Udma mode 7 vs udma mode 5

Pagina: 1
Acties:

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Ik heb een splinterniewe 1,5 tb drive gekocht en die doet het op zich goed.

en die meld

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2qrzk2f.png
Supported mode : UDMA Mode 7 (Ultra ATA/512)
Current mode : UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)
hmm, dus hij zou wellicht sneller kunnen.

Dit gegeven door de seach gehaald, maar mensen in het verleden hebben hier nooit goed antwoord op gevonden.

b.v.
UDMA 7 schijf in UDMA 5?

Hier was de conclusie toen dat Udma mode 5 (100 Mbyte /sec) toch genoeg was.

Echter mijn harde schijf haalt in HD tune pieksnelheiden van 108Mbyte/sec

Het kan dus zijn (en door meet merkwaardigheden net hoger komt) dat dat de schijf begrenst wordt door de Udma 5 mode.

Geprobeerd:
-Laatste intel ICH9 drivers gedownload (die zijn uit 2008)
-EStool van samsung gedraaid, (in dos mode :X ) die bevestigd data de schijf SATA-300 aan kan
-vista 7 beta geeft zelfde als XP

Wie heeft hier al meer mee getest? want ook de SDD gebruikers moeten tegen deze grens zijn aanlopen toch? Of wordt deze info fout getoond?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08
Staat in de bios dat het op SATA-2 werkt, of ook niet? Wat zegt bijvoorbeeld sisoft sandra?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Bios praat niet over SATA-2 of sata-300, moet wel zeggen dat hij daar in IDE en niet in ACHI mode staat. Verzetten van die optie leid tot een blauw scherm en reboot tijden s boot van XP.

Ik weet nog dat ik een paar uur heb besteed om XP in ACHI mode te installeren, maar dat is me toen niet gelukt.

MOBO moet wel SATA-300 ondersteunen

http://www.msicomputer.co...odel=P35_Neo2-FR&class=mb
• 6 Serial ATAII ports (2 eSATA + 4 SATAII) w/ transfer rate up to 3Gb/s and support RAID 0, 1, 5 and 10
sandra heeft dit te melden
Disk Controller
Model : MSI (ICH9) 2 port Serial ATA Storage Controller 2
OEM Device Name : Intel (ICH9) 2 port Serial ATA Storage Controller 2
Interface : SATA
Revision : A3
Maximum SATA Mode : G2 / SATA300
RAID Support : Yes
RAID Enabled : No
Channels : 2
In Use Channels : 1
Port : G1 / SATA150
Die heeft het weer over SATA150?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dit komt omdat je in je BIOS IDE-mode gekozen hebt. Die modus zorgt ervoor dat je SATA-poorten zich, op de bekabeling na, als PATA-poorten gedragen. Dit is voor sommige DVD-spelers en andere stations prettiger (dan doen ze het tenminste), maar heeft wel de door jou ervaren restrictie.

De reden dat het omzetten van IDE -> AHCI meteen een blauw scherm oplevert is omdat je natuurlijk wel de juiste drivers geinstalleerd moet hebben staan om AHCI te kunnen booten. Die drivers installeer je dan tijdens de installatie van Windows (al zijn ze met gepruts ook later nog wel toe te voegen).

Gegeven het verschil in performance zou ik er niet te veel over in zitten. Maar mocht je in de toekomst de boel opnieuw gaan installeren, dan zou ik als ik jou was die BIOS-instelling wel even corrigeren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Ik heb nu 2 uur erin gestoken om XP naar AHCI mode te converteren maar dat is niet gelukt.

o.a. volgens deze guide

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831

"lspci" in unbu toont ook inderdaad een device id van 2922. dus dat lijkt de goede kan op te gaan

maar ook volgens

http://forums.techarena.i...rt/936428.htm#post3620737

Maar zodra ik hem in ahci mode zet blijft er tijdens de install een lblauw onleesbaar scherm 07B stop scherm langsflikkeren dat ongetwijfeld meld dat de harde schijf niet leesbaar is.

in de eventlog vind ik het volgende terug.
The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
iaStor
De bios setting weer op IDE zetten maakt dat het systeem goed boot. Reinstall is geen optie en leid ook weer tot het zelfde niet ehrkennen van de HD problemen.

Het is wel weer had tweaken voor een fix waarvan ik nog moet afwachten of hij iets gaat opleveren. wel volgens deze : http://expertester.wordpr...0%93-benchmark-advantage/ ......nou ja, je bent tweaker of niet. :'(

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 12-07-2009 13:20 ]

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:51
heb het zelfde probleem gehad, kreeg nooit de ahci aan de praat, precies zoals jij dat beschrijft, en mijn HD bleek een behoorlijke bottleneck te zijn. Ik heb het nu opgelost om mijn schijf in raid te zetten en dit werkt wonderbaarlijk heel goed. Je hebt hier wel 2 schijven voor nodig. De performance is behoorlijk omhoog gegaan. Ik draai vista 64 bit ultimate. Ik denk zelf ook dat het merk hd kan uitmaken, bij mijn maxtor schijf lukte het nooit, nu heb ik 2 seagates en werkt prima. (al is maxtor en seagate zelfde fabrikant)
btw ik heb een asus p5k moederbord, deze schijnt niet al te lekker te werken met die extra hd features.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1