PA audio - Wat heb ik nog nodig?

Pagina: 1
Acties:

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Het lijkt mij al heel lange tijd leuk om een PA setje te hebben, puur om herrie te maken. Ik heb nu een paar boxen uitgezocht en een (naar mijn idee) passende versterker. Van de boxen wil ik niet afwijken, voor de versterker sta ik nog open voor suggesties!

Boxen: JBL JRX 115
Versterker: Crown XLS 402D

Ik weet echt helemaal niets van PA af dus ik heb eigenlijk een heel simpele vraag. Hoe kan ik een dood normale cd-speler (dus gewoon met tulp-stekkers) aan deze versterker hangen om muziek te draaien? Of kan dit niet?
Het is een eindversterker, heb je dan niet een voorversterker nodig oid? Welke kabel, buiten de Speakon kabels voor de boxen, heb ik nodig om de cd-speler aan te sluiten?

Het forum bood eigenlijk geen antwoord op mijn vragen, omdat waarschijnlijk niet iedereen zo'n leek is op dit gebied als dat ik ben :o

Alvast bedankt voor de tijd!

[ Voor 5% gewijzigd door SjorsVN op 11-07-2009 00:40 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Een mengpaneel met stereo lijn ingang. Prijzen vanaf een paar tientjes tot hoe gek je het wilt maken.
Zie http://www.feedback.nl/?id=26&a=98 voor voorbeelden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16

OMD

en Waar wil jij deze herrie gaan maken? Wat je nu hebt uitgekozen is namelijk absoluut niet voor in een slaapkamer cq huiskamer, of je wil ruzie hebben met je wijk en je trommelvliezen van de grond af willen rapen.

JBL is al een partij schel, dat doet je oortjes niet goed op hoog volume.

Zonder subs zijn deze luidsprekers trouwens niet spectaculair, misschien is kijken naar Wharfedale?

Heb ik zelf gehad alleen dan icm bijpassende subs ( 2 toppen en 2 subs dus ) en dat ging als een jekko maar dat was dan wel voor zalen en voor buitenfeestjes.

2e hands Electro-voice zou ik eerder doen dan.

[ Voor 47% gewijzigd door OMD op 11-07-2009 02:14 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• SjorsVN
ShittyOldMan schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 02:09:
Een mengpaneel met stereo lijn ingang. Prijzen vanaf een paar tientjes tot hoe gek je het wilt maken.
Zie http://www.feedback.nl/?id=26&a=98 voor voorbeelden.
Misschien wat brutaal, maar ik had het gister ook nog aan iemand anders gevraagd en die zei dat je gewoon die cd speler via de xlr ingang kon aansluiten en dan doet ie het ook. Of kan je niet buiten een mengpaneel om? De boxen zal ik nog wel even naar kijken...

Die herrie wil ik vooral gaan maken in het 'kermis-seizoen' en gewoon voor wat feestjes. We hebben in de buurt altijd veel kermissen en heb ook veel vrienden die een borrel geven. Ik wil alleen full-range puur omdat ik er niet zo heel veel aan uit wil geven (ongveeer 900 euro). Het is niet voor slaapkamer gebruik, misschien wil ik later wat gaan dj'en maar voorlopig echt voor feestjes. Is de versterker wel goed?

• ShittyOldMan
Een mengpaneel is nodig om het volume af te regelen. Op een mengpaneel komen alle apparaten met ieder een eigen uitgangs level samen, daar regel je ze in op de input (een microfoon heeft bijv een veel zachter signaal dan een cd speler), vervolgens met de faders bepaal je welk apparaat je hoe hard wilt horen, en uiteindelijk stuur je 1 signaal (dat niet overstuurt) naar de versterker welke vervolgens zijn ding doet. Dat is in grote lijnen het idee.

