HBO Informatica en programmeren met een laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.493 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb me van de week ingeschreven voor een HBO informatica opleiding waar ik een hoop ga programmeren. Nu wordt er vanuit de school aangeraden om een laptop te kopen en te gebruiken.
Klinkt heel leuk maar er is nu zo veel aanbod van verschillende laptopjes dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Via een vriend van mij kan ik een demo laptop kopen waarbij ik alleen het werk geheugen kan uitbreiden.
maar is deze snel genoeg om mee te ontwikkelen?
Scherm
15,4" TFT-scherm ClearView

Processor
Intel Pentium Dual-Core T4200 (2,00GHz, 800Mhz FSB, 1Mb cache) of:

Chipset
Intel Chipset PM45 + ICM9M

Werkgeheugen
2GB DDR2 800MHz (1x 2GB)
(Uitbreidbaar tot 4gb)

Video
nVidia Geforce 9300M GS met 256Mb DDR2 geheugen

Hardeschijf
320GB 5400RPM Serial-ATA (8Mb cache)

Optische Schijf
DVD +/- dual layer (her)schrijver (SATA)
Of kan ik beter een andere laptop kiezen zie hier onder tegen een duurdere prijs dan de bovenstaande
Scherm
15,4" TFT-scherm ClearView

Processor
Intel Core 2 Duo T6400 (2,00GHz, 800Mhz FSB, 2Mb cache)

Chipset
SiS M671DX + SiS968

Video
nVIDIA GeForce G105M met 512MB DDR2 videogeheugen
DirectX 10.0 compatible

Geheugen
4GB DDR2 667MHz geheugen (2x 2GB)

hardeschijf
320GB 5400RPM Serial-ATA (8Mb cache)
Waar dien ik rekening mee t ehouden als ik dus een laptop wil kopen, ik weet dat ik veel met java zal werken zodra ik met de opleiding begin. Verder had ik begrepen dat we dan met JBuilder gaan ontwikkelen. Is dit een applicatie dat veel geheugen en processor vreet?

Ik hoor het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In mijn tijd programmeerden we met Java op een P3. Volgens mij is dit best te doen en volstaat elke budget-laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, koop er eigenlijk wel een extern tobo bij, zodat je een beetje comfortabel kunt programmeren.
RAM geheugen is wel fijn bij grote IDEs , zoals Eclipse.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Klopt, het programmeren van HBO-opleidingsniveau applicaties vergt niet zo heel veel resources. Wel is meer geheugen altijd prettiger (zeker met wat zwaardere programma's, zoals Visual Studio en Eclipse).
Als je de eerste laptop neemt, er 4 GB in plempt, dan moet dat goed genoeg zijn. Grafisch stelt het al helemaal niet veel voor ;)

Edit: met Boudewijn :w

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 07-07-2009 13:37 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10

jvaneijk

Dr.Oak

Voor programmeren zal ik je aanraden om minimaal 4GB geheugen in je laptop te hebben, en een Core 2 duo. Eigenlijk kan ik beter zeggen zo snel mogelijk is het beste. Java programmeren is niet zo zwaar maar het uitvoeren van java programma's kan nog wel eens zwaar vallen.

Maar met oog op toekomst ga zeker voor 4GB en een intel Core 2 duo

Harde schijf zou ik je aanraden om redelijk groot te nemen min. 250GB liefst 7200RPM dat is goed werkbaar.

Ga je echter speciale dingen doen zoals CUDA of Grafisch ga voor een Nvidia grafische kaart. Ook kan ik aanraden neem een breedbeeld scherm liefst met 1920x1200 of 1680x1050 is echt noodzakelijk anders is programmeren bijna onmogelijk wat betreft code lezen.

[ Voor 22% gewijzigd door jvaneijk op 07-07-2009 13:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Gaat prima hier op laptop met 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

jip_86 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:42:
Klopt, ik heb het zelf ook gered met 2 GB, maar meer is beter (zeker in RAM-wereld). Nja ik raad het alleen maar aan :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als je school een laptop aanbied is dat meestal met business ondersteuning, dus de volgende dag.

Als je je laptop veel meesleurt komen er ook heel wat krachten op de behuizing. Dus kan je beter een stevige business laptop hebben.

