UDMA 7 schijf in UDMA 5?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Ik heb een probleem, namelijk mijn vader.

Het zit zo:

Mijn vader heeft sinds kort een nieuwe pc.

Specs:

Proc: Intel C2D e6400
Mobo: Asus p5w-dh deluxe met Jmicron Sata/Pata controller en intel 975x chipset.
Mem: 2gig Corsair XMS2 pc6400
Samsung HD geen idee wel type maar een 400gb met 16mb cache. Gekocht omdat het een van de stilsten is.

Meer is niet echt relevant.

Nou is hij gaan klooien met bechmarks omdat hij vond dat windows nogal traag werkte en kwam hij in HD-Tune erachter dat de schijf tot en met UMDA mode 7 kon gaan maar dat de active state op UMDA-5 staat. Hierdoor werd mijn interesse als Tweaker gewekt.. :+
Ik weet dat UDMA-6 sneller is dan 5 (ata 100vs133) en mode 7 zal ook wel weer sneller zijn denk ik.

Geprobeerd:
Gekeken in de bios naar instellingen, hier wel wat dingen instellen maar ook in de bios (rev 2004) niet hoger instellen dan UMDA 5.
Tweakers en internet gezocht maar niet echt iets kunnen vinden.

Mijn vraag is dus of het feit dat zijn schijf op umda mode 5 staat geen snelheidsproblemen geeft en of ik dit dan ook op umda 7 kan zetten?

Bedankt..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
UDMA5 kan een theoretisch maximum van 100MB/s halen. Aangezien dat hoger is dan de maximale doorvoersnelheid van die hardeschijf zal het niet voor al te veel performanceproblemen zorgen.

Misschien kan de JMicron controller wel niet verder dan UDMA5? Of de schijf?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 10:44
UDMA5 = 100MB/s dus snel zat voor een s-ata hdd.

Hier hetzelfde geval namelijk ;).
De Controller ondersteunt dus gewoon niet hoger terwijl de schijf dat wel doet

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

The Third Man

The Third Jellyfish

UDMA-7 = UDMA over SATA. Omdat SATA geen bus meer is zijn er ook geen protocollen om een snelheid af te spreken, dus werkt de schijf altijd in de goede modus (tenzij je een 300 Gbit/s schijf op een 150 Gbit/s controller aansluit of z'n jumper vergeet te verwijderen).

Je hoeft daardoor ook geen aandacht meer te schenken aan wat software tooltjes aangeven als gekozen modus.

Verwijderd

Ik denk dat het probleem idd je vader is. :)
En draait hij misschien Vista? Veel mensen klagen over de snelheid van dit OS.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als hij Vista net heeft kan het zijn dat het systeem aan het prefetchen is. Duurt even, en zorgt ook voor traagheid. Je moet dan wel de HDD vaak zien ratelen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Is niet alleen prefetchen maar ook indexeren, omdat de zoekfunctie wat uitgebreider is geworden indexeert hij ook meer en intensiever.
Pagina: 1