Een cd speler rechtstreeks kan waarschijnlijk ook, maar dan moet je met die twee knoppen op de versterker gaan werken. Ook moet het uitgangsniveau van de cd speler werkbaar zijn voor de versterker, niet dat je de versterker bijna helemaal dicht moet zetten en het dan alsnog bijna te hard is, je hebt dan geen controle meer over. Als je dan nog eens en ipod wilt aansluiten moet je kabels wisselen en het level opnieuw vinden. Probeer het uit zou ik zeggen, dan kun je zelf bepalen of je het nodig vindt.

• MJdaBOMB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
Ik heb er geen verstand van, maar hebben die speakers niet een beperkt bereik? 38 Hz - 16 kHz
(-10 dB) lijkt me nou niet bepaald ideaal..

Verwijderd

MJdaBOMB schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:42:
Ik heb er geen verstand van, maar hebben die speakers niet een beperkt bereik? 38 Hz - 16 kHz
Frequency Response : 50 Hz - 12.5 kHz
(±3 dB)

• MJdaBOMB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
Dan heb je nog steeds een redelijk gat zitten tussen 12.5 en 20 kHz. Dat ga je toch horen?

Verwijderd

Dat lijkt mij ook wel, maar misschien gaat ie daar juist omhoog ipv naar beneden..

Edit: nee hij zakt echt flink naar beneden daar.. Ik snap niet precies waarom ze dat nou doen, of is dat normaal bij een PA luidspreker:
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2pseo1c.png

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 15:57 ]

• SjorsVN
MJdaBOMB schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:42:
Wat zegt die -10dB dan en waarom vernauwd het bereik als je +3dB doet? Ik heb echt alleen maar verstand van HiFi en niet van PA. Blijkbaar zit er dus nog veel meer achter dan alleen maar aansluiten 8)7

• ShittyOldMan
Op 38Hz is het level zo'n 10dB zachter dan het gemiddelde. Bij 50Hz is het 3dB zachter dan het gemiddelde. Het omschrijft dus de neergaande lijn. Dat is overigens niet anders dan bij hifi. Alleen gaat een hifi speaker wat verder door in het hoog, hier lever je wat in ten gunste van luidheid/efficiëntie, vrij weinig om je zorgen over te maken.

• SjorsVN
Laat ik nog maar even gebruik maken van m'n topic. Ik kan als het door gaat een paar tweedehands Mackie SRM 450v2's kopen. Actief dus... en heel anders dan de passieve JBL's. Het klopt toch dat ik hier alleen nog een mixer voor nodig heb om er geluid uit te krijgen uit bijv een mp3-speler of cd-speler? Dan heb ik dus een mixer nodig met XLR uitgangen. Wat zou dan de beste budget mixer hiervoor zijn?

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 16:47

w00Dy

Make soap, not war

Je mengpaneel moet niet persé XLR uitgangen hebben, maar als je mengpaneel een eind van je versterker weg staat is een gebalanceerde uitgang wel handig. Gebalanceerde uitgang kan over XLR of TRS.

In principe kan je jouw CD speler rechtstreeks op de versterker hangen, er bestaan verloopjes zat die je op weg helpen. Maar om je versterker op een goeie manier aan te sturen en er voor te zorgen dat hij zijn volle vermogen kan halen ga je er best voor zorgen dat de ingangs gevoeligheid een beetje matched. Een beetje P.A. versterker zit al snel rond de 1,20V rms. Een HiFi CD speler zit aan 2Vrms, er is geen probleem om al het vermogen aan te spreken maar aan de 2 volume knoppen draaien is geen handigheid en je zal het ook niet "fijn" kunnen afregelen.

Een voordeel aan een mengpaneel is dat het voorzien is om lijn signaal te ontvangen en het uitgangssignaal kan afregelen door de combinatie van je faders. Het bijkomend voordeel van een gebalanceerde uitgang, t.o.v. een ongebalanceerde uitgang, is dat je met het dubbele uitgangssignaal kan werken. Een mooi voorbeeld is de bekende Rodec mx 180, deze zit op RCA zo rond 0,8Vrms en gebalanceerd op 1,5Vrms, ideaal dus.

Eigenlijk loopt het zo'n vaart niet als je geen rekening houdt met al de cijfertjes, maar als je wat ervaring hebt dan ga je zulke verschillen ook horen.