Je kan je op school niet permiteren van je laptop een maand kwijt te zijn he.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je de laptop alleen voor school gebruiken? :)

Misschien moet je naast het geheugen naar de videokaart kijken, i.v.m. blender etc.. voor projecten voor school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gaat prima hier op laptop met 21GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik verwacht niet dat je veel op de laptop zal zitten programmeren.
Ik doe dan wel BI en heb soms gecombineerde periodes met de I-ers, maar we gebruiken de laptop eigenlijk alleen voor de presentatie en bij groepsoverleg. Thuis gaat alles direct weer via USB over naar de pc en daar werk ik het dan verder uit. Dit is veel comfortabeler en zeker als je meerdere uren ermee bezig bent.

voor het presenteren enz is die T4200 wel snel genoeg hoor. Overigens is 2GB echt voor een paar centen erbij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je geen snelle proc nodig voor het compilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jvaneijk schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:40:
Voor programmeren zal ik je aanraden om minimaal 4GB geheugen in je laptop te hebben, en een Core 2 duo. Eigenlijk kan ik beter zeggen zo snel mogelijk is het beste. Java programmeren is niet zo zwaar maar het uitvoeren van java programma's kan nog wel eens zwaar vallen.

Harde schijf zou ik je aanraden om redelijk groot te nemen min. 250GB liefst 7200RPM dat is goed werkbaar.

Ga je echter speciale dingen doen zoals CUDA of Grafisch ga voor een Nvidia grafische kaart. Ook kan ik aanraden neem een breedbeeld scherm liefst met 1920x1200 of 1680x1050 is echt noodzakelijk anders is programmeren bijna onmogelijk wat betreft code lezen.
Ik heb 3/4 van mijn opleiding gedaan op een iBook G4 resp een 1.6GHz cellie, beide met 1gb mem.
Heb nu een dikke laptop (x301, SU9400, 4gb mem) en ik werk er echt niet veel beter door.

Java is relatief traag ja, maar de dingen die je op HBO doet (ik heb er zelf ook op gezeten) zijn niet dusdanig groot dat je daar veel van merkt. Gehugen is fijn voor IDE's, maar ook met 1GB kun je prima met eclipse werken.

Imo is voor een student degelijkheid belangrijker dan een core 2 duo ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Minimaal 4GB? Dus hij zou dan volgens jou ook een 64-bit OS moeten gaan draaien?
En wat is het verschil tussen 5400 en 7200? Wat merk je daar nou van als je bijv. java programmeert?
En wat heeft resolutie te maken met het lezen van een code? Hoe hoger de resolutie hoe kleiner de letters enz dacht ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:55

_Apache_

For life.

Heb hier men - 4 jarige - opleiding ( vorig jaar afgerond ) afgerond met mijn eerste laptop, met 512MB ram. Ging prima.

Je installatie licht en schoon houden geeft je vaak op de lange termijn meer snelheid als meer ram.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:51:
De meeste studenten progjes zijn niet zo groot (ze willen niet 3 maanden een en hetzelfde ding maken).... :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Laatst online: 18-10-2024
Tip: Zorg voor een externe harde schijf waar je automagisch dagelijks backups op zet. Mocht dan je laptop sneuvelen/verdwijnen, ben je niet al je werk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Afhankelijk van hoe regelmatig je je laptop nodig hebt kan een NBD regeling interessant zijn.
Met 2 GB ga je toekomen.
Wel zou ik eerder een mat dan glanzend scherm aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Noork schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:34:
In mijn tijd programmeerden we met Java op een P3. Volgens mij is dit best te doen en volstaat elke budget-laptop.
Dat zou je wel verwachten, maar dat is helaas niet zo. Ik heb me tijdens mijn opleiding kapot geërgerd aan het feit dat ze iedere keer de nieuwste versie van de IDE gebruikte (JBuilder, en dan vooral de enterprise versie). Op zich geen probleem, maar ze presteerden het iedere keer om net een vinkje/optie te gebruiken die alleen in de nieuwste (enterprise) versie zat.

Heb in het begin ook overwogen om een aantal IDE's officieel aan te schaffen, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb (er waren gelukkig trials, die je wat kon "oprekken" of keer op keer opnieuw kon installeren).

Dus met een budget laptop kom je vrees ik niet erg ver. De software die je maakt stelt inderdaad niet veel voor, maar vergis je niet in de IDE. Zeker voor Java applicaties, Eclipse valt mee, maar de JBuilder suites waren (en misschien zelfs nu nog) vrij zwaar. Ik heb in het 2de jaar een vrij "zware" laptop gekocht (P4 2800mhz en dat was toen vrij zwaar), maar in het 4de jaar begon hij het toch vrij zwaar te krijgen.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:51:
[...]

