Externe FM antenne, welke is goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 11:50
Hallo Tweakers,

We hebben bij ons op het werk een goede externe FM antenne nodig.
We hebben zo'n verstelbare spriet momenteel, maar zelfs 3FM zit tegen het kraken aan, ondanks dat ik de antenne buiten heb neergezet op het dak, zo'n 6 meter hoog.

Nu kom ik een aantal soorten antenne's tegen, zoals die van König

Afbeeldingslocatie: http://www.jewaro.nl/images/Konig%20FM%20Antenne.jpg

of deze

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/ANT-UHF60-KN.JPG

Maar welke geeft gegarandeerd goed ontvangst :?

Wat zijn jullie ervaringen :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 11:32

EraZor

Don't mention the war

Inkoppertje misschien, maar Kabel / Live Stream is geen optie?

Overigens: je mag op je werk niet zomaar radio aanzetten he? Ivm BUMA/STEMRA geneuzel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
EraZor schreef op maandag 08 juni 2009 @ 15:22:
Inkoppertje misschien, maar Kabel / Live Stream is geen optie?

Overigens: je mag op je werk niet zomaar radio aanzetten he? Ivm BUMA/STEMRA geneuzel...
dit is nergens voor nodig

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 08-06-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

leg de eigenschappen van deze 2 eens naast elkaar, met name de dB versterking van het ontvangen signaal en richtingsgevoelig(2) of rondom(1).

Digitenne is trouwens ook een goede optie ;)

[ Voor 14% gewijzigd door keur0000 op 08-06-2009 15:48 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

is het voor 1 station of meedere? Een spriet zou moeten werken, wel even aarden daar op het dak (zo zit de spriet op je auto ook geaard op je dak).
Bij alle antenne's is de lengte eigenlijk afhankelijk van de frequentie 300/freq/2 is ca lengte in m. Dus 100.0 FM zal een spriet van 1,5 meter opleveren (halve golflengte) of 75cm (kwart golflengte). Kwart golflengte zou genoeg moeten zijn.
Je kan ook een dipool maken door 75 cm draad aan de kern en 75 cm draad aan de mantel en dan vertikaal ophangen, dan heb je geen aarde nodig. Evt te voeden met coax.
En als je veel storing hebt even een ferriet kern van een ongebruikte kabel slopen en om de kabel bij de antenne klikken, en ook eentje bij de radio (dubbel genaaid houdt immers beter).Met remko_k eens dat beiden uit de topic start inderdaad hun geld niet waard zijn tov een stukje electriciteits snoer, dat laatste werkt waarschijnlijk zefs beter.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 08-06-2009 15:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ Waardeloos
^^ is volgens mij geen "radio" antenne (3 meter band, frequenties 88 - 108 MHz) maar een TV of digitenne antenne. (ook nog eens horizontaal ipv vertikaal gepolariseerd)

De beste antennes zijn dipolen (rondom gevoelig) of Yagi's (richtings gevoelig).
Maar van belang is dat je antenne's kiest door voor jouw doel (lees: frequentie en polarisatie) zijn gemaakt. Radio is vertikaal.

Dit komt veel beter uit:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=278718
Wel VERTIKAAL monteren...

En als je een antenne wilt die wat meer gain oplevert, een 3 elements Yagi:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=277800
Wederom vertikaal monteren.

En als je echt hard signaal wilt ontvangen, een 7 elements Yagi. (maar dit wordt wellicht wat overdreven):
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=277827
Ook vertikaal monteren.

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/2000_2999/2700/2770/2778/277800_SZ_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door remco_k op 08-06-2009 16:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

let wel dat die gevouwen dipool dacht ik iewat richtingsgevoelig is en de yagi's zeer richtings gevoelig, dus afhankelijk van hoeveel zendmasten je wil ontvangen werkt de een beter dan de ander.

En wellicht overvloedig maar vertikaal betekend dat de staafjes van boven naar beneden lopen, dus net 90 graden gedraaid tov de afbeeldingen.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 08-06-2009 16:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

franssie schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:11:
En wellicht overvloedig maar vertikaal betekend dat de staafjes van boven naar beneden lopen, dus net 90 graden gedraaid tov de afbeeldingen.
Ik zat er nog aan te denken om zoiets te vermelden... Maar dacht, ach, als iemand het verkeerd begrijpt en zo'n antenne rechtopzet (richting de maan zeg maar), dat ie dan toch al snel zou moeten gaan denken dat er iets niet klopt. :)

Maargoed, zo'n fout kan door een leek makkelijk gemaakt worden, dus toch wel handig het te vermelden.

