Toon posts:

E8400 temp verlagen met O.C.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb zojuist mijn E8400 stabiel gekregen naar 3,96 Ghz.
FSB: 435
vCore: 1.4125

Als ik de FSB op 445 zet (Zodat hij op 4 Ghz loopt, wat ook mijn doel is) loopt hij niet meer stabiel, en krijg ik tijdens het opstarten: ''Overclock failed'', dan moet ik de settings weer terug zetten.

Ook wil ik de temperatuur verlagen, want met mijn Cooler Master TX3 + Artic Silver 5 blijft hij stressed 75 graden. Ik heb al het max. aan fans erin zitten (3x120mm).

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen en de 4Ghz halen!

_/-\o_

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 10:39

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik ben geen overclock expert, maar volgens mij moet je gewoon de vCore verhogen als je hem stabiel wil krijgen (zou ik zelf niet doen 1,41 volt is best hoog is mij verteld), en de temps haal je naar beneden met betere koeler, of door je fan sneller te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Amanoo op 07-07-2009 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fan staat op max, ik ga nu proberen de vCore te verhogen. Bedankt :)

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik herinner me dat ik zelf nog eens (=pas geleden) zo'n topic heb gehad.
Ik zal eens copy-pasten wat mij werd aanbevolen.
Temps zijn volgens mij wel hoog, maar niet te hoog. Je wil liever niet hoger dan 67 graden of zo, maar het mág niet hoger dan 100 graden (anders schakelt hij zichzelf uit).

Maar goed, wat mij werd aanbevolen:
Dark schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:40:
quote:
marco.meijer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:23:
Het grootste nadeel in mijn ogen is dat het dan minder goed nóg verder te overclocken is.
Maar daarom wil ik het wel verder naar beneden hebben. Als ik nu al start op 1,3 volt, schiet het met hogere clocks nog verder de lucht in.

Eist en C1E staan standaard uit, Speedstep kan ik niet vinden (misschien volledig vervangen door Eist?)

Verwijderd

Topicstarter
Aha!

C1E & SpeedStep en Eist staan allemaal aan volgens mij!

Ga nu kijken.

Bedankt!

Edit: Ik heb C1E & SpeedStep disabled staan, overigens heb ik een Asus P5KC moederbord.

440 is max FSB tot nu toe, daarboven start hij niet op. Wat nu?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 23:01 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

1.45v max, dus klein beetje vcore dr bij.
wat t bios aangeeft als vcore komt lang niet altijd overeen met wat de daadwerkelijke vcore is. echt dat ook ff in cpu-z als je em doorgeboot krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik hem zeg maar 1.6 vcore heb, en er staat in Cpu-z dat hij 1.45 vcore is, dan is het goed?

Want als ik 1.45 vCore neem, dan start hij alsnog niet op. Hoger instellen in de bios?

Edit; Had hem net 1 stapje hoger dan 1.45 in de bios, boot nogsteeds niet. Overclock failed.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 23:18 ]

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 10:24
wow slechte batch :S?
wat ook kan zijn is dat je voeding misschien niet stabiel is?
ook al met andere voltages gespeelt?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mijn Memory Voltage op 1.9v staan en NB op 1.55v.
Meer heb ik niet gedaan kwa voltages.

Voeding is een OCZ StealthXstream, 600watt.

Wat bedoel je trouwens met batch?

Edit: Als ik misschien mijn Mulitplier naar 8 verander, en dan FSB verhogen, zou dat werken? En wat gebeurt er als ik mijn RAM niet 1:1 zou laten lopen. Zeg maar, ik heb nu 800 Mhz geheugen, en als ik dan 1066 neem in mijn bios. Wat gebeurt er dan?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 00:09 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
Je kan het beste proberen je moederbord en geheugen als probleem uit te sluiten.

Je pc is stabiel op 9*435.
Als de pc wel stabiel loopt op 8*445 ligt het probleem waarschijnlijk bij je processor.
Als de pc niet stabiel loopt op 8*445 dan doen je moederbord of geheugen moeilijk, al kan je dan je processor nog niet uitsluiten.
Je zou dan je geheugen wat meer prik kunnen geven of de timings wat kunnen versoepelen.

P.S. Je zegt dat je pc niet meer stabiel is omdat je bij het opstarten "overclock failed" te zien krijgt.
Ik neem aan dat je bij de 'stabiele' 9*435 wel gewoon een paar uur orthos blend o.i.d. hebt gedaan?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Wat voor geheugen heb je eigenlijk?
Als ik ervan uit ga dat je een 1:1 verhouding hebt met je RAM en je FSB (en dat wil je, als je je RAM lager klokt dan je FSB, dan ga je gegevens missen, en wordt de pc instabiel, zegt mijn pa) en als ik ervan uit ga dat je een 800MHz DDR2 setje heb, dan zit je nu behoorlijk je RAM te overclocken.
EDIT: lees net dat je inderdaad 800MHz RAM-geheugen heb. Zegt nog niet alles. Ik heb zelf ValueRAM, iemand anders op een LANparty had een dure GEIL. GEIL klokt beter. Zo'n overclock als MrDucky kan ik niet krijgen met mijn RAM.

De batch is zeg maar de scheepslading. Uit één wafer komt één lading CPU's. Dat is de batch. Als je CPU bij een lading van iets mindere CPU's vandaan komt clockt ie minder goed. Op stock clocks merk je dat niet, want Intel klokt zijn CPU's graag omlaag. Er is nu eenmaal weinig vraag naar dure 4 GHz processors. Ik dacht dat het zo in elkaar zat tenminste, als het niet precies zo zit, dan klopt het in ieder geval ongeveer.