• SjorsVN
Dankjewel voor de uitleg! Die cijfers zeggen me inderdaad nog vrij weinig, maar dat is voor mij niet zo heel erg. De boxen gaan gebruikt worden voor feestjes binnen de vriendenkring, en tijdens de lokale kermissen wil ik ze verhuren aan bekenden. Het is dus niet zo zeer dat het geluid perfect moet zijn.

En hoe zit het in het geval van de Mackie SRM450? Die zijn actief, geld je uitleg ook daarvoor of moet ik dan weer met iets anders rekening houden? Zou je misschien voor beide opstellingen (actief en passief) een mixertje willen aangeven die geschikt is? Zie door de mixers het geluid niet meer om het zo te zeggen. ;) Gewoon een simpel mixertje hoor niets bijzonders.

* Ik lees veel goede dingen over de Mackies trouwens, hoe zouden jullie die beoordelen in vergelijking met de JBL JRX'en? Het lage gewicht van de Mackies spreekt me vooral aan, en ook dat je geen versterker nodig hebt. Maar ik las ook verhalen dat de Mackies nu in China worden gemaakt en dat de kwaliteit er een beetje van af is.

[ Voor 19% gewijzigd door SjorsVN op 20-07-2009 18:43 ]

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

SjorsVN schreef op maandag 20 juli 2009 @ 18:40:
Dankjewel voor de uitleg! Die cijfers zeggen me inderdaad nog vrij weinig, maar dat is voor mij niet zo heel erg. De boxen gaan gebruikt worden voor feestjes binnen de vriendenkring, en tijdens de lokale kermissen wil ik ze verhuren aan bekenden. Het is dus niet zo zeer dat het geluid perfect moet zijn.

En hoe zit het in het geval van de Mackie SRM450? Die zijn actief, geld je uitleg ook daarvoor of moet ik dan weer met iets anders rekening houden? Zou je misschien voor beide opstellingen (actief en passief) een mixertje willen aangeven die geschikt is? Zie door de mixers het geluid niet meer om het zo te zeggen. ;) Gewoon een simpel mixertje hoor niets bijzonders.

* Ik lees veel goede dingen over de Mackies trouwens, hoe zouden jullie die beoordelen in vergelijking met de JBL JRX'en? Het lage gewicht van de Mackies spreekt me vooral aan, en ook dat je geen versterker nodig hebt. Maar ik las ook verhalen dat de Mackies nu in China worden gemaakt en dat de kwaliteit er een beetje van af is.
Die Mackie's zitten een stuk boven de JBL jrx en zijn heel aanvaard in het P.A. circuit, daar zit je wat mij betreft heel goed mee. Ik ben met minder begonnen ;)

Actief of passief maakt voor de mixers niks uit, maar wat wil je? 2 CD spelertjes plaatjes draaien mixer of 4 microfoons zingen mixer?

• SjorsVN
Ok mooi, dan hoop ik dus dat ik die Mackies kan kopen. Ik wil een mixer waar ik 2 cd-spelers op kan zetten en dan beginnen met draaien :)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Kijk even op de 2de hands markt zou ik zeggen,

Synq SMX 1, Dateq XTC, Ecler Mac x moet lukken met een budget van 250 Euro. Ga best met een grote boog rond merken als JB Systems, DAP, Behringer.

• SjorsVN
w00Dy schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:15:
Kijk even op de 2de hands markt zou ik zeggen,

Synq SMX 1, Dateq XTC, Ecler Mac x moet lukken met een budget van 250 Euro. Ga best met een grote boog rond merken als JB Systems, DAP, Behringer.
En iets simpeler kan dat ook? :o Dit is echt m'n eerste setje, aan de speakers wil ik wel wat geld aan uitgeven, maar de rest moet nog even wachten. Eerst kijken of ze zo vaak gebruikt gaan worden als dat ik in m'n hoofd heb. Wat zou je me 'aanraden' in het budget segment? Ik weet, you get what you pay for, maar het is eenmaal niet anders.
Pagina: 1