Zo moet het dus wel (ander type antenne, maar het gaat even om het idee).
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/tenhorn/Img/yagi.gif

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 08-06-2009 16:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 11:32

EraZor

Don't mention the war

snip

[ Voor 101% gewijzigd door teacher op 08-06-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar ik kan digitenne dus niet gebruiken om radio veronica (gratis) te ontvangen.

De elektra monteurs hebben al een coaxkabel naar buiten getrokken, dus ik zou hier zo 1 van bovenstaande antenne's op aan kunnen sluiten.

Ik ga maar weer eens het dak op morgen, evt. met een stuk electriciteitskabel van 75 cm.

nog een snip

[ Voor 106% gewijzigd door teacher op 08-06-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

probeer dan ipv van één met twee draden van 75cm een midden gevoede kwartgolf dipool te maken. Die wordt dan dus 150 cm hoog met de coax in het midden.
Dat zou zo'n beetje moeten werken, als je de frequentie van veronica weet kan je eventueel de lengte wat aanpassen (zie niet helemaal juiste formule eerder) zodat ie voor die frequentie wat gevoeliger wordt (maar voor alleen ontvangen zou dat niet al te gek veel uit maken). Als Veronica een hogere frequentie heeft wordt ie wat korter, zitten ze lager dan wordt ie iets langer.

Lukt dat niet dan zou ik voor een Yagi gaan - als het tenminste alleen om radio veronica gaat.
/edit: laat eens weten of het lukte!

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 08-06-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Grolsch schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:07:
De elektra monteurs hebben al een coaxkabel naar buiten getrokken, dus ik zou hier zo 1 van bovenstaande antenne's op aan kunnen sluiten.
Check dan even of het een 50 Ohm coax is (doorgaans is dat zwarte coax).
Als het witte coax is, dan is het waarschijnlijk 75 Ohm coax en dan heb je een probleem met impedanties, hetgeen de ontvangst behoorlijk kan belemmeren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:27

Laguna

Connaisseur

Stond toevallig vandaag in de mediamarkt en daar stond een Marantz Fresh FM te spelen, was benieuwd hoe ze daar een antenne hadden aangesloten en zat gewoon een wit stekkertje in met eraan een opgerolde witte kabel die als bundeltje bij elkaar was gebonden en verder nergens naar toe liep, maar ontvangst was perfect. Ik vond het maar vreemd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
franssie schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:29:
probeer dan ipv van één met twee draden van 75cm een midden gevoede kwartgolf dipool te maken. Die wordt dan dus 150 cm hoog met de coax in het midden.
Dat zou zo'n beetje moeten werken, als je de frequentie van veronica weet kan je eventueel de lengte wat aanpassen (zie niet helemaal juiste formule eerder) zodat ie voor die frequentie wat gevoeliger wordt (maar voor alleen ontvangen zou dat niet al te gek veel uit maken). Als Veronica een hogere frequentie heeft wordt ie wat korter, zitten ze lager dan wordt ie iets langer.

Lukt dat niet dan zou ik voor een Yagi gaan - als het tenminste alleen om radio veronica gaat.
/edit: laat eens weten of het lukte!
Wat is nu precies een kwartgolf dipool :?

Dat zijn dus 2 koperdraden, verticaal neergezet met een lengte van ca. 80 cm (Veronica is bij ons 103.2FM) :?

Wat is dan de tussenafstand tussen de 2 koperdraden, en hoe bevestig ik die normaal gesproken :?

Iemand een foto'tje van een zelfgemaakt dipool :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, even in peppie en kokkie taal:

Je hebt nodig:

2 stukken koperdraad van ong. 72 cm
Coaxkabel
Lange stok, meer dan 1.60 meter. (stuk bamboe uit de tuin oid?)

Span 1 koperdraad van boven naar midden, tape hem vast, of tie wraps ofzo.
Span nog een koperdraad van hebt midden naar beneden.

Pak nu je coax kabel, strip een stukje kern en een stukje mantel.
Knoop / soldeer / plak / beun de kern aan een draad vast, en idem voor de mantel.

zet nu je stok verticaal vast op dak / tegen te gevel oid.

Klaar :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

en even als verder niet nodige achtergrond na de uberduidelijke uitleg hierboven:
Kwartgolf gaat over de golflengte.
Bij de frequentie van 103.x Mhz hoort in lucht een bepaalde golflengte. Zie het als de snaar van een gitaar, daar bepaald de lengte ook de frequentie (toon).
het doel is nu om de antenne zo te kiezen dat deze resonant is (meezingt) met de frequentie waarop je wilt ontvangen. Vandaar de lengte van ca 72~80 cm: dat is een kwart van de golflengte en dat werkt, je kan ook voor de helft kiezen dat werkt beter maar dan heb je gelijk een stok van 3 meter staan.
Er zijn allerelei apparaten om eea helemaal af te regelen maar dat gaat voor het ontvangen van Veronica te ver.