[ Voor 51% gewijzigd door Amanoo op 08-07-2009 10:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Daan,

Nee, ik heb geen paar uur orthos gedaan, dit omdat mijn CPU stressed dan wel 80 graden word! (Daarom ben ik bang dat hij na een paar uur ermee stopt?)

Verder zal ik proberen de multiplier op 8 te zetten (Als dat kan met mijn P5KC).

@Marco.meijer,

Ik ben gister toevallig naar de MyCom gegaan, mijn oude geheugen modules terug gegeven, die waren kaduk gegaan.
Dus ik krijg nog OCZ 2GB (Verder weet ik niet hoeveel Mhz, dat wisten zei ook nog niet!)

Wat er nu op dit moment inzit:

Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched - Geheugen - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 @800Mhz ( PC2-6400 ), 1.9Volt

Ik heb idd 1:1 verhouding met mijn Ram.
Ok, dus jij zegt dat ik mijn RAM aan het overclocken ben, dat eigenlijk niet moet. Hoe hou ik dat dan tegen?

EDIT:
Heb net me Memory Voltage op 2.0v gedaan en Multiplier op 8 en FSB op 445, maar nogsteeds overclock failed.

Op andere websites staat dat mijn P5KC moederbord de 500 Mhz FSB wel moet halen.. Dus dat lijkt mij het probleem niet.
Misschien dan toch het RAM? Wat kan ik eraan doen zonder nieuw RAM te kopen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 12:03 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:06
Zet je geheugen timings eens op 5-5-5-12 als ze daar nog niet op staan. Het kan best zijn dat je geheugen hebt dat 5-5-5-18 nodig heeft om überhaupt een FSB van 400MHz bij te houden, dan wordt het krap.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. Ga het proberen :)

EDIT:

Timings had ik allebij geprobeert, 5-5-5-12 en 18. Werkt allebij niet.

Moet ik nog wat doen met voltages van memory clock of NB e.d.?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2009 13:11 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Je mag wel je RAM overclocken, alleen als je ValueRAM heb (zoals ik dus) kom je niet erg hoog. Maar met Corsair en OCZ moet je volgens mij wel redelijk ver kunnen komen. Zelf geen ervaring mee (ik ben nog niet zo lang hiermee bezig, en ik heb dus ook nog geen dure RAM-modules ooit gebruikt), maar het zijn a-merken, dus ik verwacht wel iets beters dan mijn Kingston. Het precieze RAM verhaal weet ik niet, met al die timings, maar ik weet wel dat je hier ook goede en slechte overklokkers tussen heb zitten.

offtopic:
Als ik geld had, had ik hier echt wel een hoop overklokte pc's staan. Ik vind dit erg interessant, en ik leer snel. Ik houd het nu maar bij één pc, heel misschien een tweede van iemand uit mijn familie, als ze dat willen.

[ Voor 35% gewijzigd door Amanoo op 08-07-2009 13:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus dan maar wachten op iemand die verstand van RAM clocks heeft enz. :)

Iemand?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
Welke versie van je XMS2 heb je? (Dit staat meestal op de latjes aan de zijkant) Deze reepjes moeten overigens standaard 2,1 volt hebben dacht ik. En draaien op 4-4-4-12.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Als je een Asus-board hebt, zet dan Transaction Booster eens van Auto naar disabled. En dan Relax Level 2 ofzo. Geheugen is erg gevoelig voor die setting, vooral als je FSB:MEM op 1:1 draait.

Je moet met overclocken niet teveel dingen tegelijk willen doen. Ik bepaal altijd eerst op welke snelheden mijn geheugen en FSB willen draaien met een lage multiplier (6 meestal, de laagste) en dan pas ga je kijken hoever je je CPU kunt krijgen.

En 'standaard/value' PC6400-reepjes zijn eigenlijk ongeschikt om mee gaan te overklokken, ze hebben gewoon te weinig reserve. Voor de prijs hoef je het niet te laten: ik kocht laatst nog 4 reepjes 2GB OCZ PC8500 voor 104 euro.... :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-01 16:44

ErikKo

Rippie

Erg toevallig. Jij loopt tegen exact dezelfde muur op als ik.
Ik ben in het bezit van een e6750 (333*8=2.6ghz stock) en een Asus P5K.
Ook ik ben tegen het limiet van 435 mhz opgelopen.
Tachyon schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 00:28:
Als je een Asus-board hebt, zet dan Transaction Booster eens van Auto naar disabled. En dan Relax Level 2 ofzo. Geheugen is erg gevoelig voor die setting, vooral als je FSB:MEM op 1:1 draait.
Ik zal deze tip eens proberen om te kijken of ik verder kom. Thx. :)

Edit: Helaas, geen succes. Hij knalt eruit zodra ik orthos start. Op dit moment draait orthos met 6*450=2.7ghz. Een hogere FSB kan dus wel, dus ik zal wel tegen het limiet van mijn e6750 liggen. Hij is daarentegen ook nog gebakken op 65nm tov de e8400 met 45nm.

Ik heb wat meer gelezen over de P5K mobo's. Deze blijken erg last te hebben van vDrops en vDroops. (piek- & dal-spanningen) Mogelijk is dat je huidige bottleneck; Je mobo. De meeste tweakerts komen niet veel verder dan de 435-440 waar wij tegenop lopen: [OC-775]P5K Serie

[ Voor 35% gewijzigd door ErikKo op 09-07-2009 02:52 ]

Pagina: 1