Gigabyte moederbord HD probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51
Hoi,

Mijn server met een Gigabyte EP35 DS4 moederbord, heeft alle harde schijven van 1 terabyte 33 MB gemaakt.
Ook als ik die schijven op een andere pc aansluit blijven ze 33 MB en moet ik ze formatteren.
Er staat echter nog data op waarvan ik geen complete backup heb. Ik was juist extra schijven aan het inbouwen om goede backups te maken toen het gebeurde.
Alle tooltjes uit het Samsung F1 topic werken niet en geven Drive not ready en Drive is damaged.
Verder kan ik niks vinden op google over het probleem.
Ligt dit aan mijn moederbord of aan mijn schijven (WD 10EADS) en wat kan ik doen om ze weer naar 1 terabyte te krijgen ?
Vreemd is dat de 4 schijven van 500GB gewoon nog intact zijn.
Zowel nieuw gekochte schijven als schijven die er al in zaten zijn 33 MB.

-Jim

Edit: Meeste schijven zijn nu weer normaal door geklooi met HDA2 tooltje uit Samsung topic en SATA kabels. Maar ik heb niet veel vertrouwen meer in dit moederbord, of zou het toch aan de schijven zelf liggen?
Ik denk eigenlijk aan het grote Samsung/Gigabyte probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 24-06-2009 00:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien dit weinig met heb mobo te maken heeft, maar meer met de controller gaat deze naar OM

PMG > OM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 15:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik zou je hdd's gewoon formatteren en dan een tooltje als meuk: Recuva 1.27.419 om je data weer terug te krijgen.

Ik weet alleen niet zeker of het tooltje ook werkt, ik heb er zelf geen ervaring mee.

[ Voor 18% gewijzigd door BGB4rn op 24-06-2009 08:17 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gelukkig heb ik mn data al terug.
Het blijkt namelijk dat als een SATA schijf slave is (dat kan IDE Slave, omdat ze in paartjes zitten op controller master en slave) hij herkend word als 33MB. Als ik alle poorten gebruik die master zijn worden ze weer terug veranderd in 1 TB. Als ik hem in slave SATA poort duw word hij weer omgezet naar 33MB.
Moederbord is gewoon brak dus, ook in BIOS word het zo herkend dus het ligt buiten Windows.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een S-ATA schijf kan geen master of slave zijn.
Aan welke controller heb je die dingen hangen? Ik denk namelijk dat het helemaal niet aan het mobo ligt, maar puur een incompatibiliteit tussen die Samsungs en de ICH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het zijn WD10EADS schijven, Western Digital dus.
Als ik 2 schijven aankoppel (maakt niet uit welke) blijft het goedgaan, alleen als ik ook channel 1,2,3 ga gebruiken worden ze opeens 33MB.
Ik heb ze hangen aan de ICH9R. Als ik de schijven die 33MB zijn geworden via USB aan een andere pc hang zijn ze ook 33MB. Kan ze alleen weer 1 TB maken door ze weer aan channel 0 te hangen en paar keer rebooten en repoweren.
De 500 GB schijven blijven prima werken. SATA schijf kan geen master of slave zijn alleen de channels zijn verdeeld in twee, master en slave in het BIOS. Hoewel ik nu twijfel of het daaraan ligt, het lijkt gewoon random.
Ben bang dat ik nieuw moederbord P45 maar moet gaan halen, hopelijk is het daarmee opgelost. Met de schijven zelf lijkt niks aan de hand, als ze werken kan ik er ook gewoon data opzetten.

Edit: Het moederbord is gewoon kapot, ik heb de 33MB schijven aan mijn i7 gehangen en ze worden gewoon meteen gezien als 1 TB schijven en kan gewoon gebruiken. Alle schijven werken gewoon op mijn i7 X58.
Het ligt dus gewoon aan P35 chipset en/of de ICH9R.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 24-06-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:57
Jim423 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:55:
Het zijn WD10EADS schijven, Western Digital dus.
Als ik 2 schijven aankoppel (maakt niet uit welke) blijft het goedgaan, alleen als ik ook channel 1,2,3 ga gebruiken worden ze opeens 33MB.
Ik heb ze hangen aan de ICH9R. Als ik de schijven die 33MB zijn geworden via USB aan een andere pc hang zijn ze ook 33MB. Kan ze alleen weer 1 TB maken door ze weer aan channel 0 te hangen en paar keer rebooten en repoweren.
De 500 GB schijven blijven prima werken. SATA schijf kan geen master of slave zijn alleen de channels zijn verdeeld in twee, master en slave in het BIOS. Hoewel ik nu twijfel of het daaraan ligt, het lijkt gewoon random.
Ben bang dat ik nieuw moederbord P45 maar moet gaan halen, hopelijk is het daarmee opgelost. Met de schijven zelf lijkt niks aan de hand, als ze werken kan ik er ook gewoon data opzetten.

Edit: Het moederbord is gewoon kapot, ik heb de 33MB schijven aan mijn i7 gehangen en ze worden gewoon meteen gezien als 1 TB schijven en kan gewoon gebruiken. Alle schijven werken gewoon op mijn i7 X58.
Het ligt dus gewoon aan P35 chipset en/of de ICH9R.
Heb je al eens geprobeerd om de bios te flashen naar de laatste firmware versie? Ik heb hetzelfde probleem gehad met een samsung spinpoint van 1 Tb op een Gigabyte P35C-DS3R. Met de oude firmware zag het moederboard de schijf als 32 mb (cashe groote), met de nieuwe firmware werd de schijf gewoon weer als 1 TB herkend.

[ Voor 11% gewijzigd door Zarkov op 24-06-2009 14:00 . Reden: Bericht verdwenen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je bedoeld BIOS flashen ? Laatste BIOS staat er gewoon op. Er is ook een BETA maar die zet ik er liever niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:57
Jim423 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 14:19:
Je bedoeld BIOS flashen ? Laatste BIOS staat er gewoon op. Er is ook een BETA maar die zet ik er liever niet op.
Sorry ik bedoelde inderdaad de bios flashen, als er al de laatste versie op staat dan zal naar de beta flashen niet zo veel zin hebben. Mijn bios versie was ook behoorlijk oud en dat maakte het verschil. MIsschien dat de WD diagnostic tools uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Denk het niet omdat de schijven gewoon in orde zijn.
Bedankt voor je hulp, jij ook TERW_DAN, ik ga gewoon nieuw moederbord kopen met P45 chipset. Dit gezeur kan ik niet hebben met mn belangrijke data, op mn X58 werken alle schijven perfect.
Hopelijk is het dan opgelost :)

Pagina: 1