Wil je nou bijvoorbeeld studio brussel gaan ontvangen (lukt misschien als je hoog genoeg in Rotterdam zit, niet vanuit Drente) , zoek dan op arrl antenna handbook pdf in google om je eigen yagi's etc te bouwen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 09-06-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
had ik bijna mijn contructie uitgelegd aan de installateur komt er een bouwvakker aan, welke nogal in de "Geheime zender scene" zit, met de mededeling "Ik nem oe morn wa eem een verticaal met, zodaj alle zenders good kunt onvangn" (vrij vertaald, ik neem je morgen wel een "verticaal" mee zodat je alle zenders kunt ontvangen).

Dus, ik wacht af tot morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Laguna schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:06:
Stond toevallig vandaag in de mediamarkt en daar stond een Marantz Fresh FM te spelen, was benieuwd hoe ze daar een antenne hadden aangesloten en zat gewoon een wit stekkertje in met eraan een opgerolde witte kabel die als bundeltje bij elkaar was gebonden en verder nergens naar toe liep, maar ontvangst was perfect. Ik vond het maar vreemd.
Op zich niet vreemd. Als je dichtbij een zendmast zit (b.v. Hilversum, IJsselstein, ...) dan werkt het ook zonder iets aan te sluiten nog prima. Maar dat is dus juist het probleem van de TS; hij zit kennelijk zover van de dichtstbijzijnde zendmast af (waar zijn favoriete radiostation vanaf uitzend) dat hij een "hele toer" moet uithalen om die te ontvangen.
Daarom is het bekijken van een alternatief (zoals EraZor deed, internet stream) helemaal zo'n gek idee nog niet. Maarja, soms wil je gewoon old-school FM ontvangst. Iedereen kan daar zo z'n redenen voor hebben. :P
Grolsch schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:28:
had ik bijna mijn contructie uitgelegd aan de installateur komt er een bouwvakker aan, welke nogal in de "Geheime zender scene" zit, met de mededeling "Ik nem oe morn wa eem een verticaal met, zodaj alle zenders good kunt onvangn" (vrij vertaald, ik neem je morgen wel een "verticaal" mee zodat je alle zenders kunt ontvangen).

Dus, ik wacht af tot morgen :)
Dan krijg je morgen een dipool die over is gebleven van een piratenzender. :+
Da's het mooie van passieve antennes, ze kunnen zowel zenden als ontvangen. Doorgaans zijn de antennes die bedoeld worden voor zenden iets beter uitgevoerd qua materiaal e.d., dus dat is alleen maar een voordeel.

Zoiets (of soortgelijk product, al dan niet lichter uitgevoerd (qua materiaal):
Afbeeldingslocatie: http://www.profmsolutions.nl/images/artikelen/ade0101220_1.jpg
Vergis je niet in de maten:1350x1050x50 mm
http://www.aldena.it/images/catalogo/pdf/ADE0102222.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 09-06-2009 11:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
remco_k schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:28:
[...]

Op zich niet vreemd. Als je dichtbij een zendmast zit (b.v. Hilversum, IJsselstein, ...) dan werkt het ook zonder iets aan te sluiten nog prima. Maar dat is dus juist het probleem van de TS; hij zit kennelijk zover van de dichtstbijzijnde zendmast af (waar zijn favoriete radiostation vanaf uitzend) dat hij een "hele toer" moet uithalen om die te ontvangen.
Daarom is het bekijken van een alternatief (zoals EraZor deed, internet stream) helemaal zo'n gek idee nog niet. Maarja, soms wil je gewoon old-school FM ontvangst. Iedereen kan daar zo z'n redenen voor hebben. :P

[...]

Dan krijg je morgen een dipool die over is gebleven van een piratenzender. :+
Da's het mooie van passieve antennes, ze kunnen zowel zenden als ontvangen. Doorgaans zijn de antennes die bedoeld worden voor zenden iets beter uitgevoerd qua materiaal e.d., dus dat is alleen maar een voordeel.

Zoiets (of soortgelijk product, al dan niet lichter uitgevoerd (qua materiaal):
[afbeelding]
Vergis je niet in de maten:1350x1050x50 mm
http://www.aldena.it/images/catalogo/pdf/ADE0102222.pdf
tnx, nu heb ik er een beeld bij.

