Toon posts:

installeren xp nieuwe schijf beginner probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

nadat m'n harde schijf gestorven was heb ik een nieuwe gekocht ( sata ) , mijn bios herkent ze , en ook windows setup ( xp home service pack 2 ) herkent ze, heb ik ze proberen in partities in te delen, dit lijkt ook te lukken,

maar als ik vervolgens windows wil erop installeren zegt windows dat dit niet gaat omdat er dingen op ontbreken,

ik heb me suf gegoogled maar ben niet veel wijzer geworden behalve dan dat ik nu weet dat ik een mbr ontbreek om windows te kunnen installeren op die nieuwe schijf.,

dat er zoiets is als native ide en ahci en dat ik waarschijnlijk een floppy disklezer en floppy nodig heb waar ik echter niet over beschik. & iets over dat een gewone xp geen sata drivers heeft.

kan ik simpelweg moederbord cd erin gooien tijdens setup en sata drivers laten mee-installeren via de cd waarna ik wel windows kan installeren ?

Of hoe kan ik dit oplossen ? of kan er iemand me doorverwijzen naar een evt faq hier hoe dit juist te doen omdat ik mijn precieze probleem niet kan vinden, waarschijnlijk een te vanzelfsprekend iets voor de meeste mensen.

Mss kan ik de nieuwe schijf aan een andere pc hangen ? daar partioneren en formatteren en dan terugplaatsen om xp te installeren?

Nuja had graag ook geweten hoe dit te doen zonder een 2de pc , hopelijk kan er een lief persoon me ff op weg helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 03:50 . Reden: scheel gekeken, toch sp II ]

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
Is die cd wel goed?

Geert

Verwijderd

Topicstarter
Op een paar krassen na wel ja denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 03:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ondertussen ben ik toch al iets wijzer, als ik m'n sata's als Ide config in bios , dan is er geen nood aan floppy drive en drivers enzo,

de preciese foutmelding tijdens de setup van xp stelt " om xp te kunnen installeren dienen er opstartbestanden naar de schijf te worden geschreven " " op de schijf is geen compatibele partitie gevonden geschikt voor xp " ,

gelieve terug te keren en te partitie te maken waar xp wel mee overweg kan, maar als ik dit doe en ik op doorgaan klik bekom ik opnieuw hetzelfde :s

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 06:15 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
ondertussen dit gevonden maar geraak ik niet veel wijzer uit

[Win XP setup] melding van partitie niet compatibel

de enige gelijkenis met die persoon z'n prob is dat er 2 sata schijven in mijn systeem zitn en daarnaast 2 IDE drives ( dvd en dvdbrander op zelfde kabel )

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
doe je wel formatteren als NTFS systeem tijdens dat blauwe windows install gebeuren? en dan niet de "snel" optie (want dit is een nieuwe schijf)

Verwijderd

Topicstarter
zucht :) m'n systeem heeft ook last van AMD Data Change ... Update New Data to DMI! foutmelding ,

( mobo Gigabyte GA-MA790-UD4P.)

een andere tweakerpost vermelde hierbij ook dat dit wel is te maken zou kunnen hebben met brakke schijf? kzal deze strax is ff testen met samsung tool ofzo :s

eerst ff paar uurtjes pitten :p ben doodop :D

Verwijderd

Topicstarter
@vorak ik krijg die keuze zelfs niet, heb dan maar via de repair naar dos gegaan en zo format c: fs:ntfs gedaan , maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Verwijderd

Topicstarter
ff voor de volledigheid

cpu: amd x4 905e
mobo Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
graka saphire hd4890
ram : corsair ddr3 dominator
2 x sata samsung hdd's ; 1 van een terra en 1 van een halve terra
1 asus IDE lezer
1 asus IDE dvd brander
zalman 600 w voeding

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 13:22 . Reden: typo type mobo ]

• HoeZoWie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01-2025

HoeZoWie

Azure Cloud & System Engineer

Ik wil je wel helpen, maar ik heb wel meer info nodig!
ik las uit jou comments een paar belangrijke elementen:
- heb ik een nieuwe gekocht (sata), mijn bios herkent ze, en ook windows xp sp2
- maar als ik vervolgens windows wil erop installeren zegt windows dat dit niet gaat omdat er dingen op ontbreken
- dan dat ik nu weet dat ik een mbr ontbreek om windows te kunnen installeren
- at er zoiets is als native ide en ahci
- dat ik waarschijnlijk een floppy disklezer en floppy nodig heb

Jou genoemde bevindingen vertellen mij 1 ding duidelijk:
De S-ATA wordt herkend, in BIOS en WindowsXP, maar XP kan niet van deze S-ATA geboot worden, en dat is jou probleem!
- Dat ligt niet aan de S-ATA
- Dat ligt niet aan Windows XP,
- Dat ligt niet aan wel/niet een MBR hebben op de S-ATA,
- Dat zegt niet dat er ook een OS op geboot kan worden...
- Dat ligt alleen maar aan de instellingen van de CMOS/BIOS, om de S-ATA te kunnen laten booten, en gezien wordt als een IDE-Hdd.

