Toon posts:

Snelste besturing systeem voor Acer Aspire 6920G

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views

Verwijderd

Topicstarter
Na, ik heb dus een Acer (gemstone) Aspire 6920G. En daar draait momenteel Vista op. Ik heb al een keer eerder Windows XP er op geinstaleerd, toen was die super snel. Alleen deed veel hardware het niet, zoals fingerprint scanner en mijn volume control. En daarbij deed mijn muis ook vaak niet wat ik wilde. Nu is die toen gecrashed en kreeg ik hem uiteraard weer terug met Vista.

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetspeak.com/content/images/acer-gemstone-blue-ctrl.jpg
Nu is mijn vraag dus, welke ik er het best op kan zetten waarbij ik het niet erg zou vinden als alle hardware het doet. Windows XP of Windows 7, of MAC OS. (aangezien ik eigenlijk toch wel een macbook zou willen)

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-compleet.com/computers-laptops/acer-gemstone-blue-8920g.jpg

Ik hoop dat ik alle informatie heb gegeven die nodig is, anders moeten jullie het maar laten weten!

Alvast bedankt,

Sean.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je hebt geen xp drivers kunnen vinden voor je hardware?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

7, drivers van Vista zullen het ook wel doen.

XP oud <> 7 new, hip B-)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Als luie tweaker ben ik niet zo'n fan van het zelf opzoeken van specs, maar ik kan je zeggen: met 2GB+ aan geheugen, een redelijke (snelle) harddisk, en Aero >AAN< (uit is een hel voor de CPU, het is een misverstand dat aero zwaar is), is Vista best snel.

Kan ik erbij zeggen: W7 is sneller, zeker in het opstarten. En veel vista-only dingen werken ook onder W7, hoewel die fingerprint scanner natuurlijk nog maar de vraag is aangezien die zich vasthaakt aan het nogal kernel-level winlogon. Maar goed, wat bied zo'n stukje schijnveiligheid aan meerwaarde? In dagelijks gebruik (zeker als de superfetcher zijn werk heeft gedaan na een weekje ofzo normaal gebruik) is W7 echter ongeveer even snel als Vista, met als verschil de voordelen van WDM1.1 (weer: aero aan!), en een lager basisgebruik van het geheugen. In opstarten is W7 wel veel sneller, even snel als XP ongeveer. Qua echt applicatiesnelheid zijn ze alle 3 even snel.

Rest ons MacOS: dat draait niet op die laptop (legaal), want er staat geen appel logootje op. MacOS wordt alleen verkocht bij een bestaande apple computer, of op optisch medium los voor gebruik als upgrade van een bestaande apple computer. Illegaal: het is en blijft gokken omdat niet alle hardware hetzelfde is, en de troef van Apple hem zit in het beperkte lijstje hardware wat het OS moet ondersteunen. Daarnaast is een EFI emuleren niet altijd even makkelijk, zeker bij laptops, en je 'extra hardware' hoef je helemaal niet op te rekenen.

Die laptop verkopen en er een macbook voor in de plaats kopen: Zoals mijn icoontje aangeeft, ben ik niet de eerste de beste fan van Apple. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het bedrijf goede computers bouwt, en bestaansrecht heeft. Echter de manier waarop ze hun OS koppelen aan hun eigen hardware, ben ik geen fan van. Daardoor kunnen ze hun OS als 'meerwaarde' gebruiken en hun eigen hardware door die meerwaarde, terwijl het niet eens echt betere of andere hardware is (ik vind het design van je Acer mooier dan een macbook, bijvoorbeeld), hoog houden.

Daarnaast ben ik geen fan van hun iPod/iPhone marketing concepten. Vooral de iPhone met hun controle over het product wat de consument (te duur) betaald bij één aanbieder heb ik moeite mee. Het feit dat een jailbreak nodig is om het een volwaardig product te maken, en het feit dat het jailbreak genoemd word (wat wel aangeeft dat een onaangepaste iPhone een opgesloten product is), bevestigd dat. De deal met t-mobile is ook erg... 'tof'. Ook geinig is dat je als developer er alléén wat voor kunt maken als je een Mac gebruikt (ik bouw mijn eigen PC's, check mijn sig!). Jailbreak of niet. Java of een C++ variant die met standaard SDK's werkt kan niet zomaar.

Ook geinig vind ik dat hun mediaspelers het concept 'USMD' niet kennen, wat spelers met betere geluidskwaliteit wél kennen. (USMD = net zoals een USB stick, onafhankelijk van het OS inpluggen, en bestanden er op zetten. Library bouwt hij zelf wel, of kan door een willekeurige tool, zoals windows media player, als XML + Albumart JPG's geëxporteerd worden). Daardoor moet je met zo'n apparaat steevast 200MB van je zuurverdiende RAM uittrekken voor het meest misselijk makende UI-conventie schendende stuk bloatware wat iTunes heet.

Het meest irritante vind ik echter de fans van Apple. Haast irritanter dan Scientology, want Scientology is tenminste aangemerkt als criminele secte, en daar wordt wat aan gedaan. Apple mag omdat ze blijkbaar in de telefoon/PC markt minder dan X% marktaandeel hebben wél alle regels aan de laars lappen, en niemand die het erg vind. Sterker nog, mensen richten in hun huisjes allemaal altaartjes in met een gipsen afdruk van Steve Jobs zijn kont, om elke avond voor het slapen gaan na het apple-gebedje even een kusje op te geven.

/rant uit. Succes met je laptop, Vista is niet slecht (mits SP1 geïnstalleerd is, daarvoor maakt de copy-bug je gek), en ze zijn alle3 ongeveer even snel in het dagelijks gebruik (met als verschil dat XP echt verouderd is in alles, overigens: als snel opstarten een punt is, Windows 98 is nóg sneller). Windows 7 combineert echter snel opstarten (zoals XP) met moderniteit van Vista, met daarnaast ook nog heel wat verbeteringen.

Over Apple: dan liever de chaos die de verschillende Linux Distro's van hun 'merknaam' Linux maken (1001 smaakjes en allemaal doen ze het net iets anders), of de tenminste verbeterende OS-browser koppeling van Microsoft, wat wél op eigenlijk alle Hardware draait.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
7 doen, als xp niet meer ok draait qua drivers. Vista draait met 2 gig idd vrij redelijk, maar das niet hetzelfde asl goed. 7 draait goed. Dus ja, maarja zal je wel weer een licentie moeten kopen, offe....? En je noemt geen linux, als optie, ben ik het mee eens, is niet gelikt, en als je commandline in moet duiken zit je uren howto's te lezen, en kom je er soms nog niet uit.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het snelste OS op dat systeem? MS-DOS, FreeDOS, DR-DOS of PC-DOS. :P

Maar even serieus, i.p.v. de 1001 Linux distro's, Windows of MacOS, wat dacht je van Free-, Net-, of OpenBSD?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
Zoals je hebt kunnen lezen tijdens het registreren verwachten we op GoT wat meer inzet. Dit zijn dan ook dingen die je prima zelfstandig uit kan zoeken met behulp van een zoekmachine, een ervaringen-topic of misschien de FAQ .

Er zijn zat reviews, tests, benchmarks te vinden op het internet met allerlij besturingssystemen. Daarnaast zijn hier al zat tips gegeven. We hebben zelfs zelf een test uitgevoerd: reviews: GTX285 en HD 4890 getest onder Vista en Windows 7 en reviews: Preview: prestaties Windows 7 vs. XP en Vista

Dit topic gaat dus op slot en ik wens je nog veel succes met het zoeken naar een oplossing.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.