Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik heb een oude AMD XP 2600+ met een Gigabyte 7NNXP moederbord. Hierop zitten 2 SATA-aansluitingen die beide vol zijn. Omdat ik nog meer SATA-schijven (groter, goedkoper dan ATA) erin wilde zetten heb ik een SATA (HDD/DVD) naar IDE (MB) converter besteld. Converter gaat in de SATA-schijf, en hieraan komt weer een ATA-data- en voedingskabel.

In m'n Shuttle desktop zit een vrij nieuwe WD Caviar Green 1TB SATA schijf (WD10EACS-00L5B1), die ik wilde verplaatsen naar m'n oude computer m.b.v. die converter. Alles aangesloten, maar in de BIOS werd de schijf herkend met een capaciteit van 33MB. Andere IDE-poorten en kabels geprobeerd, maar geen resultaat: bleef 33MB aangeven, en schijnbaar werkte het dus niet goed.

Nu heb ik echter de 1TB-schijf weer in m'n Shuttle geplaatst, netjes aangesloten via SATA net zoals eerst, alleen ziet hij de schijf in de BIOS nu ook in deze PC als een HD met slechts 33MB!

Is mijn 1TB-schijf omgetoverd naar een 33MB-schijf en is alle data weg? Kan dit überhaupt, enkel door het aansluiten m.b.v. zo'n converter-kaartje? Ik heb/had namelijk het idee dat zo'n converter niets aan de schijf kan veranderen, maar er enkel voor zorgt dat de data gelezen kan worden.

Belangrijker: is hier iets aan te doen? In de BIOS staat de schijf dus al op 33MB; in Windows wordt 'ie netjes gezien, maar ook als 33MB. Ik denk dat hier iets uithalen weinig verschil zal maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je MBR is waarschijnlijk aangetast door je converter kaartje. Je kunt doormiddel van een MBR restore tool proberen het te herstellen.

P.s. al geprobeerd te formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:46

KompjoeFriek

Statsidioot

Als er nog belangrijke data op staat zou ik de schijf weer via sata aansluiten en eerst de data proberen veilig te stellen. Daarna pas weer verder proberen.

Misschien is er toch wat met je hdd aan de hand: iemand anders met een soortgelijke hdd had een soort gelijk probleem (alleen dan zonder de converter)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Pfff, en het werkt weer, inclusief alle data.

Het formatteren heb ik maar niet gedaan. Alle data stond er nog, alleen zag hij de schijf (ook in Windows) als 33MB. Dus wie weet wat er zou gebeuren als ik 'm dan ging formatteren. Misschien ging dan alle data ook verloren, ookal kon hij er normaal niet bij.

Programma wat in bovenstaande topic wordt aangeraden heb ik gebruikt. Werkte niet in beide systemen om verschillende redenen. Uiteindelijk werkend gekregen inclusief de converter in nog weer een andere PC. Schijnbaar heeft ie het eea weer rechtgezet want de schijf werd ineens weer herkend als 1TB, zowel via ATA i.c.m. de converter als SATA.

En nu schroef ik alles snel dicht en kom ik er niet meer aan :) Ik koop wel externe hd's }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:47
Gigabyte moederbord HD probleem

Is schijf/controller probleem. Sommige controllers tasten ze aan ziehier mijn topic, ik zowel heb EADS als EACS schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 17-07-2009 19:44 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning