 3 luidsprekers, en ik denk dat het dan ook een stuk beter zal klinken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, ga maar eens kijken of de Yamaha DSP-AX763 geschikt is om met 3 speakers te werken.. lijkt me een aardig ding.

heb trouwens b&w v201 speakers

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12 10:06
Ik heb nog nooit mijn speakers gehoord van mijn panasonic plasma :+ Ik gebruik al jaren uitsluitend mijn 5.1 receiver en speakers.

Gewoon een 5.1 receiver kopen en instellen op 3 speakers. Dan kan je later als je echt in een film wilt zitten de surround speakers aanschaffen en aansluiten.

Coïtus ergo sum

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:19

mr.paaJ

generatie cmd+z

wat houdt je tegen om je tv gewoon op de versterker(en dus speakers) aan te sluiten die je nu hebt? gewoon tulp van tv naar versterker, tv-geluid uitzetten en je bent klaar.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• bobo1on1
Dan heb je geen center speaker he.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
bobo1on1 schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:41:
Dan heb je geen center speaker he.
euh waarom moet tv geluid door de centerspeaker, tv geluid is stereo dus 2 kanalen linker en rechter..

Verwijderd

mr.paaJ schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:36:
wat houdt je tegen om je tv gewoon op de versterker(en dus speakers) aan te sluiten die je nu hebt? gewoon tulp van tv naar versterker, tv-geluid uitzetten en je bent klaar.
Wat paaJ zegt en kost je niks extra. Ik weet niet zo goed wat de drang is om een center speaker te gaan gebruiken voor alleen tv geluid. En met 2 speakers een film kijken gaat ook gewoon prima. Tot die tijd zou ik lekker sparen totdat je eens een leuke set kan aanschaffen. Als je je speakers een beetje goed opsteld dan blijft het geluid bij tv gebruik ook gewoon centraal met spraak in het "midden" :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bij een tv staan de speakers ook veel tedicht bij elkaar, dus heb je soms weer allerlei truckjes om het geluid te "verbreden" maar jij wil ze were bij elkaar hebben :+

net als hierboven, een goede links + rechts met een paar meter er tussen is niks mis mee

Iperf

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12 22:08
Het is maar net afhankelijk van de opstelling. Ik vind het zelf bijzonder vervelend als het tv geluid niet uit het beeld komt maar van een stuk ernaast. Er zijn dan maar weinig plekken in de kamer waar je met 2 speakers het geluid uit het beeld kan laten komen. Eigenlijk enkel recht voor het beeld tussen de speakers in. Afhankelijk van de afstand kun je er ook nog iets naast zitten. Maar wellicht dan anderen het weer niet stoort, probeer het uit met je huidige set zou ik zeggen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mvz
  • Laatst online: 01-12 13:01

mvz

muziek verslaafde

Tito129 schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 19:07:
[...]

euh waarom moet tv geluid door de centerspeaker, tv geluid is stereo dus 2 kanalen linker en rechter..
Ik heb bv een onkyo 6.1 set. ingesteld op dts:neo6 cinema of op dpl2:movie
dan komt het gepraat keurig uit het midden ( center ) en de stereo effecten keurig stereo. dus het heeft wel degelijk zin.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Pagina: 1