De meeste studenten progjes zijn niet zo groot (ze willen niet 3 maanden een en hetzelfde ding maken).... :).
ik zit nu op een prog met 4.5k regels :*)

(offtopic, maargoed...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
De tip van jvaneijk met betrekking tot de resolutie zal ik ook eens bekijken als ik jou was. Een standaard laptop heeft een resolutie van 1280x800, ik weet niet of dat fijn is om grote lappen code te lezen. Een werkbare resolutie op 15" lijkt me 1440x900 of 1680x1050, zodat je verticaal wat meer ruimte hebt, lange regels kunt lezen en je toolboxes kwijt kunt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:58:
[...]

ik zit nu op een prog met 4.5k regels :*)

(offtopic, maargoed...)
en daar ben je langer dan 3 mnd mee bezig. Moet je harder leren coden O-) [niet-serieus]Ik heb gisteren nog 3 3 k regels getyped :X [/niet-serieus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor programmeren zal ik je aanraden om minimaal 4GB geheugen in je laptop te hebben, en een Core 2 duo.
Jah, in 1995 deden wij immers ook Java op een computer met een paar GHz'en en GB's 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 11:06

Ypho

Allround Nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:51:
Valt wel mee. Wat ik tijdens mijn opleiding heb geprogrammeerd was niet dermate groot dat er een snelle processor nodig was om te compilen.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 16:50
Ik doe mijn opleiding (Toepgepaste informatica) op een bto waar 2gb in zit , werkt prima voor het programmeren.
Alleen de lessen netwerken worden zwaar omdat ik vaak meerdere Virtual machines heb openstaan.

Als ik nu een nieuwe laptop zou aanschaffen zou ik toch voor minstens 4gb gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:47
Waar ik altijd spijt van had was dat ik mijn laptop redelijk zwaar vond om rond te sjouwen. Anderzijds is een groot scherm wel fijn, dus dat is de afweging die je moet maken. Misschien een idee om een rugzak er bij te halen, dat draagt (imho) heel wat fijner. Gelukkig prog ik vandaag de dag op werk met een laptop + 22 inch monitor :+

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dit heeft niet direct wat met programmeren te maken, en dat is wel het doel van PRG. Ik snap wel dat je het hier opent, maar toch is het niet de bedoeling.

Voor advies over wat voor computer kun je beter terecht in Complete Systemen & Laptops, maar het is daar ook niet de bedoeling om voor iedereen een los topic te openen ( *LET OP* - Wat moet ik kopen ).

Wat je vooral zult moeten doen is kijken in wat voor omgeving je gaat programmeren. Je kunt bijvoorbeeld in notepad programmeren en commandline gaan compilen, dan zul je niet zo'n zware machine nodig hebben.

Als je echter een complete IDE als VS.NET wilt gebruiken zul je een wat zwaardere machine nodig hebben. Kijk ook eens op de sites van de leveranciers van de producten die je wilt gaan gebruiken, die hebben vast wat informatie over de systeem-eisen van de software

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
[q]Programming
Problemen met applicatieprogrammering of serversided scripting.
Voorbeelden van zaken die je hier kunt bespreken:
• Delphi geeft een access violation die je niet op kunt lossen.
• Je sessie in PHP of ASP werkt niet, al dan niet in één bepaalde browser.
• De 3D-wereld die je gemaakt hebt in C++ met OpenGL wordt verkeerd gerenderd.

Je zou moeten kijken in Complete Systemen & Laptops maar daar lees ik: Wat moet ik kopen? / Welke moet ik nemen? Upgraden?:
Diegene die een laptop zoeken kunnen het beste even kijken in CSL Notebook Buy Guide, CSL FAQ - Ik wil een nieuwe laptop kopen, welke? en CSL FAQ - Ik wil mijn laptop upgraden, hoe? Zie naast deze topics ook de zogenaamde [NBBG]'s waarin periodiek laptops aangedragen worden. Een compleet overzicht van de NBBG's is te vinden in het [NBBG] Notebook Best Buy Guide topicverzicht-topic.
edit:
* RobIII mept woy :(

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De belangrijkste tip zou in mijn ogen zijn: neem een breedbeeldlaptop en als je goeie ogen hebt, een zo hoog mogelijke resolutie. Breedbeeld zorgt er zoals al eerder gezegd is voor dat je je toolbars allemaal goed kwijt kunt, en de hoge resolutie draagt daar nog eens extra aan bij; bovendien kun je door die hoge resolutie ook nog eens meer regels code in één keer bekijken, wat ook erg prettig is.

Veel mensen zullen je een 17" laptop afraden als je er elke dag mee moet zeulen, maar ik zweer er zelf bij. :P

edit:
Haai Woy, Haai Rob. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.