Waar jij op moet letten is dat in de BIOS/CMOS alle instellingen verwijzen naar iets wat geboot moet worden in de volgorde: CD/DVD optie 1 en HDD/SATA/AHCI op optie 2, verder moet al het andere niet booten!
Probeer eerst alders de Fail/Safe opties in de BIOS te laden, Safe(n), Afsluiten, wederom BIOS Opstarten, terug in de BIOS, bekijk de LECACY van de SATA, en de Opstart Volgorde. Want daar gaat het bij jou fout.

Daarbij moet ik even iets kwijt:
Als je specificaties noemt, noem ze correct en precies, het MoBo-Model dat je hier beschrijft bestaat niet: Gigabyte GA-MA790-UD4P
Er zijn wel een:
Gigabyte GA-MA790X-UD4P en een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - so make up your choice!

As je nu dus de 'R.T.F.M.' optie uitvoerd, lees je op pagina 72 - 83 (Chapter 5) hoe alles in zijn werking gaat, het verbaasd mij dat je dit board hebt/koopt, en niets van af weet, van al deze opties, je hebt toch wel een User-Manual? Lees die dan eerst...
Pagina 74;
- Ensure OnChip SATA Controller is enabled under [Integrated Peripherals]
- Set the "OnChip SATA Type" op [As SATA Type] en NIET op [RAID]
- Dat geld voor MoBo STAT Connector: SATA2_0/1/2/3 connectors, want 4/5 zijn alleen bestemd voor RAID!
- Save changes and exit BIOS Setup.

Er wordt hier van uit gegaan dat je GEEN RAID gebruikt, dus opstart vanaf 1 SATA Drive,
zet die dus NA de CD/DVD Boot Volgorde Opties.., dus SATA als 2e optie! (En geen AHCI RAID Controller als Boot!)

Belangrijk is de verbinding van de Connectors:
Pagina 79:
On this motherboard, the GSATA2_0 and GSATA2_1 ports are supported by the GIGABYTE SATA2 SATA controller.

Hoe precies instellen in de BIOS [Integrated Peripherals]:

OnChip IDE Channel [Enabled]
OnChip SATA Controller [Enabled]
OnChyp SATA Type [Native IDE]
OnChyp SATA Port4/5 Type [IDE]
OnBoard GSATA-II Ctrl [Enabled]
OnBoard GSATA-II Ctrl Mode [IDE] of [AHCI] (...; Waarbij hier IDE de optie is van LEGACY SATA)

Bij Windows XP installeren:
For AMD SB750 SATA controllers:
Gebruik idd [F6] binnen WinXP Setup.
Select: AMD AHCI Compatible RAID Controller-x86 platform and press <Enter>.
of; RAID/AHCI Driver for GIGABYTE GBB36X Controller and press <Enter>
On the next screen, press <Enter> to continue the driver installation.

Dus je moet een FloppyDisk hebben (USB Floppy Disk heeft de winkel vast wel te leen.)

[ Voor 52% gewijzigd door HoeZoWie op 15-07-2009 14:00 . Reden: Extra Toevoeging Info en commentaar ]

H03z0w!3

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
1. kijk hoe je sata word aangestuurd, sommige merken (HP) hebben hier problemen mee en dan kan ej in de bios dit op IDE-emulatie zetten.
2. zorg VOOR dat je begint met installeren altijd voor de sata drivers, deze moet je onder (standaard) windows XP handmatig inladen.

