Toon posts:

XFX HD 4890 XXX wordt wel erg warm...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn nieuwe pc bestaat uit:
- AMD phenom II 955
- XFX HD 4890 XXX

Na het installeren was ik wel wat verwonderd over de temperatuur van mijn grafische kaart. Als ik in Ati Catalyst Controle Centre en Everest Ultimate Edition de temperaturen opvraag liggen die naar mijn zin wat aan de hoge kant. Ik heb zelf de fan ingesteld op 35% (wat al redelijk luid is :/ )omdat ik vind dat de fan te traag loopt als je hem automatisch laat lopen. Idle zijn mijn temperaturen rond de 40°C, onder load (Crysis) loopt die temperatuur als snel op naar 70°C.

Nu was mijn vraag is het normaal dat die 4890 XXX zo warm loopt, indien ja wat is dan de maximum temperatuur voor je graka.

Groeten.

PS: Iemand die een programma kent waarin je een fanspeed kan instellen voor 2D en 3D toepassingen?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Niet erg schokkend voor een graka hoor, die tempst. Helemaal niet als je de stock koeler erop hebt zitten! in principe zou het ook nog goed moeten gaan als hij 100 graden wordt, al vraag ik me altijd af of dat nou echt goed is voor de levensduur. Maar zolang hij stressed 70 graden wordt heb je in mijn ogen weinig om je zorgen over te maken ;)

er zijn hier overigens heel wat topics over te vinden, de meningen over normale temperaturen van videokaarten zijn nogal verdeeld ;-)

een programma om de fanspeed te regelen is Speedfan overigens

[ Voor 55% gewijzigd door Rupie op 10-07-2009 08:53 ]

Desktop | Server | Laptop

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:24
Zolang het niet over de 100 graden is zou ik geen zorgen maken

Verwijderd

Rupie schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 08:51:

een programma om de fanspeed te regelen is Speedfan overigens
Denk niet dat je daar de fan van je grafische kaart mee kan regelen. ;)

Maar voor de rest is de videokaart idd niet warm.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:21
40 graden idle en 70 graden load zijn best nette temperaturen hoor. Daar zou ik me niet teveel zorgen over maken. Als je kaart 90+ wordt is het misschien tijd om naar je koeling te kijken.

Wat betreft die snelheden van de fans, ik weet dat de Ati 38xx lijn daar problemen mee had op oudere BIOS's maar of de 48xx dat ook heeft weet ik neit zeker.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-05 10:51
Mijn koeler draait altijd aan 50% en dan is mijn idle temp ook al 41°C, als ik speel draait hij nog harder.
Ik heb nu een aftermarket koeler (Scythe Musashi SCVMS-1000 VGA cooler ) besteld in de hoop het lawaai onder controle te houden.

Over de temp maak ik me niet echt zorgen, volgens mij kan een videokaart makkelijk 90 a 100°C aan.
Volgens mij moet je ATI tool hebben wil je verschillende fanspeeds (clockspeeds) hebben in 2D/3D modus.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 08:53:
[...]

Denk niet dat je daar de fan van je grafische kaart mee kan regelen. ;)

Maar voor de rest is de videokaart idd niet warm.
Is dat zo? bij nvidia videokaarten kan het in ieder geval wel (kijk maar op de site van speedfan ;) ) ik heb zelf de koeler (Zalman vf-1000) van mijn 4870 aangesloten op een fanheader op het mobo. ben er vanuit gegaan dat de overige onderdelen ook warmer worden op het moment dat ik veel vraag van de graka (wat vrijwel nooit gebeurd) en dat zorgt er tot op heden voor dat mijn graka altijd rond de 40 graden zit met de fan op 20% of iets dergelijks ;)

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de reacties, kan nu met een gerust hart spelen. Aangezien ik nu een beetje platzak ben, zal ik het nog een tijdje moeten stellen met de standaard koeler.

Verwijderd

En wat zou voor deze kaart een goede non-stock koeler zijn?