Maar als ik 2 koperdraden van ongeveer 72cm bij elkaar optel is het al hoger als die verticaal welke jij hierboven laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Grolsch schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:04:
[...]

tnx, nu heb ik er een beeld bij.

Maar als ik 2 koperdraden van ongeveer 72cm bij elkaar optel is het al hoger als die verticaal welke jij hierboven laat zien.
Ik geloof dat de diameter van de radiaal (ook) meespeelt in de lengte berekening.
Evenals de gebruikte kabel lengte in de antenne zelf en eventuele aanpassingen. (Labda ofzo?)
Maar dit is iets te specifiek wat mijn kennis hierover betreft, dus ik kan het ook mis hebben.
Misschien kloppen die maten ook niet precies.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ter info, ik heb inderdaad zo'n antenne op het dak gezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.profmsolutions.nl/images/artikelen/ade0101220_1.jpg

en het ontvangst is KRAAK helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
te vroeg gejuicht, na 3 dagen kraakhelder ontvangst te hebben gehad, ruist de radio weer :?

Hierboven wordt gesproken over een 50 OHMS coax kabel.
Op de achterkant van mijn versterker staat 75 OHMS coax.

Ook zat het stekkertje erg raar in elkaar, ik ga toch eens iemand in de buurt op zoeken die mij hiermee kan helpen.

Ik kan radio veronica in de auto goed ontvangen, ik heb 3 dagen lang kraakhelder ontvangst gehad, en nu spontaan niet meer :?

voor de duidelijkheid, dit is de achterkant van m'n radioversterker

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2qnd1kl.jpg

Dit is een foto van de voorkant van de stekker

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/atwr4.jpg

Dit is een foto van de achterkant van de stekker

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/osqudu.jpg

Dit is een foto van draadjes die in stekker overal aan gesoldeerd zaten

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2jdesm1.jpg

Dit is een foto van het kapje van de stekker

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/23lchut.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 30-06-2009 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er zou ook een flinke storingsbron in de buurt kunnen zitten. Eentje die aan en uit gaat --> door de mens gemaakt of eentje die wisselt zoals het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dat zou kunnen, maar ik wil eerst zeker weten of de bekabeling nu goed is.
Ik heb voor de duidelijkheid een aantal foto's gemaakt, zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 19:39
tis kwalitatief niet echt een geweldig aansluitstukje

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

het pinnetje van die male connector is wel erg dun. Maakt dat wel contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kleine dingetje met die draadspoeltjes is geloof ik een balun, om over te gaan op zo'n plastic draadstrip antenne.

Stekkertje maakt denk ik niet heel veel uit zolang het maar wel goed contact maakt! Anders voor de zekerheid een ander stekkertje aan maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik vind die hele connector 1 groot twijfel geval: naar de prullenbak ermee en even een nieuwe halen.
Kijkende naar dat ultra dunne pinnetje, denk ik dat die geen of nagenoeg geen contact maakt, en dat is een groot probleem.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk even kritisch naar de aansluitingen idd; ook bij de antenne kant.
Die balun (balanced - unbalanced) is bedoeld om storingen te vermijden, maar is vooral kritisch als je gaat zenden. Ook wijzigt zo'n balun evt. de impadantie. Voor ontvangst zou je hem er evt tussenuit kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nu heb ik 2 nieuwe stekkertjes gehaald, en nu passen ze er niet in :?

Zijn er verschillende soorte male coax connectors :?

Onderstaande 2 heb ik gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/ap6xir.jpg

en deze stekker zit er nu dus in:

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 02-07-2009 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

meuh?

doet eens een fototje van de achterkant van de tuner? Merkje/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

een BNC achter op een gewone tuner? lijkt me ook erg vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Grolsch schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:25:
Nu heb ik 2 nieuwe stekkertjes gehaald, en nu passen ze er niet in :?
Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, zie ik.

Je hebt de goede connectors gekocht. Maar blijkbaar is de socket anders. (zou idd weleens BNC kunnen zijn, maar dat zie je vrijwel nooit op een tuner)
Ik ben benieuwd naar een fototje daarvan.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 02-07-2009 18:46 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Als ik achterop mijn TV-kaart kijk is dat een female stekker, waar dus een door jou gekochte male stekker in gaat. Bij radio's is het precies andersom dan bij TV, dus volgens mij moet je een female stekker hebben.
Lijkt me dat je radio een male aansluiting heeft met een klein gaatje erin waar die pin ingedrukt wordt, maar om dit zeker te weten zal je een foto moeten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hier de foto's:

dit is de radio + versterker, de bovenste is dus het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1h6uza.jpg

nu de achterkant

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1zexoad.jpg

en een detail van de achterkant

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/eiuuq8.jpg

Maar een female past wel om het omhulsel, maar de female "botst" tegen de female zeg maar.

