Mogelijkheden voor simpel 7.1-set met receiver

Pagina: 1
Acties:

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik ben het afgelopen halfjaar bezig geweest om stap voor stap uit te pluizen wat ik nu precies nodig heb om een goed werkend home cinema system in elkaar te zetten. Het scherm, de HTPC etc lijken redelijk ok, en daarom ben ik nu ook aangeland bij de audio.

Ook ik ben een van die velen die geen audiofiel is, dus vandaar mijn vragen. Voor mij gaat het vooral om 'betaalbare connectiviteit': voor rond de 500-850E hoop ik een goede 7.1 speakerset + receiver te vinden, waar ik mijn HTPC, XBox, TV etc mee met elkaar kan verbinden

Maar nu mijn vragen:
  1. Mijn doel is: bouw HTPC, verbindt deze via optisch of via HMDI met de receiver en dan de receiver met speakers en TV via HDMI. Zelfde voor mijn Xbox. Ik zag de Onkyo TX-SR606 voor 600E. Zoiets lijkt me goed genoeg hiervoor? (http://www.dailygame.net/...606/Onkyo_TX-SR606_02.jpg)
  2. Belangrijker zijn echter de speakers. Ik heb al veel rondgezocht op internet, maar het lijkt wel of elke goede set voorzien is van een DVD / BD / DivX speler, maar ik wil alleen een goede 7.1 speakerset. Als ik echter ga zoeken op losse speakersets, kom direct op hele dure varianten van rond de 750-1000E. Zoek ik wel goed, of bestaat een losse 7.1 set voor rond de 250-300E gewoonweg niet?
  3. Hierop volgt dan ook de 3e vraag: PC speakersets voor 7.1 geluid (Logitech ed) zijn vaak wel een stuk goedkoper. Maar, volgens mij kan ik deze niet verbinden met een receiver, vanwege het feit dat het 3.5mm jack plug <--> tulp in betreft. Maw, pc-speakers horen ook echt alleen aan de pc, niet aan een receiver. Klopt dit, of zou ik zo'n set toch gewoon op een receiver aan kunnen sluiten? Zijn er misschien verloopstukjes waarmee ik dit wel makkelijk gedaan kan krijgen?
Zoals gezegd, ik ben geen audiofiel; voor mij is het eerder van belang dat ik alles makkelijk werkend met elkaar kan verbinden en als dit wat mindere kwaliteit betekent, accepteer ik dat ook. Zolang ik maar uit alle hoeken geluid krijg :9

Alvast bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56
Neem een goedkopere receiver van 300-400 Euro, dan hou je meer over voor de speakers. Overigens maak je het jezelf wel moeilijk om voor 7.1 te willen gaan. Is 5.1 geen optie? Want dan kun je nog best leuke satelliet speakersets kopen :) (je kunt daar altijd nog twee andere aan toevoegen natuurlijk)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

vergeet ook vooral niet om tweedehands te kijken voor je speakers. zo ben ik zelf aan een paar mission speakers gekomen (774's) en heb er later nog uit dezelfde serie een center en een paar surrounds bij kunnen krijgen. alles in stapjes en tussendoor doen met speakers etc wat je al hebt.

wil je per sé nieuw? dan denk ik dat 850,- gewoonweg te weinig is. een set fatsoenlijke speakers nieuw kost minimaal 200,- per speaker. en 100,- voor surroundspeakers.

boeit het geen r**t hoe het klinkt, kijk dan eens bij conrad, die hebben vrij goedkope sets (eltax)

[ Voor 32% gewijzigd door Firestorm op 16-07-2009 05:17 ]

• Evil_king
5.1 Is ook een optie, maar als het even kan wil toch alle kanalen kunnen benutten.

Maar over de connectiviteit? Is het nu mogelijk pc-speakersets aan een receiver te verbinden of gaat dat hem toch niet worden?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Evil_king schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:19:
5.1 Is ook een optie, maar als het even kan wil toch alle kanalen kunnen benutten.

Maar over de connectiviteit? Is het nu mogelijk pc-speakersets aan een receiver te verbinden of gaat dat hem toch niet worden?
PC-speakersets hebben al een versterker ingebouwd, vaak in de subwoofer. Daarnaast kan een Z5500 bijvoorbeeld zelf al DTS/DD5.1 decoden, dus dan heb je eigenlijk al geen receiver meer nodig.

Om 7.1 te krijgen zou ik gewoon een 5.1 satellietsysteem kopen en daar nog 2 losse satellietjes bij komen om er 7.1 van te maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Evil_king
Ramon schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:27:
[...]

PC-speakersets hebben al een versterker ingebouwd, vaak in de subwoofer. Daarnaast kan een Z5500 bijvoorbeeld zelf al DTS/DD5.1 decoden, dus dan heb je eigenlijk al geen receiver meer nodig.
Dat kan wel zijn, maar om meerdere apparaten aan te kunnen sluiten op mn speakers (zowel Xbox, andere consoles en HTPC), heb ik toch een centrale receiver nodig om het boeltje aan elkaar te linken.

Maar ik begrijp dus goed dat een pc-speakerset best wel in een gewone receiver zou kunnen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Dat kan als de receiver een analoge 7.1 output heeft (meestal heet deze pre-out). De goedkoopste modellen hebben dat niet. Bedenk dan wel dat je dan een receiver hebt welke duurder is dan de hele speakerset met ingebouwde versterker bij elkaar. Een goedkope 5.1 receiver met zo'n eltax 5.1 speakerset is wellicht zelfs goedkoper en beter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1