Kan elke GPU koeler van bijvoorbeeld Zalman op deze kaart?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:19:
Kan elke GPU koeler van bijvoorbeeld Zalman op deze kaart?
Tuurlijk niet. ;)

Verwijderd

Waar kan deze n00b dan zien welke wel en niet passen? ;(.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 16:08 . Reden: Verkeerde smilie ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:21
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:19:
[...]

Waar kan deze n00b dan zien welke wel en niet passen? :@.
Op de website van de fabrikant. Vaak (altijd?) hebben ze een overzicht welke koelers op welke series videokaarten passen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik zou je fan lekker wat lager zetten, je load temps mogen best tussen de 80 en 90 graden zitten.

specs

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:21
Idd, in een normale kast met enigzinds normale airflow zal de kaart met stock koeling heus niet te warm worden.

De bedoeling van de automatische fan snelheid is juist dat de fan als het niet nodig is , laag draait , zodat je geen hinder hebt van het geluid. tijdens het gamen zal de fan harder gaan draaien als dit nodig is.

Gewoon lekker fan op auto laten staan, hij wordt heus niet te warm.

• smiegt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06-2025
"edit"

Spetterpoep

"edit"

[ Voor 97% gewijzigd door smiegt op 17-07-2009 13:41 ]

• KaiZer
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05-2025
Ik heb ook een XFX HD 4890 XXX met een musashi koeling en deze wordt ook heel erg warm
idle 39°c maar als ik call of juarez bib speel kan deze rond de 90-95 c worden.
Dit vind ik teveel, zelfs met een andere koeling :(

Qua airflow zit het goed in mijn antec p182 met andere scythe/enermax fans.

Mijn pc loopt dan ook dikwijls vast als ik dit game speel, mogelijk te wijten aan de temps die misschien nog hoger worden. Dit kan ik niet nakijken van de pc hangt helemaal.

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:22
KaiZer schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:45:
Ik heb ook een XFX HD 4890 XXX met een musashi koeling en deze wordt ook heel erg warm

Mijn pc loopt dan ook dikwijls vast als ik dit game speel, mogelijk te wijten aan de temps die misschien nog hoger worden. Dit kan ik niet nakijken van de pc hangt helemaal.
Dan weet ik zeker dat jij ze niet goed geinstalleerd hebt, ik heb een CF opstelling en dus twee scythe musashi's maar die koelen ECHT heel goed.
Er is echt iets anders aan de hand bij jou. de TS moet gewoon een scythe musashi installen en klaar is hij.

Specs

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52

Format-C

Tracing Rays

Die warme kaart draait waarschijnlijk op 3D snelheden als je in de BIOS zit.

Als je de drivers straks geinstalleerd hebt en daarna reboot, klokken ze beide terug, en is er geen enkel probleem. :)
smiegt schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:20:Als jullie dit topic hijacking vinden, excuses vond het een beetje overbodig om los topic voor te maken _/-\o_
Je had het beter HIER kunnen vragen en niet in andermans topic.
KaiZer schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:45:

Ik denk dat de koeler niet goed zit.

En ook dat hoefde niet in "Jazzy1994"'s topic. Had HIER óók gekund. :)

Eigenlijk had deze hele thread in het ervaringen topic gekund. B)

[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 17-07-2009 12:14 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• KaiZer
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05-2025
ok ik ga verder in de andere topic
http://gathering.tweakers...message/32273780#32273780

[ Voor 93% gewijzigd door KaiZer op 17-07-2009 12:35 ]

• smiegt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06-2025
RappieRappie schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:07:
[...]
Die warme kaart draait waarschijnlijk op 3D snelheden als je in de BIOS zit.

Als je de drivers straks geinstalleerd hebt en daarna reboot, klokken ze beide terug, en is er geen enkel probleem. :)

[...]

Je had het beter HIER kunnen vragen en niet in andermans topic.

[...]

Ik denk dat de koeler niet goed zit.

En ook dat hoefde niet in "Jazzy1994"'s topic. Had HIER óók gekund. :)

Eigenlijk had deze hele thread in het ervaringen topic gekund. B)
Ik dank u vriendelijk _/-\o_ ik zal mijn "lang verhaal" weghalen zodat topic hijack finito is

Thanks,

10 donuts voor jou
Pagina: 1