BIOS oude mobo's sneller corrupt en Voodoo2 vraagje.

Pagina: 1
Acties:

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-03 20:55
Een oude moederbord van een Packard Bell, M5SiB, heb ik gebruikt om oude hardware te testen. Kort na elkaar heb ik verscheidene PCI VGA-kaarten getest, soms in combinatie met een Voodookaart. Heel simpel, de PC starten en kijken of ik beeld krijg. Als dit zo is, de PC weer afsluiten en een Voodoo-kaart erbij doen. Dan weer opstarten en als het werkt, een andere Voodookaart erbij of een andere VGA-kaart erin doen. Soms ga ik het BIOS in om wat instellingen te bekijken, maar ik bewaar geen veranderingen van het BIOS.

Bij het opnieuw opstarten (een van de laatste keren) verscheen het bericht "corrupt BIOS" op het scherm. De PC is gewoon afgesloten en opnieuw opgestart. Het scherm blijft vervolgens zwart. De VGA-kaart is in een andere PCI-slot gedaan en de PC is opnieuw opgestart. Dit keer krijg ik wel beeld, alleen de tekst op het scherm is onleesbaar. (Er verschijnen willekeurige letters op willekeurige plaatsen op het scherm.) Dit is de laatste keer dat de PC op wil starten.

Omdat ik denk dat dit mijn fout is, kan ik me wel voor mijn kop blijven slaan. Ik heb over de jaren alle onderdelen verzameld en deze passen allemaal goed bij elkaar. En voordat ik een ander goed oud mobo om zeep help, wil ik dit graag zeker weten.

Is dit mijn schuld; heb ik de PC te snel afgesloten, waardoor de BIOS niet goed bewaard is en daardoor gecorrumpeerd? Moet ik ergens op letten als ik onderdelen ga testen; i.e. niet te snel afsluiten, na afsluiten een minimaal minuuut wachten voor het opstarten?

Ik heb een Diamond Monster Voodoo II kaart. Als ik het kabeltje tussen de videokaart en deze Voodookaart plaats en de monitor op deze Diamond aansluit, blijft het beeld zwart. Ongeveer wat er nu gebeurd met de corrupte BIOS. De PC gaat aan en ik hoor enkele apparaten (HDD e.d.) opstarten, maar de piep voordat het beeld aangaat komt niet en de PC maakt daarna geen lawaai meer (behalve de fans die al aan waren). Met twee andere Voodookaarten (wel Voodoo 1) heb ik wel beeld en start de PC dus wel op. Kan ik de conclusie trekken dat de Diamond kapot is en dat ik op zoek naar nieuwe mag? Of zie ik iets over het hoofd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Packard Bell heeft de M5SIB gebruikt, maar het bord zelf is oorspronkelik van Biostar. Helaas gaat die kennis je niet bepaald helpen, aangezien Biostar geen melding op hun support site heeft van borden ouder dan 2001 :(
Biostar's reguliere sites hebben idd niets meer, maar Biostar USA heeft nog een FTP site met oude BIOSsen :)

Gelukkig heeft Packard Bell wel (als je diep graaft en wat onlogische dingen aanklikt) nog de Pegase (=M5SIB) BIOS online staan :)

Maar...

Je spreekt jezelf nogal tegen:
Dit keer krijg ik wel beeld, alleen de tekst op het scherm is onleesbaar. (Er verschijnen willekeurige letters op willekeurige plaatsen op het scherm.) Dit is de laatste keer dat de PC op wil starten.
vs.
Met twee andere Voodookaarten (wel Voodoo 1) heb ik wel beeld en start de PC dus wel op.
Bovendien heb je het over PCI videokaarten, maar meld je niets over de integrated VGA dat dit SiS5598-based bord heeft.

Zou je eea kunnen verduidelijken? Als het bord wel met een andere VGA wil booten lijkt me duidelijk dat je videokaart kapot is. Als het in dat geval ook niet wil booten, wat probeer je dan exact in je laatste alinea te zeggen :?

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 08-07-2009 01:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:01
Ik vind het spijtig om te lezen dat de Diamond Monster Voodoo II het wellicht niet doet.

