[Kalibratie] Nut kalibratie bij verschillende inputs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Zojuist langs een review hier op Tweakers gekomen van een plasma die voor deze test ook met een Spyder gekalibreerd is. Dat het kalibreren van een scherm nuttig kan zijn, daar hoeft niemand mij van te overtuigen (gebruik zelf een X-Rite voor mijn PC monitoren).

Waar ik op dit moment nog vraagtekens bij heb, is of het kalibreren van een TV met behulp van zo'n colorimeter de gewenste resultaten geeft voor alle verschillende inputs die zo'n TV heeft.

Aangezien TVs geen USB aansluiting hebben om een colorimeter aan te sluiten (wellicht een hele dure uitzondering hier), dient de colorimeter aan een PC aangesloten te worden en de TV aan de PC (dmv D-SUB of HDMI). De kalibratie volgt dan. Dat het beeld wat de PC uitspuugt na kalibratie correct op de TV wordt weergegeven, geloof ik graag. Maar in hoeverre zijn de gedurdende dit proces gekozen instellingen ook de meest ideale voor de andere inputs?

Het lijkt mij namelijk dat eenzelfde beeld (gedeeltelijk) wat andere kleuren(tinten) kan hebben afhankelijk van de bron (op welke manier het beeld geprocessed is voordat het op de drager wordt gezet), de drager (kabel, satelliet, DVD, BR, DVB-T) en aansluitmateriaal (coax, component, HDMI). Zeker als je kijkt naar het verschil tussen analoog en digitaal, weet je niet of het knalrood wat ooit opgenomen is via beide kanalen op eenzelfde manier de tv binnenkomt.

Dus: in hoeverre kan je ervanuitgaan dat de kalibratie die uitgevoerd wordt op deze manier ook de juiste resultaten bij alle verschillende inputs? Of mis ik hier iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Dat heb ik me ook altijd afgevraagd, hoe doen die TV calibrators dat?? Dat je een pc een kleurprofiel kan meegeven en dat je mbv een calibrator het juiste profiel kan aanmaken is duidelijk, maar voor bv de spyder-TV van Datacolor zegt KE het volgende;
De SpyderTV is een colorimeter die op een wetenschappelijke manier contrast, brightness, kleur, tint, kleurtemperatuur instelt op uw TV. Met behulp van deze colorimeter kunt u de noodzakelijke instellingen doen om de beeldkwaliteit enorm te verbeteren. De SpyderTV sensor wordt aangesloten op uw laptop of desktop computer via een USB kabel. U plaatst de sensor vervolgens op het beeldscherm. De sensor analyseert de testbeelden die vanaf een DVD worden gespeeld. Op basis van deze informatie geeft de computer u op een accurate manier instructies hoe u uw TV moet instellen. De SpyderTV is een soort electronisch "oog", dat op een wetenschappelijk manier metingen doet en u vertelt hoe u de correcte instellingen doet van uw TV. Dit had u nooit "op het oog" kunnen doen Na het uitvoeren van de instellingen op uw TV, genereert de software een rapport waarin alle aanpassingen van uw TV staan vermeld. U kunt dit rapport uitprinten of bewaren voor latere toepassing. U kunt de beelden van uw DVD bekijken "voor" en "na" de aanpassingen aan uw TV.
M.a.w. is dit dus meer een hulpmiddel om de geavanceerde menuinstellingen als witbalans per kleur ed bepaalt (die je vervolgens met de hand moet instellen), maar imho komt dit niet in de buurt van een compleet sRGB/icm profiel!
Wat betreft verschillende inputs: voor zover ik weet luisteren die allemaal volgens sRGB profiel, dus zolang alle aangesloten apparaten dit ook leveren maakt dat verder niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door base_ op 11-07-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
Aha, dus er is een speciale DVD. Dat wist ik niet en dat is alweer iets logischer dan een beeld vanaf de PC weergeven.
base_ schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:15:
[...]
Wat betreft verschillende inputs: voor zover ik weet luisteren die allemaal volgens sRGB profiel, dus zolang alle aangesloten apparaten dit ook leveren maakt dat verder niet uit.
OK, maar dat sRGB is toch alleen geldig voor digitale inputs? Als dat zo is, dan is het maar de vraag of voor een analoog signaal de kalibratie accuraat is. En zou er dan toch ook verschil kunnen zitten tussen een DVD en BR versie van een film, afhankelijk van de postprocessing bij de drukker? (naast natuurlijk verschillende kwaliteit door verschillende compressie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 12:45

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb zowel een gecalibreerde tv als een gecalibreerde beamer, dus ik kan je wel vertellen hoe het werkt.