Het is een JVC zoals je kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dit noem ik "topic kidnapping" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Kun je niet een female stekkertje op de tuner aansluiten, en daar je antenne aan?

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ThinkPadd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:47:
Kun je niet een female stekkertje op de tuner aansluiten, en daar je antenne aan?
dat heb ik dus geprobeerd, maar dat past dus niet! de female dingetjes, raken elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Kun je niet een van de female dingetjes een beetje dichtknijpen met een tangetje ofzo, zodat het wel past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ik zal eens proberen die female kern eruit te halen, en een male kern er in te zetten.

Als dit niet werkt tik ik ergens een andere tuner op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt me een stuk handiger om gewoon een female male plug te kopen. Dit is gewoon een standaard huis-tuin-en-keuken standaard antenneplug.
Neem eventueel het apparaat mee naar de handyman of elektronicaboer.

[ Voor 27% gewijzigd door joopv op 03-07-2009 21:27 . Reden: ik was ook op het verkeerde been gezet door het buisachtige van de middenpen. Maar dit zie je vaak bij bij tuners/receivers. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De male kern past dus niet in het gaatje van de tuner :? en een female ook niet :?

zoals eerder aangegeven heb ik dus een normale male plug gekocht, maar dit past dus niet!

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/ap6xir.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

We hebben ons ook zowat allemaal vergist. Er zit een male socket op je tuner (op alle tuners), en je moet er een female plug op prikken.
Tenminste, normaal gesproken. Dat moet je passend zien te maken.

Verder lijkt het erop dat je tuner op de versterker staat. Op zich zou dat geen probleem mogen geven, maar het zou extra storing op kunnen leveren bij de tuner. Misschien die 2 even wat scheiden van elkaar ter test.

[ Voor 35% gewijzigd door remco_k op 03-07-2009 14:04 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
dus jij beweerd dat dit een male aansluiting is:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/eiuuq8.jpg

en de stekker welke er nu in zit (en past, maar kwalitatief niet goed is) een female :?

dan zal ik tijdens mijn biologieles voortplanting wel iets verkeerd begrepen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Normaal hoort een male plug IN de buitenste ring van de female plug te passen, maar hier is het andersom. Ook is de male pin veel te dun, en lijkt mij dat een female plug om het binnenwerk van die plug op de radio kan. Overigens doet die stekker mij heel veel denken aan de plug die je op autoradio's ook tegenkomt, maar daarvan is de binnenste pin veel dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb de foto's (van Grolsch) nog eens bekeken maar ik zie helemaal geen schroefdraad.

Een BNC connector heeft een bajonet sluiting: door een veer drukken en een kwartslag draaien. Geen schroefdraad dus.

Dit is geen BNC en ook geen F connector, maar een gewone male (en geen female) antenneplug zoals die op miljoenen tuners en receivers zit.

Dat dit een female connector lijkt komt door de buisconstructie van de middenpen. Meestal is die massief of in ieder geval gesloten / naar binnen gebogen aan de top, hier is hij toevallig open. Maar het is wel degelijk een male connector. De middenpen (of buis, in dit geval) past in de bus van een female antenne connector.

[ Voor 9% gewijzigd door joopv op 03-07-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

joopv schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 21:23:
Ik heb de foto's (van Grolsch) nog eens bekeken maar ik zie helemaal geen schroefdraad.

Een BNC connector heeft een bajonet sluiting: door een veer drukken en een kwartslag draaien. Geen schroefdraad dus.

Dit is geen BNC en ook geen F connector, maar een gewone male (en geen female) antenneplug zoals die op miljoenen tuners en receivers zit.

Dat dit een female connector lijkt komt door de buisconstructie van de middenpen. Meestal is die massief of in ieder geval gesloten / naar binnen gebogen aan de top, hier is hij toevallig open. Maar het is wel degelijk een male connector. De middenpen (of buis, in dit geval) past in de bus van een female antenne connector.
+1

Mee eens, mijn receiver heeft exact hetzelfde.
Mocht de female te krap zijn, eerst met 1 vinger........ :+

Beetje openwringen met een schroevendraaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
inderdaad, een beetje wringen en proppen en een normale female connector past!

tnx voor jullie tips, nu hopen dat ik goed ontvangst hou!

Pagina: 1