[off topic] Als troost heb ik een positieve V&A feedback geplaatst [/off topic]
Modbreak:Dit is off-topic, bovendien heeft "troost" niets te maken met waarvoor je V&A feedback dient te geven :o

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 08-07-2009 16:34 ]

• roflcakes
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-05 22:08
Ik weet nog wel van vroegah dat Videokaarten hun eigen bios hadden die ze weergaven VOOR de bios van de PC verscheen.. kan zijn de dat bios van de videokaart corrupt is ipv de bios van de moederbord zelf

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:16
Ik heb nog wel een voodoo 2 liggen, met bijna complete P3 erbij. Staat hier dusdanig in de weg dat ik blij ben als iemand intresse erin heeft. Soundblaster Pro zit erin ook, alleen geen CD rom, want dat paste niet meer in t workstation kastje :P
Modbreak:Het is hier geen V&A. Graag dingen in http://www.tweakers.net/aanbod laten die daar thuishoren

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 08-07-2009 16:34 ]

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-03 20:55
@ Dion

Dit moederbordje heb ik al jaren in bezit; ik heb deze in een PC ingebouwd en gebruikt voor allerlei testdoeleinden. Maar deze PC stond vaker werkloos in de kelder dan dat hij aanstond.

Twee maanden geleden ben ik begonnen met het testen van een berg (= letterlijk ;)) harde schijven. Dit weekend heb ik wat oude VGA-kaarten (PCI) en Voodookaarten getest. Bij de harde schijven heb ik de PC nog opgestart -anders is de fabriekstestsoftware niet te gebruiken-, maar bij de VGA-kaarten heb ik de PC afgesloten, wanneer ik beeld kreeg. Dus: VGA-kaartje erin -> kijken naar het scherm -> F2 voor BIOS -> BIOS afsluiten, niets bewaren -> dan PC uitzetten (aan/ uit-knop ingedrukt houden). Soms heb ik de PC gewoon afgesloten als ik het beeld zag verschijnen.

Ik heb zo enkele combinaties kunnen testen en ben erachter gekomen dat ik nooit beeld kreeg als ik de VoodooII-kaart gebruikte.

Tijdens een van de laatste keren opstarten zag ik op het scherm de boodschap "BIOS corrupt" o.i.d. Ik heb de PC afgesloten met de gedachte dat deze boodschap wel zou verdwijnen (lees: gerepareerd zou worden) met een herstart.

De volgende keer opstarten bleef het scherm zwart, maar de PC "startte wel op". Soms zet ik een PC aan, maar hoor ik alleen de ventilatoren draaien, verder niets. Als ik dan de PC uitzet, even wacht en dan weer aanzet, dan start de PC wel normaal op. De geluiden zijn anders, ik hoor meer dan alleen de ventilatoren, en dan hoor ik de piep, waarop ik beeld krijg en de PC gewoon opstart. (Test geheugen, tonen van IDE-apparaten, etc., daarna het OS opstarten.)

De daarop volgende keer, de VGA-kaart is in een ander PCI-slot geplaatst, krijg ik dus wel beeld. Alleen krijg willekeurige letters te zien op willekeurige plaatsen.

Dit is de laatste keer dat ik iets op het scherm heb gezien. Hierna is het scherm altijd op zwart gebleven, of ik nu onboard VGA heb gebruikt, of een VGA-kaart in een van de drie PCI-sloten, eventueel gecombineerd met een werkende Voodookaart. De PC "start wel op", d.w.z. dat ik meer hoor dan alleen de ventilatoren, maar na een tijdje vallen deze geluiden weg en hoor ik alleen de ventilatoren draaien. Het is dus niet zo, dat het OS wordt opgestart, de HDDs draaien niet, maar dat ik niets daarvan zie op het scherm.

Ik heb de BIOS niet geflasht en als ik de BIOS-waarden bekijk, dan sluit ik het BIOS af zonder de (eventuele) wijzigingen op te slaan. Ik weet dus niet hoe het BIOS gecorrumpeerd kan raken. Ik vroeg me af of dit te maken kan hebben met mijn handelingen tijdens het testen van hardware (vaak en te vroeg afsluiten), om problemen in de toekomst te vermijden. (Ik heb wel vaker dingen verkeerd gedaan en hardware defect gemaakt, waarop iemand anders met meer verstand mij vertelde wat ik wel of niet had moeten doen.) Nu heb ik een oude mobo vernield, maar de volgende keer kan het wel mijn huidige werkPC zijn ...

Ik denk niet dat ik de BIOS opnieuw kan flashen. Als je een methode weet, dan hoor ik het graag. Er kan namelijk geen OS geladen worden.

En de vraag over de Voodoo!!-kaart heb ik erbij gepropt; ik kan weinig vinden over het hardwarematig installeren van Voodookaarten en vraag me af of ik iets gemist heb in de (kleine) hoop dat de kaart niet defect is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij is dus echt niet meer werkend na die corrupte schermen, ook niet met verschillende VGA (incl integrated (!= onboard trouwens))... dan is idd je systeemBIOS gaar.

Gare BIOS kun je makkelijk redden met hotflashen :)

Gewoon deze instructies volgen. Enige wat je nodig hebt is een ander bord met dezelfde fysieke formaat BIOS chip (lees: bijna willekeurig oud meuk).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1