Ziggo digitale televisie & Dolby via optical audio out

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 07:44
Hoi,

heb sinds gisteren een Panasonic SC-BT200 Blu-Ray Home Cinema set http://www.panasonic.nl/h...verview/115009/index.html waarop ik onze oude samsung STB (nog eerste generatie denk ik) m.b.v. een optical audio connector heb aangesloten.

In de instellingen van de Samsung STD dolby geactiveerd (dit stond uit) en tot mijn verbazing gaat op de SC-BT200 op geen enkel kanaal (inc. filmnet, heb zowel filmnet als het plus pakket, nagenoeg alle kanalen behalve de turkse/aljazeera en extra pr0n) het Dolby indicator lampje branden.

Bij Ziggo op de site staat:
Levert digitale televisie van Ziggo Dolby geluidskwaliteit?

*

Ja, maar niet altijd. Het ligt helemaal aan het programma en de leverancier van de zenders of een zender vergezeld wordt van geluid van Dolbykwaliteit.

Het is belangrijk om te weten dat indien je televisie niet een ingebouwde Dolby-decoder heeft je de ontvanger aan moet sluiten op een geluidsinstallatie die de Dolby geluidskanalen kan verwerken.

Een aantal HD-kanalen worden standaard geleverd met Dolby Digital 5.1 geluid, maar dit is een uitzondering. De standaard bij digitale televisie is meestal Dolby Surround, Dolby Prologic of Prologic 2.

Het resultaat is in ieder geval altijd nagenoeg vrij van ruis en storing.

http://www.ziggo.nl/producten/televisie/vragen
Dit zijn wel ondersteunde standaarden volgens mij, maar het lampje gaat nooit branden en in de standaard modus (waarbij het invoer signaal bepaalt welke speakers geluid produceren) komt er alleen audio over links en rechts voor (gewoon stereo dus) en uiteraard de subwoofer (maar die doet het altijd). Kan hem wel forceren in multichannel, heb dan links/rechts voor en achter (maar nog geen center) en dat spoort dus niet met het invoersignaal.

Ben nog in afwachting van de CI+ CAM's waarna ik ook wat HD kanalen op de TV zou moeten kunnen zien (met decoder van de TV dus, dan wordt de optical audio in/out uiteraard ook van de TV naar de SC-BT200 gelegd en verdwijnt de STB), wellicht dat het dan beter gaat.

Iemand enig idee hoe dit zit? Verwacht zeker van filmnet toch wel dolby.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
Dolby ProLogic werkt vanuit een stereo kanaal, dit zal de decoder over de optische uitgang uitsturen. Je receiver kan dan niet weten of het wel of geen surround compatible stereo signaal is en moet je dus zelf op prologic zetten. Met andere woorden, dat het lampje niet brand wil nog niet zeggen dat het geen prologic is. Je kunt er van uit gaan dat alle films prologic zijn en alle tv programma's stereo. Maar ook voor stereo materiaal kun je prologic inschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ShittyOldMan op 12-07-2009 15:38 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 07:44
Weet idd dat prologic in het stereo kanaal gecodeerd zit, maar dat is dus niet te detecteren als ik je goed begrijp?

Bedankt voor de re' :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het is gewoon een stereo signaal, helaas. Bij zenders zoals Film1 e.d. zou 5.1 geluid zeker een welkome aanvulling zijn.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ThinkPadd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 18:13:
Het is gewoon een stereo signaal, helaas. Bij zenders zoals Film1 e.d. zou 5.1 geluid zeker een welkome aanvulling zijn.
Een kick omdat ik met een zelfde vraag zit. Ik kom bij het rondzappen eigenlijk geen enkel kanaal tegen met 5.1 geluid anders dan misschien pro logic (de decoder geeft dit niet aan en de versterker kan dit niet detecteren). Ik kan helaas nergens een overzichtje vinden met zenders die wel dd5.1 uitzenden. Zelfs alle film kanalen lijken gewoon stereo te zijn. Heeft iemand meer informatie?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eigenlijk is het heel simpel :)
Niet alle zender sturen DD 5.1 mee. Doen ze dat wel, dan kun je dat (iig bij mijn standaard Humax) zien doordat er een Dolby-teken in de zenderbalk komt te staan. Stap 1 is dus herkenning.
Nu nog je decoder zover krijgen dat ie dat ook gaat uitsturen. In mijn geval kan ik met de gele toets op de remote selecteren welke taal (geluidsspoor) ik wil horen. Bij bijvoorbeeld sommige duitse zenders kan ik hier voor "duits", of voor "duits DD" kiezen. Zet ik die op "duits DD" dan gaat bij mij keurig het lampje op mijn receiver aan :)

Het nadeel is wel dat als je in DD luistert, het DD signaal alleen via de optical naar de receiver wordt gestuurd, en je TV ook geen 2.0 signaal meer krijgt. Dus alleen nog maar via de receiver luisteren dan.

Edit: Voor zover ik weet zijn het overigens alleen de duitse zenders die een DD signaal meesturen. Maar dat zie je tijdens het zappen snel genoeg ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 14-03-2010 19:45 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

Desondanks de kick verplaats ik dit topic naar Mediaspelers en HTPC's, aangezien het hier over digitale tv gaat :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 14 maart 2010 @ 19:44:
Edit: Voor zover ik weet zijn het overigens alleen de duitse zenders die een DD signaal meesturen. Maar dat zie je tijdens het zappen snel genoeg ;)
In de PID's lijst voor Ziggo/Casema/Multikabel (ArChie in "Digitale TV info & frequenties bij Ziggo...") heb ik ook een "AUD AC3" kolom opgenomen. AC3 wil zeggen Dolby Digital, maar het wil niet zeggen dat alle kanalen met een AC3 audio stream ook in Dolby Digital 5.1 uitzenden. De Nederlandse publieke HD kanalen zenden over het algemeen in Dolby Digital 2.0 uit. Als in die "AUD AC3" kolom een PID is opgenomen bij een kanaal dan wil dat zeggen dat het kanaal dus een AC3 audio stream heeft. Meestal zal er ook een taal indicatie aanwezig bij zo'n PID.
Pagina: 1