Asus P5B boot failure na mislukt BIOS flash

Pagina: 1
Acties:

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Hoi! (typefoutje in topictitel gemaakt, hoe kan ik dit wijzigen? :/)

Vandaag dacht ik mijn Asus P5B bios even naar een nieuwere versie te flashen met de Asus update tool. Het verwijderen van de oude bios lukte, het kopiëren van de nieuwe ook maar bij het verifiëren van de bios kreeg ik een error. Daarna wilde de update tool niet meer opstarten omdat 'er geen Asus moederbord geïnstalleerd is'. Toen even updatetool opnieuw geïnstalleerd, zonder resultaat.

Dan maar een reboot met in mijn achterhoofd dat bios automatisch zou resetten, niet dus. Het enigste wat er gebeurt bij een boot is dat de fans gaan blazen. Natuurlijk ging ik op zoek naar antwoorden en vond de ATX reset, dwz: batterij eruit, psu uit en de power knop 10 seconden inhouden. Wederom geen resultaat. Ook heb ik geprobeerd de CMOS te clearen door jumpers te verzetten zoals ik de User Guide van Asus beschreven staat, ook zonder resultaat.

Nu ben ik enigszins ten einde raad en vroeg me af of iemand me hiermee kan helpen :)

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Goesiman op 08-07-2009 17:31 ]

[CiP] Le Régional Built To Last.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:00

Appie

F1RST Racing

Klinkt als een mislukte flash, probeer een bootable disk(ette) en dan via een cli (note: je zult deze niet zien, dus blind typen en uitvoeren) je bios te flashen.

Andere optie is om een gelijke moederboard met identieke chip te hebben: chip overzetten, booten en na boot chip met mislukte flash terug erin zetten (note het systeem dient aan te blijven) en dan opniew flashen. Deze optie is wel voor de wat ervaren personen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Goesiman
Die diskette truc heb ik net geprobeerd maar hij pakt het diskettestation niet meer. En chips vervangen gaat hem helaas niet worden, ik heb geen andere p5b en kan überhaupt niet of nauwelijks solderen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:29

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij heeft Asus een crash-free BIOS. Wat in zou houden dat na een foute flash je de driver-cd of een memorypen met de BIOS file erin drukt en dat ie dan automatisch moet flashen (volgens de handleiding).
Probeer dus eventueel ens de driver cd in de drive te stoppen, of een BIOS file op een memorypen te zetten (staat wel in de handleiding hoe je de file moet noemen).

Punt 2 is echter of het werkt. Heb helaas wel eens vaker gezien met crash-free bios of een andere leuke naam voor bad-flash protectie dat het niet werkte en dat je dan een nieuwe chip moest halen of hot-flashen (wat niet makkelijk wil met de P5B volgens mij, die heeft volgens mij een vast gesoldeerde chip).

• Goesiman
Net iets met de Asus p5b cd & een usb stick geprobeerd zoals in de user manual stond, maar dit wil ook niet. RMA dan maar?