* Je kan (indien je beschikt over een andere PC, ook een image downloaden met sata drivers erin gebakken, dit scheelt een hoop problemen. :*)

edit:typo

Verwijderd

Topicstarter
hmm, wat heb ik gedaan,

terug naar default settings gezet, alle settings overlopen, smart enabled, boot devices config getjeckt, floppy lan gedisabled, onboard sata settings getjecked.

ja het betreft win xp home service pack II,

nu heb ik de oorzaak gevonden alleen weet ik niet goed hoe ik dit had kunnen voorkomen, noob errata wrsch :)

naast de nieuwe schijf zat er ook een nieuwe schijf voor opslag in..

omdat ik over geen floppy beschik om de F6 uit te voeren voor AHCI, staat mijn systeem geconfigureerd als native IDE, ook al stond m'n schijf correct in de bootvolgorde,

in m'n eerste bios pagina lijst m'n systeem de IDE apparaten, de sata schijf waarop ik wilde installeren staat geemuleerd als IDE slave,

omdat ik niet vind hoe dit te veranderen 8)7 heb ik dan maar m'n nieuwe opslag schijf gedisconnect van m'n systeem waarna ik xp eindelik heb kunnen installeren,

Hoef ik nu nog iets te doen en kan je me evt vertellen waarom juist windows daarin in de soep draaide?

kan ik nu gewoon die andere schijf er terug aankoppelen en bootn en dan in windows formatten ?

Allesins alvast enorm bedankt ! _/-\o_

• HoeZoWie

HoeZoWie

Bij SATA is de fysieke volgorde van bellang bij conversie naar IDE,
dus Poort 1 gaat voor Poort 2, dwz dat Poort 1 meestal Primair Master is,
Poort 2 dan Primair Slave wordt en dan 2x Secundair, enzovoorts.
WinXP is geïnstalleerd, jij bent geholpen, maar....
toch vreemd dat jij een Tweaker werd op de nacht :z dat je dit forum
hebt gepost met je installatie probleem!
Waarschijnlijk horen we hierna niets meer van jou?? :?
Wat je nog moet doen?

Als XP klaar is alle drivers minimaal updaten tot de laatste WHQL versie(s) die je kan vinden.
Game ze!

[ Voor 13% gewijzigd door HoeZoWie op 15-07-2009 16:32 . Reden: Edit ]

H03z0w!3

Verwijderd

Topicstarter
dus gwn nu kwestie van de twee kabels te switchen op m'n mobo nu waarna ik die 2de hdd kan trugplaatsen?

Overigens weet je de techische kant hierachter waarom xp tripte over geen opstartzaken bij 2 nieuwe schijven, of was dit enkel omdat ie geemuleerd stond als slave?

neej ik kom zeker nog terug! , die dingen boeien me wel en deze site en de mensen hier lijken me zo aardig :), las al vaak die blogjes enzo :) toffe dingen :)

echt super bedankt voor je hulp!

• HoeZoWie

HoeZoWie

Pas op voordat je dat doet (switchen van kabels), eerst WinXP opstarten, en bekijk edit C:\Boot.ini eerst!
Zet daarin eventueel een extra entry voor de tweede schijf opstart, bv:
Orgineel is:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /noexecute=optout /fastdetect
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maak voor de zekerheid een tweede entry, zo dat XP altijd kan opstarten:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /noexecute=optout /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /noexecute=optout /fastdetect

Zodoende loop je geen riscico!

Als XP is opgestart, bekijk je in Disk Management Console de Fysieke volgorde,
dit kan ook met DiskPart (CMD-Line tool, is wel een goeie oefening voor jou ;)
[Start] ->
[Run] -> Typ: CMD.exe <- [Enter] ->
In CMD: Typ: DiskPart.exe (wachten)
Typ: List Disk
Opties van DiskNummers komen tevoorschijn,
Typ: Select Disk 0
Typ: List Partition
Partities van Disk 0 worden nu getoond

Pas als je zeker weet dat de eerste entry van Boot.ini de juiste is waarmee XP opstart, kun je de 'overbodige entry' doen verwijderen, eerder niet.
Maak je toch die fout.., geen nood, Start WinXP installatie wederom uit met je bootable CD, kies voor Repair Console, WinXP Install zal dan het pad tonen van de aanwezige OS'en op dat systeem:
zo iets als:
Do you want to recover:
C:\>WINDOWS ?
Yes
Typ Locale Admin Password van dat OS,
Typ daarna in de CMD-prompt:
FixBoot [Enter]
FixMBR [Enter]
Exit [Enter]
CD-Rom tijdens Reboot er uit halen, klaar!
Succes, ik hoor het wel als je problemen hebt, op mijn profiel kun jet tekst achterlaten. ;)
En ga in hemelsnaam s'nachts gewoon slapen!
Dat doen mensen gewoonlijk, 's nachts slapen... :z

H03z0w!3

Pagina: 1