[TOA VM-2240] versterker valt uit (temperatuur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Hallo Tweakers en audiofielen,

We zijn recentelijk verhuist naar een nieuw pand, en hebben onze bestaande radio + versterker meegenomen.
Eerder stond deze versterker in een meterkast, zonder enige vorm van koeling.
Nu staat de versterker in een gekoelde ruimte, maar ik heb niks anders als problemen.

Eerst had ik bagger ontvangst, maar dat is nu opgelost, zie: Externe FM antenne, welke is goed

Eerder was alles over 3 zones verdeelt, en nu over alle 5.

Op de versterker staat TOA VM-2240 en dit is een 100 Volt systeem ofzo heb ik me wijs laten maken :)
Het gaat om deze combi:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1h6uza.jpg

Het enige wat er binnenkomt is geluid van de tuner, en een "bel" welke op de pauze tijden een zoemer geeft.

Uit de linkerkant komt SUPER hete lucht, en de bak is ook SUPER heet (je kunt je hand er op leggen , maar dan houdt het wel op.

Er draait wel iets van een ventilator, want hij blaast warme lucht.

Het probleem is dat af en toe (kan 3 x in 5 minuten zijn, maar kan ook 1 x in de 2 uur zijn) het geluid geheel wegvalt, om vervolgens na 5 seconden langzaam terug te komen.

Als ik op de versterker kijk (zie foto hierboven) zie je rechts bovenin 4 lampjes (groenen).
De eerste 3 branden, de 4e knippert meestal op de maat van de muziek (Gevraagd vermogen :? ) Als de radio in storing springt knippert 1 x de rooie, alle lampjes uit, en langzaam beginnen de groenen weer aan te gaan.

Wat kan ik nu verkeerd doen :?

Ik weet de originele instellingen niet meer ,want ik heb hem zelf niet verhuist.

Kan ik beter de algehele master lager zetten, of per zone :?
Hoe hoog moet de input van de tuner staan :? deze staat nu op half ongeveer (4e draaiknop vanaf links onder gezien)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 15-07-2009 09:32 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:36
ik weet niet veel van dit soort systemen maar kijk is of dat als je alles lager zet
hij het blijft doen
dus gwn alles lager

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Speeddragon schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 12:18:
ik weet niet veel van dit soort systemen maar kijk is of dat als je alles lager zet
hij het blijft doen
dus gwn alles lager
yup, dan gaat het goed, daar was ik al achter :)
Maar de jongens in de werkplaats willen hier wel graag wat horen!

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 15-07-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als dat ding zulke kuren vertoont (die hitte kan niet echt goed zijn namelijk ;) ) zou ik op MP oid gewoon en andere (normale) versterker scoren. kost geen drol, iedereen blij :)
tenzij je in de werkplaats en bij jullie op kantoor ook 100v speakers hebt hangen, dan wordt het een ander verhaal. maar dan nog zal een andere versterker geen kwaad kunnen dunkt me ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ik ben niet zo van direct iets nieuws komen, ik mag graag het probleem oplossen :P

Nog een foto'tje gemaakt van de bovenkant.

rechtsboven in die 2 stroomdingen zijn dus heet, en links die strook met zwarte printjes wordt erg warm:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2zfpriq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 09:10

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Die stroomdingen dat is je hoofdvoeding en die kan inderdaad goed heet worden. Deze moeten natuurlijk niet te heet worden want dan kan er van alles gebeuren. Het verhaal klinkt alsof hij wellicht in een thermische beveiliging springt of zijn voeding weg valt. Dit kan natuurlijk ook een combinatie van beide zijn. Het feit dat de voeding zo heet wordt kan ook een indicatie zijn van een defecte voeding of niet goed functionerende, wat eigenlijk ook defect is :) . Wat je kunt proberen is om de voeding wat extra te koelen dmv een ventilator erop zetten. Ik zie ook aan de behuizing dat deze nogal stoffig zijn en stof vinden elektrische apparaten meestel niet echt gezellig.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ik begin er meer van te snappen, met name na het lezen van dit stuk:
http://www.bax-shop.nl/fo...olt-vraagstukken-119.html

Ik mag maximaal 240 watt pakken met 100 volt.