Er wordt inderdaad een DVD gebruikt waarop allerlei testbeelden staan, zoals diverse kleuren, verschillende grijswaarden, etc. Deze testbeelden worden afgespeeld en dan wordt dmv een meter gemeten in hoeverre de tv/beamer afwijkt. Dit moet dan gecorrigeerd worden dmv settings op de tv/beamer zelf, dus er wordt niet, zoals bij een pc calibratie, een correctie bestand op de pc aangemaakt. In hoeverre een tv goed te calibreren is hangt dan ook sterk af van wat voor instelmogelijkheden deze heeft.

In principe geldt voor alle bronnen dezelfde vastgelegde norm, dus als er op één input met een dvd een goede calibratie heeft plaatsgevonden, kan deze in principe voor elke andere bron en elke andere input ook worden toegepast. Elke DVD en Blu-ray zal er dan accuraat uit zien, want die worden allemaal volgens dezelfde standaarden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
jasjenl schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:07:
Er wordt inderdaad een DVD gebruikt waarop allerlei testbeelden staan, zoals diverse kleuren, verschillende grijswaarden, etc. Deze testbeelden worden afgespeeld en dan wordt dmv een meter gemeten in hoeverre de tv/beamer afwijkt. Dit moet dan gecorrigeerd worden dmv settings op de tv/beamer zelf, dus er wordt niet, zoals bij een pc calibratie, een correctie bestand op de pc aangemaakt. In hoeverre een tv goed te calibreren is hangt dan ook sterk af van wat voor instelmogelijkheden deze heeft.
Ja, dat is duidelijk.
jasjenl schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:07:
In principe geldt voor alle bronnen dezelfde vastgelegde norm, dus als er op één input met een dvd een goede calibratie heeft plaatsgevonden, kan deze in principe voor elke andere bron en elke andere input ook worden toegepast. Elke DVD en Blu-ray zal er dan accuraat uit zien, want die worden allemaal volgens dezelfde standaarden gemaakt.
Ook goed. Maar ik ben nog niet overtuigd dat het dan voor bijv. een analoog invoersignaal wat al tig km heeft gelopen ook de meest ideale beelden geeft. Of moeten we zeggen dat de kalibratie alleen helemaal de goede resultaten geeft als je uitgaat vna digitale inputs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 10:05
Je moet kalibreren met de bron welke je gaat gebruiken op de input die je gaat gebruiken, bijv je dvd speler via component (YUV). Vervolgens zou je er van uit moeten gaat dat de TV de andere inputs gelijkwaardig behandeld en dus niet de RGB ingang iets meer groen geeft. Het hangt dus van je toestel af of je meteen voor alle inputs goed zit. Dat betekent niet dat je met tig km analoog signaal je opeens verlost bent van alles storing en ruis, maar je zit nog steeds dichter bij de referentie dan dezelfde tig km kabel zonder kalibratie.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Laatst online: 19-09 12:45

jasjenl

Liab A Tymo

Wat ShittyOldMan al zegt: in principe moet je er vanuit kunnen gaan dat elke ingang en elke bron na een calibratie gelijkwaardig moet zijn, dus ook een analoog signaal. Bij mijn huidige tv gebruik ik geen analoog meer, maar mijn vorige (crt) tv is destijds ook via een dvd (aangesloten op rgb-scart) gecalibreerd. Vervolgens zagen ook analog tv uitzendingen er wel degelijk beter uit.

Enige probleem is dat veel tv programma's zich niet netjes aan de norm houden, deels omdat veel tv's fabriek-af veel te blauw staan ingesteld en daar lijken sommige programma makers dan een soort 'compensatie' in hun uitzendingen voor toe te passen. Gevolg is dan dat op een goed gecalibreerde tv sommige uitzendingen er te rood of te fel uit gaan zien. Met name zelf gemaakte studio programma's bij de publieke omroep hebben hier nog wel eens last van. Ga je dan kijken naar programma's bij bijv. de BBC of één van de duitse zenders dan zie je dat die het vaak veel beter geregeld hebben en dat die zenders er vaak veel natuurlijker uitzien. Alleen zien die er dan op de gemiddelde niet-gecalibreerde tv dan vaak weer wat 'flets' uit...
Pagina: 1