mATX servertje

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:51
Hallo

Heb nog een AMD Athlon X2 4850e processor liggen waar ik een servertje (centrale data opslag) wil gaan bouwen.
Mijn eisen waren mATX bordje met 6 sata poorten en raid 5.
Wil 3 schijven in raid 5 draaien om zo data verlies te beperken.
En voor andere doeleinden heb ik dan ook nog een paar sata poorten over.

Heb een paar leuke bordjes kunnen vinden:

MSI K9N2GM-FIH http://www.msi.com/index....cat2_no=171&prod_no=1524#

DFI LANPARTY JR 790GX-M2RS http://www.dfi.com.tw/por...dowstate=normal&mode=view

Biostar http://www.biostar.com.tw...ries/content.php?S_ID=375

Nu ga ik niet vragen wat ik moet kopen want daar houden ze hier niet van, maar had nog een paar dingen die mij niet duidelijk zijn :

Dat DFI bordje wordt op de site aangegeven met raid 5, maar als ik op het net de revieuws lees dan spreekt er niemand over raid 5 alleen raid 0,1,0+1.
Heeft iemand ervaring met dit bordje ?

Mijn voorkeur ging ook uit naar dit bordje vanwege 2 PCI Express (Gen 2) x16 slots.
Kan ik er altijd een raid kaart bij prikken.
Hoe zit dat nou met die andere bordjes die maar 1 PCI Express slot hebben ?
Kun je daar gewoon een raidkaart indouwen of is dit slot alleen bedoeld voor de grafische kaart ?

Mocht iemand mij kunnen helpen, of een andere kijk op wat ik wil gaan bouwen, elke reactie is welkom.
Aldoende leert men.

Alvast bedankt voor je tijd/reactie.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11-2025

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zolang er geen onboard videokaart is en maar 1 PCI-e x16 slot is dat hoogstwaarschijnlijk bedoeld voor de grafische kaart, dus zal er geen raid-controller in kunnen. Er zijn ook PCI-e x1 raid-controllers, misschien iets langzamer, maar zou ook moeten werken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2025

Matis

Rubber Rocket

Ik heb ook een mATX bordje met 6x sata. Met Ubuntu 8.04 software RAID-5 over 4 disks gemaakt. 1 Schijfje erbij voor het os en gaan!

Ik heb deze server besteld:
Matis in "[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige t..."

en later er nog 2 x 1 TB bijbesteld :)

[ Voor 37% gewijzigd door Matis op 12-07-2009 18:38 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05-2025

Hardfreak

<!--

Meestal levert het geen probleem op om een 1x kaart in een 16x slot te prikken, je gebruikt dan enkel de eerste paar lijnen en de rest is eenvoudig niet aangesloten.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:51
Matis schreef op zondag 12 juli 2009 @ 18:37:
Ik heb ook een mATX bordje met 6x sata. Met Ubuntu 8.04 software RAID-5 over 4 disks gemaakt. 1 Schijfje erbij voor het os en gaan!

Ik heb deze server besteld:
Matis in "[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige t..."

en later er nog 2 x 1 TB bijbesteld :)
Bedankt voor je snelle reactie.
Merk je nu ook dat je systeem veel trager wordt met dat software raid ?

Mooi systeempje heb je daar.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bordjes in dit soort categorie hebben gewoon firmware-RAID hoor, dus leunt het exact evenveel op de CPU als bij software-RAID. Om niet op de CPU te leunen heb je een losse I/O processor nodig zoals je op de duurdere losse kaarten vindt.

Verder gaat dit duidelijk over een compleet systeem, dus verplaats ik'm naar Complete Systemen & Laptops

Move PMG -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:29
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG (te vinden op tweakers.net) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.