Marc Rademaker schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:50:
Beste dames en vooral heren,
Wij, de redactie, zijn op zoek naar goede suggesties voor toekomstige reviews. Er ligt altijd wel genoeg hardware om te testen, maar we willen graag weten waar het meeste interesse naar uit gaat. De nadruk ligt hierbij op Core-reviews, en niet op mobile, electronics etc. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan het testen van oudere videokaarten tegenover nieuwe videokaarten. Een ander idee kan zijn het testen/bouwen van een htpc. Maar, eigenlijk zijn alle suggesties welkom. (Overigens wordt er op dit moment gewerkt aan benchmarks met snel ddr3-geheugen, worden er ook een aantal high-end luchtkoelers getest en zijn we bezig met het testen van voedingen)
Uiteindelijk zal er een keuze uit de suggesties gemaakt worden, waarna er een poll komt op de frontpage, waar de meest populaire keuzes in komen te staan. Probeer de suggesties enigszins concreet te houden.
Goede inzet
Hier een paar goede suggesties voor een betrouwbare meting.
Meestal is een benchmark synthetisch en gericht op één enkele specifieke taak.
Meerdere synthetische benchmarks draaien (Tom's Hardware) en daaruit een gemiddelde nemen (vind ik) geeft geen goede weergave van wat mensen merken in real-time.
Wat is dan wel goed benchmarken?
Bench met Windows XP, Windows Vista en Windows 7. De Windows Experience Index is eigenlijk een heel goede benchmark die het systeem op de 5 belangrijkste gebieden bencht.
Onder Windows 7 loopt de WEI van 1,0 - 7,9 en in Vista tot en met 5,9. Dus hele moderne hardware krijgt een 5,9 onder Vista terwijl de hardware meer kan. In Windows 7 haal ik 7,1 als score en onder Vista dus logisch een 5,9.
Bench verder met populaire games en applicaties en je krijgt een heel betrouwbaar beeld van de werkelijke prestatie van een systeem.
Goed benchen doe je met applicaties die veel gebruikt worden.
Zoals "hoe snel is Norton Anti-Virus met scannen en welke belasting legt een real-time scanner op het systeem?"
Als je zelf je systeem wil benchen dan ben je met Windows Vista/7 snel klaar, maar enkele tests vind ik wel goed:
http://www.pcpitstop.com/ Voelt erg Amerikaans aan, maar is volstrekt onschadelijk en de plug-in is clean.
Passmark performancetest. is een trial en de beperking is dat je geen comparelines kunt importeren en 30 dagen. Ben er zelf niet zo enthousiast over, maar geeft wel gedetailleerde gegevens.
Een goede real-estate benchmark maken kost veel meer tijd als een batch van synthetische benchmaks.
Mijn vraag is wat de leden van tweakers.net kunnen betekenen. Als je alle WEi scores hebt en de config kun je al een hele mooie baseline maken. vergelijk dat weer met de nieuwste hardware.
ter aanvulling: Het is verstandig om tijdens een bench taakbeheer mee te laten lopen als je meerdere cores test. Je kunt nu kijken of de benchmark alle cores strak op de 100% kan houden.
Windows 7 is een juweeltje als men meerdere cores heeft. Windows 7 gaat blijkbaar zeer intelligent om met de L2 cache en dual channel. Dus daarom loont het de moeite om Windows 7 ook mee te nemen. Windows 7 is al RTM en voor Technet abonnees nu te downloaden.
Voedingen.
het wattage is niet van primair belang. Als je een voeding test neem dan volgende waarden in acht:
1. Hoe efficiënt is een voeding op 100%-60%-40% en 20%.
2. Gaat er meer dan de toegestande 20 A door de 12 volt lijn (dus per rail maximaal 240 watt eff)
3. Oscilloscoop de vlakheid van de spanning bij volle belasting. In hoeverre treed er rimpelspanning op en hoe erg is die rimpelspanning bij condensatoren met 20% verlies ofwel grofweg 1% per 100 uur. Een absolute fout groter dan 3% en een absolute fout van meer dan 10 Hz vind de hardware niet leuk en veel systemen leggen hierdoor het loodje. Als de condensatoren bol staan of lekken, onmiddelijk andere voeding en dat risico neemt onevenredig snel toe na ongeveer 2000 werkuren.
Als er vragen zijn hoor ik het wel
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 28-08-2009 20:52
]