Nu heb ik op zone 1 de meeste speakers zitten, ik zou deze op 70 volt kunnen zetten volgens de manual, dan kan ik er meer boxen achter hebben.

Ik ga zo eerst deze zone eens uitzetten, kijken of het probleem dan nog is.

Wat ik me afvraag (en wat ik niet kan vinden in de manual) hoeveel vermogen ik per zone mag hebben.

http://www.toa-corp.co.uk....asp?prodcode=VM-2120.pdf

is dit gedeeld door 5? of mag ik ook al het vermogen op 1 zone hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

test inderdaad eens per zone. wellicht dat in 1 vd zones een beperkte kortsluiting zit door een slecht contact bv. Hierdoor gaat de versterker meer vermogen leveren dan hij kan en wordt heet. Dit kan natuurlijk ook omdat je gewoon teveel vermogen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
volgende week maandag komt er een expert bij, ik zal hier posten wat het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:05:
test inderdaad eens per zone. wellicht dat in 1 vd zones een beperkte kortsluiting zit door een slecht contact bv. Hierdoor gaat de versterker meer vermogen leveren dan hij kan en wordt heet. Dit kan natuurlijk ook omdat je gewoon teveel vermogen vraagt.
Dat was exact mijn idee. Bij het verhuizen is er niets veranderd aan de versterker, maar wel aan de omgeving. Het zou dus best kunnen dat 1 zone speakers een probleem heeft (kortsluiting, slecht contact, speakers verkeerd ofzo iets). Dit lijkt me de beste aanpak.

De versterker zo door laten draaien is in ieder geval niet een goed idee. Als een versterker in zijn bescherming klapt is hij allang voorbij zijn optimaal gebruikspatroon. Het is geen limiter, het is een "en nu kan ik echt niet meer, anders ga ik direct stuk " event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Blasterxp schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:38:
[...]

Dat was exact mijn idee. Bij het verhuizen is er niets veranderd aan de versterker, maar wel aan de omgeving. Het zou dus best kunnen dat 1 zone speakers een probleem heeft (kortsluiting, slecht contact, speakers verkeerd ofzo iets). Dit lijkt me de beste aanpak.

De versterker zo door laten draaien is in ieder geval niet een goed idee. Als een versterker in zijn bescherming klapt is hij allang voorbij zijn optimaal gebruikspatroon. Het is geen limiter, het is een "en nu kan ik echt niet meer, anders ga ik direct stuk " event.
Ik vermoed inderdaad dat er ergens in het nieuwbouwtraject iets niet klopt.

We hebben het over 100'en meters kabel (totaal zo'n 5000m2 hal + kantoren), dus misschien is er ergens wel iets verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ik neem aan dat jullie met de verhuizing naar een groter pand zijn gegaan; is het een mogelijkheid dat door de toename van ruimte de installatie harder moet staan om een acceptabel geluidsniveau te krijgen en je hierdoor de versterker zwaarder belast dan in het vorige pand? kans is dan in dit geval dat de versterker te licht is en je op zoek zal moeten gaan naar een zwaarder exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De monteur is zojuist weg, en we hebben de spanning verlaagd van 100Volt naar 70Volt

Er waren blijkbaar toch teveel boxen aangesloten in de nieuwe situatie.

Het rare is dat ik op 100 volt de boel wel stabiel kon krijgen, maar dan moest het volume zo laag staan, dat het geluid te zacht stond.

Nu heb ik de spanning op 70 volt gezet, en nu kan ik het volume instellen op standje "pinkpop" en nergens geen last meer van :?

Het is in ieder geval opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ff een verlate update. ik heb hem zelf ook deze versterker. deze versterker is de 240 watt het totaal vermogen. verdeelt over alles 5 de zones is dat. is niet zo dat hij 240 watt per zone kan hebben aan luidsprekers. die zone regelaars zijn selector schakelaars die de luidspreker op een andere aftakking van de uitgangs transformator zetten. ik weet niet hoe veel speakers er daar in het pand hangen? en uiteraard de vermogen.. mocht je meer speakers hebben dan wat de versterker hebben kan dan kan je inderdaad de 70 volt lijn pakken. de minimum load gaat van 42 naar 21 Ohm en bij 50 volt 10,5 ohm (100x100Volt delen door 240 watt = 42 Ohm)
Pagina: 1